آمریکایی‌ها نگرانند که واشنگتن دیگر هیچ متحد نزدیکی ندارد

ناامیدی محض دموکرات ها از منجی خود/ بزرگترین اشتباه بایدن چیست؟

بسیاری از کشورهای شرق آسیا مثل تایوان حالتی بینابین دارند و اگر سیاست خارجی بایدن به همین صورت ادامه پیدا کند ممکن است به زودی به دامن اژدهای سرخ آسیا بیفتند.

ناامیدی محض دموکرات ها از منجی خود/ بزرگترین اشتباه بایدن چیست؟

به گزارش خبر فوری ، خروج عجیب و ناگهانی آمریکا از افغانستان بسیاری از متحدان این کشور را ناامید کرده است. نه فقط در خارج از کشور، بلکه در داخل آمریکا هم بسیاری از متحدان بایدن و دموکرات ها از نحوه عملکرد ارتش و رئیس جمهور این کشور ناراحت هستند.

این ناامیدی در جبهه جمهوری خواهان آنقدر زیاد بوده که باعث شده برخی از آنان به رهبری لیندسی گراهام خواستار استیضاح بایدن شوند. در جبهه مقابل، برخی دموکرات ها که هم حزبی بایدن هستند، به استیضاح رئیس جمهور آمریکا راضی نیستند اما نسبت به جو بایدن هم انتقادات زیادی دارند.

نباید فراموش کرد که بایدن با شعار "بازگشت آمریکا به جامعه جهانی" و "بازسازی سیاست خارجی ایالات متحده" به قدرت رسید اما تنها چند ماه از ورودش به کاخ سفید نگذشته بود که رسوایی فرودگاه کابل پیش آمد.

حالا بسیاری از رسانه ها این پرسش را مطرح کرده و می کنند که بایدن کجای کار اشتباه کرده و چگونه می تواند به مسیر درست سیاست خارجی بازگردد؟

تمسک به سیاست کهنه جنگ سرد، اشتباه بزرگ دولت بایدن است

پایگاه خبری ای بی سی نیوز (abc news) در تحلیلی به این موضوع (سیاست خارجی ضعیف ترامپ) پرداخته است. نویسنده معتقد است بزرگترین مشکل بایدن این است که بیش از حد شعاری عمل کرده است. از نظر نویسنده، رئیس جمهور آمریکا باید به جای شعارهای بزرگ به اقدامات بزرگ روی بیاورد یا حداقل واژگان سیاسی اش را کاربردی تر (pragmatic terms) کند.

طبق ادعای ای بی سی نیوز، بایدن رویکرد جنگ سرد را دارد و در شعارهایش دائما جهان را به دو قطب لیبرالیسم آمریکایی و کمونیسم چینی تقسیم می کند. مشکل رئیس جمهور آمریکا این است که زیادی به ارزش های دموکرات آمریکایی دل خوش کرده و سعی دارد با واژگان مربوط به این ارزش ها با دولت های دیگر و متحدانش سخن گفته و آنها را دور خود جمع کند. این در حالی است که ارزش های دموکراسی آمریکایی عظمت گذشته را ندارند و زیادی ایده آل هستند. جهان دیگر مانند گذشته به دو قطب سوسیالیسم و لیبرالیسم تقسیم نمی شود. چین به هیچ وجه مانند شوروی سابق نیست. اژدهای سرخ در چارچوب اقتصاد دنیا و در تعامل با دنیا در حال پیش برد منویات خود است.

متحدان بالقوه آمریکا در حال از بین رفتند هستند

نباید از خاطر برد که اکنون بسیاری از متحدان بالقوه آمریکا در جنوب و شرق آسیا قرار دارند و این کشورها لزوما به شیوه لیبرالیستی اداره نمی شوند. بسیاری از آنها بین لیبرالیسم و سوسیالیسم قرار دارند و بسته به منافع ملی خود در یک جبهه قرار می گیرند. از این رو، سیاستمداران این کشورها به درستی زبان بایدن را نمی فهمند و ارزش های آمریکایی را قبول ندارند. آنها به دنبال عمل هستند و نه شعار و این در حالی است که دولت بایدن - هریس فقط به آنها وعده و شعار می دهد.

ای بی سی تاکید دارد که به دلیل همین سیاست، بسیاری از متحدان بالقوه آمریکا به شدت نسبت به این کشور ناامید شده و نسبت به جو بایدن و دولتش بدبین هستند. این در حالی است که چین با قدرتی مثال زدنی در حال گسترش نفوذ اقتصادی و سیاسی خود در این کشورها است.

بسیاری از کشورهای شرق آسیا مثل تایوان و ویتنام حالتی لرزان و بینابین دارند و اگر سیاست خارجی بایدن به همین صورت ادامه پیدا کند ممکن است به زودی به دامن اژدهای سرخ آسیا بیفتند.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 8
  • افغانی
    0

    بایدن که تنها تصمیم گیرنده نیست و رده های مشورتی از هر قسمش دخیل هستند هنوز زود است که سیاستی که اعلام شد و باعث خروج سریع و با گذاشتن دریایی سلاح از آمریکا و غرب شد مشخص شود.اما این سیاست موجب کشتار و وحشی گریها و تجاوزات و سالها دلهره و اضطراب در منطقه خواهد بود.سالهای سیاهی در انتظار منطقه است.

    نظرات شما -
    • .
      0

      آمریکا ، آمریکای پنجاه سال قبل نیست .آمریکا به مرحله‌ سراشیبی سقوط رسیده است.

  • ناشناس
    0

    شما کمونیست ها خودتان را به در و دیوار میزنید که چین و روسیه را بزرگ نشان دهید .

    نظرات شما -
    • شاهین
      0

      بعد از فروپاشی شوروی کمونیست اکنون آمریکا به سمت فروپاشی می‌رود .

    • علی
      0

      دوران یکه تاری آمریکا به پایان رسیده است قدرت های نو ظهور عرصه را از آمریکا خواهند گرفت.چه غرب پرستان بخواهند و چه نخواهند.

  • کاشی
    0

    بعد از خروج خفت بار آمریکا از افغانستان به فروپاشی آمریکا یقین کنید.

  • محمد
    0

    همیشه از عقب نشینی دشمن خوشحال نشوید. چه بسا بیرون کشیدن نیروهایشان مقدمه شروع اتش بازی در منطقه باشد. تا حالا که نیروهایشان در افغانستان بود می بایست امنیت افغانستان را تامین می کردند. ولی الان که نیروهایشان را از افغانستان خارج کرده اند دیگر امنیت این کشور برایشان مهم نیست و جنگ و درگیری و حاکمیت و جولان تروریست ها در افغانستان فقط کشورهای همسایه از جمله ایران را نا امن می کند.

  • jj
    0

    کار بایدن همان نرمش قهرمانانه در جمهوری اسلامی است. کار خوبی کرد که از خونریزی جلوگیری کرد. نه تنها شکست نخورد بلکه این کار یک پیروزی بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها