بزرگترین توپخانه اروپا به ناتو پیوست/ مروری بر قدرت نظامی هلسینکی

فنلاند حدود 240 تانک، 5368 خودرو زرهی، 900 توپخانه، 97 توپخانه خود کششی و 75 راکت انداز (توپخانه راکتی) دارد. تانک های ارتش این کشور از نوع Leopard 2A است.

بزرگترین توپخانه اروپا به ناتو پیوست/ مروری بر قدرت نظامی هلسینکی

به گزارش خبر فوری، فنلاند به طور رسمی به عضویت ناتو درآمد. این اتفاق می تواند معادلات جنگ اوکراین و منطقه بالتیک را به شدت تغییر دهد. قدرت نظامی فنلاند نسبتا زیاد است و در صورت گسترش جنگ، می تواند توان نظامی غرب و ناتو را توسعه دهد. همچنین، اگر روسیه به مرزهای فنلاند نزدیک شود ممکن است وارد جنگ با ناتو شود. به جز این، باید منتظر کمک های علنی و بدون ترس هلسینکی به اوکراین نیز باشیم.

 بر اساس گزارشی که بلومبرگ مدتی پیش منتشر کرد، فنلاند تنها با ۵.۵ میلیون نفر جمعیت، نسبت به فرانسه و آلمان توپخانه بزرگتری دارد و می ‌تواند در زمان جنگ ۲۸۰ هزار سرباز را به خدمت بگیرد. اگرچه بیشتر آنها نیروهای ذخیره هستند، اما همچنان بیشتر از مقداری است که انگلیس در اختیار دارد.

ناوگان هوایی مک ‌دانل داگلاس اف/ای -۱۸ هورنت فنلاند به همراه موشک‌های پیشرفته آمریکایی، در آینده‌ای نزدیک با ۶۴ فروند هواپیماهای اف - ۳۵ ای لاکهید مارتین جایگزین خواهد شد. در دریا نیز، فنلاند دارای نیروی دفاع ساحلی متمرکز، ناوگان آب‌ های کم‌عمق مخصوص سواحل سنگی دریای بالتیک است. همچنین توانایی نبرد در قطب شمال و منطقه لاپلند را دارد که بزرگترین منطقه تمرین نبردهای هوایی در سه کشور نوردیک است.

تجربه تهاجم‌های گذشته از جناح شرقی فنلاند، انگیزه‌ای قوی ایجاد کرد تا این کشور، حتی بعد از فروپاشی شوروی نیز، دفاع از مرز ۱۳۴۳ کیلومتری خود با روسیه را حفظ کند. سایر کشورهای اروپایی، با باور به عدم تکرار جنگ‌های سرزمینی در اروپا، بخشی از دفاع سرزمینی خود را منحل کردند.

اما بهتر است به طور جزئی و دقیقتری به قدرت نظامی فنلاند بپردازیم. قدرت نظامی فنلاند به چهار حوزه زمینی، هوایی، دریای و لوجستیکی تقسیم می شود. در این گزارش مروری بر کیفیت و کمیت توان نظامی فنلاند خواهیم داشت.

قدرت زمینی فنلاند

فنلاند حدود 240 تانک، 5368 خودروی زرهی، 900 توپخانه، 97 توپخانه خود کششی و 75 راکت انداز (توپخانه راکتی) دارد. تانک های ارتش این کشور از نوع Leopard 2A است. لئوپارد تانکی آلمانی است که در بیشتر ارتش های اروپایی به کار گرفته می شود و یکی از بهترین تانک های دنیا به حساب می آید. توپخانه های فنلاند نیز از نوع PSH 17 و 74 و راکت اندازهایش از نوع RAKH 89 M1 است.

قدرت هوایی فنلاند

فنلاند 160 هواپیمای جنگی دارد. از این میان، 55 هواپیمایش از نوع جنگنده چندمنظوره است. همچنین ارتش فنلاند 27 هلی کوپتر جنگی و چند هواپیمای ماموریت مخصوص در اختیار دارد. هواپیماهای جنگی فنلاند غالبا از نوع لاکهید مارتین، بوئینگ F/A و F35 هستند. هلی کوپترهای فنلاند هم از نوع NHI NH90 و MD 500 هستند.

قدرت دریایی فنلاند

فنلاند یکی از قدرت های دریایی اروپا است که مرزهای دریایی بسیار زیادی دارد. ارتش این کشور 246 ناو دارد. با این حال، ارتش این کشور هیچ زیردریایی، ناوشکن و وناوچه ای نداشته و تنها چند ناوچه سبک در اختیار دارد. ناوچه های سبک فنلاند هم از نوع Pohjanmaa هستند.

قدرت لوجستیکی

فنلاند بیش از 2 میلیون و پانصد هزار نیروی کار دارد. این کشور دارای 272 منطقه بندری بازرگانی است؛ 6 بندر یا ترمینال تجاری دارد؛ 148 فرودگاه دارد و از 458 هزار کیلوکتر خطوط جاده ای برخوردار است. همچنین، فنلاند 5 هزار و 926 کیلومتر خط آهن دارد و 7 هزار و 842 کیلومتر راه آبی در اختیار دارد.

همچنین، فنلاند یکی از تولیدکنندگان نفت به شمار می آید و قدرت اقتصادی زیادی دارد. فنلاند یک اقتصاد ترکیبی صنعتی دارد که سرانه درآمد در آن هم‌سطح دیگر کشورهای اروپای غربی نظیر فرانسه، آلمان، سوئد و انگلستان است. خدمات با ۶۷.۵ درصد بزرگترین بخش اقتصادی فنلاند است و پس از آن صنعت با ۳۱.۴ قرار دارد. کشاورزی کوچکترین بخش اقتصاد فنلاند است. از این جهت، هلسینکی یکی از قدرت های لوجستیکی بالتیک به حساب می آید.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها