با اقدام اجرای احکام دادسرای تهران

حکم ۱۵ سال حبس محمد رستمی صفا، ابربدهکار بانکی اجرا شد/ این محکوم اقتصادی وارد زندان شد

محمد رستمی‌صفا، متهم اصلی پرونده گروه رستمی‌صفا، ابربدهکار بخش غیردولتی جهت اجرای حکم ۱۵ سال حبس، راهی زندان شد.

حکم ۱۵ سال حبس محمد رستمی صفا، ابربدهکار بانکی اجرا شد/ این محکوم اقتصادی وارد زندان شد

با اقدام اجرای احکام دادسرای تهران، حکم حبس محمد رستمی صفا، متهم اصلی پرونده گروه رستمی‌صفا، ابربدهکار بخش غیردولتی که در سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۲ با تشکیل شرکت‌های متعدد، تسهیلات ارزی و ریالی کلانی را برای تولید و واردات از بانک‌های پارسیان، ملی، سپه، توسعه صادرات و تجارت دریافت و بخش عمده این تسهیلات را به خارج از کشور منتقل کرده بود، اجرا شد.

محمد رستمی‌صفا به دلیل عدم بازپرداخت تسهیلات در مهلت مقرر و عدم بازپرداخت بدهی بعد از اقدامات حقوقی طلبکاران و به دلیل انجام تخلفات متعدد، با شکایت بانک‌های شاکی از سال ۱۳۹۹ تحت تعقیب کیفری قرار گرفت.

گروه رستمی‌صفا با مدیریت محمد رستمی‌صفا با همراهی بستگان و نزدیکان خود و از طریق انجام تخلفات متعدد، توانسته بود در دهه ۸۰ تسهیلات و اعتبارات کلان ریالی و ارزی از سیستم بانکی کشور یعنی پنج بانک: پارسیان، تجارت، توسعه صادرات، ملی و بانک سپه دریافت کند.

محمد رستمی‌صفا، بدهکار دانه درشت بانکی بوده که از سال ۱۳۸۲ و با انجام تخلفات متعددی، تسهیلات دریافت کرده و نسبت به تادیه بدهی‌های خود به دلایل نامعلومی خودداری کرده و از طریق دریافت اعتبارات ارزی، مبالغ کلانی را از کشور خارج کشور و اقدام به سرمایه‌گذاری در خارج از کشور کرده است.

کدام بانک‌ها شاکیان محمد رستمی‌صفا بودند؟

باتوجه به عدم استرداد تسهیلات دریافتی تا سال ۱۳۹۳، در اسفندماه همان سال علیه محمد رستمی‌صفا، شرکا و معاونین وی اعلام جرم صورت گرفت و در نهایت در اوایل سال ۱۳۹۴ بازداشت شد.

پس از تشکیل پرونده، علی‌رغم اینکه دادسرای تهران به منظور جلوگیری از هرگونه اخلال در واحد‌های تولیدی متعلق به رستمی‌صفا و وصول مطالبات بانک، فرصت بسیار زیادی در اختیار وی گذاشته بود، وی با ترفند‌های مختلف از انجام این مهم امتناع کرد تا اینکه، در تاریخ۲۰ فروردین ۱۳۹۹، شعبه ۶ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۲۸ تهران، قرار جلب به دادرسی پرونده محمد رستمی‌صفا را صادر کرد.

پس از ختم تحقیقات مقدماتی، محمد رستمی‌صفا و اشخاص حقیقی و حقوقی وابسته به او، طبق گزارش‌های معاون حقوقی سازمان اطلاعات سپاه و با شکایت بانک‌های شاکی از سوی دادسرای امور اقتصادی تحت تعقیب قرار گرفتند و پرونده جهت رسیدگی و صدور حکم به دادگاه ارسال شد.

عمده تخلفات گروه رستمی‌صفا چه بوده است؟/ از خودداری از پرداخت معوقات بانکی تا خروج سرمایه از کشور

پرونده اتهامی محمد رستمی‌صفا و سایرین با صدور کیفرخواست به دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی ارجاع شد و رسیدگی به این پرونده در شعبه دوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی تهران آغاز و در طی دو سال اخیر همزمان با آغاز دوره تحول و تعالی در قوه قضاییه، و با توجه به تاکیدات رئیس عدلیه مبنی بر رسیدگی علمی به پرونده‌ها، جلسات متعدد رسیدگی به پرونده با حضور هیات‌های کارشناسی پولی، بانکی، ارزی، مالی، اقتصادی، و گمرکی برگزار شد و ابعاد این پرونده از زوایای مختلف مورد بررسی قرار گرفت.

تخلفات گروه رستمی‌صفا در راستای دریافت تسهیلات و اعتبارات کلان ریالی و ارزی

طبق گزارش سازمان اطلاعات سپاه، اسناد دریافتی از سوی بانک‌های شاکی و تحقیقات بازپرس پرونده مشخص شد گروه رستمی‌صفا طی آن سال‌ها در راستای دریافت تسهیلات کلان و عدم بازپرداخت آن، مرتکب تخلفات و جرایم متعددی شدند.

۶۰ دلیل برای جلب دادرسی متهمان گروه رستمی‌صفا

ارائه اطلاعات خلاف واقع جهت اخذ تسهیلات، ارائه فاکتور‌های صوری، ارائه صورت‌های مالی ساختگی، عدم واردات کالا‌های مورد ادعا به منظور دریافت اعتبارات ارزیف عدم ارائه اسناد مثبته گمرکی در گشایش‌های اعتبارات اسنادی، مصرف تسهیلات در غیر از محل خود، تخلفات ناشی از تبانی متهم با برخی مدیران ارشد و میانی بانک‌ها، ارسال اطلاعات خلاف واقع به بانک مرکزیف بیش ارزش‌گذاری ملک‌های تهاتری، عدم توجه به تسویه بدهی بانک از محل تسهیلات بانکی، عدم توجه به تذکرات بانک مرکزی در عدم پرداخت تسهیلات به متهم، تخلفات متعدد جهت پنهان کردن موضوع معوقات متهم، اخذ تسهیلات از سیستم بانکی به نام نزدیکان و معتمدان از تخلفات گروه رستمی صفا با مدیریت محمد رستمی‌صفا بوده است.

اتهام‌های محمد رستمی‌صفا

محمد رستمی صفا، در شکایت بانک‌های شاکی متهم به اتهام‌های ذیل شده است:

-مشارکت در اخلال در نظام پولی و ارزی کشور به نحو عمده از طریق قاچاق عمده ارز با خروج غیرقانونی منابع ارزی دریافتی از بانک‌های شاکی به خارج از کشور در قالب قرارداد‌های غیرواقعی و با اسناد مزورانه به منظور اخذ تسهیلات بانکی

-کلاهبرداری از بانک‌های شاکی از طریق ارائه اسناد غیرواقعی و مزورانه تحت عنوان اسناد بانکی برای دریافت تسهیلات و اعتبارات

رای دادگاه جرایم اقتصادی در مورد متهم محمد رستمی‌صفا

شعبه دو دادگاه انقلاب، ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی، بعد از بررسی پرونده و نظرات هیئت کارشناسی، بررسی دفاعیات و ادله ابرازی در جلسات متعدد رسیدگی و در راستای توجه به دفاعیات متهمان و وکلای آن‌ها با ذکر دلایل محکومیت متهمان این پرونده را تحلیل و ارزیابی کرد و رای پرونده گروه رستمی‌صفا را در مرداد ماه سال جاری صادر کرد.

طبق رای صادره، دادگاه با ذکر دلایل و مستندات قانونی آن، متهم محمد رستمی‌صفا را به تحمل ۱۵ سال حبس و رد مال به بانک‌های پارسیان، توسعه صادرات، سپه، تجارت، ملی و بانک ملی شعبه هامبورگ، طبق مبلغ مشخص در دادنامه و محرومیت از هرگونه خدمات دولتی محکوم کرده است.

منبع: میزان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 34
  • حاعری
    0

    سلام با یک وسیقه الفرار به مانادا و....

  • ناشناس
    0

    این تنها مقصر نیست مسببین اصلی هم تنبیه کنید

  • ناشناس
    18

    امام خمینی رحمت اللہ علیہ دوست داشت ربادربانکھای ایران نباشدوگلایہ داشت ازبانکھای ربوی فرمودکارشناسھانجات دھندازاین گرفتاری

    نظرات شما -
    • داودی
      0

      اولا تمام این اختلاسها و دزدی ها از بیت المال توسط مسئولین ووابستگان انان صورت میگیرد و چون همه فامیل و با هم وابستگی دارند بنابر این پیگیری و پیگردی هم صورت نمیگیرد و اگر بنا به مصلحتی موضوع برملا شود پرونده ای تشکیل میشود و طبق سنوات گذشته به مرور پرونده مختومه میگردد .این علاج و چاره این قبیل جرائم نیست مردم به این مسائل حساس شدند و برای ثبات جامعه و امید به اینده حرفی برای گفتن نگذاشته اند . قوه قضائیه چرا فقط بازداشت موقت و خبر رسانی میکند باز پس گیری اموال مردم و بیت المال چرا از دستور قوه قضائیه خارج شده اخرین حرفی که قوه قضائیه میزند اینست متاسفانه پول ها را به خارج از کشور بردند دسترسی به ان ممکن نیست متهم را هم که با یک قرار کوچک و سطحی ازاد میگذارید و در نهایت متهم در یک چشم بهم زدن سر از خارج کشور در میاورد . فکر نمیکنم در تمام دنیا این چنین بلبشوئی شما سراغ داشته باشید . مملکت بی صاحب شده مردم مایوس شدند امیدی به اینده نیست هرکس تلاش میکند هرچه زودتر از این مملکت فرار کند . انهائی که میگویند ما انقلابی هستیم و مرد سیاست نیستیم بدانند انها انقلابی هم نیستند چون یکی از ارزش های مهم انقلابی بودن حفظ بیت المال و بریدن دست دزدان بیت المال است متاسفانه نه دست دزد دانه درشتی تا حالا قطع شده و نه کسی مسئولیت حفظ بیت المال را به گردن میگیرد ؟

    • بهنام
      0

      درود بر شرفت جناب داودی

  • ناشناس
    0

    نه بابا!!! واقعا!!!!! هههههههه باشه قبوله اصلا هرچی شما بگید

  • ناشناس
    0

    رستمی صفاها،دبشها و.....این سلسله همچنان ادامه دارد

  • ناشناس
    0

    بیچاره ملت ایران نمیدونن از درب پشتی خارج میشه میره کانادا

  • ناشناس
    0

    این ترور اقتصادی نیست؟ ۱۵ سال زندان؟ بقیه رابطین و عوامل چی شدند؟ حکم رد مال صادر شد قبول آیا رد مال انجام شده؟ اصلا مالی وجود داره؟ چقدر شفاف چقدر واضح چه صادقانه.

  • سروش
    0

    بی عشق عمر آدم بی اعتقاد میره؛
    هفتاد سال عبادت یک شب به باد میره!

  • امام زمان
    0

    منم راضیم 16 سال برم زندان ولی سه میلیارد دلار داشته باشم

  • ناشناس
    0

    دروغ میگن کاناداست عشق و حال

  • ناشناس
    0

    حالا نمیشد برای عکس یه لحظه ماسکش رو بردارند؟ بعدا کیو قراره بجاش بذارند که حبسشو بکشه؟

  • ناشناس
    0

    دو ماه دیگه خودبخود و خودجوش بدون اینکه مسعولین بفهمند از زندان خارج خواهد شد و در کانادا دیده خواهد شد...

  • علی
    0

    تازمانیکه این احکام الکی و به درد نخور صادر میشه دزدی و اختلاس وجود دارد و طرف میاد از مال متعلق به مردم میلیاردها میلیارد به جیب میزند بخشی از انرا حق و حساب میدهد و بعداز مدتی ازاد وراهی کانادا و سن پترزبورگ روسیه میشود پس راه چاره فقط اعدام کردن این افراد است

  • سوته دلان
    1

    این درخت تنومند و گردن کلفت از ریشه خراب است هر چقدر هم شاخو وبرگشو بزنی باز میوه خراب میده

  • ناشناس
    0

    جای نگرانی نیست چند وقت دیگه آزاده میره کانادا

  • ناشناس
    0

    چرا اين اختلاسگرا و اينايي كه بيت المال رو به تاراج ميبرند اعدام نميشن در ملا عام !؟!؟! چرا !؟!؟!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      مگه به ساحت مقدس سطل زباله توهین کردند .؟

  • ناشناس
    0

    چه فایده گرفتن رستمی صفا وامثال آن چه فایده داره باید سردسته مافیا گرفتهشود شما الان هر جای مملکتو می بینیدارن دزدی می کنن چه از کار چه در ترازو و.......دیوار کج است

  • ناشناس
    0

    آخی ،کمرتون رگ به رگ نشه با این حکم تون، اگه از ۲۰ سال کسانی را که این اختلاس ها و خیانت ها را انجام می داد ، بدون فوت وقت آنها را اعدام می کردید الان هیچ پدر سگی جرأت چنین کاری را پیدا نمی کرد،راستی با اختلاسگران پولهای واردات چای چه غلطی خواهید کرد؟

  • قمصری
    0

    هیچوقت دستگاه قضا به گرفتاریهایی که این جور افراد با اختلاس و فساد و اخلال در نظام پولی بوجود اورده اند توجه ندارد وقتی اخلال در نظام بانکی بوجود میاد وقتی قیمت دلار بالا میره اون خانواده ای که بیمار سرطانی داره یا باید زندگیشو بفروشه دارو بخره ویا اگر نداشته باشه بیمارش فوت کنه حالا دستگاه قضااین خسارتها وارده به مردم رو اصلا حساب میکنه

  • ناشناس
    0

    اقا زاده ها هم که پول ملت بردن را هم اعلام کنید تا شاید ملت شما را حلال کنند

  • ناشناس
    0

    عجب رستمی سفا ۱۴ سال کیک رشنوبرا روسری ۴سال واقعی

  • ناشناس
    0

    دستشو از مچ قطع کن اگر راست میگی

  • ناشناس
    0

    این حکم یعنی تبرئه شدن اینها باید اعدام بشن تا مملکت درست بشه یک وام 15میلیون تومانی دادن به ما هرقسطشو با یه ربع تاخیر 2000تومان دیر کرد گرفتند چرا باید اینها اینجور قانون را دور بزنند

  • ناشناس
    0

    این خانه از پای بست ویران است

  • ناشناس
    0

    اینم درمدت کوتاهی درهتل اوین نگهداری میشود بعدازاد مثل قبلی ها

  • رحیم آب شنگول
    0

    بزودی با وثیقه آزاد میشه و راهی کشور کانادا و یا شیطان بزرگ میشه و در کنار فرزندان زجرکشیده مسئولان زندگی خوب و خوشی رو شروع میکنه

  • ناشناس
    0

    هر وقت قبلی ها حبس کشیده باشند اینم میکشه

  • ناشناس
    0

    اینم کار دولت قبل بوده بیچاره دولت قبل وقبلها😅😅😅😆😆

  • ناشناس
    0

    آقا صد میلیارد به من وام‌بدید ۲۰ سال میرم زندان اونم بدون مرخصی

  • علی
    0

    احتمالا زندگانیش نکنن تبعیدش کنن سواحل کاراییب

  • ناشناس
    0

    الان با بابک زنجانی و شهرام ... دارن جوج کباب میزنن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها