برجام علیه برجام/ موج جدید فشار علیه ایران با رمز "مکانیسم ماشه"

در شرایطی که فضای منطقه‌ای آرام‌تر شده و خروج تدریجی آمریکا از غرب آسیا امید به بهبود شرایط را افزایش داده، ایالات متحده به‌دنبال شیطنت تازه‌ای علیه ایران است.

برجام علیه برجام/ موج جدید فشار علیه ایران با رمز "مکانیسم ماشه"

در فضای تعلیق مذاکرات احیای برجام، مدیر میز ایران در گروه بین‌المللی بحران که پس از روی کار آمدن دولت دموکرات جو بایدن موقعیت خود را در اتاق فکر تصمیم‌گیری کاخ سفید ارتقا داده است، در توییتی از جلسه هفته گذشته شورای امنیت منهای روسیه و چین برای رایزنی درباره استفاده از مکانیسم ماشه و بازگرداندن دوباره قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران خبر داده است. 

مکانیسم ماشه، اشاره به بندی در متن توافق برجام دارد که براساس آن، همه تحریم‌های لغو شده شورای امنیت می‌تواند بازگشته و فشاری مضاعف بر ایران وارد کند.

اما فشار برجامی، تنها سناریوی واشنگتن علیه کشورمان نیست. چند روز پیش وال‌استریت ژورنال خبر داده بود که آمریکا هواپیماهای سنگرشکن خود را عازم منطقه کرده است؛ به همین دلیل این ظن و گمان تقویت شده که دولت بایدن در حال تدارک پروژه جدیدی علیه تهران است.

اظهارات نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش نیز تاییدی بر فضای در حال شکل‌گیری کنونی است. میخائیل اولیانوف روز شنبه گفت که آمریکا و تروئیکای اروپا تصمیم گرفته‌‌‌اند که برجام را از بین ببرند. با توجه به همراهی تروئیکای اروپایی، حالا روشن است که غرب قصد دارد از برجام علیه خودش استفاده کرد و به عبارتی، از درون آن را منفجر کند.

فشارهای جدید علیه کشورمان در شرایطی صورت می‌گیرد که عملا همه تحریم‌های قبلی علیه کشورمان در حال اجراست و غربی‌ها اهرم فشار بیشتری علیه ایران در دست ندارند. بنابراین گام تازه اروپا و آمریکا علیه کشورمان، صرفا اقدامی نمایشی برای تقابل با موفقیت‌های اخیر دیپلماتیک تهران در منطقه است.

اروپایی‌ها ادعا دارند که غنی‌سازی بیش از ۸۵درصدی اورانیوم و نگهداری حجم قابل ملاحظه‌ای از آن، خط قرمز آنهاست. این درحالیست که تهران به‌طور داوطلبانه، به چنین سطحی از غنی‌سازی نزدیک نشده و شوی جدید به راه افتاده، پاسخی به جنجال‌آفرینی اپوزسیون خارج‌نشین است.

مقامات دستگاه دیپلماسی در ایران بارها گفته‌اند که هر اقدام غرب علیه ایران با واکنش جدی روبرو خواهد شد.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها