ترکیه پرونده قتل خاشقچی را به عربستان سعودی ارجاع داد

دستگاه قضایی ترکیه امروز (پنجشنبه) در تصمیمی پرونده قتل «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی را به عربستان ارجاع داد.

ترکیه پرونده قتل خاشقچی را به عربستان سعودی ارجاع داد

قوه قضاییه ترکیه امروز (پنجشنبه) تصمیم به بستن پرونده ترور "جمال خاشقجی" روزنامه نگار مخالف سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول گرفت و این پرونده را عربستان ارجاع داد.
رسانه های ترکیه گزارش دادند که در این پرونده که ۲۶ متهم در آن محاکمه می شوند، دادگاه استانبول تصمیم گرفت کار روی این پرونده را متوقف کند و پرونده را به دستگاه قضایی عربستان ارجاع دهد.
به گزارش تارنمای «روسیاالیوم» قاضی دادگاه ترکیه گفت که تصمیم گرفته شد که پرونده (قتل خاشقچی) را مختومه کنیم و آن را به عربستان تحویل دهیم.
هفته گذشته دادستان عمومی ترکیه خواستار توقف محاکمه غیابی ۲۶ متهم به قتل خاشقچی و انتقال محاکمه آنها به عربستان شده بود.  
وزارت دادگستری ترکیه «بدون اعتراض» به این موضوع موافقت خود را با این درخواست ابراز کرد.
پس از نظر این وزارتخانه، امروز (پنجشنبه) اعلام شد که پرونده خاشقچی به عربستان ارجاع شده است.
در این جلسه که در دادگاه عالی کیفری استانبول برگزار شد، «گوکمن باشبینار» وکیل دادگستری با اعتراض به نظر مثبت وزارت دادگستری کشورش گفت که «تصمیم وزارت دادگستری خلاف قانون است و در این باره میان عربستان و ترکیه توافق نامه دو جانبه ای وجود ندارد.»
وی تاکید کرد: «تحویل پرونده به کشوری (عربستان) که عدالت در آن وجود ندارد، مصداق بی مسئولیتی در قبال مردم ترکیه است.
 رسانه های منطقه (شنبه /۱۳ فروردین) اعلام کردند که ترکیه به دنبال تلاش برای اصلاح روابط خود با عربستان تصمیم گرفت تا پرونده قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار سعودی که در خاک این کشور اتفاق افتاد را به عربستان منتقل کند.
شبکه خبری «خبر ترک» در این باره اعلام کرد که وزارت دادگستری ترکیه با انتقال محاکمه مظنونان سعودی الاصل در پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مقتول مخالف رژیم آل‌سعود به ریاض موافقت کرد.
مهم ترین درخواست ریاض از آنکارا برای رونق پیدا کردن رابطه سیاسی – اقتصادی که همان بسته شدن پرونده قتل فجیع جمال خاشقچی روزنامه نگار عربستانی بود، انجام شد و با ارجاع این پرونده به عربستان و چشم پوشی آنکارا از این پرونده، عملا رابطه ترکیه – عربستان به مرحله اوج خود وارد شد.
خاشقچی که روزنامه نگار واشنگتن پست و از مخالفان رژیم سعودی به ویژه "محمد بن سلمان" ولیعهد این رژیم محسوب می‌شد، شهریور ۱۳۹۷ در کنسولگری عربستان در استانبول به طرز فجیعی قطعه قطعه شد و به قتل رسید و همین مساله موجب تنش شدید میان آنکارا – ریاض گردید. در کنار این مساله، دخالت های ترکیه در موضوع لیبی و شماری دیگر از کشورهای عربی که در سال ۱۳۸۹ درگیر انقلاب شدند، مسایلی است که ریاض و آنکارا با هم اختلاف داشتند.
اما در چند ماه اخیر آنکارا در صدد بهبود روابط خود با ریاض و سایر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس برآمده است که انتقال پرونده جمال خاشقچی به ریاض نشان می دهد مقامات ترکیه سر این پرونده با مقامات سعودی به ویژه ولیعهد این کشور معامله کرده اند.

 

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • مش جمعه
    0

    سیاسیون ایران ،فرصت طلبی را از اردوغان یاد بگیرید که از یک قتل چه منافع هنگفتی بدست می آورد.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      صدا و سیمای ایران که صاحب عزا بود باید در اسرع وقت اعتراض خود به رویت سفارت ترکیه برساند

  • ناشناس
    0

    وزرات امور خارجه باید اعتراض شدید خود بعنوان ولی امر خاشقجی به ترکیه اعلام کند و درخواست تحویل متهمین قتل شهید به قوه قضائیه ایران

  • ناشناس
    0

    یعنی چقدر پول گرفته ؟؟؟

  • اله قلی خان
    0

    فارغ از همه مباحث. مطالعه پرونده مرحوم خاشقچی، به جهانیان خوی بربریت و وحشیگری اعراب عرعرستان و آثار ترویج افکار پوچ و مزورانه مفتی های وهابی را در قانون گریزی و عدم تمکین به انتقادات و صداهای ندای آزادی با اعزام یه گروه ۱۵ نفره متخصص جنایی و پزشک قانونی کشورشان به ترکیه و سپس اغفال و بدام انداختن و قتل و سلاخی همنوع،هم کیش، همزبان و هموطن خودشان که گناهی جز به چالش کشیدن امپراطوری مخوف شاهان عرعرستان و افکار پوچ، سلفی،و سیاه مروجین وهابیت را نداشت .به جهان نشان داد .امروز مردم جهان متوجه شده اند که افکار سیاه و قرائت ناصواب کوردلان وهابی سراسر خاورمیانه و آسیا و آفریقا را در آتش قرار داده. وقت آن است که همه قدرت های جهان نسبت به خفه کردن صدای وهابیون اقدام کنند.خداوند روح بزرگ مرحوم خاشقچی را قرین رحمت کند و تا قبل از پایان سالجاری خون جمال پای آل سعود را بگیرد و عرعرستان بجز مکه شریف و مدینه منوره بقیه اش نابود و ویران شود .تجاوز روسیه به خاک مظلوم اوکراین قهرمان و آوارگی و مرگ غریبانه زنان و کودکان مظلوم و بی پناه اوکراین قهرمان محکوم است و پوتین جنایتکار متجاوز هم تاوان حمله به آزادی را خواهد داد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها