دیدار محرمانه مقامات موریتانی و اسرائیل با وساطت امارات

منابع محلی در موریتانی از دیدار محرمانه افسران موریتانی با افسران رژیم صهیونیستی با میانجیگری امارات خبر دادند.

دیدار محرمانه مقامات موریتانی و اسرائیل با وساطت امارات

به گزارش پایگاه الخنادق، موریتانی در ۱۹۹۹ روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی برقرار کرد و یکی از کشورهای بااهمیت برای سیاست‌های این رژیم در آفریقاست. اما در سال ۲۰۰۹ موریتانی روابط خود را با رژیم صهیونیستی در واکنش به جنگ غزه قطع کرد. اما آمریکا و این رژیم از زمان امضای توافق‌های ابراهیم برای سازش با رژیم صهیونیستی، به موریتانی چشم دوخته‌اند.

مردم موریتانی با روابط دیپلماتیک و تجاری دوجانبه با رژیم صهیونیستی موافق نیستند. پارلمان موریتانی بعد از جنگ شمشیر قدس با قانونی برای ترغیب دیوان کیفری بین‌المللی به محاکمه مسئولان رژیم صهیونیستی به اتهام کشتارجمعی موافقت کرد. اما بیشتر روابط تجاری و صنعتی موریتانی با شرکت‌های رژیم صهیونیستی همچنان پای بر جاست. در سایه تلاش‌های علنی آمریکا و تلاش‌های محرمانه امارات درباره پرونده سازش به‌ویژه در آفریقا، هنوز طرح‌های دیپلماتیک برای ازسرگیری روابط متوقف نشده است.

مارس ۲۰۲۳ رسانه‌های رژیم صهیونیستی و اظهارات مسئولان این رژیم نشان می‌داد که مذاکرات با موریتانی نسبت به مذاکرات با سومالی، نیجر و اندونزی پیشرفت بیشتری داشته است.

منابع اعلام کردند که دیدارهایی میان افسران امنیتی موریتانی با افسران رژیم صهیونیستی برگزار شد. این دیدار در منزل محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات برگزار شد. دیوید میدان که معروف به «وزیر خارجه اصلی نتانیاهو» و میانجی اصلی عادی‌سازی روابط بود جزو حاضران در این دیدارها بود. این دیدار با تلاش‌های محمد دحلان، مشاور محمد بن زاید برگزار شد.

هیئت موریتانی با برگزاری نشست در هتل موافقت نکرد تا این دیدار مخفی بماند. در این نشست طرف صهیونیست تلاش کرد تا ایران، روسیه و چین را به عنوان عواملی اصلی نشان دهد که مانع ایجاد نظامی متناسب با اهداف آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها در شمال آفریقا می‌شوند. از سال ۲۰۰۹ امارات برای ازسرگیری روابط میان موریتانی و رژیم صهیونیستی از طریق دادن کمک‌های مالی بزرگ تلاش می‌کند.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها