جنگی که به بن‌بست رسید!

اوکراین خارج از کانون توجهات/ زلنسکی نگران است

به نظر می‌رسد کی‌یف بابت خروج اوکراین از مرکز توجهات جهانی و کاهش منابعی که غرب در اختیار این کشور با هدف مقابله با روسیه قرار می‌دهد نگران است.

اوکراین خارج از کانون توجهات/ زلنسکی نگران است

شروع جنگ غزه، رسانه‌ها را از اتفاقاتی که در اوکراین در حال رخ دادن است دور کرد و این کشور از مرکز توجهات جهانی خارج شد. همزمان زلنسکی به فکر آن است که انتخابات اوکراین را به وقت دیگری موکول کند و برخی گزارش‌ها از کشته‌شدن تعداد نسبتا زیادی از نظامیان روسیه در روزهای اخیر حرف می‌زنند. به نظر می‌رسد کی‌یف بابت خروج اوکراین از مرکز توجهات جهانی و کاهش منابعی که غرب در اختیار این کشور با هدف مقابله با روسیه قرار می‌دهد نگران است. فرمانده ارشد جنگ اوکراین در روزهای گذشته گفته بود این جنگ وارد مرحله بن بست شده است.

تلاش زلنسکی برای دریافت توجه از جامعه جهانی

زلنسکی هفته گذشته در گفتگویی که با سی‌ان‌ان انجام داد از ترامپ خواست به اوکراین برود و از وضعیت این کشور بازدید کند. این درخواست وقتی مطرح شد که رئیس‌جمهور سابق آمریکا در رقابت‌های انتخاباتی مدعی شد می‌تواند تنها در ۲۴ ساعت جنگ بین اوکراین و روسیه را خاتمه دهد. او اخیرا با حضور در مصاحبه‌های تلویزیونی تلاش کرد تا وضعیت اوکراین را از سکوت خبری خارج کند. در عین حال حدود یک پنجم از خاک اوکراین در دست روسیه قرار دارد و این وضعیت با وجود مقابله و ضد حمله‌های اوکراین تغییری نکرده است.

از طرف دیگر به نظر می‌رسد برای پوتین این وضعیت فعلی به معنای عبور از فشارها باشد.

اوکراین خارج از کانون توجهات/ زلنسکی نگران است

همچنان تحریم‌های زیادی علیه مسکو در جریان است و انتظار می‌رود با ادامه جنگ این تحریم‌ها بیشتر شود. با این وجود خروج از مرکز توجه رسانه‌ها می‌تواند برای پوتین فرصتی برای بازسازی خود ایجاد کند. رئیس‌جمهور اوکراین سعی دارد به ایالات متحده بقبولاند امنیت آمریکا وابسته به امنیت اوکراین است. این نظریه هر چند در یک سال اول جنگ طرفدارانی داشت اما به مرور از دایره توجه واشینگتن خارج شد و با آغاز عملیات الاقصی و پس از آن حملات وحشیانه به غزه، کاملا کنار گذاشته شد.

کمک‌های مالی نامحدود نیستند

ایالات متحده هشدار داده بودجه‌ای که ایالات متحده برای کمک نظامی به اوکراین در اختیار دارد به سرعت در حال اتمام است مایک جانسون،رئیس جدید مجلس نمایندگان و سنا همچنان بر سر درخواست دولت جو بایدن در مورد تصویب بیش از یک‌صد میلیارد دلار منابع مالی با هدف تامین امنیت ملی اختلاف ‌نظر دارند. آنچه دولت بایدن می‌خواهد این است که ۶۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بودجه برای کمک نظامی به اوکراین و ۱۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار برای کمک نظامی به رژیم صهیونیستی اختصاص پیدا کند. با این حساب حدس زلنسکی درست از آب در می‌آید و دیگر همه پول‌هایی که از سوی غرب سرازیر می‌شود صرف کی‌یف و خرید جنگ‌افزار با هدف مقابله با روسیه نخواهد شد.

به گزارش رویترز، اوکراین برای سال ۲۰۲۴ با کسری بودجه ۴۳ میلیارد دلاری مواجه است. اکنون با توجه به این کسری بودجه ۴۳ میلیارد دلاری در سال آینده (میلادی)، کی‌یف مطمئن نیست که چگونه به دفاع از خود در برابر روسیه ادامه خواهد داد.

آمریکا حمایت از اسراییل را قطع نمی‌کند

سرهی مارچنکو وزیر دارایی اوکراین در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز با تاکید بر اینکه خستگی زیادی در میان شرکای بین‌المللی دیده است، گفته آنها دوست دارند جنگ را فراموش کنند، اما جنگ همچنان ادامه دارد و در مقیاس کامل هم ادامه دارد.

اسراییل حملاتی را با حجم بالا علیه فلسطینی‌ها انجام می‌دهد. در این روند انبارهای تسلیحاتی رژیم صهیونیستی در حال خالی شدن است و نیاز به خرید تسلیحات به وجود می‌آید. در چنین شرایطی جوزف بورل رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا اعتراف کرد که درگیری در خاورمیانه از هم اکنون بر حمایت کشورهای غربی از کی‌یف تأثیر گذاشته است.

اوکراین خارج از کانون توجهات/ زلنسکی نگران است

از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین در سال ۲۰۲۲، قانونگذاران ایالات متحده حدود ۱۱۳ میلیارد دلار را در پاسخ به جنگ اوکراین تصویب کردند. بر اساس گزارش نشریه نیویورک‌تایمز، این بودجه تا حدی برای اوکراین و بخشی نیز به دیگر کشورهای اروپایی که به دنبال تقویت خود در برابر حمله احتمالی روسیه هستند، بوده است. در کشورهای اروپایی و آمریکا بر سر اینکه مقامات غربی بودجه کلانی را به اوکراین اختصاص داده‌اند اختلافاتی وجود دارد. اختلافاتی که می‌تواند با خارج شدن اوکراین از مدار توجه رسانه‌ها و توجه بیشتر به رژیم صهیونیستی، بالا بگیرد.

اخیرا ، بورل بخش عمده سخنرانی ۲۰ دقیقه‌ای خود را به درگیری کنونی بین فلسطین و اسرائیل اختصاص داد و در خصوص وضعیت اوکراین تنها کمتر از چهار دقیقه صحبت کرد. چیزی که اصلا از چشم رسانه‌ها دور نماند و آنها این اتفاق را برابر با کاهش اهمیت جنگ در اوکراین دانسته‌اند.

از طرف دیگر به نظر می‌رسد این یک موقعیت مناسب برای پوتین است تا خود را از مرکز انتقادات دور کند. انتقاداتی که او را تبدیل به یک چهره نامحبوب در اروپا کرده است. اما حالا مرد نامحبوب‌تری هم وجود دارد و آن نتانیاهو است که با افزایش حملات به غزه و کشتار کودکان و زنان صدای شهروندان غربی را در آورده است. حالا دیگر در چشم‌ رسانه‌ها جنگی که در اوکراین به راه افتاده تنها مساله بغرنج در جهان نیست و موضوع غزه و اسراییل در راس توجهات قرار دارد.

منبع: خبر آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • رابی
    0

    پس اونهایی که در غزه جنگ به راه انداختند به اهدافشان رسیدند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها