انفجارهای کابل و پس‌ لرزه‌های آن در واشنگتن

بیشترین چیزی که درباره انفجارهای کابل، واشنگتن را شوکه کرد و به لرزه انداخت این بود که چنین عملیاتی پیش بینی شده و حتی قطعی بود و با این حال تمام هشدارها و تدابیر اتخاذ شده در ناکام گذاشتن آن، شکست خورد.

انفجارهای کابل و پس‌ لرزه‌های آن در واشنگتن

به گزارش سایت روزنامه العربی الجدید، دولت آمریکا از زمان عملیات خروج در کابل اطمینان داد که وقوع چنین تحولات فوق‌العاده‌ای ممکن است و درباره خطر احتمالی داعش صحبت کرد.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به تدابیر امنیتی اتخاذ شده در اطراف فرودگاه برای احتمال وقوع چنین عملیاتی اشاره کرد. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که عملیات خروج کنونی با خطرات همراه است. جیک سالیوان، مشاور کاخ سفید نیز تأکید کرد که چنین خطری واقعی است.

قبل از کمتر از یک ساعت از وقوع انفجار در واشنگتن خبری به نقل از یک منبع نظامی منتشر شد که در آن اعلام شد که این حمله قریب الوقوع و اطلاعات درباره آن موثق است. جاک جاکوبس، بازنشسته آمریکایی اعلام کرد که این اطلاعات از طریق شنود مکالمه‌های تلفنی به دست آمده و برخی از آن از منابع افغانی گرفته شده است.

به رغم این مساله انفجار رخ داد و زلزله‌ای در کاخ سفید ایجاد کرد. تلفات انسانی این انفجار لکه‌ای را بر ریاست جمهوری بایدن گذاشت که شاید پاک کردن آن دشوار باشد. جمهوری خواهان در سنا خواهان استعفای او شوند. رهبر اقلیت جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان گفت که دستان بایدن به خون آلوده شده است. حتی دموکرات‌ها هم به صورت ضمنی ابراز ناامیدی و ناخرسندی کردند.

این عملیات پرونده عقب نشینی سریع و پیامدهای آن را مجددا گشود. از جمله این پیامدها بستن زودهنگام پایگاه هوایی بگرام و فقدان توانایی برای جمع آوری داده‌های اطلاعاتی لازم برای تضمین امنیت ترک آن بود. همچنین موضوع تحویل امنیت در اطراف فرودگاه به طالبان را مجددا مطرح کرد.

همه این مسائل باعث شد بایدن در مقابل گزینه‌های سختی قرار گیرد که بهترین آن نیز با خطر افزایش تلفات همراه بود. درخواست‌هایی برای پاسخ فوری و جدی مثل بازگشت به پایگاه بگرام داده شد. برخی نیز خواهان کنار گذاشتن این گزینه و تمرکز بر تکمیل عقب نشینی با کمترین خسارت شدند چراکه به عقیده آن‌ها جنگ به پایان رسیده و مجالی برای عملیات مجدد نیست. بایدن در نهایت گزینه دوم را انتخاب کرد. مسؤولیت را برعهده گرفته و وعده داد که داعش را در زمان و مکان مناسب مجازات خواهد کرد. برخی معتقدند که احتمالا پاسخ به این حمله به تأخیر نخواهد افتاد چراکه برای تخلیه روانی رئیس جمهوری که تحت فشار است، لازم است.

افغانستان بر سر بایدن در اوایل ریاست جمهوری‌اش خراب شد. برخی معتقدند که انصاف نیست بایدن را به تنهایی مسؤول فروپاشی عملیات عقب نشینی دانست. اشتباه اصلی زمانی رخ داد که جنگ علیه افغانستان بدون تعیین اهداف مشخصی اعلام شد.

در هر صورت این ضرر ریاست جمهوری بایدن را در کمتر از دو هفته نابود کرد. پنج روز باقی مانده تا موعد ۳۱ اوت که موعد عقب نشینی آمریکاست سرنوشت ساز خواهد بود. وقوع هرگونه حادثه دیگری احتمالا یک ضربه مهلک خواهد بود. در سایه پیش بینی‌های امنیتی در کابل نگرانی درباره وقوع حملات تروریستی دیگر وجود دارد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • علی
    0

    آمریکا برو گورت راگم کن ! غاصب خونخوار متجاوز دغل فضول بی شرم وحیا

  • علی
    0

    سلام امریکا یها بیشتر از این حقشان است چون بزرگترین فرمانده ضد داعش را امریکا بی شرف شهید کرد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها