مروری بر بالا و پایین روابط تهران و ریاض/ آیا اتفاقات ورزشگاه نقش جهان روابط ایران و عربستان را تیره می کند؟

شواهد مختلف گویای این هستند که مشکلی جدی در روابط تهران و ریاض به وجود آمده که اگر حل نشود ممکن است به زودی به قطع مجدد روابط ایران و عربستان بینجامد.

مروری بر بالا و پایین روابط تهران و ریاض/ آیا اتفاقات ورزشگاه نقش جهان روابط ایران و عربستان را تیره می کند؟

به گزارش خبر فوری، اتفاقات مربوط به بازی سپاهان و الاتحاد و لغو بازی به بهانۀ وجود تندیس شهید سلیمانی در ورزشگاه نقش جهان اصفهان (اینجا بخوانید)، بسیاری را در مورد آیندۀ روابط تهران و ریاض بدبین کرد.

اگرچه روابط دو کشور در یک سال اخیر بهبود یافته و دو طرف به بازگشایی کنسولگری در کشورهای هم مبادرت ورزیدند اما هنوز مسائل حل نشدۀ زیادی وجود دارد و این مسائل ممکن است به زودی دردسر ساز شوند.

به نظر می رسد مسالۀ تندیس شهید سلیمایی در ورزشگاه نقش جهان بروز و نمود یک مشکل جدی و قدیمی باشد. این مساله قبلا هم یک بار دیگر اتفاق افتاده و باعث لغو نشست خبری مشترک ایران و سعودی ها شده بود.

با این حال، در آن روز، همه مشتاق از سرگیری روابط بودند و گمان داشتند این مسائل جزئیاتی بی اهمیت اند که به زودی فراموش خواهند شد. با این حال، امروز مشخص شد که مشکلی جدی در روابط تهران و ریاض به وجود آمده که اگر حل نشود ممکن است به زودی به قطع مجدد روابط دوجانبه بینجامد.

اما مشکل کجاست و چقدر جدی است؟ در این گزارش قصد داریم مروری بر این مساله داشته باشیم.

مشکلات عربستان و ایران/ بحرانی یا زودگذر؟

مهم ترین مساله و معضل در روابط ایران و عربستان عدم حل و شفافیت برخی مسائل است.

ایران و عربستان تصمیم گرفتند از قطع کامل روابط عقب نشینی کرده و حداقل کنسولگری های دوجانبه را بازگشایی کنند و یا حج تمتع را از سربگیرند. این دو کشور عزم حل برخی مشکلات سیاسی دیگر را هم داشتند و در این مسیر گام های مهمی برداشتند. جنگ یمن یکی از مهم ترین اختلافات دوجانبه بود که تا حدی به پایان رسید، هر چند هنوز جزئیاتی حل نشده باقی مانده و دیپلمات های طرف های درگیر باید روی آن به توافق برسند.

با این حال، برخی مسائل حل نشده نیز وجود دارند که می توانند بالقوه میان ایران و عربستان شکاف ایجاد کنند. عربستان سعودی به دنبال طرح صلح اسرائیل و فلسطین است.

بن سلمان سعی دارد طرف های فلسطینی را راضی به صلح با رژیم صهیونیستی کرده و از آن سو، از اسرائیل چند امتیاز برای گروه های فلسطینی بگیرد تا بتواند هم عادی سازی روابط عربستان با اسرائیل را اعلام کند و هم زمینه ساز افزایش قدرت استراتژیک ریاض در غرب آسیا و خاورمیانه شود.

این در حالی است که ایران بارها اعلام کرده مخالف عادی سازی روابط با اسرائیل است و از طرح صلح فلسطین و رژیم صهیونیستی حمایت نمی کند. به همین دلیل، در صورت جدی شدن طرح بن سلمان، احتمالا اختلافات ایران و عربستان زیاد شود.

شاید به همین دلیل باشد که عربستان سعودی از طرح صلح همه جانبه با ایران حمایت نکرد. عربستان سعودی تصمیم گرفت فقط در سطح سیاسی و آن هم به صورت محدود، روابط خود را با ایران عادی کند اما اختلافات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی ورزشی دو کشور هنوز به قوت قبل باقی است.

بن سلمان سعی دارد طرف های فلسطینی را راضی به صلح با رژیم صهیونیستی کرده و از آن سو، از اسرائیل چند امتیاز برای گروه های فلسطینی بگیرد تا بتواند هم عادی سازی روابط عربستان با اسرائیل را اعلام کند و هم زمینه ساز افزایش قدرت استراتژیک ریاض در غرب آسیا و خاورمیانه شود

برگزاری مسابقات فوتبال در زمین های دو طرف یک نمونۀ بارز از مشکلات دوجانبه هستند. اگرچه ایران و عربستان از اسفند سال گذشته گفتگوهای صلح خود را به صورت علنی آغاز کردند اما اقدام عربستان بعد از برگزاری قرعه کشی لیگ قهرمانان آسیا و همگروه شدن الهلال و نساجی و پرسپولیس و النصر و سپاهان و الاتحاد همه را شوکه کرد.

عربستان از AFC خواست بازی با سه تیم ایرانی را در زمین بی طرف بیندازد. کنفدراسیون فوتبال آسیا خواستۀ عربستانی ها را قبول نکرد اما این مساله از تعجب بسیاری از ناظران و سیاستمداران ایرانی کم نکرد؛ ناظرانی که خوشبینانه گمان داشتند روابط ایران و عربستان عادی شده است و به هیچ وجه منتظر درخواست عربستان از AFC نبودند. اقدام عربستانی ها نشان داد که اختلافات ایران و عربستان هنوز باقی است و ریاض فقط تصمیم گرفته از قطع کامل روابط کوتاه آمده و برخی مشکلات عمیق سیاسی را حل کند و عزمی برای عادی سازی روابط در همۀ حوزه ها ندارد.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 28
  • ناشناس
    58

    در هر صورت عربستان هيچ موقع با ايران خوب نبوده ونخواهد بود متاسفانه دولت ايران در خصوص روابط با عربستان بيش از اندازه نرمش نشان مي ده يك جوري منت كش شده واز اين مسئله عربستان سواستفاده كرده وفكر مي كنه مي توانه در منطقه چون پول داره اقايي كنه اصلا برقراري روابط با كشوري مثل عربستان هيچ عايدي براي ايران نداره واين كشور به شدت از ايرانها وحشت دارند وبايد ايران اين اقتدار خودش حفظ كنه اينها از ورزشگاه هاي كشورما ترس دارند وبه دنبال بهانه مي گردند تا دوباره به دشمني خودشان ادامه بدهند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      اقتدار!!!!

  • ناشناس
    3

    فکر دوستی عمیق با عربها کنار بگذارید فکر مصلحت مردم باشید ،عربستان باهمه رابط دارد حتی با اسراییل

  • ناشناس
    9

    واقعا که تحلیل و نظر برخی افراد نهایت بی عقلی اونها رو نشون می ده . عربستان روز به روز داره پیشرفت میکنه و مسولین این کشور فقط به فکر تعامل بیشتر با دنیا و پیشرفت و رفاه و آسایش بیشتر مردم خودشون هستند اونوقت ما داریم از اقتدار و وحشت و ترس و ... حرف میزنیم . یعنی اونها سعی دارند چهره ای خوب از کشور و مردم خودشون نشون بدن به دنیا و برخی از ما دقیقا عکس اونها داریم عمل میکنیم و فقط از ترس و وحشت و اقتداری که ما دقیقا نمیدونیم کجاس حرف میزنیم .

  • ناشناس
    6

    مسئولان کشور ما میخواهند اشی را که برای ما ملت پختند و سر سفره ما گذاشته اند برای کشورهای دیگر هم بپزند حکایت ضرب المثل عروسی شده که روسری خودش را بلد نبود ببنده میرفت در عروسی ها روسری عروس رو ببنده کشوری که ارزش پول ملی خودش رو به نابودی کشونده خیال میکنه مردم دنیا احمقند که به نصحیت های ایران گوش بدهندکل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی

  • qq
    5

    ایران باید به فکر منافع خود باشد و با هر کشوری که منفعت دارد روابط داشته باشد . وقتی روابط ایران و امریکا درست شود هم کشورهایی ماندد چین و روسیه به ایران احترام میزارنو هم اینکه کشورهای عربی به ایران احترام میزارن . الان دل این کشورهای عربی به امریکا خوش هست و دارن از اختلاف ایران و امریکا سو استفاده میکنن. ایران اگر روابطش با امریکا درست بشه دیگر نیاز نیست نفت خودش رو نصف قیمت بفروشه و تولید نفت و گازش چندین برابر میشه و درامدش از عربستان و کشورهای خاورمیانه هم بهتر میشه. ما میادین مشترک نفتی داریم با کشورهای همسایه اما بعلت تحریم یا سرمایه گذار ها با ایران کار نمیکنن ایرانم تحریم پول نداره بهره برداری کنه و نفعش فقط به سود کشورهای همسایه ایرانه که هر روز دارن میادین نفتی مشترک با ایران را تخلیه میکنن و میفروشن و ایران سرش بی کلاه مونده . مسئولین محترم لطفا فکری بکنن...

  • ناشناس
    6

    به نظر میاد بن سلمان تصمیم گرفته با رابطه بیشتر با کشورها جهان از اونا امتیازات ویژه ای در کسب ثروت و علم و فناوری روز دنیا قدرت بیشتری از قبل بگیره که حاصل این رابطه ها آرامش و زندگی بهتر برای مردم کشورش خواهد بود ولی متاسفانه ایران همه رو اونجوری که خودش دوست داره میخواد فرق دیگر این ماجرا اینکه اونا دنبال کشورهای قدرتمند و با نفوذ میگرده ما دنبال کشورهای ذلیل و علیل که یک جورای مادر خرجشون باشیم و در تمام امورات کشورشون سرک بکشیم عربستان تصمیم گرفته از تخم مرغی که درونش بوده بیرون بیاد طعم زندگی بهتر رو بچشن در عوض ایران دوست داره مثل کرم ابریشم خودش و چند کشور زیر نفوذ شو در پیله ای قرار بده و بقیه جهان رو دشمن خودش و مردمانش بدونه به نظر میاد افکار و ایده هامون زمین تا آسمان به هم فرق دارن در بحث ورزش که اصلاً قابل مقایسه نیستیم اونا فقط با خرید چند بازیکن اخبار اول جهان شدن ما چند بازیکن خارجی خوب مثل لوکودیا داشتیم که از ترس گروگان گرفتنشون و بد مبادله کردنشون فرار را بر قرار کردن ما دنبال باج دادن نرم به طالبان هستیم که مو دماغمون نشه اونا دنبال باج گرفتن از آمریکا به خاطر روابط با اسرائیل هستن پس بهتر سرمون تو لاک خودمون باشه دنبال لیحه حجاب وبگیر و ببند در طرح صیانت باشیم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      حیف و صد حیف از موجود مظلوم و بی‌آزاری مثل کرم ابریشم که ایران را بهش تشبیه کردی

  • ناشناس
    1

    به قول شاعر
    به گرد کعبه میگردی پریشان...

  • ناشناس
    4

    دیپلماسی ایران چقدر ضعیف شده که داره منت کشی عربها را می کنه

  • ناشناس
    8

    سلام
    خبر فوری خواهش میکنم منتشر کنید
    AFC خارج از قوانین فیفا عمل نمیکنه اگر نماینده کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم به لغو بازی بین تیمهای الاتحاد و سپاهان گرفته طبق پروتکل های فیفا عمل کرده چرا مسائل ورزشی صرف رو با سیاست ترکیب میکنید در حالیکه خوب میدانید هر گونه حرکت سیاسی مخالف شعارهای ورزشیه.
    سردار شهید عزیز همه ماست تصاویر و تندیسهاش تو اماکن عمومی مدارس ادارات خیابانها هم افتخاره و هم مورد تایید همه س اما بپذیریم جای سردیس تو زمین فوتبال نبود .
    ما که بر اساس قوانین فیفا نظر میدیم یه عده میگن شما مبتلا به خودتحقیری هستی این چگونه بلاهتیه آخه .
    به هر صورت منتظر حکم کمیته انظباطی کنفدراسیون می‌مانیم .اگر رای کمیته به نفع تیم سپاهان صادر شد شما درست میگفتی اما اگر علیه تیم رای صادر شد لطفا این تحلیل‌های گمراه کننده رو به خورد ملت ندید . خوب میدونید سیاست جایی در رقابتهای ورزشی نداره پس خواهشاً کشورهای مسلمان رو به دشمنی با ایران عزیز متهم نکنید.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      فعلا سرنوشت ایران ومردم را همین ابلهان دردست دارند

    • 1

      کشور و مردمی که سرنوشتشون در دست ابلهان باشه لکه ننگی بر دامان بشریت هستند و به نفع خودشون و بقیه است که پرونده‌شون هرچه زودتر بسته بشه و لوث وجودشون از روی زمین پاک بشه

  • ناشناس
    7

    میخواهید تفکرات پوسیده خودتان را به دیگران غالب کنید ما مجبوریم اما دیگران هیچگاه قبول نمی کنند

  • Slam
    4

    کسانی که به فکر منافع ملی و کشور هستند و دلسوز ملت هستند تلاش میکنند با کشورهای دیگه از در صلح و دوستی در آیند این همه سال دشمنی کردیم چه سود بردیم رفاه مردم را دریاب ورنه فلاکت مردم قمپوز نداره بله میشه با رعایت همه جوانب عزت خرید حال من دست خودم نیس دیگه آرووووم نمی گیرم

  • اوهووم
    2

    چرا باید با کشورهای در پیتی مراوده داشته باشیم اما با کشورهایی که به سود رفاه ما هستند دشمنی کنیم عجبببببب

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      چرا نداره
      چون بیمار هستید
      هیچ علت دیگری نمیتونه داشته باشه
      بیمار هستید

  • رشید
    2

    کیهانی ها برای اثبات ایستادگی شعاریشون مقابل آمریکا عملن جلو همه از عربستان و چین روسیه مصر و ترکیه و....گرفته تا بورکینافاسو خمش کردن

  • ناشناس
    4

    پس با این شرایط، باید منتظر بالا رفتن عده ای پشمالو از دیوارهای هتل اسپیناس پالاس باشیم!!!

  • ناشناس
    1

    چرا باید منافع ملی ایران فدای رابطه اسراییل با عربستان یا دیگران بشود!!!! چرا مسئولین بیشتر عرق فلسطینی آنهم از نوع جهاد اسلامی دارند تا عرق ایرانی!!!!

    نظرات شما -
    • 5

      چون ایرانی نیستن

  • علی
    10

    اولا اختلاف اصلی ایران وسعودی بعیداست باین صورت تمام بشه اینهم ترس سعودی بود ولی تحلیل اصلاحاتی جماعت همیشه آبکی است

  • فرشاد
    16

    سلام قلب تمام ایران سردار دل ها هست سردا قاسم سلیمانی من قاسم سلیمانی هستم

  • حسن
    9

    بخاطرحضورنیافتن زنان اینکارکردن میدونستنداینها حساس هستند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      زنان درورزشگاه بودند

  • ایرانی
    0

    امیدوارم به جنگ کشیده بشه همه چی نابود بشه

    ما که خسته شدیم از این زندگی

  • ناشناس
    1

    تمام شد رفت دست بردارید

  • ناشناس
    0

    ایا مکان دیگری نیست حتما باید ورزشگاه باشد فوتبال نباید سیاسی شود نباید دولت در همه چیز دخالت کند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها