سیاهپوستان آمریکا سه برابر بیشتر از سفیدپوستان اعدام می‌شوند

تبعیض نژادی در صدور حکم اعدام در آمریکا به وضوح دیده می شود به طوری که سیاهپوستان سه برابر بیشتر از افراد سفیدپوست به اعدام محکوم می‌شوند در حالی که آنان تنها ۱۳ درصد از کل جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهد.

سیاهپوستان آمریکا سه برابر بیشتر از سفیدپوستان اعدام می‌شوند

جرائم مستوجب اعدام در قوانین ایالات متحده آمریکا بسیار متعدد و در حوزه‌های متنوعی هستند که همین امر باعث بالا رفتن آمار در این زمینه می‌شود. جرائم اعدام در قوانین ایالتی و فدرال هر کدام به صورت مستقل است.

مجازات اعدام در دو شکل ایالتی و فدرال در حالی ادامه دارد که این کشور همواره ادعاهای متناقضی را در این مورد مطرح می‌کند. بررسی آمار مجازات اعدام در آمریکا، ابعاد تکان دهنده از وجود خشونت در نظام حقوق کیفری در آمریکا را آشکار می‌کند.

اعدام‌های خودسرانه و غیرقانونی

زندانیان محکوم به اعدام در آمریکا عمدتاً در زندان‌های فوق امنیتی غالبا مستقر در مناطق روستایی دور از دسترس نگهداری می‌شوند.

گفتنی است زندانیان محکوم به اعدام در واقع یک محکومیت به حبس ابد را نیز دارند؛ زیرا دادگاه‌ها و ماموران اعمال قانون برای دریافت مجوز ترزیق و یافت داروهای ترزیق مناسب مدت زیادی باید تلاش کنند. گاهی اجرای احکام اعدام نیز به دلیل تضاد نوع آماده‌سازی مواد کشنده ترزیق متوقف می‌شود.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی به اجرای گسترده اعدام‌های فدرال در دوره ریاست جمهوری «بایدن» به عنوان نمونه‌ای از ماهیت مجازات اعدام در آمریکا اشاره و تاکید کرد که اجرای این مجازات بر خودسری، تبعیض نژادی و عدم در نظر داشتن وضعیت روانی محکومان از جمله ناتوانان ذهنی استوار است.

به گفته معاون پژوهشی سازمان عفو بین‌الملل «اجرای اعدام‌های فدرال در دولت ترامپ، یادآور نمایش وحشتناک عدالت سرمایه‌داری بود.» طبق گزارش جدید سازمان عفو بین‌الملل اگرچه روسای جمهور آمریکا در ۵۰ سال گذشته تلاش کرده‌اند تا کشور خود را به عنوان نمونه درخشان حقوق بشر معرفی کنند، اما این کشور در موارد بسیار متعدد نقض حقوق بشر مشارکت داشته است.

نمودار تعداد اعدام‌های صورت گرفته در آمریکا به تفکیک سال

سیاهپوستان آمریکا سه برابر بیشتر از سفیدپوستان اعدام می‌شوند

گفتنی است در آمریکا در صدور حکم اعدام تبعیض نژادی به وضوح دیده می‌شود. برخی از پژوهش‌ها و آمار موید این امر است. سیاه پوستان سه برابر بیشتر از افراد سفیدپوست به اعدام محکوم می‌شوند.

این در حالی است که جمعیت سیاه پوست آمریکا تنها ۱۳ درصد از کل جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهد.

سیاهپوستان آمریکا سه برابر بیشتر از سفیدپوستان اعدام می‌شوند

تعداد اعدام‌های پیش‌بینی شده

طبق گزارش مرکز اطلاعات مجازات اعدام، دادگاه استیناف جنایی اوکلاهاما تاریخ اعدام ۲۵ نفر از ۴۳ زندانی محکوم به اعدام این ایالت را تعیین کرده است و تقریباً یک اعدام در هر ماه را از آگوست ۲۰۲۲ تا دسامبر ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی کرده است.

طبق گزارش‌ها اگر این برنامه‌ریزی اجرا شود، این اعدام‌ها در تاریخ این ایالت بی‌سابقه خواهد بود. لازم به ذکر است ۵۸ درصد از محکومان اعدام این ایالت، شامل چندین زندانی با بیماری روانی شدید، آسیب مغزی و افرادی خواهد بود که ادعای بی‌گناهی دارند و براساس این برنامه‌ریزی با مرگ روبرو خواهند شد که از این لحاظ هم در تاریخ این ایالت بی‌سابقه خواهد بود.

این اعدام‌ها قرار است در چهار مرحله با هر کدام ۶ اعدام به اضافه بیست و پنجمین اعدام دیگر تا سال ۲۰۲۴ انجام شود. در هر مرحله، اعدام‌ها در فواصل چهار هفته‌ای برنامه‌ریزی می‌شوند و پس از آن یک ماه بدون اعدام قبل از شروع مرحله بعدی سپری می‌شود.

لازم به ذکر است بررسی مرکز اطلاعات مجازات اعدام در مورد ۹۸ اعدام انجام شده در آمریکا که از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ انجام شد، نشان می‌دهد که تقریباً ۸۵ درصد از اعدام شدگان شواهدی دال بر یک یا چند مورد از اختالالت قابل توجه را داشتند.

از جمله این اختلالات می‌توان به بیماری روانی جدی، آسیب مغزی، آسیب رشدی مغز، یا ضریب هوشی در محدوده ناتوانان ذهنی، آسیب جدی مزمن در دوران کودکی و آسیب‌های ناشی از مورد سوءاستفاده قرار گرفتن در دوران کودکی اشاره کرد.

گفتنی است حداقل هفت حکم اعدام که از ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۲ در پنج ایالت صادر شده است که پنج نفر از هفت متهمی که در نیمه اول سال ۲۰۲۲ به اعدام محکوم شده‌اند رنگین پوست هستند: سه نفر سیاهپوست و دو نفر اهل لاتین هستند. دو تا سفیدپوست هستند.

نقشه اعدام‌ها به تفکیک ایالت در سال 2022

سیاهپوستان آمریکا سه برابر بیشتر از سفیدپوستان اعدام می‌شوند

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها