مروری بر سه چالش مهم ایالات متحده در سال جدید میلادی/ دولت بایدن با ایران به توافق می رسد؟

سال ۲۰۲۲ احتمالا سال خطرناکی برای بایدن و دولت ایالات متحده باشد. وضعیت خطرناک امسال با بازی های المپیک زمستانی در پکن و تحرکات بیشتر نیروهای روسی در نزدیکی اوکراین بسیار طوفانی آغاز خواهد شد.

مروری بر سه چالش مهم ایالات متحده در سال جدید میلادی/ دولت بایدن با ایران به توافق می رسد؟

به گزارش خبر فوری، جهان در آستانه خروج از سال ۲۰۲۱ و ورود به سال ۲۰۲۲ است. درحالیکه سال ۲۰۲۱ سالی پر فراز و نشیب بود و به خصوص تحت تاثیر امواج کرونا و مقابله با آن قرار داشت، اما مسائلی دیگر هم وجود داشتند که سیاستمداران و تحلیلگران مختلف دنیا را به خود مشغول کردند.

پایگاه خبری CNBC در تحلیلی به مهمترین چالش های دیپلماتیک و بحران های استراتژیک ایالات متحده آمریکا و دولت جو بایدن در سال ۲۰۲۱ و سرنوشت این بحران ها در سال ۲۰۲۲ پرداخته است.

*** سه چالش دیپلماتیک اصلی آمریکا در سال ۲۰۲۱

از نظر نویسنده تحلیل CNBC، اختلاف ایالات متحده با سه کشور چین، روسیه و ایران، اصلی‌ترین بحران های ژئوپلیتیک آمریکا در سال ۲۰۲۱ بوده اند. مساله و بحران قدرت گیری چین و به خصوص احتمال حمله به اوکراین، حمله یا ورود روسیه به اوکراین و مساله هسته ای ایران ممکن است آمریکا را در سال ۲۰۲۲ دچار دردسر کند.

نویسنده سپس تاکید دارد که آنچه مشخص است این است که دولت کمونیستی - کاپیتالیستی چین در حال قدرت گرفتن روزافزون است و به خصوص در زمینه اقتصادی مهارناپذیر می نماید.

همزمان، رئیس جمهور پوتین به نحو تلویحی از احیای شوروی سخن گفته و به نوعی دخالت در امور اوکراین را توجیه کرده است. او در مستندی که چندی پیش از تلویزیون روسیه پخش شد، اعلام کرد که از نابودی شوروی ناراحت است و شوروی همان روسیه بزرگی بوده که تحت نام دیگری خودنمایی می کرده است.

بحران هسته ای ایران هم مساله دیگری است که از نظر نویسنده می تواند دولت بایدن را در سال جدید میلادی درگیر کند. آمریکا هنوز به برجام بازنگشته و توان هسته ای ایران هم در حال افزایش است. مذاکرات وین بعد از تعطیلات کریسمس ادامه خواهد یافت اما مشخص نیست چه نتایجی در بر خواهد داشت.

*** ۲۰۲۱ سال ملتهبی خواهد بود؟

نویسنده CNBC که دموکرات است، هر چند معتقد است علت اصلی ایجاد چنین مسائلی ضعف دولت های آمریکا در عرصه دیپلماسی است، اما تاکید دارد که دولت بایدن و تیم روابط خارجی بسیار موفق آن هر یک از این چالش ها را زود و به خوبی تشخیص داده است.

از نظر نویسنده CNBC آزمون واقعی بایدن در سال دوم ریاست جمهوری او مشخص می شود. اکنون پرسش این است که آیا دولت بایدن ماهیت تاریخی چالش‌ ها را درک می‌ کند یا نه و آیا می‌ تواند خود را در سطح داخلی و بین‌المللی برای مدیریت چالش‌های ژئوپلیتیکی ۲۰۲۲ سازماندهی کند یا خیر.

از نظر نویسنده، سال ۲۰۲۲ احتمالا سال خطرناکی برای بایدن و دولت ایالات متحده باشد. وضعیت خطرناک امسال با بازی های المپیک زمستانی در پکن و تحرکات بیشتر نیروهای روسی در نزدیکی اوکراین بسیار طوفانی آغاز خواهد شد و با برگزاری نشست کنگره حزب کمونیست چین و شاید مادام العمر شدن ریاست جمهوری شی جین پینگ ادامه خواهد یافت. باید صبر کرد و دید آمریکا و دولت دموکرات بایدن چگونه با این سال ملتهب برخورد می کند.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • دکتر سید
    1

    واقعا که آمریکا با وجود چالش های موجود فردا صبح یا شاید سه دقیقه و بیست ثانیه دیگر از بین می رود . نصر من الله و فتح قریب

  • ناشناس
    0

    آقا جان من بگم هی چالش ،چالش می‌کنید واسه امریکا ،اگر توافق برجام به نتیجه برسه اما در اقتصاد ایران تاثیری نگذارد اونوقت فروپاشی اقتصاد و نظام حتمی هست . چون عملا با بودن تحریم‌ها و نبودن آن هیچ تفاوت فاحشی در اقتصاد انجام نشده . متاسفانه آقای رییسی میگه برجام درجه دوم اهمیت هست و همین نقطه ضربه عظیم به نظام میشه . اینها واقعیت را یا نمیبیند یا وانمود میکنند نمیبیند . صدام روز اول حمله امریکا گفت که حتا میتونه امریکا را اشغال کنه ولی حکومتش ۲۰ روزه سقوط کرد

    نظرات شما -
    • Aliostad
      0

      سلام آقای محترم من یک آدم عادی و کارگر هستم به هیچ گروه سیاسی و جناح باور ندارم.اما تو جنگ سرباز بودم اونم تو ایامی که بچه های ما از پشتیبانی چهار تا خمپاره و توپ بی بهره بودند ولی طرف مقابل به قدری حمایت میشد جور ی که اگر یکی از بچه های ما یک گلوله کلاش میز د اونها با پنجاه تا توپ و خمپاره جواب میدادند واز امکانات هم تا دلت بخواد از هواپیما بگیر تا مواد غذایی به وفور در اختیارشان بود در مقابل ما سیم خاردار نداشتیم ولی با همه این اوصاف هشت سال در برابر عراق و 27 کشور دیگه که به عراق همه جور کمکی میکرد ند مقاومت کردیم .درسته حالا از صدقه سری یک عده دزد و بی عرضه مشکلات اقتصادی زیادی داریم و همه مردم در فشارند ولی امنیت و استقلالی داریم که خیلی از کشور های اطرافمان ندارند و حاضرند بابتش هر چی که دارند بدهند ولی ما چون داریم قدرش را نمیدونیم. که اگر ضعیف بودیم ما شده بودیم یک افغانستان یا یمن یا عراق دیگر .چرا ما خودمان را دست کم میگیریم در صورتی که دشمنمان ما به خوبی از قدرت ما با خبرند و ترس دارند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها