اسرائیل و جهاد اسلامی: برای دور بعدی درگیری آماده شوید

درگیری نظامی اخیر بین اسرائیل و سازمان جهاد اسلامی در غزه را می توان این گونه خلاصه کرد که هر دو طرف از دستاوردها و پیروزی هایشان می گویند ولی تاکید دارند که برای دور بعدی جنگ آماده می شوند. هر طرف می تواند طبق برداشت و اعتقاد و دیدگاه راهبردی اش از دستاوردها سخن بگوید.

اسرائیل و جهاد اسلامی: برای دور بعدی درگیری آماده شوید

الشرق الاوسط در یادداشتی به قلم نظیر مجلی نوشت:

جهاد اسلامی می تواند بگوید وارد نبرد با اسرائیل صاحب نهمین ارتش بزرگ دنیا شده و پنج روز در برابر آن ایستادگی کرده و به رغم حضور فشرده هوایی اسرائیل در آسمان غزه توانسته است 1469 راکت به سمت جنوب اسرائیل شلیک کند که برخی از آنها تا حومه تل آویو و قدس هم رسید. جهاد اسلامی همچنین می تواند افتخار کند که توانسته است زندگی عادی بیش از دو میلیون اسرائیلی را مختل و آنها را روانه پناهگاه ها کند. 

اسرائیل هم می تواند بگوید شش فرمانده نظامی ارشد جهاد اسلامی را ترور کرده و قدرت نظامی و تسلیحاتی خود را به نمایش گذاشته است. همچنین توانسته است زیرساخت های نظامی جهاد اسلامی از جمله مراکز فرماندهی و کنترل و انبارهای سلاح و مهمات و کارگاه های ساخت آنها را در 422 حمله هوایی نابود کند و جنبش حماس را مجبور کند خود را از درگیری ها دور نگه دارد. تل آویو همچنین می تواند ادعا کند برنامه ایران را برای بهره برداری از اختلافات داخلی اسرائیل خنثی کرده و موشک های شلیک شده از غزه را رهگیری و منهدم کرده است.  

ولی این درگیری ها چرا روی می دهد در حالی که نتیجه آن تفاوتی با درگیری های مشابه در اوت 2022 و می 2021 نداشته است. این درگیری ها در واقع نشان می دهد مردم عادی، بهای جنگ رهبرانشان را می پردازند. نتانیاهو با این جنگ توانست بخشی از محبوبیت از دست رفته خود را بازیابد و نظرسنجی ها نشان می دهد ریزش محبوبیتش و تظاهرات علیه او متوقف شده است. همچنین این جنگ به نفع صنایع نظامی اسرائیل بود چرا که سلاح های بیشتری را روی بدن فلسطینی ها آزمایش کرد تا آنها را به عنوان سلاح هایی که امتحان خود را پس داده اند به جهان بفروشد. اما مردم عادی اسرائیل سودی از این جنگ نبردند چرا که نوار غزه و مسئله فلسطین چون کابوسی پیش چشم آنها باقی خواهد ماند. کسی که فکر می کند مسئله فلسطین با عملیات نظامی حل می شود، در اشتباه است و بهای سنگین این اشتباه را مردم عادی با خون خود می پردازند تا زمانی که رهبران باور کنند که این مسئله جز از طریق سیاسی حل نخواهد شد.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها