قفقاز، بار دیگر در آتش/ نبرد باکو و ایروان آغاز شد/ قدرت هوایی ارمنستان بیشتر است یا آذربایجان؟

قدرت دفاعی ارتش آذربایجان حداقل در زمینه هوایی و پهپادی بیشتر از ارتش ارمنستان است و اگر جنگ به همین شکل و بدون دخالت علنی طرف های دیگر، به صورت هوایی ادامه پیدا کند احتمالا این بار هم باکو بر ایروان پیروز شود.

قفقاز، بار دیگر در آتش/ نبرد باکو و ایروان آغاز شد/ قدرت هوایی ارمنستان بیشتر است یا آذربایجان؟

به گزارش خبر فوری، جنگ میان ارمنستان و آذربایجان دوباره شعله ور شده است. از همان ابتدا نیز مشخص بود که صلح دو طرف موقتی و زودگذر است. آذربایجان که مدت ها است به علت ائتلاف با ترکیه شروع به افزایش نفوذ خود  در منطقه قره باغ کرده، مدتی با دخالت روسیه دست از جنگ کشید و بعد از تصرف برخی مناطق مرزی با ارمنستان صلح کرد.

با شعله ور شدن جنگ در اوکراین و به خصوص شکست های اخیر پوتین در جبهه شرقی، ترس آذربایجان از روسیه ریخته و مجددا به مرزهای مشترک با ارمنستان هجوم برده است. البته آذربایجان معتقد است جنگ را ارمنستان آغاز کرده و به سربازان مرزی آذربایجان حمله کرده است اما ارمنستان این ادعا را زیر سوال برده و تاکید دارد آغازگر جنگ، باکو بوده است.

اکنون مشخص نیست که جنگ اخیر ارمنستان و آذربایجان چه مدت طول کشیده و به کدام مناطق خواهد کشید. آنچه مشخص است این است که قدرت نظامی طرفین در سرنوشت جنگ و طولانی یا کوتاه شدن آن تاثیرگذار خواهد بود. پیش از این و با آغاز جنگ قبلی قره باغ درباره قدرت نظامی ارمنستان و آذربایجان مطالبی نوشتیم (اینجا بخوانید).

در این گزارش قصد داریم به صورت جزئی تر بر توان هوایی دو طرف تمرکز کنیم.

قدرت هوایی ارمنستان بیشتر است یا آذربایجان؟

جنگ فعلی ارمنستان و آذربایجان به خصوص معلول قدرت هوایی دو طرف است. آذربایجان و ارمنستان از طریق پهپادها و هلی کوپترها و جنگنده های خود، مواضع طرف مقابل را بمباران می کنند و از این طریق سعی دارند سلطه خود را بر دیگری نشان دهند.

بر اساس گزارش پایگاه های نظامی، قدرت هوایی ارتش آذربایجان بیشتر از ارمنستان است. آذربایجان بیش از 127 جنگنده و هواپیمای جنگی در اختیار دارد. این در حالی است که ارتش ارمنستان فقط 65 جنگنده و هواپیمای جنگی دارد. اگرچه هواپیماهای دو طرف بیشتر روسی هستند اما نوع جنگنده ها و هواپیماهای آذربایجان پیشرفته تر و باکیفیت تر از جنگنده های ارمنستان است.

هر چند ارمنستان 13 سوخو 25 روسی در اختیار دارد و آذربایجان 11 سوخو 25 دارد اما از آن سو، آذربایجان 13 جنگنده چند منظوره دارد در حالیکه ارمنستان هیچ جنگنده چند منظوره ای در ارتش خود ندارد. همچنین، ارتش آذربایجان 5 جت فایتر دارد در حالیکه ارتش ارمنستان هیچ جت فایتری در اختیار ندارد.

همچنین، کمیت و کیفیت هلی کوپترهای جنگی آذربایجان بیشتر از هلی کوپترهای جنگی ارمنستان است. ارتش ارمنستان 42 و آذربایجان 75 هلی کوپتر در اختیار دارد. هلی کوپترهای ارمنستان از سه نوع Mil Mi-24، Mil Mi-8 و Mil Mi-2 هستند. در مقابل، بالگردهای جنگی آذربایجان از نوع Mil Mi-17، Mi-35، Ka-32 و همچنین، دو نوع بالگرد مخصوص AS365 Dauphin و AS332 Super Puma هستند.

به علاوه باید در نظر داشت که ارتش آذربایجان مجهز به برخی پهپادها و هواپیماهای بدون سرنشین مخصوص است که ارتش ترکیه به آنها داده است در حالیکه ارمنستان از این پهپادها و هواپیماهای بدون سرنشین محروم است. ارتش ترکیه به جز پهپادها، در برخی شاخص های هوایی دیگر نیز به آذربایجان کمک کرده که این امر باعث شده توان هوایی باکو نسبت به ایروان بیشتر شود.

از این رو می توان نتیجه گرفت که قدرت دفاعی ارتش آذربایجان حداقل در زمینه هوایی و پهپادی بیشتر از ارتش ارمنستان است و اگر جنگ به همین شکل و بدون دخالت علنی طرف های دیگر، به صورت هوایی ادامه پیدا کند احتمالا این بار هم باکو بر ایروان پیروز شود.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 53
  • ناشناس
    32

    ایران باید سریعا به تقویت ارمنستان بپردازد.

    نظرات شما -
    • اله قلی خان
      16

      جمهوری آذربایجان و ارمنستان و نخجوان هر سه استانهای شمالغربی ما هستند و باید مورد حمله و اشغال قرار بگیرند، البته ارمنستان به ما وفاداره ولی با جمهوری آذربایجان باید شدت عمل داشته باشیم و بدون اعلام قبلی باید حمله کنیم تا در جنگ آینده با ترکیه بخاطر منابع آب موفق باشیم

    • به قلی خان
      10

      والله ما الان دنبال شهروندی همون ترکیه هستیم بلکه راحت شیم از اینجا الهی ایران را هم بگیره شما اشغالا هم برین افغانستان در خدمت طالبان جاتون همون جاست

  • ناشناس
    91

    زنده باد آذزبایجان .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      12

      خدایا این مملکت را از گزند خائنان دشمن پرست حفظ بفرما.الهی آمین

    • ناشناس
      0

      اشتباهی مثبت دادم ، ببخشید.
      آرامش بهترین چیزه و هرچی حقه باید انجام بشه.

    • ناشناس
      1

      من هم منفی می خواستنم بزنم مثبت شد

  • ناشناس
    18

    اگر همین جا و در همین مکان جلوی بلند پروازی های ترکیه و اذربایجان نایستید ،هدف های بعدی تبریز واذربایجان خودمون هست.
    البته همین الان هم خیلی دیره...

    نظرات شما -
    • ناشناس
      18

      ایران باید مانند ترکیه از ارمنستان حمایت قاطع وبازدارنده کند وبه سرعت چرا که آذر بایجان می خواهد صلحی تحمیلی به ارمنستان وارد کند وهمسو با ترکیه کوریدور مورد نظر خود را اجرا گند که عملآ خود را به نخجوان وترکیه وصل کند وراه ایران را به اوراسیا در اختیار خود بگیرد از اسراییل هم استفاده کرده وایران نباید برادران ارامنه را تنها بگذارد وسریع به کمک آنها برود

    • 7

      Ok

  • نادر
    3

    متاسفانه خوابیم...........

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      متاسفانه خواب سنگینی هم داریم

  • شهریار مغان
    71

    ارمنستان اشغالگر بازهم با ماجرا جویی خون ما آذربایجانی ها را به جوش اورد اینبارهدف نهایی آزادی ایراون هست

    نظرات شما -
    • ناشناس
      13

      زرشک جوجو از کی تا به حال آذربایجانیها وطن فروش شدن قر نو کمر پر شده

    • محمد
      18

      اشغالگر آذربایجان که با طناب پوسیده اسرائیل داره خودشو میندازه توچاه .هیچ واهمه ایی هم از کشتار بی گناهان نداره٬٬٬

    • ناشناس
      10

      هنوز خوابی که این خیالهای باطل دارد توی مغز شما و امثال شمادارد میگذرد. اگر این دولت خائن نتواند از مرزهای ایران مواظبت کند این ملت غیور ایران امثال شما را ادب کرده و ذهنیت دشمنان ایران را که همین اذربایجان و ترکیه است را سر جایش می نشاند والبته با پای ودست شکسته . وبهتره که عاقل باشید و در دام تبلیغات این هیاهوی دشمنان نیافتید.

    • ناشناس
      5

      حرص نخور دوغتو بنوش که خونت به جوش نیاد.هرجا پرچم اسراییل باشه اونجا دشمن ایران و ایرانی هستند.
      کمی تاریخ بخون.تا خونت به جوش نیاد.

  • ناشناس
    8

    یک خبر برای حواس پرت کردن بعد جیبو
    زدن

    نظرات شما -
    • 🐜
      4

      گل گفتی مث شکارمارتوسط خدنگ

  • سما
    2

    حیف که اسمتونو گذاشتین مسلمان حیف.........

  • مهرداد
    5

    براي جلوگيري از زياده خواهي هاي اردوغان و علي اف . ايران عزيز بايد به ارمنستان كمك همه جانبه بكند تا فكر پليدشان در نطفه خفه شود.

    نظرات شما -
    • .....
      7

      متاسفانه چقدر ارمنی با اسم مسلمان و شیعه ایرانی بر علیه مسلمان و شیعیان آذربایجان امانت منفی می گذارد.

    • 14

      ارامنه بدانند که گذشت آن دوران که در سایه روسیه در عرض ۲۰۰ سال اخیر به زور و حیله و مکر خاک شیعیان مظلوم آذربایجان را تصاحب کنند. دیگر این کشور دولت و ارتش دارد و جزء ثروتمندترینهاست . و جوابتان را با مشقت آهنین می دهد.

    • 3

      متاسفانه چقدر خائن طرفدار عثمانی و طرفدار صهیونیست داریم.با اسم شیعه و اسلام کار پیش میبرند.

  • سردار آذربایجان
    28

    یادمان باشد این ارمنی های چه جنایاتی در شهرستان ارومیه و سلماس کردند چنان سر آذربایجانی ها را میزدن که رودخانه خون راه افتاده بود در خود شهرستان کشور آذربایجان هم این کار را کردم آذربایجانی ها برادران دینی ما هستن هیچ کاری با ما و کشور ما نمی کنن زنده باد آذربایجان

    نظرات شما -
    • ناشناس
      5

      برادران دینی شما چرا پرچم اسراییل دستشونه.نکنه دین اسلام را با دین صهیونیست ها اشتباه گرفتید.وقتی قره باغ تصرف شد پرچم اسراییل چرا یه اهتزاز درامد.
      شیعه و مسلمان با رژیم صهیونیستی هیچ سنخیتی ندارد.

    • 🐜
      0

      درودبرملت دوست و همسایه مظلوم ارمنستان عزیز.لعنت بررییس جمهورترکیه که بین دوهمسایه تفرقه ایجادکرده

  • ناشناس
    22

    30سال خاک آذربایجان در اشغال بود و 4قطعنامه سازمان ملل هم به حاکمیت آذربایجان بر قره باغ گواهی میداد ولی چون نفع اکثر کشورها بر اشغال قره باغ بود هیچ کس حرفی نمیزد حالا ورق برگشته.چیزی که عوض داره گله نداره

  • ناشناس
    6

    از تبعات منفی جدا سازی دو استان ارمنستان و آذربایجان از خاک مادری خود ایران، سالها جنگ و کشتار و خونریزی بوده است! با وجود اینکه ۱۵٪ تا ۱۸٪ اقوام ایرانی را ترک زبانهای آذربایجانی تشکیل می دهند ولی روابط حکومت ایران با دولت و مردم مسیحی ارمنستان حسنه تر از دولت و مردم مسلمان جمهوری آذربایجان بوده است! ارمنی تبارهای مسیحی مقیم ایران مردمانی آرام و بی حاشیه هستند و سالهاست زندگی مسالمت آمیزی با هموطن های ایرانی مسلمان خود دارند.

  • ناشناس
    7

    آذربایجان میخواد ایرانو دور بزنه باید هین الان سر جاش بنشونیم اگر زیاد ادعا کرد خود باکو هم جزئ سرزمین ایران هستش

  • مهرداد
    4

    ایران خواب مطمن باشید نوبت بدی ایران هست غیرت داشته باشید این اذربایجان دست نشانده اسراییل و ترکیه هست

  • ناشناس
    1

    جنگ جنگ اراده هاست نه تسلیحات هرکشوری که متکی به اراده ونیروی انسانی باشد درچشم بهم زدنی همه این تسلیحات را ازبین میبرد اینها ازیک نفر که ترور شوند میترسند بماند به بقیه

  • ایرانی
    7

    انجایکه باید باشید نبستید. انجایکه نباید باشید هستید
    سقوط ارمنستان یعنی دست درازی به ایران...

  • محمدایمان
    8

    الهام علی با اون دماغش وقتی پهپاد اسرائیل وبوسید فهمیدم یارو عقلش اندازه بچه پنج سالس
    باید فکری بشه وگرنه انسان اگر جوگیر خودش هیچ بقیه رو به کشتن میده

  • مهدی
    1

    باز هم انحراف افکار عمومی برای خالی کردن جیب ملت و بیت المال

  • ایرانلی
    3

    خبر فوری لطفا" مغرضانه خبر ننویس
    تصرف اراضی مرزی نیست بلکه آزادسازی خاک جدآبادی یعنی قره باغ هست. با اینکار لطفا مورد غضب ۳۰ میلیون تورک آذربایجانی ایران نباش.

  • ناشناس
    6

    اینا همش سیاه نمایی اردوغان و علی اف دستنشانده اسراییلن هدفشون فقط تضعیف ایران وشیعه س.اینها دشمن قسم خورده ی شیعیان هستن .الکی هم برادر برادر میکنن بعداز اینکه خرشون از پل بگذره خون شیعیان توشیشه می کنن حالا میخواد فارس باشه میخاد ترک باشه مردم ایران باید هوشیارباشن وگول اینارو نخورن که همش فریب و بازی با احساسات آذریای کشورمون هست .کاری کنیم باکو ضمیمه آذربایجان خودمون کنیم .همون طور که قبلا بوده اردغان همش هارت وپورت میکنه وثابت شده یار وفاداری نیست

  • ناشناس
    6

    ایران باید قویا و محکم وارد عمل شود به نفع ارمنستان
    چون اگر مرزها تغییر کند ترکیه و باکو قدرت بلامنازع منطقه میشن

  • ناشناس
    4

    چه بخوای چه نخوای اینها ول کن نیستند و می خواهند از ضعف وبی سوادی این اخوندها واینکه انها دارند بمب اتم میسازند ومردمان به دلیل مشکلات مالی ومعیشتی وسیاسی خواهان الحاق به این کشورند روی اینها تبلیغ کرده ومنطقه را به اشوب میکشند و این اردوغان متقلب هم حامی انهاست واین جمهوری اسلامی هم گرفتار موی زنان هست عین زمان شاه سلطان حسین صفوی که میگوین بابا بلندشوید این محمود افغان اصفهان را محاصره کرده ودوربریهای او که عین رییسی اند میگوید منجمباشیها میگوید این ماه اوضاع قمر در عقربه و اگر جنگ کنیم شکست میخوریم .و فعلا بخور بخوره وحیفه این ها را ول کنیم واخر هم فکری میکنیم.گیر دادن به فرعیات و اصلها را ول کردن و تمام مراجع واخوندهای گردن کلفت هم تعطیل و روزه سکوت گرفته اند ومردم را در همه جا گرفته و به زندان می اندازند

  • ناشناس
    7

    زنده باد آذربایجان.به زودی باید استانهای آذری زبان ایران به جمهوری آذربایجان داده بشه وگرنه گزینه نظامی روی میز خواهد بود

    نظرات شما -
    • علی
      1

      اونوقت میدونی که،اونجا مثل آذربایجان ایران،حسین(ع)پرست نیستند،بلکه عمرپرست هستند!

    • ناشناس
      4

      زااارررررت.

  • سید محمدعلی موسوی
    1

    بالاخره نقشه امریکا وانگلیس ایجاد تفرقه وجنگ در این منطقه س هم سلاح فروش میره هم شرق و خاورمیانه خودشون همدیگر رو ضعیف میکنن تا استکبار غرب بتونه براحتی سوار بشه

  • هموطن
    7

    اصلا کشوری بنام اذربایجان وجود ندارد.. یکی از استانهای ایران است.. به اسم اذربایجان شمالی. ه

  • ناشناس
    0

    جنگ جهانی سوم کم کم داره شکل میگیره

  • بهروز جعفری
    7

    اگه اسرائیل از آذربایجان دفاع می‌کنه دنبال هدفی چیزی هست والا عاشق قیافه رییس جمهور آذربایجان نیست ایران باید بی طرف در ظاهر باشه ولی از ارمنستان دفاع کنه

    نظرات شما -
    • امیر ب بهروز جعفری
      4

      بهروز جان مزدور اخوند

  • ........
    1

    ما هیچ نیازی به دشمن خارجی نداریم برای کله پا کردن اسلام به اندازه ی کافی غربگرا و کفرگرا داریم اردوغان فقط یک هدف دارد یک بشکه نفت ایران= یک بشکه آب
    حالا ارمنستان اشغال شد حلقه ی محاصره بر ایران تنگ و تنگ تر میشه
    خداون فرموده ما سرنوشت هیچ قومی را تغییر نخواهیم داد مگر اینکه خودشان تغییر دهند
    حالا دست روی دست بگذارید اسلام را از چنگتون دربیارن قدر دو تا تاجی - امنیت و سلامت- بر سرتان بود نمیدیدید وای وای وای وای وای وای وای وای گفتن دردی را دوا نخواهد کرد.یا الله مدد

  • ناشناس
    0

    ایران به لطف نظام مقدس خودش آویزون شرق شده یکی باید کمک ما بکنه. سلام درمانده

  • حسن
    7

    به امید پیروزی ارتش قدرتمند اذربایجان

  • بهروز جعفری
    1

    آذربایجان اگه پیروز بشه اون یه ذره مرز زمینی ما با اروپا قطع میشه من خودم اصالتم اردبیل هست مطمین باشید ترکیه با آذربایجان از عربستان و اسرائیل بدتر هستند

  • ناشناس
    0

    ما باید نخجوان رابگیریم وضمیمه قطعی خاک ایران کنیم چون ساکنان آنجاهم کاملا متمایل به ماهستند وتمام ماجرا دراین صورت پایان می یابد

  • حسینی
    0

    انشاالله خیانتکاران وخبیثان وپلیدان وطن فروش نابودخواهندشد ودشمنان خارجی هم روسیاهتر از گذشته

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها