دوربین‌های کنترل سرعت چرا در بزرگراه میثاق مشهد نصب نمی‌شود؟!/ عکس

با وجود نصب پایه‌های نصب دوربین کنترل سرعت در بزرگراه میثاق مشهد، هنوز خبری از نصب دوربین‌ها بر روی این پایه‌ها نیست.

دوربین‌های کنترل سرعت چرا در بزرگراه میثاق مشهد نصب نمی‌شود؟!/ عکس

امین پاکزاد- در ماه های اخیر، بحث ها پیرامون نصب و راه اندازی دوربین ها و امکانات فنی پیشرفته برای رصد بی حجابان در ماشین ها و سامانه پیامک و هشدار، بسیار شنیده شده است اما اگر به برخی خیابان ها نگاه کنیم با وجود بودن پایه هایی که از سالیان قبل کارگذاشته شده اند، خبری از نصب دوربین های کنترل سرعت نیست. آیا استاندارد دوگانه ای در نصب دوربین و فناوری مربوطه وجود دارد؟

بیش از یک سال است که پایه های مربوط به دوربین کنترل سرعت در بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی (میثاق) مشهد نصب شده اند اما هنوز خود دوربین ها همانطور که در تصویر زیر می بینید، در محل‌شان جای داده نشده اند.

1690184345169

در بزرگراهی که حدود سرعت معمولا 80کیلومتر بر ساعت است، اتفاقی معمولی است و در یک بار گذر کردن از این بزرگراه شاید برایتان دست کم یک بار اتفاق بیافتد که ببینید ماشینی با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت، به تندی و با فاصله کم از کنارتان گذر کند (طول بزرگراه حدود 5 الی 6 کیلومتر است).

سرعت های بالاتر از 80 کیلومتر بر ساعت امری معمولی در این بزرگراه و البته بزرگراه های دیگر مشهد است. در بزرگراه امام علی نیز همانطور که در عکس زیر می بینید پایه ها نصب اند اما خبری از دوربین ها نیست.

1690184345153

مثل بسیاری از فناوری ها و دستاوردهای علم جدید، ماشین نیز وارد کشور و جامعه ما شده است و امروز تقریبا اکثر اقشار جامعه، بسته به میزان درآمدشان، ماشینی متناسب با خود را دارند. اما به نظر می رسد در کنار مالکیت این سخت افزار، از داشتن روحیه و فرهنگ نرم افزاری استفاده از آن، یعنی رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، یا بی بهره اند و یا به راحتی و با آگاهی رعایت نمی‌کنند.

هر فناوری با ورود خودش، قوانینی که برای استفاده از آن گذاشته می شود را نیز به همراه می آورد که اگر رعایت نشود استفاده از آن فناوری آفت های بسیاری به همراه می آورد و راحتی ای که انتظار می رود، به دنبال ندارد. اکنون نیز که هوش مصنوعی دارد به سرعت زندگی های ما را متاثر می کند، در کشورهای پیشرفته دنبال قوانینی برای استفاده درست از آن اند که به جای درست کردن ابروی انسان ها، چشمشان را کور نکند.

همین ماشین که فناوری ای شاید 100ساله باشد، در سال و ماه و روز، بسیاری را در جاده های درون و برون شهری ما کشته یا زخمی می کند، که یکی از سه دلیل مهم آن رعایت نکردن قوانین توسط رانندگان است. دو علت اصلی دیگر استاندارد جاده ها و ماشین هاست.

به یاد دارم که اجبار در بستن کمربند که چندین سال پیش توسط نیروی انتظامی اعمال شد امروز در درصد بالایی از رانندگان به فرهنگ تبدیل شده و حتی بی اجبار پلیس نیز می بندند. بنابر این اجبار، در کنار فرهنگ سازی ای که در درون جامعه و از مدرسه حتی آغاز می شود، می تواند کمک کننده باشد.

البته، روحیه قانون گریزی گویا در بسیاری از افراد نوعی ارزش تلقی می شود. حتی گاهی آن را نشانه انتقاد یا خلاف جهت روی نسبت به مسئولان می‌دانند. عده ای نیز بی قانونی برایشان بی اخلاقی تلقی نمی شود و نمی دانند بی قانونی یعنی رعایت نکردن حقوق دیگران و این نقطه عزیمت اصلی اخلاق است که در کنار من، دیگرانی صاحب حق نیز حضور دارند.

برای رسیدن به نقطه ای که قانون بشود همان «یک کلمه» که در رساله مستشارالدوله  پیش از مشروطه آمد، متاسفانه هنوز راه زیادی داریم، اما تا درست کردن کلی آن مهم، پرداختن به امور جزئی از قبیل همین دوربین های سرعت می توانند گامی باشد برای اینکه قانون گرایی در رانندگی یک گام به پیش رود.

از سوی دیگر، در ماه های اخیر، بحث ها پیرامون نصب و راه اندازی دوربین ها و امکانات فنی پیشرفته برای رصد بی‌حجابان در ماشین ها و سامانه پیامک و هشدار، بسیار شنیده شده است و تجربه های بسیاری نیز دیده ایم اما مایی که با احتیاط از بزرگراه میثاق عبور می کنیم هنوز نصب دوربین هایی را که قاعدتا فناوری آن خیلی قدیمی تر است، ندیده ایم. آن «یک کلمه» قانون که از مردم انتظار می کشیم، اینجا می بینیم که مدیریت شهری نیز بی اعتناست در حالیکه حافظ و ضامن اجرای قانون، حکومت است. گویا آنچه سویه فقهی دارد و گناه شمرده می شود برای دستگاه‌های اجرایی بسیار ارجح است تا آنکه همتش را بگذارد بر سر اجرای قوانینی که امور دنیویِ (که در سامانه فکر سنتی، خلافکاریش، گناه شمرده نمی شود) رانندگی را بتواند مدیریت کند.

بی تعارف از مردم و مدیران بگویم؛ آنان که ماشین را اختراع کردند، قوانین راندنش را نیز آورده اند و کسی اگر اخلاقا خود را ملزم به رعایتش نمی داند بهتر است به وسایل حمل و نقل اجدادمان برگردد و البته مدیرانی که به الزامات مدیریت یک جامعه مدرن با پیچیدگی هایش، اعتنا ندارند نیز بهتر است برگردند به دوره ای که با یک کدخدا و گزمه می شد جایی را اداره کرد.

دوربین های کنترل سرعت را لطفا نصب کنید، جان های ما ارزش دارد.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • ناشناس
    0

    بردن در داخل شهر مشهد جهت شناسایی بی حجابی نصب کرده اند

  • ناشناس
    0

    حتماً علتی داره....

  • ناشناس
    0

    مثل مسئولین میتوانید آزادانه خلاف قانون کنید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها