حکمتیار: افغانستان در برگزاری یک انتخابات آزاد و منصفانه ناکام ماند

گلبدین حکمتیار رییس یکی از مهم‌ترین و قدرتمندترین احزاب سیاسی افغانستان، تاخیر در اخذ رای در حوزه‌های رای‌گیری انتخابات پارلمانی را رسوایی خواند.

حکمتیار: افغانستان در برگزاری یک انتخابات آزاد و منصفانه ناکام ماند

این اظهارات پس از آن بیان شد که گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی در نشستی با کاندیداهای این حزب در استان‌های مختلف دیدار کرد و شکایات و نظرات آن‌ها را شنید.

وی در بیانیه‌ای گفت: ما شکایت‌های بیشماری را درباره انتخابات و رسوایی‌های به بار آمده دریافت کرده‌ایم.

کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرد که نزدیک به 4 میلیون نفر رای دادند اما حکتیار گفت، بسیاری از مردم به دلیل تخلف‌های رخ داده در روند رای‌گیری نتوانستند در انتخابات شرکت کنند.

به نوشته این بیانیه، کمیسیون انتخابات در برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه ناکام ماند.

روز شنبه وزارت کشور افغانستان بیش از ۱۹۰ مورد حادثه امنیتی را همزمان با برگزاری اولین انتخابات پارلمانی این کشور در هشت سال گذشته، ثبت کرد. به گزارش رسانه‌های محلی افغانستان، این خشونت‌ها بیش از ۴۴ کشته و ۲۴۰ زخمی بر جای گذاشت و موجب شد تا در برخی مناطق رای‌گیری در روز یکشنبه هم برگزار شود.

کاخ سفید دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا مقام‌های انتخاباتی و نظامی افغانستان را بابت رهبری و مدیریت روند انتخاباتی و همچنین آمریکا و نیروهای بین‌المللی را برای حمایت از دولت کابل ستود.

در بیانیه کاخ سفید آمده است، میلیون‌ها تن از شهروندان افغان به رغم تلاش‌های طالبان برای ایجاد رعب و وحشت به پای صندوق‌های رای رفتند.

نتایج اولیه انتخابات پارلمانی افغانستان ماه نوامبر منتشر می‌شود.

این انتخابات در واقع اولین رای‌گیری برای پارلمان افغانستان از سال ۲۰۱۰ بود. در سال ۲۰۱۶ انتخابات به دلیل شرایط امنیتی ناپایدار در این کشور به تعویق افتاد.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها