چرا مرور جزئیات سفر آقای «شی» به 3 کشور اروپایی بسیار مهم است؟

«شی جین پینگ»، رئیس جمهوری خلق چین از 5 تا 10 (16 تا 21 اردیبهشت) یک سفر رسمی به سه کشور اروپایی از جمله فرانسه، صربستان و مجارستان انجام داد. آداب پذیرایی با استاندارد بالا، رنگ چشم نواز «قرمز چینی»، جمعیت عظیم استقبال و همچنین صحنه‌های گفتگوی دوستانه و فهرست طولانی همکاری، موقعیت و دستاوردهای بزرگ سفر اروپایی آقای شی را به نمایش گذاشت.

چرا مرور جزئیات سفر آقای «شی» به 3 کشور اروپایی بسیار مهم است؟

برخی از جزئیات این ترتیبات چشمگیر است چرا که کاملاً نشان دهنده دوستی میان سه کشور اروپایی با چین است و همچنین نشان دهنده نفوذ بین‌المللی چین در عصر کنونی است.

درجه اهمیتی که طرف مقابل برای پذیرایی یک سفر رسمی قائل است از یک شاخص قابل مشاهده است که همان درجه مقاماتی است که در فرودگاه به پیشواز مهمانان رفته و با آنان خداحافظی می‌کنند. در فرانسه، این نخست وزیر دولت بود که به جای وزرای معمول، برای استقبال از رئیس جمهور شی به فرودگاه رفت، که در دیپلماسی قدرت‌های بزرگ نادر است. هنگامی که شی جین پینگ فرانسه را ترک کرد، رئیس جمهور «امانوئل ماکرون» شخصاً به فرودگاه رفت تا او را بدرقه کند. شی جین پینگ و همسرش نیز برای بازدید از پیست اسکی پیرنه که برای ماکرون اهمیتی ویژه دارد، دعوت شدند. سران دو کشور در کوه پیرنه از رقص چوپان لذت بردند، غذاهای محلی را چشیدند و درباره مهمترین رویدادهای جهان گفتگو کردند. این ترتیب دیدار ویژه بازتاب دوستی فوق‌العاده بین سران دو کشور است. در آوریل سال گذشته بود که شی جین پینگ از ماکرون دعوت کرد تا باهم چای بخورند و به نوای پیانوگونه «کوه‌ها و آب‌های روان» که نشان دهنده دوستی نادر است در شهر «گوانگجو» گوش دهند.

کیفیت استقبال صربستان از رئیس جمهور شی جین پینگ را می‌توان «شگفت انگیز» توصیف کرد. هنگامی که هواپیمای اختصاصی رئیس جمهور شی وارد حریم هوایی صربستان شد، دو فروند جنگنده نیروی هوایی برای اسکورت آن به پرواز درآمدند. یک صف پرجمعیت از مقامات بلندپایه برای استقبال از مقامات ارشد چین به فرودگاه رفتند، از جمله «الکساندر ووچیچ» رئیس جمهور صربستان و همسرش، «ولادیمیر اورلیچ» رئیس کمیته ملی همکاری با چین، رئیس جمهور سابق و همسرش و همچنین رئیس مجلس، نخست وزیر و وزیر امور خارجه این کشور. 

ده‌ها هزار نفر از مردم صربستان در مراسم استقبال از رئیس جمهور چین شرکت کردند و پرچم‌های ملی چین و صربستان را به اهتزاز درآوردند و به صمیمی‌ترین شکل شادی خود از سفر رئیس جمهور چین را ابراز داشتند. در جریان این بازدید، خیابان‌های بلگراد مملو از «قرمز چینی» بود و تقریباً تمام یکی از دو ساختمان برج تاریخی Genex که نماد شهری پایتخت محسوب می‌شود با پرچم قرمز پنج ستاره پوشیده شده بود. هنگام بدرقه، رئیس جمهور و همسرش، رئیس مجلس، نخست وزیر و وزیر امور خارجه صربستان بار دیگر شخصاً رئیس جمهور شی را تا فرودگاه همراهی کردند. پس از برخاستن هواپیمای اختصاصی رهبر چین، دو جت جنگنده نیروی هوایی صربستان دوباره به پرواز درآمدند تا هواپیما را اسکورت کنند.

شی جین پینگ به دعوت مشترک رئیس جمهور و نخست وزیر مجارستان که به ندرت دیده می شود، به این کشور سفر کرد و مراسم استقبال نیز به طور مشترک توسط این دو مقام برگزار شد. تشریفات اهدای گل در فرودگاه نیز جالب بود. یکی از دانشجویان به شی جین پینگ گل اهدا کرد وی همان دختر کوچکی بود که در سال 2009 به شی جین پینگ، معاون وقت رئیس جمهور کشور، گل اهدا کرده بود.

شی جین پینگ در دیدار با رئیس جمهور مجارستان به طور خاص به لحظه دلگرم کننده اهدای گل اشاره کرد و گفت که بسیار تحت تاثیر قرار گرفته است.

پشت این استقبال با استانداردهای بالا، نتایج پربار سفر شی جین پینگ به اروپا قرار دارد. چین و فرانسه به 4 بیانیه مشترک و 18 توافق بین وزارتخانه‌ها دست یافتند. چین و صربستان «بیانیه مشترک ایجاد جامعه چین و صربستان با سرنوشت مشترک در عصر جدید» را امضا کردند و 28 سند همکاری را به امضا رساندند یا بر سر آن توافق کردند. چین و مجارستان «بیانیه مشارکت جامع راهبردی تحت همه شرایط در عصر جدید» را منتشر کردند و اسناد همکاری امضا شده دو طرف نیز به 18 مورد رسید.

اولین سفر خارجی رهبر چین در سال جاری مورد توجه رسانه‌های کشورهای مختلف قرار گرفت باعث ایجاد «تب چین» دیگری در اروپا شد. روزنامه فرانسوی «چینا مینوتز» در تفسیری نوشت اگرچه چین و سه کشور اروپایی توسط هزاران کوه و رودخانه از هم جدا شده‌اند، اما آنهایی که اهداف یکسانی دارند از یکدیگر دور نیستند. چین و دوستانش با یادآوری دوستی‌های قدیمی، صحبت از همکاری و ترویج صلح، ترانه‌ای از اعتماد متقابل سیاسی، منافع اقتصادی و تجاری متقابل و مبادلات مردمی را می‌خوانند که تأثیر تنظیم کننده و بهبود دهنده بر محیط فعلی چین و اروپا خواهد گذاشت. 

منبع: رادیو بین المللی چین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها