فیلم نبود، واقعی است!/ مروری بر مهم‌ترین اتفاقات سال ۱۳۹۸

در این مطلب مروری داریم بر مهم‌ترین اتفاقات مورد توجه کاربران فضای مجازی در سال ۹۸ که برخی از آن‌ها از فیلم‌های تراژیک هم تلخ‌تر بود.

فیلم نبود، واقعی است!/ مروری بر مهم‌ترین اتفاقات سال ۱۳۹۸

«قطعا اگر این همه اتفاقاتی را که در سال 98 افتاد در یک فیلم سینمایی یک‌جا می‌دیدم وسط فیلم قطعش می‌کردم و می‌گفتم بابا این دیگر خیلی خالی‌بندی است!» این توئیت شاید یکی از بهترین توصیف‌هایی بود که برای سال 98 می‌شد به کار برد. سالی که سرشار از اتفاقات تکان‌دهنده برای ما ایرانی‌ها بود. در مطلب امروز تعدادی از این اتفاقات و بازتابی را که در فضای مجازی پیدا کردند با هم مرور می‌کنیم.

گستردگی سیلاب، از شمال تا جنوب (فروردین و دی)

هنوز وارد سال نو نشده بودیم که راه افتادن سیل در استان‌های شمالی، غافلگیرمان کرد. و هنوز درگیر این سیل گسترده بودیم که انتشار ویدئوهایی تکان‌دهنده از دروازه قرآن شیراز همه‌مان را در بهت فرو برد. سیلی ناگهانی که متأسفانه جان تعدادی از مسافران نوروزی و ساکنان شیراز را گرفت. اما سلسله سیل‌ها به همین چند منطقه ختم نشد و با ادامه بارش‌ها تعدادی دیگر از استان‌های جنوبی، مرکزی و جنوب غربی را هم درگیر سیل کرد. البته در همین روزها بود که مردم بار دیگر مهربانی بی‌انتهایشان را به هر شکلی که توانستند نشان دادند. از پویش های جمع‌آوری کمک به مردم سیل‌زده گرفته تا کسانی که داوطلبانه در مناطق حاضر شدند و کمک کردند. اما سیل در ماه‌های آخر سال هم استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان ، کرمان و هرمزگان را با مشکلات زیادی مواجه کرد.

همسرکشی توسط شهردار سابق تهران (7 خرداد)


صبح سه‌شنبه 7 خرداد انتشار خبر قتل میترا استاد همسر محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران در رسانه‌ها منتشر شد. کمتر از 10 ساعت بعد این ماجرا ابعاد جدیدی به خود گرفت. غروب همان روز، محمدعلی نجفی لب به اعترافی بزرگ و تلخ گشود. او با حضور در کلانتری خودش را به عنوان قاتل معرفی کرد و رسماً قتل را به عهده گرفت. در همین زمان صداوسیما گزارشی از لحظه حضور نجفی در کلانتری و چای خوردنش پخش کرد که این فیلم تا مدت‌ها محل بحث کاربران فضای مجازی شد. در نهایت پس از برگزاری دادگاه محمدعلی نجفی به قصاص محکوم شد که البته مورد بخشش اولیای دم قرار گرفت. تا این لحظه هنوز رأی نهایی پرونده صادر نشده است.

شکاربزرگ گلوبال هاوک (30 خرداد)

پنج‌شنبه ۳۰ خرداد بود که یک فروند پهپاد آمریکایی که در ساعت ۱۴ دقیقه بامداد از پایگاه هوایی الظفره در نزدیکی شهر ابوظبی کشور امارات به پرواز درآمده بود بعد از طی مسافتی طولانی، حدود ساعت ۴ بامداد وارد آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران و توسط پدافند هوایی سپاه پاسداران سرنگون شد. این اقتدار هوایی بازتاب گسترده‌ای در جهان داشت و تا مدت‌ها در بین ترندهای فضای مجازی دیده می‌شد. کاربری همان زمان درباره اهمیت این شکار نوشت: «برای این که اهمیت شکار پهپاد گلوبال هاوک RQ-4 رو متوجه بشوید، بدانید که قیمت هر فروند آن ۲۲۲ میلیون دلار است.آن هم در حالی که قیمت هر جنگنده F-16 فقط ۱۸ میلیون دلار تعیین شده»

ورود بانوان به ورزشگاه (18 مهر)

«بانوان رسماً وارد ورزشگاه شدند». از مدت‌ها قبل تر بحث حضور بانوان در ورزشگاه‌ها مطرح بود تا این که بالاخره مسئولان فدراسیون تصمیم گرفتند به حضور بانوان در ورزشگاه رضایت دهند. این اتفاق در روز 18 مهرماه افتاد و خانم‌ها برای تماشای بازی تیم ملی فوتبال ایران و کامبوج در چارچوب مسابقات مقدماتی جام جهانی، موفق شدند وارد ورزشگاه آزادی شوند. مسابقه‌ای که با برد شیرین تیم ملی فوتبال کشورمان تحت سرمربیگری ویلتموس همراه شد. طوری که بازی با نتیجه 14 بر صفر به نفع تیم ملی ایران به پایان رسید. این حضور و برد پرگل و حضور تماشاگران خانم در فضای مجازی با استقبال و شوخی‌های زیادی همراه شد.

گرانی پرماجرای بنزین (24 آبان)


افزایش ناگهانی قیمت بنزین به لیتری 3000 تومان را می توان یکی از تأثیرگذارترین اتفاقات سال 98 دانست که تبعاتش تا مدت‌ها در کشور مشاهده شد. این تصمیم که به طور ناگهانی توسط دولت به اجرا درآمد موجب واکنش‌های زیادی از طرف مردم شد. عده زیادی به این موضوع انتقاد کردند که چرا پیش از اجرا با مردم در میان گذاشته نشده و افکار عمومی اقناع نشده‌اند. مدتی بعد با اظهارنظر عجیب رئیس جمهور مبنی بر این که خود من هم جمعه متوجه شدم موجب برانگیخته شدن انتقادات زیادی نسبت به شخص رئیس جمهور و شاید به کلیدواژه ای برای شوخی درخصوص مسائل مختلفی بدل شد. در ادامه اغتشاشات و ناآرامی‌هایی هم در شهرهای مختلف رخ داد که هزینه‌ها و خسارت‌های زیادی به کشور وارد کرد. در همین روزها بود که اینترنت کشور توسط مسئولان قطع شد و برای حدود یک هفته بسیاری از کاربران از اینترنت محروم شدند. اتفاقی که در این مقیاس در کشور بی‌سابقه بوده است.

قرص‌هایی لای کیک‌! (آذر)

در اواسط آذرماه انتشار فیلم‌ها و عکس‌هایی مبنی بر پیدا شدن قرص در بین کیک‌ها و کلوچه‌ها توجه کاربران زیادی را برانگیخت. موضوعی که در ابتدا یک شایعه یا شوخی به نظر می‌رسید اما هر چه که گذشت گستردگی آن و تاییدش توسط مسئولان موضوع را وارد فاز جدیدی کرد. البته هیچ‌گاه دقیقا مشخص نشد که هدف کسانی که این حرکت عجیب و خطرناک را راه انداختند چه بود اما این موضوع باعث به مخاطره افتادن امنیت روانی افکار عمومی شد. این موضوع بعدها با شوخی‌های مختلفی همراه شد. مثلا در همین روزهای کرونایی هم کاربران به یاد این قرص ها بودند و کاربری نوشت: «آن قرص‌ها که لای کیک گذاشته می‌شد مربوط به همین مرحله کرونا بود. باید همان موقع قرص‌ها را برمی‌داشتیم تا الان گیم اور نشویم!»

ترور ناجوانمردانه حاج قاسم (13 دی)

بامداد جمعه 13 دی‌ماه با خبر تلخ و شوکه‌کننده‌ای همراه بود. «سردار سلیمانی ترور شد». فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نخستین دقایق 13 دی ماه 98 در حمله‌ای تروریستی توسط پهپاد آمریکایی در فرودگاه بغداد به شهادت رسید. بلافاصله پس از انجام این ترور ناجوانمردانه رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد شخصاً دستور حمله را صادر کرده است.

سپهبد قاسم سلیمانی در این واقعه به همراه ابومهدی المهندس از رهبران گروه حشدالشعبی و 10 نفر دیگر به مقام شهادت نایل شدند. این موضوع در ایران بازتاب بسیار گسترده‌ای داشت؛ به گونه‌ای که در اقصی نقاط کشور مردم برای محکوم کردن این عملیات تروریستی به خیابان‌ها آمدند.تصاویر وداع با شکوه مردم ایران و برخی کشورهای منطقه با حاج قاسم و یارانش بازتاب گسترده ای داشت و حتی برخی بازیگران هالیوود هم به بازنشر همراه با تعجب این تصاویر در صفحاتشان پرداختند. متاسفانه در جریان تشییع پیکر سردار شهید هم اتفاقی تلخ در شهر کرمان افتاد و 56 نفر از هموطنان‌مان جان خودشان را از دست دادند.

حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد (18 دی)

پس از ترور ناجوانمردانه سردارسلیمانی کلیدواژه «انتقام سخت» بارها مورد استفاده کاربران قرار گرفت تا این که پنج روز پس از حادثه وارد فاز عملیاتی شد. طی این عملیات مقتدرانه، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جواب ترور حاج قاسم تعدادی موشک بالستیک به مواضع دولت آمریکا در پایگاه عین الاسد کشور عراق شلیک کرد. طی حمله موشکی ایران به پایگاه نظامی آمریکا که از آن با عنوان رسمی عملیات شهید سلیمانی یاد می‌شود، تجهیزات کاربردی و جنگی ارتش آمریکا از بین رفت. موضوعی که تا مدت‌ها بحث‌برانگیز بود. آمریکایی‌ها در این مدت سعی کردند تلفات خودشان را ناچیز نشان دهند در حالی که اخبار حکایت از این داشت که آمریکا در این عملیات ضربه سختی خورده است.

ماجرای پرواز شماره 752 اوکراین (18 دی)

چند ساعت پس از عملیات ظفرمندانه سپاه پاسداران بود که خبر تلخ سقوط یک هواپیمای مسافربری حوالی شهریار کرج منتشر شد. ماجرای پرواز شماره 752 هواپیمایی اوکراین یکی از تلخ‌ترین اتفاقات سال 98 محسوب می‌شود که در بحبوحه تنش سیاسی بین جمهوری اسلامی ایران و آمریکا رخ داد. در این هواپیما 176 نفر مسافر و خدمه حضور داشتند که متاسفانه همه آن‌ها جان خودشان را از دست دادند. ابتدا سقوط این هواپیما بر اثر نقص فنی اعلام می‌شد تا این که سه روز پس از حادثه پرده از واقعیت برداشته شد و با بیانیه‌ای که توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران منتشر شد مشخص شد این هواپیما بر اثر برخورد اشتباه موشک ساقط شده است.

مرگ 15 هزار پرنده در تالاب میانکاله مازندران (7 بهمن)

روز 7 بهمن 98 خبر مرگ هزاران فلامینگو در تالاب میانکاله بسیاری از مردم را شوکه کرد. این خبر در حالی منتشر شد که وجود حجم عظیمی از لاشه پرندگان در ساحل این تالاب صحنه تلخی را رقم زده بود. بعد از گذشت دو هفته و پس از آزمایش‌های سازمان دام پزشکی کشور، دلیل مرگ 15 هزار پرنده مهاجر وارد نشدن آب بالادست به تالاب میانکاله اعلام شد. با این توضیح که وارد نشدن آب به تالاب میانکاله سبب ایجاد شرایط بی‌هوازی و تولید سم بوتولیسم شده است؛ چراکه سدها و پمپاژها جلوی ورود آب به تالاب را می‌گیرند. یک ماه بعد هم تعدادی از شکارچیان مرگ پرندگان میانکاله را به عهده گرفتند و اعلام کردند آن‌ها سم را وارد آب‌های منطقه کرده‌اند. ادعایی که البته توسط مسئولان رد شد.

اپیدمی‌ ویروس کرونا (30 بهمن)

اما آخرین رویداد مهم سال 98 ورود ویروس کرونای جدید به کشور بود که البته هنوز با آن درگیر هستیم و سال نو را هم در مبارزه با این ویروس آغاز خواهیم کرد. ورود کرونا در حالی 30 بهمن‌ماه رسما اعلام شد که یک ماه از شیوع آن در چین می‌گذشت .پس از اعلام ورود بیماری عده‌ای به موضوع قطع نشدن پروازهای ماهان به چین انتقاد وارد کردند و عده‌ای معتقد بودند ویروس پیش از این‌ها وارد کشور شده و دیر به مردم اعلام شده است. ادعایی که البته از سوی مسئولان کشور رد شد.شاید بتوان گفت ویروس کرونا که باعث در خانه ماندن بسیاری از مردم شده حجم حضور کاربران در فضای مجازی را نیز به شدت افزایش داده و هشتگ های مختلفی دراین خصوص ایجاد شده است . تا لحظه نوشتن این مطلب بیش از 16 هزار نفر از هموطنان به ویروس مبتلا شده‌اند و تعداد کشته شدگان هم به مرز 1000 نفر رسیده است.

منبع: خراسان

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها