هشدار ژنرال پترائوس به اسرائیل: جنگ با حماس سالها طول خواهد کشید/ از تجربه ما در عراق استفاده کرده و به غزه وارد نشوید

پترائوس با اشاره به تاکتیک های حماس گفت: اگر حماس در دفاع به همان اندازه که در عملیات اولیه ( طوفان الاقصی) خلاق بود، از خود خلاقیت نشان بدهد آنگاه شما هنگام ورود زمینی به غزه، بمب‌گذاران انتحاری را خواهید دید، بمب‌های دست‌ساز را خواهید دید، کمین‌ها، تله‌های انفجاری و محیط شهری همه و همه می تواند برای شما چالش برانگیز باشند.

هشدار ژنرال پترائوس به اسرائیل: جنگ با حماس سالها طول خواهد کشید/ از تجربه ما در عراق استفاده کرده و به غزه وارد نشوید

حمله های هوایی بی امان رژیم اسرائیل به غزه همچنان ادامه دارد و این در حالی است که مقام های اسرائیلی دائما از مهیا بودن برای آغاز حمله زمینی سخن می گویند. حمله زمینی اسرائیل به غزه اما مخالفان بسیاری دارد و حتی جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده هم از آن با عنوان اشتباه یاد می کند.

دیوید پترائوس، رئیس سابق سیا که در مقام ژنرال ارشد آمریکایی نیروهای ائتلاف را در عراق و افغانستان رهبری می‌کرد در چند روز اخیر مصاحبه های متنوعی با شبکه ها و رسانه های متفاوت امریکایی از سی ان ان و پولیتیکو تا سی بی اس داشته و در همه آنها تلاش کرده به رژیم اسرائیل درباره مخاطره های حمله زمینی به نوار غزه هشدار بدهد. او در در پادکست "Power Play" در پورتال آمریکایی «پولیتیکو» می گوید که حمله زمینی ارتش اسرائیل به نوار غزه ممکن است سال‌ها به طول انجامد و شامل نبردهای وحشتناک خواهد بود.

رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا پس از حملات حماس به اسرائیل که 1400 کشته و هزاران زخمی برجای گذاشت، هشدار داد که تکمیل بمباران ارتش اسرائیل بر غزه  با تهاجم زمینی «ممکن است یادآور ماجرای موگادیشو برای نظامیان آمریکایی باشد.»

 پترائوس با اشاره به حادثه سال 1993 که در آن سه هلیکوپتر آمریکایی «بلک هاوک» در پایتخت سومالی سرنگون شدند، به درگیری‌های خونین شهری پس از سرنگونی این هلیکوپترها اشاره و یادآوری کرد که زمانی که نیروهای آمریکایی برای نجات بازماندگان سقوط هواپیما تلاش می‌کردند، گرفتار تحولات در زمین شدند. او معتقد است که ارتش اسرائیل در صورت درگیری روی زمین با واقعیت مشابهی در داخل خاک غزه رو به رو خواهد شد.

پترائوس با اشاره به تاکتیک های حماس گفت:  اگر حماس در دفاع به همان اندازه که در عملیات اولیه (طوفان الاقصی) خلاق بود، از خود خلاقیت نشان بدهد آنگاه شما هنگام ورود زمینی به غزه،  مب‌گذاران انتحاری را خواهید دید، بمب‌های دست‌ساز را خواهید دید، کمین‌ها، تله‌های انفجاری و محیط شهری همه و همه می تواند برای شما چالش برانگیز باشند.

پترائوس در بخش دیگری از این پادکست با اشاره به اینکه تجربه شخصی او از هدایت ارتش امریکا در تعقیب گروه های شبه نظامی باید مورد توجه اسرائیل قبل از تهاجم زمینی به غزه باشد.

پترائوس گفت: «تصور محیطی دشوارتر از این موقعیت خاص برای من سخت است، و من فردی بودم که در تعدادی از عملیات های بزرگ شهری فرماندهی نیروها را بر عهده داشتم. شما در یک یا دو سال پیروز نمی شوید. این نبردها معمولاً یک دهه یا بیشتر طول می کشند، همانطور که در عراق و افغانستان شاهد آن بودیم. »

پترائوس در مصاحبه‌ جداگانه ای با  شبکه خبری سی.بی.اس هم درباره خطرات ورود زمینی اسرائیل به غزه هشدار داده و گفته بود : به یاد دارم که پیش از آنکه به بغداد برویم پرسیدم پس از آنکه به بغداد رفتیم و دولت صدام را سرنگون کردیم، چه اتفاقی می‌افتد و آن‌ها گفتند «تو فقط ما را به بغداد ببر و ما بقیه کارها را انجام می‌دهیم». ما کارهای ناکافی انجام دادیم و این دقیقا پس از درگیری نام دارد. پیشنهاد می کنم که  مقام‌های نظامی در اسرائیل تهاجم آمریکا به عراق را به یاد می‌آورند و سعی ‌کنند از نتایج مشابه، از نظر سیاسی و نظامی اجتناب کنند.  به نتانیاهو توصیه می‌شود که نه تنها بگوید که قرار است با حماس چه کاری انجام دهند، بلکه درباره آینده غزه و آینده چشم‌انداز برای طرح فلسطین پس از جنگ نیز باید حرف بزند.

پترائوس در بخش هایی از این گفت و گو به مقایسه بین حماس و داعش پرداخت و گفت «اسرائیل آن ۹ ماهی را که آمریکا به پاکسازی داعش از شمال عراق داشت، در اختیار ندارد.»

او درباره شرایط پیش روی اسرائیل در صورت ورود به غزه گفت :  نمی‌توانم شرایط چالش‌برانگیزتر را تصور کنم. در غزه شما منطقه بسیار پر جمعیتی دارید، دشمنی دارید که لباس فرم نمی‌پوشد بلکه در میان مردم پنهان می‌شود، مقر فرماندهی خود را زیر بیمارستان‌ها قرار می‌دهد، اسلحه‌ها را در مساجد ذخیره می‌کند.»جم

منبع: جماران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • ناشناس
    0

    پتروس شکر اضافی خورد،دلمون تنگ شده برای چکاچک شمشیر،ببینیم چیطووووو میشه،پتروس تو خفهههه نفله

  • رابی
    1

    غزه عراق نیست جان دل.غزه دارای یک طول و عرض مشخص است که اسرائیل ظرف چند روز می تواند کنترل کامل آن را در دست بگیرد و هر شپش تروریستی را در آنجا زیر پایش له کند.

    نظرات شما -
    • خود دانا پنداری
      1

      شما هم برای خودتون صاحب نظری هستید. بفرمایید ریاست CIA

  • 🐜
    3

    هم اکنون اسرائیل در باتلاقی است که بیرون آمدنش کار حضرت فیل است

  • آمریکای ریاکار و غارت‌گر !
    3

    یک جوری می گه خلاقیت هر که ندونه چکار کرده ! مثل حیوون حمله کنی به زن و بچه ی مردم شد خلاقیت ؟!
    در ضمن انگل وقتی بهش خون و غذا نرسه می میره ! پس بهتر اینه کسانی که منبع خونرسانی به انگل ها هستند رو اول نابود کرد ! که به نظر می رسه این منبع اول خود آمریکاست که به نفعش هست که هیچوقت خاورمیانه رنگ آرامش را نبیند چون اگر صلح و صفا برقرار باشد آمریکا و اروپا چطور تسلیحاتشون رو به خاورمیانه غالب کنند و اونها رو سر کیسه و منابعشون رو غارت کنند !
    پس آمریکا هیچگاه حمایتش رو از گروه های جنگ طلب و مزدور بر نخواهد داشت و توسط عُمالی که در خاورمیانه گماشته هدفش را دنبال می کند !

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها