آیت الله مکارم: اینکه بخواهیم با فشار، مسئله حجاب و یا کمبود جمعیت را حل کنیم، درست نیست

آیت الله مکارم شیرازی گفت: اینکه بخواهیم با فشار، مسئله حجاب و یا کمبود جمعیت را حل کنیم، درست نیست و بدون کار فرهنگی مناسب، نتیجه ای نخواهیم گرفت.

آیت الله مکارم: اینکه بخواهیم با فشار، مسئله حجاب و یا کمبود جمعیت را حل کنیم، درست نیست

مرجع تقلید شیعیان در دیدار عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور از فعالیت ها و پیشرفت های که در علوم پزشکی کشور حاصل شده، تشکر کرد و گفت: وزارت بهداشت و درمان افزون بر ارتقاء سطح سلامت و بهداشت کشور، باید نسبت به مسائل درمانی قشر ضعیف کشور به خصوص بیماران صعب العلاج کمک کند.

او تولید بعضی از اقلام دارویی و واکسن ها توسط شرکت های داخلی را از جمله ثمرات تحریم ها دانست و افزود: تحریم های آمریکا و غرب فرصتی ایجاد کرد تا در این تولیدات به خودکفایی برسیم.

او افزود: مسألۀ افزایش جمعیت کشور پیش از آن که یک مسئله درمانی باشد، اخلاقی است. باید مردم بدانند که آنچه سبب حفظ مملکت می شود، جمعیت کشور است. چین به سبب جمعیتی که دارد در بسیاری از مسائل، حرف اول را در دنیا می زند.

آیت الله مکارم شیرازی، شعار جمعیت کمتر، زندگی بهتر را اشتباه دانسته و تأکید کرد: برخی تنها آرامش و آسایش امروز خودشان را ملاحظه می کنند، اما فردا وقتی جمعیت کم و پیر، شد، با کمبود و پیری جمعیت، نسل آینده شما چه خواهد شد؟ اینکه اجازه نمی دهیم محیط زیست تخریب شد، برای این است که محیط زیست تنها برای ما نیست، بلکه برای آیندگان هم است، بنابراین به فکر آیندگان بودن خود، یک مسئله مهم است.

او تأکید کرد: مسائل فرهنگی بیشتر از آموزش سرچشمه می گیرد نه از فشار. اینکه بخواهیم با فشار، مسئله حجاب و یا کمبود جمعیت را حل کنیم، درست نیست و بدون کار فرهنگی مناسب، نتیجه ای نخواهیم گرفت.

او در ادامه حوزۀ علمیه را دارای ظرفیت عظیم فرهنگی، تربیتی و اجتماعی برشمرد که می تواند در جهت ارتقاء سطح سلامت و بهداشت کشور، به وزارت بهداشت کمک نماید.

او وجود بیمارستان ها، درمانگاه ها و مراکز بهداشتی در سطح کشور به خصوص مناطق محروم که به همت حوزه و مراجع تقلید بنا گردیده و به صورت خیریه جهت درمان بیماران ناتوان و ضعیف فعال هستند، را از نمونه های آن برشمرد.

او افزود: وزارت بهداشت می تواند با ایجاد مراکزی در قم و آموزش به طلاب، از آنان برای درمان در مناطق محروم استفاده نماید.

آیت الله مکارم شیرازی به هزینه بالای ویزیت پزشکان اشاره کرد و گفت: برخی از پزشکان، برای منفعت بیشتر خودشان، بیماران را به مطب شان ارجاع می دهند، و در آنجا هم هزینه های سنگینی بر آنها تحمیل می کنند، که مناسب است با مسائل فرهنگی و تربیتی نسبت به این مسأله هم اقدام گردد.

منبع: شفقنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 60
  • رابی
    3

    تو اگر مردی همین جمعیت را سیر کن.دنبال کمبود جمعیت نباش.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      اتفاقا فشارجواب داده اونقدر جمعیت آقازاده زیاد شده کلی آقازاده صادر کردیم به اروپا آمریکا واسترالیا منتظریم اونقدرزیادبشن که تومان سفید با اونا هیات راه بندازیم فقط مشکل علامت کش داریم که پسریکی ازاینا می‌تونه دکل بلند کنه که شاید بکاربیاد قبول باشه

    • شهریار
      29

      چرا حرف بی ربط می زنی ؟ مگر مرجع دینی مردم ، وزیر اقتصاده یا رئیس جمهوره.

    • رابی
      4

      جناب شهریار خان
      اسمت شهریار است و تفکرت متعلق به عصر جاهلیت
      اولا که مسئله حجاب در ایران یک مسئله سیاسی است تا فرهنگی.
      بعدا وقتی ایشان خواهان افزایش جمعیت هستند به نوعی دخالت در اقتصاد هم محسوب می شود.زیرا این جمعیت اضافه باد هوا که نمی خورند!غذا می خواهند،فضای اضافه و هزینه مشخص برای آموزش احتیاج دارند.به مسکن و پزشک و خدمات درمانی و شغل و سایر نیازمندیها احتیاج دارند که دولت مسئول تامین این احتیاجات می باشد.پس ایشان دارند در کار دولت دخالت می کنند.برنامه ریزی برای افزایش جمعیت از وظایف دولت است نه آخوند دوزاری.
      بعدا مرجع تقلید یعنی چه؟؟؟
      این چند میلیارد مردم روی زمین مگر مرجع تقلید دارند؟
      بعدا ایشان ادیسون هستند یا انیشتین که مردم از ایشان تقلید کنند.
      الان هر بچه ای بلد است خودش را چگونه نطافت کند و با کدام پا وارد توالت شود.

    • ناشناس
      1

      مشکل اینه که نیستند

    • امیرحسین
      1

      اگر جمعیت افزایش پیدانکند همین ها از گرسنه گی می میرند وقتی جمعیت جوان نباشد صندوق های بازنشستگی ورشکسته می شوند

  • ناشناس
    4

    کم کم فهمیده که دیگه قرن مفتخوری رو به پایان هست.

    نظرات شما -
    • ایران قوی
      50

      راست گفتی امریکا و اروپا فهمیدن که با انقلاب ایران دیگر دوران مفت خوری شون تموم شد الان خودشان را به آب و آتیش می زنند دوباره برگردند برای همین البانی نشین های وطن فروش و نادان های داخلی را به صف کرده اند . مخصوصا سرمای اروپا در راه است و به نفت ایران بدجوری نیاز دارند. اون دوران گذشت که سفرای انگلیس و امریکا به شاه ایران دستور می دادند و دختران ایرانی به سگ های امریکایی سرویس می دادند.

    • امیر ب ایران قوی
      7

      جناب ایران قوی جیره خور خوب بخور آخرشه

    • خخخ
      2

      به ایران قوی اون دخترایی که سرویس می دادند احتمالا تو فامیلت هستند چون دور بر ما که نیستند

    • 2

      ایران قوی: حد اقل خودتو مفت نفروش هر چند ارزشی نداری ولی ببین هم قماشات میلیاردی خودشونا میفروشن به یه ساندیس راضی نباش .

  • ناشناس
    3

    واقعٱ این حضرات خجالت نمی کشن بعد از نیم قرن هنوز مناطق محروم داریم وبرای خودشان را نشان دادن این آقا باید مانور دلسوزی بدهد ایران کم جمعیت یعنی بلند پروازی نکردن همین حضرات

    نظرات شما -
    • اسلامی
      8

      نیم قرن به علاوه 2500 سال.

    • عشق محمد بس است و ال محمد
      34

      دشمنان ایران و اسلام با تمام قوا به میدان آمده اند ولی دماغشان را به خاک خواهیم مالید و اجازه نمی دهیم با مزدوران آلبانی نشین شان ایران را تیکه پاره کنند.
      ایران اسلامی قدرت غرب را به چالش کشیده و تمدن بزرگ اسلامی را دوباره احیا خواهد کرد و غرب هم از همین می هراسد.

    • منصف
      9

      برای این که بفهمید ایران در این چهل سال چقدر رشد کرده برید کتاب صعود چهل ساله را بخونید همه مطالبش هم مستنده

    • 2

      خطاب به عشق محمد: از کدوم موتوری جنس می گیری؟! ماردونا را ول کنید؛ محمد علی را بچسبید. فقط سه کشور از ما در تورم قیمت مواد غذایی از ایران بدترند؛ بعد اروپا از ما می هراسد؟! بنده‌ی خدا قیمت مواد غذایی در اروپا نزدیک به قیمت آن در ایران است و کف حقوقشان نزدیک به 50 میلیون ما است. جمهوری اسلامی را خیلی جدی گرفتید! کسیکه تئوریسینش رائفی پور و عباسی ( که می خواهد در کاخ سفید حسینیه بزند ) باشد. همینقدر می فهمد و تحلیل می دهد. آلبانی نشین ها هم اینقدر پیر شدند که بزودی ریق رحمت و سر می کشند. موندم اونموقع گند هاتان را گردن کی می اندازید؟!

    • 1

      به منصف: قدیمی ها می گفتند" همدان دور است ولی کَرت آن نزدیک و قابل محاسبه است " مردم دارند تورم و بدبختی را با پوست و گوشتشان لمس می کنند و شما از پیشرفت می گویید؟! در عین حال پیشرفت یک امر نسبی است. باید ببینید در مقایسه با کشورهای هم سطح در چهل سال پیش پیشرفتی رخ داده است یا پسرفت و حشتناک حادث شده است!! اعداد و ارقام بانک جهانی؛ و ... راا نگاه کنید.

    • ناشناس
      1

      اسلامی، در نیم قرن گذشته دبی ترکیه کره چین مالزی تایوان وووووو به چه پیشرفتی دست پیدا کردن امکانات ایران را هم نداشتن

  • الیاس
    5

    نرخ شکر عوض شد

  • ناشناس
    2

    اخر زمان است زیرا دیگر مرجع تقلید واقعی وجود ندارد الا حدود ۵۰ تا ۶۰ساله دیگر شیعیان مرجع واقعی ندارند انشا الله اقا تشریف بیاورند

    نظرات شما -
    • آلن
      2

      تقلید یعنی مغز رو خاموش کنی! بهترین موهبتی خداوند عقل است، از اون استفاده کن

    • به آلن
      7

      اگر ذهن رها باشد روزی در دام مارکسیست وکمونیست و روزی در لیبرالیزم و بعد از این معلوم نیست چی به سرمون میاد، اگر باور داشته باشیم حتی دراین قرن، خدا تنهامون نذاشته به مرجعیت و ولایت فقیه مراجعه میکنیم تا امام زمانمان بیاد ان شاءالله

    • سید اصغر
      3

      بنده رساله آقایان را مدتی هست به انبارانتقال دادم تا ایشان برای احکامی که صادر میکنن دلیل متقن علمی ویا قرآنی ارائه ندهن (نه بر اساس روایات و احادیث) تابع ایشان نخواهم بود ، چراسگ نجس است ؟؟، چرا خونی که در رگ مایه حیات آدمی است نجس است ؟ و خیلی چرا های دیگر

  • مهرداد سربندی
    3

    بفرمایید . این هم فتوای یک مرجع و متخصص اسلام. بابا والله بالله حجاب اجباری سیاست اسلام امریکاییه نه اسلام محمدی. یعنی آی گشت ارشاد بیسواد تو بیشتر از یک مرجع حکم اسلام را میدانی؟ نکنه فتوایت را از عمرو عاص ها می گیری؟

    نظرات شما -
    • 18

      میشه زر نزنی! اسلام آمریکایی چیه؟ ! اسلام همینه ، اتفاقا اسلام واقعی رو داعش و طالبان اجرا میکنه جمهوری اسلامی یه پله عقبه!!!

    • به آدمک
      0

      مودب باشی حرفت نافذ تره ، اسلام آمریکایی اولین بار امام خمینی عنوان داشتن نه ایشان

  • هه
    3

    بازم در زمان ترس نرمش قهرمانانه به خرج خرج میدن که مبادا رانتی که از لباسشون میخورن رو از دست بدن

  • کوروش
    3

    همین الان اب تو خیلی شهرها نیست یا فشار خیلی کم .جمعیت رو برا جی میخاین زیاد بشه نود درصد مردم یارانه بگیرند یه خورده فکر کنید بعد حرف بزنید

    نظرات شما -
    • رابی
      0

      گوشت دم توپ می خوان

    • آلن
      2

      برای اینکه جمعیت شیعیان ایران رو به کاهش و جمعیت سنی ها آن رو به افزایش است.

    • ناشناس
      0

      برای کارگری کم مزد برای بردگی

  • ناشناس
    1

    حاج آقا یک نصیحت هم به برادر زاده خودت قاسم مکارم شیرازی بکن و بگو از ارباب رجوع رشوه نگیرد! به ایشان بگوئید اگر حرمت ارباب رجوع را نگه نمی دارد حداقل حرمت جایگاه رفیع شما را نگهدارد.

  • ناشناس
    0

    شکر شکن شوند همه طوطیان

  • ناشناس
    1

    اما با فشار میشه بستگان را به مقام وزارت رساند و پس از اختلاس هم با فشار آن را از محاکمه سوری هم نجات داد

  • آلن
    1

    حاج آقا یه خورده سنت واسه گفتن این حرفها زیاده، از بعد از کوی دانشگاه 76 و قتل های زنجیره ای تا الان کلی وقت داشتی ولی الان چرتت پریده

  • ناشناس
    2

    الان برای فرستادن یک بچه به مدرس پدر والدین را در می آورند و اشک از چشمان آنها جاری می شود،حال با چه رویی حرف از افزایش جمعیت میزنند،این آقا نفسش از جای گرمی بلند است.این حکومت بخاطر ماجراجوئی خودش در منطقه،به سرباز زیاد نیاز دارد و الکی خودش را پشت ایران و منافع ملی قایم کرده است.ایران فقط ظرفیت ۵۰ میلیون نفر را دارد،چون کشور خشک و بی آبی است،آن پنجاه میلیون هم اگه درست تربیت بشن و به آنها رسیدگی بشه،کارایی و راندمان ۱۵۰ میلیون نفر را دارند،به نظر شما روشنایی یک لامپ بهتر از ۱۰۰۰ تا چوب کبریت نیست؟؟؟؟شما به پاکستان،بنگلادش،هند،اندونزی و .... نگاه کنید که مردم در چه فقر و فلاکت و کثافاتی دست و پا میزنند.

  • ناشناس
    2

    خطاب به ایران قوی: معلوم شد چرا زعمای شما حرف احمقانه می زنند؛ چون احمق هایی هم هستند که مثل تو باور کنند. محض اطلاع، آلمان ذخایر گازش را تکمیل کرد.
    قیمت گاز در اروپا به ۱۱۲ یورو برای هر MWH رسید که نسبت به ۳۳۴ یورو در ماه جولای یعنی ۶۸٪ افت کرده و حتی پایین تر از (۱۸۰ یورو)ماه دسامبر ۲۰۲۱ و قبل از جنگ است.امسال سهم ۴۰٪ روسیه از گاز اروپا به زیر ۱۰٪ رسید و از سپتامبر کلا متوقف است.روسیه در اروپا دیگر جایگاه گازی ندارد.
    روسیه ۲۰۰ میلیارد از ۵۰۰ میلیارد م‌م را تامین می کرد. ۱۰۰ میلیارد مصرف را کاهش و برای همیشه جایگزین کردند. نروژ تولید را بالا برد. آذربایجان از طریق ترکیه صادرات گاز به اروپا را اضافه کرد. LNG امریکا، قطر و مصر آمد.عرضه زیاد شد.اما تو که این حرفا حالیت نمی شه و این مخفف هایی که گفتم اصلا نمی فهمی چیه! با گندهایی که شما می زنید پیرو پاتال های بدبخت آلبانی نشین لازم نیست بخودشون زحمت بدهند و باسنشون از زمین بلند کنند . شما گند می زنید بعد اون بدبخت های مفلوک را با این حرف ها بزرگ و مطرح نگه می دارید. - با غیرت حالا دخترهای ایرانی به عراقی ها تو شهرهای مذهبی ما سرویس می دهند. و کلی بچه از طلبه های خارجی مونده تو قم و ...
    اما در اینکه دوران مفت خوریشان تمام شد با شما موافقم. چون مفت خورهایی مثل تو ساندیس خور و ملاها و سران مفت خور و البته برادران مسلمان ( بجز مسلمانان ایرانی) کشورهای دوست و مفت خور، تو صف زدند جلو!

  • ناشناس
    0

    جمعیت ایران بایدسی میلیون بشه .

  • فرشید
    0

    مکی جون نگو درست نیست،بگو زورمون به مردم نمیرسه،اینجوری مردم زهرچشم‌گرفتن ازتون،جرات دارید یه بتر دیگه تو خیابون به حجاب گیر بدید یا گشت ارشاد بذارید توخیابون😂😃

  • محسن
    0

    ناصر مکارم شیرازی کیست؟

    نظرات شما -
    • 0

      عضو ارشد پاسا در پسو

  • به الن و رابی
    9

    تقلید یعنی رجوع غیر متخصص به متخصص یه امر عقلانی است و کل دنیا همه مردم عاقل همین کارو می کنن وقتی مریض می شی می ری دکتر یا نه ؟
    رابی جان یا خیلی نفهمی یا خودتو به نفهمی زدی . تقلید صرفا در دستشویی رفتن و نظافت کردن نیست .

    نظرات شما -
    • سید فضل الله
      2

      اول باید تخصص اثبات بشه ،حتی یک دکتر اگر تئوری بده باید با ادله باشه ولاغیر خریدار ندارد، بعضیها شب می خوابن صبح می شون مرجع ،بقول خودشان برای همدیگر نوشابه باز می کنن

    • آلن
      2

      میشه بگید تقلید شما در چیه؟ شما در مباحث فیزیک و ریاضیات تقلید می کنید و یا مباحث روانشناسی!!!؟؟؟ تقلید شما در ساده ترین مسائلی است که خود شما قابلیت استنتاج آن را دارید!
      مشکل شما اینه که نمی خوایید بپذیرید راهی رو که تا کنون طی کردید اشتباه بوده! تعصب نسبت به یک موضوع باعث میشه که نتونی اشتباه خودت رو بپذیری!

    • 2

      خطاب به کسی که به رابی و آلن پاسخ داده است:
      احتمالا شما نمی فهمی ( حتی خودت را به نفهمی هم نزده ای)؛ پزشک عمومی، با آن همه هوش و تحصیلات معتبر آکادمیک؛ وقتی در مسئله ای شک دارد به متخصص ارجاع می دهد. اما این آقایان در همه چیز نظر می دهند و فکر اینکه شاید در جایی اشتباه کنند به مخیله شان نیز خطور نمی کند. اگر در امور دینی متوقف می ماندند تازه شاید حق با شما بود. منابع فقه چهار چیز است: قرآن، سنت، اجماع و عقل این آقایان در کجا به اجماع و عقل وقعی نهاده اند. مگر نه این است که با گشودن باب ولایت فقیه عملا باب اجماع حکما را بسته اند. یا در کجا به نهج البلاغه که مشحون از مطالبی راجع برخورد با مردم و حکمرانی است اقتدا کرده اند که شما مثل ... فقط به تقلید آن بسنده کرده ای؟!

  • مولوی
    0

    دکتر رابی! در موضوع جمعیت مساله جلوگیری از پیر شدن جمعیت مطرحه ، جمعیت ایران پیر بشود هزاران مشکل پیدا می شه اتفاقا مشکل آب و غذا بیشتر خواهد شد وقتی نیروی تولید کننده نداشته باشی. ثانیا اونایی که در توانشون هست بچه دار بشند. یا بعضی ها به جای تربیت سگ و گربه بچه آدم تربیت کنند. برای سگ و گربه آب و غذا هست اون وقت برای ادم نیست

    نظرات شما -
    • الن
      2

      جناب مولوی لطفا همانند سران جمهوری اسلامی از روی شکم حرف نزن!
      با عدد، رقم و شاخص حرف بزن!
      همین الان جمعیت جوانی داریم که نمی تونیم ازش استفاده کنیم!
      گلابی حال بهم زن

  • حافظ
    1

    اونایی که از پیشرفت کره و ژاپن و ترکیه و امارات حرف میزنن، همه مثل خودتون احمق نیستن. چرا از امپراطوری ژاپن حرف نمی زنید ؟ این امپراطوری چی شد؟ بعد این که تسلیم آمریکا شد هم فرهنگشو داد هم قدرت جهانی اش رو. الان کره شمالی یک موشک شلیک می کنه جاشو خیس می کنه و دست به دامن آمریکا می شه. کره جنوبی هم وضعیتش همینه. الان تورم در ترکیه بالای 80 درصده. امارات با اون دبدبه و کبکبه نمی تونه از عهده یک گروه نظامی در یمن بر بیاد. رشد کاریکاتوری فایده نداره. رشد باید در همه جوانب با حفظ استقلال باشه.

  • کاوه
    1

    دوره ای که سران انگلیس شوروی و امریکا بدون اجازه حکومت ایران وارد ایران شده و جلسه تشکیل می دادند و به شاه ایران و مردم ایران اهانت می کردن به برکت جمهوری اسلامی گذشته. هر چقدر هم نوچه ها و جیره خور هاشون زوزه بکشن اون دوران برنخواهد گشت

    نظرات شما -
    • 1

      حالا شما چه خاکی بر سر ملت زدید

  • عادل
    1

    انحصار. قند شکر مبارک

  • ناشناس
    2

    البته کمبود جمعیت که حتما با فشار اصلاح میشه اما حجاب نه

    نظرات شما -
    • 1

      اصولا فشار چیز خوبیه ، آهن در اثر فشار حرارتی فولاد میشه

  • یدالله آرام
    0

    بنده بافتخار میگم گه خوردم که دو بچه را هم درست کردم. بقرآن مسئولین کشور ما تو توهم هستند. حضرت آیت الله خفمون کردید خدا گواهه. کجایی آخه چجوری میشینی فکر میکنی. به حرفت رسیدیم مرغ نمیخوریم تا اونجایی که احمدی نژاد گفت خنک بشه. والله بخدا

  • ناشناس
    1

    منظور فشار اسمزی است. یعنی اینکه توی آب میخوابونی، خودش پف میکند،انگاری که از درون تحت فشار قرار دادی.

  • ناشناس
    1

    ایت الله شکر شکن شیراز

  • ناشناس
    1

    ایشون هم معترض شد !!!!! ؟؟؟ پس اینا کی هستند مخالف شما عمل می کنند !!؟؟

  • فائزه
    0

    چه عجب یکیشون عاقله بهش نمیخوره

  • مریم
    0

    اتفاقا همه چیز با فشار حل میشه
    هم حجاب و هم کمبود جمعیت😂

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      معلوم شد وارد هستید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها