دی سایت آلمان:

مردم در قره باغ از گرسنگی می میرند، اتحادیه اروپا روی خود را بر می گرداند

وضعیت ارامنه در قره باغ به طور فزاینده ای نگران کننده می شود: آذربایجان تنها راه دسترسی منطقه مورد مناقشه به ارمنستان یعنی کریدور لاچین را از دسامبر 2022 مسدود کرده است. این فاجعه انسانی نشانه یک تغییر قدرت در قفقاز جنوبی به نفع آذربایجان و متحدش ترکیه می باشد. از زمان پیروزی بر ارمنستان طی جنگ دوم قره باغ در پاییز 2020، آذربایجان دستور کار آینده منطقه مورد مناقشه را تعیین کرده است.

مردم در قره باغ از گرسنگی می میرند، اتحادیه اروپا روی خود را بر می گرداند

دی سایت آلمان نوشت: روسیه که به طور سنتی قدرت پشتیبان ارمنستان و ضامن توافق آتش‌بس 2020 بوده، از فوریه 2022 به دلیل جنگ علیه اوکراین تضعیف شده و تا حد زیادی ارتش حرفه ای خود را با سربازان وظیفه در پایگاه های نظامی ارمنستان و حدود 2000 نیروی حافظ صلح جایگزین کرده است. آذربایجانی ها بارها پاسخگویی این نیروهای حافظ صلح روس را که در سطح بین المللی به رسمیت شناخته نشده اند، آزمایش کرده و حوزه نفوذ خود را گسترش داده اند.

همزمان، منافع روسیه در قفقاز جنوبی در نتیجه جنگ تجاوزکارانه علیه اوکراین و تحریم‌های غرب در حال تغییر است: روسیه به مسیرهای تجاری جایگزین مانند کریدور شمال-جنوب از طریق آذربایجان به سمت ایران و هند و ترکیه به عنوان یک کشور کلیدی در دور زدن تحریم های غرب نیاز دارد. این امر به نوبه خود موضع مذاکره آذربایجان و ترکیه را در برابر روسیه تقویت می کند. ترکیه متحد نزدیک آذربایجان در تحویل تسلیحات و آموزش نظامی است و روابط اقتصادی نزدیکی با هم دارند. آذربایجان نیز یکی از تامین کنندگان مهم گاز ترکیه است. اردوغان می خواهد نقش بیشتری در قفقاز جنوبی ایفا کرده و از ضعف پوتین برای گسترش نفوذ خود استفاده می کند.

بازنده این تحولات، ارمنستان است که از نظر نظامی در مقایسه با آذربایجان که مجهز به سلاح های مدرن بوده، پایین تر است. این کشور دیگر نمی تواند به تضمین های امنیتی مسکو نیز تکیه کند. در این میان، مشخص شده که در هنگام حمله نظامیان آذربایجان به منطقه قره باغ کوهستانی باید توافقاتی بین روسیه و آذربایجان وجود داشته باشد، زیرا نیروهای روسی همیشه به موقع عقب نشینی می کنند و هیچ کاری در برابر محاصره کریدور لاچین انجام نمی دهند. .

ناظران باور دارند که آذربایجان می خواهد ساکنان قره باغ را با فشارهای گسترده اخراج کند. دادستان ارشد دادگاه کیفری بین المللی در لاهه، رئیس جمهور آذربایجان را به "قصد برای نسل کشی" متهم کرد. اتحادیه اروپا و آمریکا تاکنون با احتیاط به فاجعه انسانی در قره باغ کوهستانی واکنش نشان داده اند، اگرچه بیش از شش ماه از آغاز آن گذشته است. اگرچه فرمت‌های مذاکره جداگانه وجود دارد، اما تمایلی برای اعمال فشار بیشتر بر طرف‌های درگیر موجود نیست.

دلایلی برای این امر وجود دارد: نقش آذربایجان به عنوان یک کشور ترانزیتی مهم نه تنها برای روسیه، بلکه برای اتحادیه اروپا و چین نیز از زمانی که مسیر شمالی از روسیه با جنگ در اوکراین مسدود شد، افزایش یافته است. این کریدور میانی بین آسیا و اروپا از قفقاز جنوبی و در نتیجه از گرجستان و آذربایجان عبور می کند. در عین حال، آذربایجان در زمانی که کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حال کسب استقلال از روسیه هستند، گاز بیشتری به اروپا عرضه می کند. قبل از جنگ تجاوزکارانه روسیه، آذربایجان تنها دو درصد از واردات گاز و حدود پنج درصد از واردات نفت را به اتحادیه اروپا تامین می کرد.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 18
  • علی
    1

    قره باغ اسم چندتا تریلیه ؟ یک عکس از قره باغ سرچ می کردید اونو میزاشتید این چه عکسیه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      قرباغ همین عکسه ست دیگه

  • ناشناس
    7

    اروپا همیشه سرش را برگردانده. ید طولایی در خودشو به نفهمی زدن داره.

  • مغانلی
    3

    خبرگزاری های پارس شدن تریبون ارمنی ها و تمامی اخبارها را یطرفه به نفع ارمنستان منتشر میکنن. دیروز 40 تن آرد از طرف هلال احمر آذربایجان به قره باغ ارسال شد حتی یک خبرگزاری ار ایران این خبر منتشر نکرد. در ضمن طبق توافق مسیر آغدام خانکندی باز می باشد توسط خود ارمنی ها مسدود شده تا مظلوم نمائی کنن. این عکس هم از تریلی هم نمایشی است برای مظلوم نمائی. در ضمن خانکندی خاک آذربایجان و هر کشوری حق داره ورودی خاکش پاسگاه داشته باشه. شما فک کنید مثلا تبریز راهشو از تهران ببینده بگه ما فقط از استانبول غذا میگریم. این کار ارمنی های خیلی خنده داره. خنده دارتر و مسخره تر خبرگزاری های ایران هستن که طرف ارمنی غاصب میگیرن

  • محمد
    1

    همین چند ذوز پیش ترکیه ۱۰ تا تریلر غذا فرستاد چرا الکی جو سازی میکنید. چرا از مسلمانان اویغور چینی که به اندازه جمعیت ایرانه تو ظلم چین کمونیست هست گزارشی جرات ندارین بزارین همشونو به بردگی گرفتن.

    نظرات شما -
    • 10

      دلیلش این است که اردوغان رهبرانشون رو به دولت کمونیست چین تحویل داد.

  • ناشناس
    0

    یه سوزن به خودت بزن یه جوالدوز به دیگری....مسئولین کشور خودمون هیچ اقدام مفیدی برای حل مشکلات مردم نمیکنند و فقط مصاحبه های تبلیغاتی راه میندازن .دکترمون دوساله خودش و نوچه هاشتمام مشکلات رو گردن دولت قبل میندازن و بعد تو مصاحبه میگن ما نیامدیم تا مشکلات رو گردن دیگری بندازیم....واقعا به سنگ پا گفتن زکی..

  • محمد
    1

    یاشاسین آذربایجان
    اخبار رو درست بگین، بفرمایید که اونجا کسانی هستن که تا دیروز از نسل کشی آذری ها میگفتن ولذت میبردند،
    به قول استاد مهدی پور
    برو کنار صهیونسیم قدس وقرباغ ویمن مال اسلام هست، انشالله

  • موسوی
    33

    این باکو و ترکیه صهیونیستی بایستی نابود شوند آنها اشغالگر هستند نه ارمنستان که قره باغ (آرتساخ) مال ارامنه است/

    نظرات شما -
    • محمدی
      0

      شما موسوی نیستی ... عیسویی

  • ناشناس
    4

    تو را سنننه مدافع کفار شدین به عرب سنی در فلسطین کمک میکنین با ترک شیعه بخاطر زبانش عدوات میکنین

  • ناشناس
    4

    اگرگرسنه بودند موادغذایی رااز اقدام قبول میکردند،قرتی بازی در می‌آورند.

  • مجید
    1

    چقدر ما دلسوز ارمنستان شدیم قدیما به ما میگفتن مسلمون با ارمنی نباید دست بده امروز واسه ارمنی جون میدیم

  • داریوش
    2

    باید به حق حاکمیت آذربایجان بر مرزهایش احترام بگذارند و بدانند که برای ارسال کمک جمهوری آذربایجان مسیر آقدام- خانکندی را پیشنهاد کرده که هر نوع کمک انسان دوستانه می تواند از آن مسیر برای ساکنان قره باغ ارسال شود ، به جز این نیز جمهوری آذربایجان ۴۰ تُن آرد را از این مسیر به ورودی شهرخانکندی رسانده است ، اگر واقعا ارامنه به قول شما از بحران بزرگ انسانی رنج می بردندحتما مسیر پیشنهادی آذربایجان را برای انتقال کمک‌های بشر دوستانه می پذیرفتند و همچنین اجازه می دادند ۴۰ تن آرد ارسالی آذربایجان وارد خانکندی شود. ولی تمام حرکات ارامنه نشان می دهد که هدف آنها از به پا کردن این قاعله سیاسی است تا بتوانند از آذربایجان امتیاز بگیرند

  • علی
    1

    یه سوال؟ آقایان به ظاهر مسلمان ولی دوستدار داشناکهای خونخوار ارمنی شما که اینقدر نگران یک مشت ارمنی مهاجر در قره باغ هستید و معتقدید آذربایجان تنها مسیر دسترسی قره باغ با دنیای خارج رو مسدود کرده!!! چرا برای تورکها ایران راهی برای آذربایجان و تورکیه بدون حق حاکمیت ایران ایجاد نمیکنید؟ یا برای کردو عرب و بلوچ و ترکمن؟ این بدعتی که شما از استقلال قره باغ توسط ارمنی حمایت میکنید عاقبت دامنتون رو میگیره

  • ناشناس
    1

    ادعاهای ارمنستان را هیچ دولتی نمی تواند قبول کند که ارمنی های قره باغ از گرسنگی میمیرند چونکه ارمنستان چندین سال متجاوز بود ودر تاریخ ثبت شده و اینکار نمیشود کرد و الان هر دولتی از ارمنستان دفاع کنه از متجاوز حمایت کرده است و باید با دولت آذربایجان تعامل داشته باشد تا بیشتر از این مضمحل نشود

  • یا علی
    1

    اگر این‌قدر نگران هم نژاد های ارمنی تان هستید چرا آنها را در استان های فارس و یزد و کرمان اسکان نمی دهید که در قاراباغ از گرسنگی تلف نشوند؟؟

  • انسانیت
    1

    با درود
    شما انسان نماهایی که روحتان را به شیطان فروخته اید ، تاریخ بخوانید .
    سال ۱۹۱۵ همین ترکهای درنده سرزمین ارمنیان را غارت اشغال و ۱.۵۰.۰۰۰ نفر را سلاخی کردند ، آیا یادتان رفته ، شیطان به خدا گفت من بندگانت را بنام خودت و مذهبت بدست خودشان کشتار میکنم ،
    الان نزدیک به ۱۰ ماه است که آن منطقه محاصره شده ، آیا کشتن زنان و کودکان ، ۱۲۰ هزار نفر از نظر شما آذری ها انسانیت و الهیات را نشان می‌دهد، پس شما نیز کفتاران ابلیس هستید .
    آری ۴۰ تن آرد ارسال شده ، آن هم تاریخ مصرف گذشته و مسموم ، از خود تلوزیون آذریها پخش شد ، تاریخ مصرف را نشان دادند .
    از طرفی افرادی که آن به اصطلاح کمک ها را بردند خود به مدت ۷ ماه مسر تردد را بسته بودند ، چه شد حالا دنبال کمک هستند .
    آذربایجان خائن دنبال سلاح از رژیم غاصب است ، پایگاه به انگلیس و اسرائیل داده ، شیعیان خود را دستگیر می‌کند.
    چشمانتان را باز کنید ، ارمنستان کشوری با تمدن چند هزار ساله و منطقه قرباغ ارمنی نشین که قرنهاست در آنجا ساکنند را در تاریخ بخوانید ، آذریهای آمده از تاتارستن و مغولستان و بربرهای وحشی ساکن آنجا شدند .
    تاریخ بخوانید و دست از شماتت و وحشی‌گری و جنایت بردارید .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها