وزیر خارجه کویت: ایران هیچ سهمی در میدان گازی «الدره/ آرش» ندارد

وزیر خارجه کویت تأکید کرد که ایران هیچ سهمی در میدان گازی «الدره» ندارد و این میدان نفتی کاملا متعلق به کویت و عربستان است.

وزیر خارجه کویت: ایران هیچ سهمی در میدان گازی «الدره/ آرش» ندارد

وزیر خارجه کویت تأکید کرد که ایران هیچ سهمی در میدان گازی «الدره» ندارد و این میدان نفتی کاملا متعلق به کویت و عربستان است.

به گزارش خبرگزاری رسمی کویت (کونا) «احمد ناصر الصباح»، وزیر خارجه کویت با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که میدان الدره (آرش) کاملا متعلق به کویت و عربستان است و فقط این دو کشور حق سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری در این میدان نفتی و گازی را دارند.

او این بیانیه را در توضیح آنچه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای فرانسوی خود «ژان ایو لودریان» مطرح کرده بود منتشر کرد.

الصباح در این کنفرانس مطبوعاتی گفته بود که میدان گازی الدره پرونده‌ای سه‌جانبه میان کویت و عربستان و ایران است و ابراز امیدواری کرد که در این باره تفاهماتی انجام شود.

وزیر خارجه کویت در بیانیه خود تأکید کرد که منظور وی نه مالکیت بر میدان گازی الدره که بر اختلافات سه کشور بر سر کمربند ساحلی این منطقه بوده است.

الصباح در بخش دیگری از کنفرانس مطبوعاتی خود با وزیر خارجه فرانسه در کویت گفت که کشورهای شورای همکاری درباره پرونده هسته‌ای ایران نگرانی‌هایی دارند که باید در نظر گرفته شود.

وی افزود که این نگرانی‌ها به‌صراحت و شفافیت با کشورهای دیگر در میان گذاشته شده است.

پیش از این عربستان و کویت، دیگر کشورهای سهیم در این میدان گازی توافقی را برای توسعه این میدان گازی امضا کردند که به موجب آن شرکت نفط کویت و شرکت آرامکو اقدامات لازم برای توسعه این میدان گازی و استخراج آن را انجام می‌دهند.

این دو کشور تأکید کرده‌اند که تولید گاز از این میدان گازی یک میلیارد فوت مکعب در روز و 84 هزار بشکه میعانات گازی خواهد بود که درآمد حاصل از آن به صورت مشترک میان دو کشور تقسیم می‌شود.

«سعید خطیب زاده»، سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به توافق اعلام شده میان عربستان و کویت درخصوص میدان مشترک گازی آرش/ الدره تاکید کرد بر اساس مقررات و رویه‌های بین المللی هرگونه اقدام در بهره برداری و توسعه این میدان باید با هماهنگی و همکاری هر سه کشور انجام شود و لذا اقدام اخیر کویت و عربستان در قالب یک سند همکاری، مغایر با رویه های جاری و مذاکرات انجام شده قبلی بوده و غیرقانونی است و تاثیری بر وضعیت حقوقی میدان نداشته و مورد تایید ایران نیست.

سخنگوی وزارت خارجه ایران افزود که میدان گازی آرش/ الدره یک میدان مشترک بین کشورهای ایران، کویت و عربستان است و بخش‌هایی از آن در محدوده آب‌های تحدید حدود نشده بین ایران و کویت قرار دارد.

صبح امروز «جواد اوجی» وزیر نفت ایران اعلام کرد که مطالعات جامع ‎میدان مشترک آرش با حفاری چاه اکتشافی و انجام لرزه‌نگاری تکمیل شده است.

وی تاکید کرد: بزودی با نصب جکت (پایه)، ‎عملیات‌ حفاری در این میدان آغاز خواهد شد.

منبع: میدل ایست نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 15
  • ناشناس
    7

    ازبس به این بی ناموس ها رو دادین دیگه بعداز تغییرنام خلیج فارس ادعای حدود دریایی وابی کشور ایران رو دارن، پس نیروی دریایی چی کاره اس، چندتا زیردریایی رو بفرستین هر کشتی وتخته پاره کویتی وسعودی رو دیدن با اژدر بفرستن زیر اب،تاحساب کار دستشون بیاد.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      اگر سهم هم داشته باشه چیزی به ما نمیرسه پس خودت را ناراحت نکن.

    • ناشناس
      4

      دست بالای دست بسیار است. تا آمریکا و انگلیس و اسرائیل از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در برابر ایران یا هر تهدید خارجی حمایت نظامی می کنند حکومت ایران کاری از پیش نخواهد برد.

    • ناشناس
      0

      برا ملاها اصلا مهم نبست، مهم چیزای دیگست که هیچ سودی برا مردم نداره

  • تلخند
    0

    تا کی باید مردم بیچاره ایران باحسرت نظاره گر چپاول ثروت های ملی خود به علت سیاستها ی غلط خارجی و داخلی باشند،تا کی باید به علت بی کفایتیها ،خیانتها ،بی توجهی به منافع ملی و.....مردم ایران بایداز هرکشور بی سروپایی تجاوز واهانت وزوروتحقیر بشنوند

  • اعلایی
    1

    قبل از انقلاب دریک عملیات محرمانه ایران خدمت عربستان رسید
    متاسفانه علیرغم قدرت نمایی ایران کشورهای حاشیه خلیج فارس دریده تر شده اند

    نظرات شما -
    • کمالی
      3

      اون زمانی ک شاه اف ۱۴ تامکت خرید عربستان سعودی اف ۱۵ خرید همیشه همزمان آمریکا دو کشور رو میدوشید

  • ناشناس
    2

    بی زحمت چندتاموشک دراعتراض به این توافق به عراق شلیک کنیدتابترسندودست ازپاخطانکنن

  • دلیر
    1

    این دلقک با خودش مشکل داره
    از همان اول این دریای پارس بوده نه دریای عربستان و سگ و سوتک
    بت رو دادن پرو شدی پفیوز

  • ناشناس
    1

    چیزی که عاید مردم ایران نمیشه،همین شماها بفروشید بهتر است تا ایران،بخورید نوش جونتون،ما چهل سال رنگ پول نفت و گاز خودمون هم ندیدیم

  • عال
    1

    در امد نفتی واگازی ایران خرج لبنان یمن باید بشه برای مردم فرق نداره چه کسی میخواد استخراجش کنه

  • ناشناس
    0

    وزارت نفت عجله نکند.بگذارید دیگران ببرند و ببرند و بخورند و شما اگر چیزی ماند افتابه خرج لحیمش کنید!

  • 0

    ایران سهمش را به یمن هبه کند و یمن با چندتا پهپاد و موشک شبهای الدره را روشن کند!

  • ناشناس
    0

    ما که بعدا می خواهیم تقدیم عربها کنیم همان بهتر از همین حالا بردارند نوش جونشون ما که حرفی نداریم

  • محمد
    0

    حالا که ما استخراج میکنیم و شما هم جرات اقدامی ندارید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها