خبر فوری بررسی می کند

اتفاق عجیب در انتخابات تهران/ ممکن است هر 30 نامزد صدرنشین به دور دوم انتخابات راه یابند/ در چه صورتی دور دوم انتخابات برگزار می شود؟

طبق تحلیل برخی کارشناسان، ممکن است هر 30 نامزد انتخاباتی صدرنشین تهران به دور دوم رفته و بار دیگر با نامزدهای دیگر به رقابت بپردازند.

اتفاق عجیب در انتخابات تهران/ ممکن است هر 30 نامزد صدرنشین به دور دوم انتخابات راه یابند/ در چه صورتی دور دوم انتخابات برگزار می شود؟

به گزارش خبر فوری، انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شد و آرام آرام نتایج نهایی آن اعلام می گردد.

انتخابات در شهر تهران عجیب تر از همیشه برگزار شد. مشارکت حدودا 24 درصدی شهروندان تهرانی نشان از قهر آنان با صندوق رای دارد. با این حال، شرکت نسبتا کم تهرانی ها در انتخابات، مساله مهم و قابل توجه در انتخابات 1402 نیست. در سال 98 نیز مشارکت تهرانی ها در انتخابات کم بود و در آن سال نیز حدودا 24 درصد از واجدین شرایط در انتخابات شرکت کردند.

آنچه در انتخابات 1402 عجیب است تعداد بسیار بسیار کم آراء اخذ شده توسط نامزدها است. در سال 98، سرلیست اصولگرایان در تهران محمدباقر قالیباف بود که بیشترین رای را در تهران آورد و توانست حدود یک میلیون و 200 هزار رای کسب کند.

این در حالی است که نفر اول شهر تهران در انتخابات 1402 (محمود نبویان) حدودا 120 هزار رای آورده است. اگرچه هنوز شمارش آراء پایان نیافته اما طبق اعلام  وزارت کشور و برخی نهادهای مسئول، حدود 70 الی 80 درصد آراء شمرده شده است و با احتساب این عدد، می توان نتیجه گرفت که آراء نامزدهای انتخاباتی 1402 به مراتب پایین تر از نامزدهای انتخابات 98 بوده است.

همه نامزدهای تهران به دور دوم می روند؟

مساله فوق باعث شده بسیاری از تحلیلگران از کشیده شدن انتخابات تهران به دور دوم سخن بگویند. طبق تحلیل برخی کارشناسان، ممکن است هر 30 نامزد انتخاباتی صدرنشین تهران به دور دوم رفته و بار دیگر با نامزدهای دیگر به رقابت بپردازند.

رای باطله 2

این اتفاق یکی از عجیب ترین اتفاقات تاریخ انتخابات در تهران خواهد بود. تا کنون پیش نیامده که هر 30 کرسی انتخاباتی تهران در دور اول انتخابات خالی مانده و همه نامزدها به دور دوم راه یابند. اما چه زمانی انتخابات مجلس به دور دوم کشیده می شود؟

طبق قانون انتخابات مجلس، فرد منتخب در مرحله اول انتخابات باید حداقل بیست درصد (20%) از کل آراء را کسب نماید و انتخاب در مرحله دوم و همچنین انتخابات میان ‌دوره‌ای با کسب اکثریت نسبی به هر میزان است. لازم به ذکر است که مقصود از کل آراء، تمام آراء ماخوذه صحیح است  و آراء باطله از این تعداد کم می گردد.

بنابراین، آنچه در انتخابات تهران تعیین کننده است، تعداد آراء باطله و ناصحیح است. هنوز تعداد آراء باطله در شهر تهران اعلام نشده است اما برخی تحلیلگران معتقدند با توجه به تعداد کل آراء ماخوذه و تعداد آراء نمایندگان اول تهران احتمالا با «سونامی آراء باطله» در شهر تهران مواجه خواهیم بود.

رای باطله

اما آراء باطله چقدر باید باشد تا بتواند انتخابات مجلس در شهر تهران را به دور دوم بکشاند؟

طبق اعلام برخی مراجع، حدود یک میلیون و 800  هزار رای به صندوق های انتخاباتی در شهر تهران ریخته شده است. از این میان، محمود نبویان، نفر اول انتخابات پایتخت، (تا این لحظه) حدود 120 هزار رای آورده است. اگر ملاک برای انتخاب شدن، کسب 20 درصد آراء باشد، هر کاندیدا باید حدود 360 هزار رای به دست آورد. این امر در وضعیتی است که تمام آراء کسب شده غیرباطله و صحیح باشد.

اگر فرض کنیم که تعداد آراء محمود نبویان به عنوان نفر اول حوزه شهر تهران حدود 150 هزار باشد، در صورت نبود هر گونه رای باطله ای، او فقط 8.3 درصد آراء را به دست آورده است. حال فرض کنید از یک میلیون و 800 هزار رای کسب شده حدود یک میلیون رای صحیح، اخذ شده و مابقی باطله باشند.

در این صورت، نامزدهای منتخب باید حدود 200 هزار رای کسب کنند تا بتوانند در دور اول به پیروزی برسند. اگر تعداد آراء صحیح و غیر مخدوش تهران حدود 800 هزار باشد، نمایندگان منتخب باید حدود 160 هزار رای بیاورند تا به حد نصاب 20 درصد برسند. اگر تعداد آراء غیرسفید حدود 600 هزار باشد، نمایندگان منتخب باید 120 هزار رای کسب کنند تا به حد نصاب 20 درصد رسیده و راهی دور دوم نشوند. اینها نشان از این دارد که احتمال به دور دوم کشیده شدن انتخابات تهران بسیار زیاد است.

بالا بودن آراء باطله یا شکست لیست ها؛ علت کاهش آراء نامزدها چیست؟

با توجه به شرایط انتخابات، کشیده شدن انتخابات تهران به دور دوم زیاد است. اگرچه برخی تحلیلگران از سونامی آراء باطله سخن گفته و تعداد آنها را بسیار بسیار بالا می دانند اما نباید فراموش کرد که میزان پخش شدگی آراء در انتخابات 1402 هم بسیار زیاد است. در این دوره بر خلاف انتخابات 98 و 94، لیست های مشترک شکست خورده و نامزدهای منتخب در دو یا سه لیست مختلف حضور داشتند تا توانستند در صدر انتخابات قرار بگیرند.

زمانی که لیست ها شکست خورده و رای ها پخش می شوند، سبد رای نامزدها کوچک شده و احتمال کشیده شدن انتخابات به دور دوم بالا می رود. با این حال، آنچه نتیجه نهایی را در انتخابات تهران تعیین می کند میزان دقیق آراء باطله است که به زودی اعلام می شود. بعد از این اعلام است که می توان قضاوتی صحیح درباره آینده انتخابات داشت.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 16
  • علی
    0

    ان کسی که میگفت ایران مال حزب الهی هاست الان بیاد جواب بده

  • ناشناس
    0

    آرامش قبل از طوفان

  • ناشناس
    0

    بیست چهار درصد ایا تکلیف بقیه مخالفان چی می شود ایا نظر مخالفان باطل است

  • ایرانی
    1

    من که رای ندادم

  • ناشناس
    0

    نگران نباشيد!تا الان كه مهندسى شده جلو رفته اند در ادامه هم به همين صورت قضيه را فيصله مى دهند!

  • ناشناس
    0

    رئیس مجلس بعد جناب آرا باطله است

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      خخخخ

  • ناشناس
    2

    خب یه سوال
    دور دوم اگر بخواد برگزار بشه کی انجام میشه؟
    یعنی مجلس اول تشکیل میشه بعد دور دومه؟
    اینطوری ریاست مجلس کی میشه؟!

  • فریده
    2

    با سلام،اگه میخوایم مشارکت بره بالا،کارهایی که به نفع مردم هست رو انجام بدید،مثلا افزایش قدرت خرید و افزایش رفاه عمومی و حل مشکلات معیشتی

  • ناشناس
    17

    دورقبل اصولگرایان متحدتربودند آراءمتمرکزشدامسال تفرقه داشتند (تعدد لیست وکاندید) بنابراین آراءپخش شدپس نشان داد اتحاد چیز خوبی است ولی غافل نباشیم که تحریم کنندگان هم متحدترازهمیشه بودند وتأثرگذار اگرنقطه ضعف خودمان را بشناسیم و قبول کنیم وغرور را کنار بگذاریم برای دفعات بعد بازتاب بهتری خواهیم داشت

    نظرات شما -
    • حامد
      0

      اگه دفعه بعدی باشید خخخخخخ

  • ناشناس
    0

    فکر کنم باتوجه به آمار اعلامی، آرای باطله با نبویان رقابت تنگانگی برای صدرنشینی داره

  • منیژه
    0

    شما گفتین در ۸۰ درصد صندوقهای شمرده شده رای نبویان در تهران حدود ۱۲۰ هزار رای حالا چطور با بیست درصدصندوقهای که بعدا شمرده شده رای ایشون میشه ۳۴۷ هزار رای اگه همه این بیست درصد باقیمانده به نبویان رای داده باشن بازم ایشون حدود ۱۵۰ هزار رای میتونه کسب کنه اینا مردمو احمق فرض کردن یا برای جلوگیری از ابطال انتخابات اومدن رای ها را ضربدر ۳ کردن که با اینحال بازم رئیس مجلس میشه آرای باطله چون بیست هزار بیش از رای مندراری نفر اول مجلس هست

  • ناشناس
    0

    آرا باطله آرای کسانی است که به خاطر ترس از قطع شدن یارانه و جیره و مواجب رای سفید می دهند!
    امام حسین علیه السلام فرمودند: اگر دین ندارید لااقل آزاد مرد باشید!

  • Aziz
    1

    ایران مال کسانی که رای سفید دادن.

  • ناشناس
    0

    نتایج مشخص شد

    اگر آقای نبویان 426980 رای آورده و 35.19 درصد کل آرا را به دست آورده باشد، تعداد کل رای های تهران 1213356 هست.

    چه طور تهران 24 درصد مشارکت داشته؟ تهران حداقل 10 میلیون واجد شرایط داشته و یعنی 12 درصد مشارکت کننده.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها