چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403

امروز وزرا در حیاط دولت چه گفتند؟/ از موضوع بازگشت روابط عادی دیپلماتیک بین ایران و مصر تا بحث سوخت گیری با کارت سوخت

از موضوع بازگشت روابط عادی دیپلماتیک بین ایران و مصر تا بحث سوخت گیری با کارت سوخت، اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه) 19 اردیبهشت ماه 1403 هیات وزیران در حیاط دولت با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات‌شان پاسخ دادند.

امروز وزرا در حیاط دولت چه گفتند؟/ از موضوع بازگشت روابط عادی دیپلماتیک بین ایران و مصر تا بحث سوخت گیری با کارت سوخت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی : حج به صحنه برائت از طواغیت تبدیل می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد که حجاج ایرانی حج را به صحنه برائت از طواغیت تبدیل می‌کنند.

اسماعیلی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از امروز آغاز نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را داریم این نمایشگاه در 150 هزار متر برگزار می شود و بیش از 25 کشور در آن حضور فعال دارند. هم ناشران اصلی در نمایشگاه حضور دارند. امکان تفرج فرهنگی برای خانواده ها را فراهم کرده‌ایم.

وی همچنین با اشاره به موسم حج با بیان اینکه 27 اعزام برای حج انجام می‌شود ، گفت: 28 هزار زائر ایرانی در حج امسال شرکت می‌کنند و حجاج ما با همان رویکردی که رهبری فرموند، در این مراسم شرکت خواهند کرد وحج را به صحنه برائت از طواغیت تبدیل می‌کنند.

 اوجی: افزایش ۴۶ درصدی استفاده از کارت سوخت شخصی در پمپ‌های بنزین

وزیر نفت میزان استفاده از کارت سوخت شخصی از ۳۰ درصد سال گذشته به بیش از ۷۶ درصد در سالجاری افزایش یافت.

 جواد اوجی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، گفت: بیش از ۱۲۰۰ شرکت توانمند داخلی و ۲۵۰ شرکت خارجی در نمایشگاه بین‌المللی نفت و گاز حضور خواهند داشت.

وی ادامه داد: از توان صنعت‌گران، پیمانکاران، مشاوران و فعالان صنعت نفت و گاز داخلی‌مان استفاده کرده و به این کار ادامه خواهیم داد. وزارت نفت دولتِ مردمی نشان داد معطل شرکت‌های خارجی یا برجام نمانده است. امروز بیش از ۳۰۰ پروژه جدید و نیمه کاره به ارزش ۱۲۰ میلیارد دلار را به کمک این عزیزان در دست انجام داریم.

وزیر نفت افزایش ۶۰ درصدی تولید نفت، افزایش ۵۰ میلیون مترمکعبی تولید گاز و تولید بیش از ۱۰ میلیون تن محصولات پتروشیمی و فرآینده‌های نفتی را از نشانه‌های موفقیت وزارت نفت دولت رییسی برشمرد.

اوجی ادامه داد: موفقیت وزارت نفت متکی بر ظرفیت و توانمندی‌های داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان بود. این نوید را می‌دهیم که با اتکا به ظرفیت نفت و گاز داخلی رشد ۲۰ درصدی سال ۱۴۰۲ را در سالجاری افزایش دهیم.

وی از افزایش تولید نفت به بیش از ۵.۵ میلیون بشکه در روز خبر داد و افزود: همچنین تولید گاز را به یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش خواهیم داد.

وزیر نفت یادآور شد: در ابتدای دولت با ۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان طرف قرارداد بودیم که این عدد در سالجاری به ۶۷۶ شرکت دانش‌بنیان افزایش یافت و حدود ۱۰۰۰ قرارداد به ارزش یک میلیارد دلار با این شرکت‌ها منعقد کرده‌ایم.

اوجی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وضعیت صدور کارت هوشمند سوخت گفت: طبق قانون بودجه وزارت نفت موظف است عملیات سوخت‌گیری در پمپ‌بنزین‌ها تا سقف ۹۵ درصد را از طریق کارت سوخت خودروهای شخصی انجام دهد. ما نیز به تدریج در حال پیاده کردن این وظیفه قانونی هستیم. ۱۹ میلیون کارت سوخت هوشمند شخصی در اختیار مردم است که البته اندکی از مردم کارت‌شان گم شده یا هنوز موفق به دریافت کارت خود نشده‌اند.

وی ادامه داد: تا سال گذشته حدود ۳۰ درصد مردم از کارت سوخت خود برای سوخت‌گیری استفاده می‌کردند که این عدد در سالجاری به ۷۶ درصد افزایش یافته است.

زارع‌پور: بیش از یک سوم کشور تحت پوشش فیبرنوری قرار دارد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بیش از یک سوم از کشور تحت پوشش فیبر نوری قرار گرفته و امسال حداقل آمار تحت پوشش فیبر نوری به ۱۴ میلیون خانوار خواهد رسید.

عیسی زارع‌پور در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پروژه فیبر نوری استان قم فردا با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح می‎شود و در این سفر، شهر قم و شس شهر دیگر استان قم تحت پوشش فیبر نوری قرار می‌گیرند. با اضافه شدن قم، آمار تحت پوشش فیبر نوری به ۷.۵ میلیون خانوار در کشور می‌رسد. بیش از یک سوم از کشور نیز تحت پوشش فیبر نوری قرار گرفته است. امسال حداقل آمار تحت پوشش فیبر نوری به ۱۴ میلیون خانوار در کشور خواهد رسید.

زارع‌پور با اشاره به اقدامات دولت برای توسعه ارتباطات موبایلی، گفت: توسعه ارتباطات نسل پنجم را در دستور کار قرار دادیم در همین راستا هفته آینده برنامه داریم که طی آن تعداد سایت‌های نسل پنجم کشور به بیش از ۱۵۰۰ سایت خواهد رسید. هدفگذاری ما این است که امسال تعداد سایت‌های نسل پنجم کشور به بیش از ۵ هزار برسد.

امیرعبداللهیان: در مسیر تدوین نقشه‌راه بازگشت روابط عادی دیپلماتیک بین ایران و مصر هستیم

وزیر امور خارجه با اعلام اینکه گفت‌وگوهای خیلی خوبی با وزیر امور خارجه مصر داشتم، تاکید کرد که در مسیر تدوین نقشه‌راه برای برگشت به روابط عادی دیپلماتیک بین دو کشور هستیم.

حسین امیرعبداللهیان در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، با اشاره به سفر رئیس سازمان انرژی اتمی به ایران گفت: سفر آقای گروسی را مثبت ارزیابی می‌کنم. ایده‌های مهمی برای همکاری نیرومندتر ایران و سازمان مطرح شد. تلاش می‌کنم دو مسئله باقی مانده در مسیر همکاری‌های فنی و نه فشارهای سیاسی بیرونی حل شود.

وی در واکنش به احتمال آتش‌بس غزه اظهارکرد: تماس‌های فشرده‌ای غربی‌ها به ویژه متحدان در حوزه اروپا با ایران داشتند. درخواست اول‌شان خویشتن‌داری جمهوری اسلامی ایران و پاسخ ندادن به اقدامات رژیم صهیونیستی بود که محکم گفتیم «حتما به رژیم اسراییل پاسخ داده می‌شود.» دو روز مانده به شروع عملیات ایران، درخواست غربی از ما این بود که اگر می‌خواهیم بزنید، محکم نزنید و سعی کنید شدت عملیات‌تان کاهش پیدا کند.

امیرعبداللهیان ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران خود تصمیم گرفت که چگونه بزند، از چه نقطه‌ای و در چه زمانی عملیات کند و اجازه نداد تحت تاثیر دیگران قرار بگیرد اما در عین حال به طرف آمریکایی و غربی گفتیم ریشه در حل بحران غزه است. باید تمرکز بر این موضوع پیدا کنیم.

وزیر امور خارجه متذکر شد: توافق نانوشته‌ای با طرفهای غربی برای تمرکز بر آتش‌بس در غزه داشتیم. غربی‌ها به ما گفتند در این مسیر حرکت خواهند شد که امروز آثار مثبتی در این رابطه شاهدیم. حماس در چارچوب اصول خودش و در طرحی واقع‌بینانه پاسخ ابتکار مصر و قطر را داده است.

وی متذکر شد: تصور می‌کنم اگر آمریکایی و غربی‌ها به وعده‌های‌شان عمل کنند و نسبت به آتش‌بس در این مرحله پایبند باشند، همه چیز برای برقراری آتش‌بس پایدار و حل مسئله فراهم است اما نتانیاهو و اندک افراد افراطی در آن سوی این معادله همه تلاش‌شان را برای تداوم جنگ به کار می‌برند چرا که آتش‌بس می‌تواند به معنای بحران جدید در داخل سرزمین‌های اشغالی باشد.

امیرعبداللهیان در بخش دیگری از سخنانش با توضیح آخرین اقدامات انجام شده برای برقراری رابطه با مصر، گفت: گفت‌وگوهای خیلی خوبی با وزیر امور خارجه مصر داشتم. در مسیر تدوین نقشه‌راه برای برگشت به روابط عادی دیپلماتیک بین دو کشور هستیم.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به همکاری کشورهای همسایه در مسئله غزه، گفت: با همسایگان روابط قوی داریم البته دو روز قبل از شروع عملیات به کشورهایی که آمریکا در آنجا پایگاه داشت و همچنین به طرف آمریکایی اعلام کردیم هدف ایران همسایه‌ها یا آمریکایی‌ها نیستند، بلکه تنبیه رژیم اسراییل به دلیل اقدام گستاخانه و خلاف مقررات بین‌المللی و کنوانسیون وین  در حمله به سفارت ایران در دمشق است.

وی ادامه داد: هشدار دادیم اگر در هر مرحله از عملیات ما آمریکا علیه منافع ایران وارد شود، پاسخ ما بر روی پایگاه‌های آمریکا در منطقه فوری و قطعی است. به کشورهای دوست که پایگاه‌های آمریکا در کشورشان قرار دارد نیز از قبل اعلام کردیم روابط ما با شما مبتنی بر دوستی و برادری است، دفاع مشروع در چارچوب تقویت همکاری‌ها و امنیت منطقه‌ای است، اما اگر آمریکا دست از پا خطا کند، پایگاه‌هایش در منطقه هدف قرار می‌گیرد. در گفت‌وگوها و پیام‌های بعدی‌مان نیز این حس به کشورهای همسایه انتقال داده شد که عمدتا قبل از آغاز عملیات (عملیات وعده صادق ) از مسیر دیپلماتیک به ایران اعلام کردند به هیچ کشوری اجازه نخواهند داد از مبداء کشورشان هیچ تعرضی علیه ایران انجام شود.

وزیر امور خارجه کشورمان ابراز امیدواری کرد: پاسخی که ایران به گستاخی رژیم صهیونیستی داد، کمک کند هر چه زودتر بحران در منطقه فروکش کند و فلسطینی‌ها در این چارچوب حقوق‌شان رعایت شود.

دهقان: ایران جنایات رژیم صهیونیستی را از طریق سازمان‌های مردم نهاد داخلی و خارجی پیگیری می‌کند

معاون رئیس جمهور از اقدام ایران در پی گیری جنایات رژیم صهیونیستی از طریق سازمان های مردم نهاد داخلی و خارجی خبرداد .

محمد دهقان در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره مطالبه جهانی تحریم رژیم صهیونیستی در المپیک گفت:  ما یک فهرستی از اقدامات  رژیم صهیونیستی را با مشارکت سازمان‌های مردم نهاد تهیه کرده ایم  که جلسات ما با این سازمان‌ها همچنان ادامه دارد .

وی‌افزود:  در همین زمینه  روز گذشته جلسه‌ای برگزار شد و مستند سازی در خصوص اقدامات و جنایات رژیم صهیونیستی صورت گرفت تا  از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد داخلی استفاده کنیم.

معاون حقوقی رئیس جمهور اظهار کرد: با ارتباطاتی که با سازمان‌های مردم نهاد خارجی و اروپایی وجود دارد از ظرفیت‌های آنها نیز در این زمینه استفاده خواهد شد تا ما بتوانیم از این ظرفیت‌ها برای اینکه جنایات رژیم‌ صهیونیستی را که در غزه مرتکب شده است و همچنان نیز ادامه دارد در حد ممکن در کشورهای مختلف جهان پیگیری کنیم .

وی ادامه داد: البته چون ما  رژیم صهیونیستی را به عنوان دولت به رسمیت نمی‌شناسیم طبیعت اقدامات ما به عنوان دولت خیلی وجهی ندارد و و اقدامات ما از مسیرهای دیگری  باید صورت گیرد.

وزیر دادگستری از بررسی مقدماتی لایحه جامع وکالت در قوه قضاییه و وزارت دادگستری و همچنین اجباری شدن گرفتن وکیل در دعاوی و تامین هزینه وکلا از طریق بیمه وکالت خبر داد

خبر خوش قاضی‌زاده هاشمی برای واردات تجهیزات و داروهای مصرفی جانبازان

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: خوشبختانه با همکاری وزارتخانه‌های بهداشت و صمت مجوزهای لازم صادر شد و ما برای واردات تجهیزات و داروهای ایثارگران و جانبازان از ارز ترجیحی استفاده خواهیم کرد.

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، گفت: با همکاری دولت و مجلس رشد قابل قبولی در پرداختی بنیاد شهید به خانواده‌های ایثارگر اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: بعد از 10 سال مسئله تامین ارز برای خرید تجهیزات پزشکی برای ایثارگران و جانبازان که سال‌ها در گیر و دارهای اداری سرگردان بود، به نتیجه رسید. در این سال‌ها از ثبت سفارش و اجازه واردات تجهیزات پزشکی مورد نیاز جانبازان و ایثارگران که مشابه داخلی داشت، جلوگیری می‌شد و ما مجبور به واردات چمدانی این تجهیزات که در داخل هم یافت نمی‌شد، بودیم.

رییس بنیاد شهید ادامه داد: خوشبختانه وزارتخانه‌های بهداشت و صمت مجوزهای لازم را به بنیاد دادند. در جدول تخصیص منابع ارزی نیز برای واردات تجهیزات و داروهای ایثارگران و جانبازان از ارز ترجیحی استفاده خواهیم کرد.

زلفی‌گل: هر رشته‌ای تأسیس شود پیوست اشتغال خواهد داشت

وزیر علوم گفت: توسعۀ دانشگاه‌ها براساس نیاز کشور خواهد شد و هر رشته‌ای که تأسیس شود نیز پیوست اشتغال خواهد داشت.

محمدعلی زلفی‌گل در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: توسعۀ دانشگاه‌ها براساس نیاز کشور خواهد شد و هر رشته‌ای که تأسیس شود نیز پیوست اشتغال خواهد داشت.

وی افزود: دانشگاه‌هایی که دانشجو کم دارند یا ظرفیت‌شان کاهش پیدا کرده را هم سعی می‌کنیم یا تغییر رویکرد و اولویت دهم یا با برخی دانشگاه‌های دیگر ادغام کنیم.

وزیر علوم در پاسخ به پرسشی درباره کیفیت تخصیص ارز دانشجویی در سال گذشته، اظهار کرد: رئیس کل بانک مرکزی در این زمینه بسیار سخاوتمندانه عمل می‌کند و خودشان پیشنهاد می‌دهد تا چه کارهایی انجام شود که تخصیص ارز تسهیل شود. ما در این زمینه مشکلی نداریم.

زلفی‌گل در پاسخ به پرسشی درباره تأسیس شعب دانشگاه‌های بزرگ ایران در دیگر کشورها، تاکید کرد: دانشگاه‌های بزرگ ما مثل دانشگاه شریف، دانشگاه تهران و بعضی از دانشگاه‌های شهرستانی با دانشگاه‌های عراق توافق‌هایی را داشتند و در حال تاسیس شعبی در این کشور هستند.

وحیدی: صدور گواهینامه موتورسواری برای بانوان فعلا در دستور کار نیست

وزیر کشور اعلام کرد که صدور گواهینامه موتورسواری برای بانوان فعلا در دستور کار نیست.

احمد وحیدی در حاشیه جلسه امروز چهارشنبه هیئت دولت در حضور خبرنگاران در خصوص انتخابات مرحله دوم مجلس گفت: از جمعه بیست و یکم اردیبهشت برنامه محل دوم انتخابات مجلس را داریم و مرحله دوم انتخابات به همان اندازه مرحله اول دارای اهمیت است. ۴۵ نماینده در این مرحله انتخاب می‌شوند، لذا لازم است که مردم و کسانی که بین مردم نفوذ دارند تلاش کنند تا شاهد مشارکت خوبی در پای صندوق‌های رای باشیم.

وحیدی تاکید کرد: حدود ۱۱۵۰۰ شعبه اخذ رای در ۲۲ حوزه انتخاباتی داریم، ۱۵ استان ما درگیر انتخابات مرحله دوم است، لذا در این دوره شاهد کار گسترده‌ای خواهیم بود.

وزیر کشور با بیان اینکه ان‌شاءالله مردم عزیزمان یک حماسه جدید در پای صندوق‌های رای خلق کنند ، ادامه داد: از آنها در این خصوص درخواست می‌کنیم که در پای صندوق‌های رای حضور داشته باشند.

وی افزود: کارها آماده است و آموزش های لازم برای ۸ حوزه که انتخابات الکترونکی است، داده شده است. فرصت تبلیغات هم در اختیار داوطلبان قرار گرفت. معرفی حساب برای شفاف‌سازی مالی داوطلبان انتخابات برقرار است. مشکل امنیتی نداریم. کسانی که در مرحله اول در یک حوزه انتخابیه رای داده‌اند و کسانی که به هر دلیلی رای نداده‌اند و کسانی که در روز ۲۱ اردیبهشت به سن قانونی رسیده‌اند، می‌توانند در انتخابات رای دهند.

وزیر کشور درباره برنامه دولت برای کمک به مردمی که املاک آنها در روستای شفت دچار آتش‌سوزی شده است، اظهارکرد: چون سازه آنجا چوبی است، آتش‌سوزی به سرعت گسترش یافت که حادثه تلخی بود. دولت از مسیر صندوق بیمه حوادث خود ورود کرده و سعی می‌کند به این افراد کمک کند و آنجا بازسازی شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است گواهینامه موتورسواری برای بانوان صادر شود، گفت: فعلا چیزی در دستور کار نیست.

خبر وزیر دادگستری درباره درآمد و اشتغال وکلای دادگستری

وزیر دادگستری از بررسی مقدماتی لایحه جامع وکالت در قوه قضاییه و وزارت دادگستری و همچنین اجباری شدن گرفتن وکیل در دعاوی و تامین هزینه وکلا از طریق بیمه وکالت خبر داد.

 امیرحسین رحیمی در حاشیه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، گفت: اصلاحات ویراشی در قانون جرائم راهنمایی و رانندگی را در دستورکار داریم.

وی ادامه داد: طبق اصلاحات در دست انجام، جرایم ریالی تخلفات حادثه‌ساز به خصوص جرائمی چون سبقت ممنوع در جاده‌های یکطرفه، عبور از چراغ قرمز و رانندگی در حالت نامتعارف چندین برابر افزایش یافته است.

وزیر دادگستری با اشاره به تخلفات انجام شده در بخش خرده‌فروشی‌ها و تشدید بازرسی‌ها، گفت: براساس بحث‌ها و تصمیمات وزارت صمت با ایجاد پست قائم مقامی در امور بازرگانی، کنترل بر شرکت‌ها، کارخانجات و خرده‌فروشی‌ها شدت می‌گیرد و سازمان تعزیرات با قائم مقام وزارت صمت در امور بازرگانی، همکاری خواهد داشت.

رحیمی تصریح کرد: لایحه جامع وکالت در قوه قضاییه و وزارت دادگستری در دست تدوین است.

وی از اجباری شدن گرفتن وکیل در بسیاری از دعاوی در قالب لایحه مذکور خبر داد و در عین حال گفت: هزینه وکلا از طریق بیمه وکالت باید جبران شود، این اتفاق موجب بهبود وضعیت درآمدی و تضمین شغلی وکلای دادگستری می‌شود.

بهادری جهرمی: راهکار «دیده‌شدن»، فضاسازی رسانه‌ای علیه دولت نیست

سخنگوی دولت گفت: وقتی برخی چهره‌های سیاسی می‌بییند مدیریت اقتصادی دولت موفق شده نرخ رشد نقدینگی ۴۲ درصدی را به ۲۳ درصد کاهش دهد، برای جلوگیری از مقایسه عملکردها فضاسازی رسانه‌ای می‌کنند.

 علی بهادری جهرمی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: هم حجم تجاری ماه فروردین به نسبت سال‌های گذشته افزایش یافته است و هم تراز مثبت شده است. امیدواریم این امر مصداق «سالی که نکوست از بهارش پیداست» باشد و بتوانیم امسال را با منابع ارزی خوب جلو ببریم.

وی با اشاره به برنامه‌های دولت برای تسهیل ازدواج، گفت: در زمینه تسهیلات تکلیفی نگاه دولت روشن است و شوخی هم با کسی ندارد. هم در جلسات شورای عالی مسکن، هم عملکرد سازمان مالیاتی در حوزه‌ای که قانون ضمانت اجراهایی برای پرداخت‌نشدن تسهیلات مسکن و هم در اصلاح ترازنامه بانک‌ها این جدیت را نشان داده و امسال هم امیدواریم بتوانیم تسهیلات ازدواج را بهتر پرداخت کنیم.

بهادری جهرمی یادآور شد: در دوره‌ای افرادی که سوابق سیاسی داشتند برای کشور تصمیم‌گیری اقتصادی می‌کردند و نتایج آن هم بر همه مشخص است. نرخ رشد نقدینگی ۴۲ درصد که تحویل این دولت شد از نتایج همان تصمیمات است. طبیعی است وقتی آن چهره‌های سیاسی می‌بییند مدیریت اقتصادی دولت موفق شده نرخ رشد نقدینگی ۴۲ درصدی را به ۲۳ درصد کاهش دهد، برای جلوگیری از مقایسه عملکردها فضاسازی رسانه‌ای کنند.

بهادری جهرمی تصریح کرد: نگاه دولت در مسائل اقتصادی، اقتصادی است و مشابه آن عزیزان سیاسی نیست. امیدوارم این عزیزان برای دیده‌شدن راهکارهای دیگری انتخاب و در مدل‌های دیگری اظهارنظر کنند. امیدواریم با نگاه اقتصادی مشکلات به ارث رسیده و تورم بالا و نرخ رشد نقدینگی بالا، نرخ بیکاری بالا و رکورد اقتصادی را که در مسیر درمان قرار دارد با سرعت بیشتری درمان کنیم.

توضیحات وزیر کار درباره اصلاح حقوق کارگران

وزیر کار گفت: چه کسی گفته اصل سه‌جانبه‌گرایی در حقوق کارگران باید حذف شود؟ این اصل تحت هیچ شرایطی حذف نمی‌شود.

صولت مرتضوی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره اصلاح حقوق کارگران، اظهار کرد: چه کسی گفته سه‌جانبه‌گرایی در حقوق کارگران باید حذف شود؟ تحت هیچ شرایطی سه‌جانبه‌گرایی حذف نمی‌شود. موضوعی را نمایندگان کارگران مطرح می‌کردند که اساساً در طول دوران، جانب کارفرمایان از سوی شورای عالی کار گرفته می‌شود و ما گفتیم به خاطر اینکه چنین شبهه‌ای پیش نیاید، خیلی بهتر است که کار را به مجلس بسپاریم که نمایندگان آحاد مردم آنجا حضور دارند و تعداد قابل‌توجهی از نمایندگان نیز کارگر هستند و راحت‌تر می‌توانند نیازها را بررسی کنند.

وی افزود: در جلسه قبل گفتم که در روز کارگر برخی نمایندگان کارگران از رئیس‌جمهوری درخواست کردند وزیر کار از پیشنهادی که داده است عدول کند. رئیس‌جمهوری به من اشاره‌ای کرد که آن را دستور تلقی کردم و موضوع اصلاح ماده ۴۱ قانون کار را از دستور کار خارج کردیم.

وزیر کار تاکید کرد: حداقل حقوق و دستمزد را در شورای عالی کار تصویب کردیم و تغییری در حداقل حقوق و دستمزد ایجاد نمی‌شود و برای سال آینده تصمیمات لازم اتخاذ می‌شود.

وی با بیان اینکه حقوق بازنشستگان کشوری طبق قانون افزایش یافت، ادامه داد: برای بازنشستگان تامین اجتماعی هم براساس مصوبه شورای عالی کار، ابلاغ و احکام اصلاح شدند و از این ماه به مرور پرداخت خواهند شد.

مرتضوی با اشاره به اقدامات وزارت کار برای ایجاد اشتغال، گفت: سال قبل حدود ۳۰۰ هزار کارجو در سامانه مربوطه ثبت‌نام کردند که تعداد قابل‌توجهی از آنان با همین سامانه جذب بازار کار شدند. کارخانه‌ها و کارفرمایان هم در آن سامانه ثبت‌نام کردند که متأسفانه متناسب با نیاز آنان نتوانستیم کارگران را هدایت کنیم و کارگران نخواستند که در آن مشاغل حضور پیدا کنند. امسال هدف‌گذاری افزایش یافته است و روی ۴۰۰ هزار نفر هدف‌گذاری کردیم که امیدواریم بتوانیم آن را محقق کنیم.

وی با تاکید بر اینکه سیاست دولت این است که طرح کالابرگ تداوم پیدا کند، یادآور شد: لازم است ارزیابی مقدماتی از عملکرد سه‌ماهه داشته باشیم و گردش کاری را تنظیم کنیم و حتماً در مراجع تصمیم‌گیری بررسی شود. آنچه من اطلاع دارم این است که سیاست دولت به طور اجمالی تداوم این طرح است.

مرتضوی همچنین دهک‌بندی‌های یارانه را قابل‌اصلاح دانست و اظهار کرد: سامانه‌ «پایگاه رفاه ایرانیان» شاخص‌هایی برای دهک‌بندی‌ها تعریف کرده است و امکان دارد کسی از دهک چهار به دهک پنج ارتقا یابد و بالعکس. این سامانه همواره قابل بروزرسانی است. هر شش ماه یکبار بازآفرینی می‌شود و دهک‌بندی‌ها اصلاح می‌شود. اگر کسی به دهک‌بندی اعتراض دارد می‌تواند از طریق سامانه‌های متعدد این اقدام را انجام دهد تا نتایج بررسی به وی اعلام شود.

این خبر بروزرسانی شده است.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • ناشناس
    0

    نگفتند خوردند طبق معمول .

  • تلمبه
    0

    در حیات گفتند چیز جدید نداریم بگیم از مشاوران درخواست کردن چیزی برسونند

  • ناشناس
    0

    درحیاط خلوت فیلم اژدها راتحلیل کردن واقعا چه بخوربخوری داریم اگه خودمانیم که حتماهستیم اگه آقازاده چه طور اینقدر بی حساب کتاب مملکت خاک توسرمان حقوقهایی که میگیریم حراممان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها