وزیر امور خارجه:

به هر قیمتی در مذاکرات لغو تحریم‌ ها توافق نمی کنیم/ عربستان خواسته مذاکرات با ایران علنی شود

حسین امیرعبداللهیان گفت: سیاست آقای رئیسی در نگاه به برجام این است که باید برنامه توسعه اقتصادی پایدار را بدون نگاه به برجام دنبال کنیم.

به هر قیمتی در مذاکرات لغو تحریم‌ ها توافق نمی کنیم/ عربستان خواسته مذاکرات با ایران علنی شود

وزیر امور خارجه با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر با بیان اینکه سیاست خارجی دولت جدید در تعامل با همسایگان و در وهله بعدی همکاری با آسیاست، گفت: از شروع به کار در دولت جدید سعی کردیم بخش های خاموش دیپلماسی همسایگی ایران را فعال کنیم.

حسین امیرعبداللهیان در توضیح این امر گفت: هم‌اکنون حداقل ۴۰ درصد از فعالیت وزارت امور خارجه به دیپلماسی اقتصادی تعلق می‌گیرد که در این راستا در حوزه ارز آوری بستر و ظرفیت هایی برای دستگاه های دولتی و بخش خصوصی به وجود آوردیم.

وزیر امور خارجه همچنین یادآور شد: در دیپلماسی کار با همسایگان ارزآوری ایجاد کردیم و ظرفیت ترانزیتی ایران را در تعامل با همسایگان فعال کردیم.

حسین امیرعبداللهیان در پایان این بخش از توضیحات خود گفت: برای اینکه بتوانیم کریدور شمال جنوب را فعال کنیم توانستیم سرمایه گذار برای تکمیل بخش باقیمانده این کریدور یعنی خط آهن رشت آستارا پیدا کنیم.

سفرای جدید امارات و کویت به زودی وارد تهران می‌شوند/ عربستان خواسته مذاکرات را علنی کنیم

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از این برنامه با بیان اینکه بعد از قطع رابطه عربستان با ایران برخی کشورها سطح روابط خود را از سفیر به کاردار کاهش دادند‌، گفت: در دولت جدید تلاش شد تا از همه ظرفیت ها برای تعامل با این کشورها استفاده کنیم که معرفی و ورود سفرای جدید امارات و کویت به تهران از جمله نتایج آن است.

حسین امیرعبداللهیان در خصوص آخرین روند مذاکرات ایران و عربستان نیز با اشاره به اینکه ایران پنج دور مذاکره با عربستان داشته که در سطح امنیتی برگزار شده است، گفت: هفته گذشته وزیر امور خارجه عراق گفت عربستان اعلام کرده آمادگی دارد گفتگو ها از فاز امنیتی وارد فاز سیاسی و علنی شود.

شعار ما هم شرقی و هم غربی است

وزیر امور خارجه در ادامه برنامه با بیان اینکه آمریکا امروز دست و پا می‌زند قدرت هژمون خود را حفظ کند تاکید کرد: امروز تکیه کشورها به آمریکا تامین کننده منافع ملی کشورها نیست که  در مورد روسیه هم همین نگاه را داریم و منافع خود را چه در شرق و چه در غرب به موضوعاتی گره می زنیم که دستاوردی برای ایران داشته باشد.

حسین امیرعبداللهیان ادامه داد: اگر امروز دیداری با آقای پوتین در ایران صورت بگیرد برخی می‌گویند این تابلو نه شرقی و نه غربی وزارت امور خارجه را جابجا کنید اما شعار ما در وزارت امور خارجه هم شرقی و هم غربی و کار با همه جهان است.

عاملان و آمران ترور شهید سلیمانی در لیست سیاه هستند/ فقط برای حفاظت از پمپئو ۲ میلیون دلار هزینه می‌شود

وزیر امور خارجه همچنین به نقش منطقه ای ایران اشاره کرد و گفت: ایران همیشه در قسمت خوب و سازنده تحولات منطقه بوده و ما کشورهای حوزه مقاومت را متحدین خود می‌دانیم.

به گفته حسین امیرعبداللهیان ایران امروز وارد فاز جدیدی با متحدین خود یعنی کشورهای حوزه مقاومت در منطقه شده و به فاز اقتصادی رسیده که به عنوان مثال یک خط ترانزیت از ایران به عراق سوریه و لبنان و از آنجا به دریای مدیترانه ایجاد شده است.

وزیر امور خارجه درباره پرونده ترور شهید سلیمانی نیز با بیان اینکه همه عاملان و آمران ترور این شهید در لیست سیاه قرار گرفتند، گفت: در حاشیه مذاکرات لغو تحریم ها به گوش ما می رسید که فقط برای حفاظت از پمپئو ۲ میلیون دلار هزینه می‌شود و طرف آمریکایی دنبال آن بود که نگرانی خود را در این قضیه با واسطه قرار دادن طرف هایی بر طرف کند که با دست رد ایران مواجه شد.

رئیس جمهور به اردوغان گفت که برادری به کنار اما حق آبه ایران هم به کنار

حسین امیرعبداللهیان در ادامه در خصوص مشکلات زیست محیطی ایجاد شده در منطقه برای ایران با بیان اینکه بخشی از بحران های زیست محیطی به جنگ های گذشته در منطقه بر می‌گردد و بخش دوم هم به آب و دیپلماسی آب بر می‌گردد یادآور شد: مثلا درخصوص حق آبه هیرمند، مقامات فعلی هیات حاکمه افغانستان برخلاف مقامات قبلی این کشور حق آبه ایران را پذیرفته اند.

وزیر امور خارجه تایید کرد: مقامات افغانستان آب را رها کردند ولی برخی با شیطنت آب را منحرف کردند تا نه مردم ایران و نه مردم افغانستان نتوانند از آن استفاده کنند.

حسین امیرعبداللهیان خبر داد: رئیس جمهور در خصوص حل مسائل حق آبه ایران و ترکیه در سفر آقای اردوغان رئیس جمهور این کشور به ایران به او گفته برادری و دوستی به کنار اما حق آبه ایران از رود ارس هم به کنار.

توافق را به هر قیمتی نمی خواهیم

وزیر امور خارجه در پایان برنامه امشب صف اول در پاسخ به پرسشی در خصوص آخرین روند مذاکرات لغو تحریم ها نیز گفت: سیاست آقای رئیسی در نگاه به برجام و مذاکرات این است که دولت باید برنامه توسعه اقتصادی پایدار را بدون نگاه به برجام دنبال کند اما همزمان وزارت امور خارجه لغو تحریم ها را هم در دستور کار داشته باشد.

حسین امیرعبداللهیان در ادامه گفت: متنی آماده در مقابل ماست که در نود و شش درصد آن اتفاق  نظر داریم اما مشکل اینجاست که ما باید از مزایای اقتصادی توافق برخوردار شویم و آمریکا باید در این راستا تضمین بدهد که آمریکایی ها تا کنون ما را از اینکه بتوانیم از برجام انتفاع اقتصادی ببریم قانع نکرده اند.

وزیر امور خارجه در پایان تاکید کرد: در مذاکرات لغو تحریم ها  توافق را به هر قیمتی نمی خواهیم بلکه توافق باید پایدار خوب و تامین کننده منافع ایران باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 22
  • ناشناس
    4

    بخدا من بیسواد بزارن وزیر خارجه مستقیم به آمریکا میرفتم ودرخاست بازگشایی سفارت میکردم بعدش میبینید که براحتی باباز شدن سفارتها مشکل کشور حل میشه وخود آمریکاییها میان پروزه اتمی ما را برامون تمام میکنند

    نظرات شما -
    • omid
      1

      خوبه خوت قبول داری بیسوادی..به همین خیال باش که امریکا بیاد مشگل ما رو حل کنه..فقط یک سوال امربکا تا حالا مشگل کدام کشور رو حل کرده؟؟عراق رو یا افغانستان و لیبی و یمن رو یا سوریه ؟؟دیدی که چ بلایی سر شاه بیچاره آورد

  • سروش
    3

    شعار ما بایستی همان "نه شرقی و غربی" باقی بماند! یعنی وابستگی و خدشه دار شدن استقلال ایران خط قرمز سیاست خارجی ما بوده، هست و باید باشد!
    در عین حال، روابط سیاسی، اقتصادی، نظامی و سایر زمینه ها در شرایط برابر و به شرط رعایت اصول سیاست خارجی ما و در چارچوب تعریف شده روابط بین الملل و در حد تعامل، تفاهم، تجارت و همکاری متقابل و سازنده با هر کشوری (منهای رژیم جعلی صهیونیستی که ما به رسمیت نمی شناسیم) در هر گوشه کره خاکی، نه تنها بد نیست بلکه تعامل سازنده با دنیا بسیار لازم و مفید نیز هست!
    در خصوص برجام نیز، اولا؛ اعتماد به آمریکا تکرار اشتباهات گذشته و درس نگرفتن از تاریخ است. دوما؛ کنگره آمریکا هرگز به پذیرش "برجام" رای نمی دهد، دولت آمریکا نیز تضنین نخواهد داد. به فرض اینکه تضمین هم بدهد، نگرانی از خروج دوباره دولت آینده آمریکا(به احتمال زباد، ترامپ) از برجام اجازه نفع ایران از مزایای اقتصادی این توافق را نمی دهد!
    نکته آخر اینکه؛ خود امریکاییها علنا می گویند هدف آمریکا از بازگشت به برجام جلوگیری از برنامه هسته ای و تحمیل برجام های نفوذ منطقه ای، برنامه موشکی و پهبادی و ... ایران هستند.
    به نظر می رسد ایران بایستی خیلی پیگیر احیای برجام نباشد و تعهدات برجامی را به تدریج کنار بگذارد و مانند همه کشورهای عضو، فقط در چارچوت NPT با آژانس انرژی اتمی همکاری نماید.
    برای بی اثر کردن تحریم ها نیز همین تعاملات منطقه ای و گسترش روابط با کشورهای منطقه و شرق می تواند راهگشا باشد!
    در خصوص حق آبه ایران از ترکیه و افغانستان نیز دستکاه دیپلماسی ما بایستی جدیت بیشتری به خرج دهد و خیلی به قول و وعده های بی عمل و امروز و فردای طالبان و اردوغان اکتفا نکند!

  • ناشناس
    2

    هم وطن عزیز،دولت اختیار و اجازه چنین کاری را ندارد،چون مقام بالاتر از رئیس جمهور بایستی در این خصوص پاسخگو باشد که نیست.پس قانون اساسی بایستی اصلاح و تمام اختیارات به دولت منتخب واقعی مردم داده شود تا کشور را سر و سامان دهد.

    نظرات شما -
    • امید
      1

      من نمیدونم شما چرا این حرف و مبزنی که دولت از خودش اختیار نداره ؟؟مگه آقای روحانی با آمریکا توافق نکرد ؟؟دیدید که ترامپ بی شرف چکار کرد؟؟حتی آقای خامنه ای گفت این توافق باشه برای گفتگو های بیشتر که فکر کنم نظرشون سفارت بود که باز بشه ولی ترامپ دیوانه از برجام خارج شد بدون هیچ دلیلی

  • ناشناس
    0

    مانند زمان شاه شده ایران به بختیار می گفتند دولت بی اختیار همونم برای این دوره تکرار شده حتما دولت فخیمه روس یا انگایس اجازه این کارو نمیده

  • نقی معمولی
    0

    این مجریه آدم ضایع و نون به نرخ روز خوره

  • رزمنده دفاع مقدس
    1

    اینا میگن مرغ دوپا دارد. برای 80میلیون نفر تصمیم میگیرن، یادشون رفته همین مردم اینارا آوردن سرکار اینا فکر مردم نیستند فکر حکومت کردن به مردم وجاه ومقام وثروت هستند مگر مملکت ارث پدرتونه .شما حاکمان 25درصد طرفدار زوری که با پول نگهشون داشتید طرفدار دارید نمیتونید بدون نظر مردم هرکاری خودتون خواستید انجام بدید .مردم دارن منفجر میشن با وضع نابسامان و گرانی افسارگسیخته و تورم شدید .خداوکیلی صحبت نه سخنرانی رئیسی را گوش کنید ببینید این آقا یک سطر درست میتونه صحبت بکنه . خدا ازتون نگذره هرکه را بهر کاری ساختن .

    نظرات شما -
    • 1

      البته یک پا داره

    • 2

      اشتباه امریکا واروپا اینه که با وزیر ووکیل ورییس جمهور دنبال راه حله .عقلش نمیرسه مثل ارباب پوتین یه توک پا تشریف بیاره سهمو بکیره بره .همه هم ذوق مرگ بشن .

    • ناشناس
      1

      ریسی نمیتونه بصورت مستمر صحبت بکنه واشکال نداشته باشه آخوندها معمولا حرف زدن بلد بودن این ریسی فقط لباس آخوندی تنش هست سواد آخوندی هم نداره

    • سارا
      2

      برو تاریخ رو بخون بعد نظر بده ..دیدی که ترامپ با برجام چکار کرد؟؟هنوز هم میخوای خار بشی؟؟اگر ترامپ از برجام خارج نمیشد و به برجام احترام میذاشت شک ندارم سفارت خونه ها دابر میشد ..چرا باور ندارید که آمریکا جنایتکاره؟؟صدام که دوست و هم پیمانش بود دیدید که چ بلایی سرش آورد ؟یا قذافی دست به سینه آمریکا

  • ناشناس
    0

    سیاست آقای رئیسی در نگاه به برجام این است که باید برنامه توسعه اقتصادی پایدار را بدون نگاه به برجام دنبال کنیم .خب مرد باشید وعمل کنید کی گفته نکنید اما همه میدونن بی مایه فطیره غیراز بی سوادان .

  • ایرانی
    1

    پس رسما خودتون قبول دارید که سیاست اول انقلاب تغییر کرده و از نه شرقی نه غربی به هم شرقی هم غربی تغییر کرده!!! پس تابلو سر در وزارت خارجه رو هم تغییر بدید و اینقدر نگید ما سیاستهای امام خمینی را ادامه میدهیم!!!!!

  • بهلول
    1

    خداوکیلی نمیخواهید برجام حل بشود .فقط بهانه جویی میکنید از اونور هم رییس شما پوتین اجازه نمیدهد .واقعأخیلی دولت جمهوری اسلامی ظالم است که به مردمش منهای آخوندها ظلم میکند .کآسایش کرفاه را برای مردمانش نمیخواهد .خبرقوری لطفألاپوشانی نکن وبزار.خودفروخته نباش.

  • یکی از مردم
    1

    از کیش هم بگو که چقدر فروختید؟؟؟ اونهم حق برادری بود؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    نظرات شما -
    • امبد
      1

      رفتی کیش که رات ندادند و گفتند باید پاسپورت داشته باشی ؟؟با بهرین و کو های آرارات و ...اشتباه گرفتی مزدور

  • ناشناس
    1

    برای شما که خزانه ملی روی شما باز است بله که مشکلی در پذیرش و عدم پذیرش مشکلی نیست شما همیشه پا بر گلوی ملت گذشتید و بر ان بالاایستادید و میگویید بر جام نه

  • امیررضا
    1

    لعنت خدا بر چین و روسیه و حامیانش

  • ناشناس
    5

    احسنت به دولت انقلابی

  • ناشناس
    0

    اقای عبداللهیان اگرخاطرتان باشد قبل ازاینکه سردارسلیمانی از لبنان وسوریه بسمت عراق حرکت کند پمپئو با عربستان دیدارداشته ونطفه ترور سلیمانی هم درآن جا بسته شده بود همانطوریکه میدانید ترامپ هم اشاره ایی به حضور حشدالشعبی بر روبروی سفارت آمریکا قبل. ازترور مطالبی گفته بود وهزار عامل دیگری که نباید سردار بعراق میرفت وازآنجا که سردار حامل پیام به عربستان هم بوده است آیا وزارت خارجه نباید زمان مناسبتری را برای انتقال پیام به عربستان انتخاب مینمود .خواستم بگویم بعضی. از این ملاقات قبل ازاینکه مرادودات دیپلماسی باشد یک تله دیپلماسی باید باشد که بتوانند بهره برداری کنند وعربستان هم قبلا دراینطور مسائل هم ابایی ندارد آنها محافظه کارند ولی درسیاست تلاش میکنند که زیان برسانند . دربرجامی که گفته میشود باید مسائل اقتصادی را بدون اهمیت به برجام ادامه دهید تصورنمیکنید ضعفهایی دروزارتخارجه وجود دارد که هنوز دراین وزارتخانه رسوب کرده است

  • ناشناس
    0

    انشالله سلامتی بدود و شما و عزیزانتان به دنبال سلامتی بدوید تا دیگر حس مسوولیت پذیری اینقدر شما را آزار ندهد و به فکر دوا و درمان باشید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها