وقتی ایران دشمن ابرقدرتش را تحقیر کرد/ مروری بر بزرگترین جنگ ایران و روم/ تاکتیک ارتش ساسانی برای نابودی لژیون ها چه بود؟

سالها پیش در چنین روزی یکی از بزرگترین دستاوردهای نظامی و سیاسی ایران به دست آمد. جنگ های ایران و روم بخش بزرگی از تاریخ باستان را شکل داده اند.

وقتی ایران دشمن ابرقدرتش را تحقیر کرد/ مروری بر بزرگترین جنگ ایران و روم/ تاکتیک ارتش ساسانی برای نابودی لژیون ها چه بود؟

به گزارش خبر فوری، ایرانیان بارها توانستند لشگر عظیم روم را شکست دهند اما هزیمت سپاه «یولیانوس» و پیروزی در نبرد «تیسفون» و «سامرا» در زمان پادشاهی شاپور دوم (ذوالاکتاف) از آن حماسه هایی است که کمتر به آن پرداخته می شود.

بنا به روایت مورخان، سپاه روم در چنین روزی رسما شکست را پذیرفت و فرمانده این سپاه یعنی «یوویانوس» تصمیم گرفت از تمام متصرفات خود عقب نشینی کرده و به کشور خود بازگردد.

اما ماجرای جنگ بزرگ ایران و روم در دوران امپراتوری یولیانوس چیست؟ در این گزارش قصد داریم مروری بر این صفحه از تاریخ ایران داشته باشیم.

امپراتوری که روم را ساخت و آماده انتقام از ایران شد

امپراتور پولیانوس یا ژولیان یکی از سرداران بزرگ رومی بود که بعد از شکست رقبایش توانست به امپراتوری برسد. مسیحیان به او «ژولیان مرتد» می گویند. علت، این است که او مخالف شدید مسیحیت بود و سعی داشت فرهنگ یونانی مآب و ادیان سنتی رومی را مجددا احیاء کند. او همچنین، توانست در مدت کمتر از یکسال نظم را به لژیون های رومی بازگردانده و ضمن اصلاحات اداری، وضعیت سیاسی روم را آرام کند. یولیانوس در سال دوم سلطنتش توانست روم را بار دیگر به یک ابرقدرت تبدیل کند. او آماده بود به مصاف دشمنانش رفته و به خصوص با سپاه ایران جنگیده و اراضی شرقی و غربی دجله و فرات و همچنین ارمنستان را تصرف کند.

بعد از حمله شاپور دوم به شهر «وان» در شرق بین النهرین و نیز فرار «هرمز» برادر شاپور به انطاکیه، این فرصت به دست یولیانوس افتاد که بار دیگر جنگ های تاریخی با ایران را آغاز کند. او با 90هزار سرباز با سمت دجله و فرات حرکت و یکی از مهم ترین جنگ های تاریخ با ایران را آغاز کرد.

جنگی که باعث نابودی امپراتور مغرور روم شد

روم1

یولیانوس بعد از رسیدن به انطاکیه، سربازانش را به دو گروه تقسیم کرد. او 30 هزار سپاهی را به سمت ارمنستان فرستاد. این سپاه قرار بود با همراهی حاکم ارمنستان یعنی «آرشاک دوم»، از شمال به ایران حمله کنند. شاپور دوم به گمان اینکه نیروهای اصلی روم از ارمنستان وارد ایران می شوند خود را آماده مبارزه با آنان کرد. او در آن زمان مشغول مبارزه با «هون ها» در شمال شرق ایران بود و بلافاصله به سمت ارمنستان حرکت کرد.

در آن سو، یولیانوس سربازان اصلیش را حرکت داد. او از فرات گذشت و با 60 هزار سرباز مستقیما به سمت پایتخت ایران یعنی تیسفون حرکت کرد. به دستور امپراتور روم، تمام کشتی هایی که لژیون ها را از فرات عبور داده بودند، سوزاندند تا کسی هوس بازگشت به سرش نزند. شاپور که غافلگیر شده بود به یکی از سرداران خود یعنی «مهران» نامه زد و او را مسئول حفاظت از شهر کرد. سپاه ساسانی تاکتیک تاریخی خود یعنی «نبرد پارتیزانی» را پیش گرفتند. سواران چابک ایرانی به سمت سپاه منظم روم حمله برده و ضرباتی را به آنان وارد می ساختند. از آن سو، ایرانیان شهرها و روستاهای عراق را سوزاندند تا آذوقه‌ای به دست رومی‌ها نرسد. این اتفاق باعث شد سپاه روم گرسنه و خسته به پشت دیوارهای تیسفون برسد. به علت بزرگی شهر، یولیانوس نتوانست شهر را به تصرف خود درآورد. در آن سو، سربازان رومی که گرسنه بودند به سمت باغات پشت شهر حمله کرده و به چپاول آن ها پرداختند و همین امر باعث شد نظم ارتش روم به هم بریزد. با این اتفاق، سواران ساسانی به ارتش یولیانوس حمله کرده و با تیرهای خود آنان را از پا انداختند. در نتیجه، یولیانوس تصمیم گرفت عقب نشینی کند و بعدا بخت خود را بیازماید. این اتفاق به خصوص زمانی افتاد که خبر رسید، شاپور توانسته سپاه ارمنستان را شکست دهد و حالا به سرعت به سمت پایتخت در حال حرکت است.

با عقب نشینی لشگر یولیانوس، سربازان ساسانی نیز به تعقیب او و سپاهش پرداختند. یولیانوس لشگر خود را به صورت یک مربع منظم در آورد. پیاده نظام با سپرهای بزرگ اطراف سپاه را گرفتند و سواره نظام و یولیانوس درون این دژ مصنوعی به حرکت در آمدند. زمانی که لشگر روم در «سامرا» اقامت داشت، سواره نظام ایران از راه رسید. بیابان فضای مناسب ارتش ایران بود. سواران ایرانی خاطره جنگ بزرگ حران را زنده کرده و مانند سورنا به قلب لشگر روم زندند.

تفاوت جنگ سامرا با حران این بود که لشگر ایران، گردانی از فیل سواران داشت. این فیل ها از سمت چپ به قلب مربع رومی زدند و سپاه را از هم شکافتند. با این اتفاق، سربازان سواره و پیاده ایران به دژ مصنوعی روم داخل شدند. در آنجا یکی از نیزه داران، امپراتور یولیانوس را یافت و با یک ضربه او را از اسب به پایین انداخت. سربازان رومی امپراتور خود را برداشته و عقب نشینی کردند. یولیانوس شب را به صبح نکشاند و از دنیا رفت و به این ترتیب، سپاه روم شکست سختی از ایران خورد.

صلحی که باعث خفت روم شد

روم 3

بعد از کشته شدن یولیانوس، باقی مانده لشگر روم به سمت غرب بین النهرین فرار کردند. در آن سو، لشگر ایران که حالا شاپور نیز به آنان ملحق شده بود، به تعقیب رومی ها پرداخت. فرمانده جدید سپاه روم یعنی «یوویانوس» یا ژوویان تصمیم گفت با شاپور صلح کند.

قرارداد صلح ایران و روم چنان یک طرفه بود که رومیان آن را «خفت بار» توصیف کرده و همیشه یوویانوس را به خاطر آن سرزنش می کردند. برخی مورخان مدعی اند این سرزنش ها سرانجام باعث خودکشی یوویانوس شد.

بر اساس قرارداد صلح جدید، روم باید تمام منطقه بین النهرین را به ایران واگذار می کرد. شهر «نصیبین» به ایران واگذار شد و روم متعد گردید که در امور ایران دخالت نکرده و دست از حمایت هرمز، برادر یاغی شاپور بردارد. همچنین، سراسر ارمنستان زیر سلطه شاپور درآمد. او آرشاک را به زندان انداخت و شاهی جدید برای ارمنستان برگزید.

بدترین بخش قرارداد صلح این بود که یوویانوس باید به هر شهری که پیش از این یولیانوس تصرف کرده و حالا متعلق به ایران بود می رفت و خود شخصا، درفش کاویانی را بر قلعه آن می افراشت. این اتفاق بیش از همه باعث تحقیر شدن رومیان شد و فرمانده سپاه روم را از نظرها انداخت.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 61
  • شاه
    26

    روحت شاد رضا شاه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      29

      واقعا آدم یاد "پالانی دیکتاتور" می افتد که در طی چند روز کل ایران به وسیله متجاوزان تصرف شد. و حکومتش رکوردار اشغال شدن کل ایران توسط مهاجمان است.
      دیکتاتور قزاق عذابت صد چندان

    • ناشناس
      7

      آره باهم شاد شید! اسکل مملکت رو تو سیم ثانیه به باد! چی زدی اومدی اینجا تو!

    • ناشناس
      7

      درستش(ایران سابق ) ولایت آخوندی امروزاست

    • بناشناس ۱۳:۱
      4

      حالا شماهابرای ایران وایرانی جزجنگ ومصیبت ودرماندگی چی ارمغان داشتیدباپررویی وتوهین جواب میدهید

    • بکاربر۱۳:۱دقیقه
      7

      شماها باهمون نوکری روس وچین وواگذاری ایران بهشون وغارت ایران ومردم برای خودوپاپتی های دنیا خوش باشید.روزی میرسدکه...

    • رضا..
      10

      اونهایی که جاهلانه به رضا شاه می‌تازند بدانند اگر نبود کارهای او الان باید پای گوسفندان نی میزدیم و به جای خودرو با الاغ و قاطر جابه جا می‌شدیم. جهالت و ناسپاسی هم حدی دارد!

    • سعید
      3

      این ارتش رضا شاه که اینقدر قوی بود ، چطوری 3 روزه ایران را تقدیم روس و انگلیس کرد ؟

    • ناشناس
      0

      رضاپالانی حرامی ارزش اسم آوردن هم ندارد

    • ناشناس
      1

      لعنت به کوروش حقیر و صغیر

  • ایران زمین
    9

    از عرش به فرش افتادیم

    نظرات شما -
    • سینا حیدری
      44

      رسیدن بعد از ۲۵۰۰ سال به دریای مدیترانه با سربازان مدافع وطن را فراموش نکن هموطن

    • امیر ب سینا حیدری
      10

      سینا جان ساندیس خیلی تگری زدی داری چرت و پرت میگی

    • 7

      به این بن بست افکار چه زجرآور رسیدیم زبام رب ایثار چه ننگ آورپریدیم.روح محمدرضاشاه شاد

    • بسینا
      4

      تونام ایرانی را(به یدک) میکشی

    • رضا..
      3

      جناب سینا رسیدن به دریای مدیترانه به چه قیمت و بهایی؟ همین تورم و نابسامانی فعلی مملکت معلول هزینه کرد سرمایه های این ملت خارج مرزهای ایران است.

  • ناشناس
    8

    متاسفانه امروزه افرادی تمایل ندارند که از شکوه و عظمت و قدرت ایران گفته بشه

  • علی
    2

    ۴۳سال شعار دشمن کجا تحقیر شده ما فقط کمک کردیم بزرگتر شوند و یاقی تر انهم بقیمت نابودی کشور و جوانان (شهدا و جانبازان و نسلی با ارزش) الان هم شعار میدهیم ما برنده شدیم حسابهای ایران دارای منابع و توقیف خریدهای مایحتاج به سختی سفرهای مردم در حال جمع شدن هزاران موضوعی که ما باعث شدبم ولی گو گوش شنوا

  • ناشناس
    54

    تا جایی که ما میدونیم رومی ها سالیان سال بر ایران حکومت کرده اند و حتی تخت جمشید هم جز آثار وسلطه آنان است

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      واقعا با این سواد بایدم کشور فقیری باشیم😂😂😂😂

    • محمد
      3

      واقعاکه گوشهایت ایراد دارد وناروا شنیده ای البانی نشین

    • ناشناس
      10

      فقط تو خواب خوش خیالی شاهنشاهی ۲۵۰۰ ساله باشید که قسمت عمده اش توسط رومی ها، ترکان ،مغول ها ، اعراب بر سرزمین ایران حکومت شده خخخخ

    • امیر ب ناشناس
      0

      جناب ناشناس ساندیس خیلی زیاد خوردی اونم تگری داری چرت و پرت میگی

    • بابک
      1

      چرت نگو
      اصلاً زمانی که پارسه (تخت جمشید) رو ساختن روم نبوده
      زمانی هم که اسکندر سوزوندش روم نبوده
      رومی ها ۲۰۰ سال بعد از پایان هخامنشیان موجودیت پیدا کردن
      اینم میگی ایران دست رومی ها بوده جا داره بگم کمتر بزن همیشه بزن

      چند کلاس سواد داری؟

    • ناشناس
      1

      یونان کلاً فقط 4 تا روستا بودش. رژیم هخامنش هم دو فقط متشکل از چند شهر کوچک بود که توسط حمله اسکندر ویران و تخریب شد و به کل از نابود شد

  • ناشناس
    9

    بودم بودم حساب نیست هستم هستم حسابه....
    اینکه در گذشته چه بودم اهمیتی نداره، مهم اینه امروز در چه جایگاهی هستم

  • Ali
    5

    ایکاش در مقابل عربها نیز همینطور میشد که الان این همه بدبختی نداشتیم

    نظرات شما -
    • زهره
      5

      یه سوال ...
      ایران ، روم بزرگ و قدرتمند رو شکست میده
      بعد اعراب ایران رو تصرف می‌کنند همین اعرابی که فلسطین رو از دست دادن
      این چه جوری میشه ،عجیب نیست؟؟؟

  • ناشناس
    1

    جنگ پر از غم وجنایت است ولی غرور آفرین بود

  • فقیر محمد قلندر زهی سیستان
    10

    دورود و هزاران وصدها هزار درود بر خسرو پرویز ساسانی،، انوشیروان،، هرمز،، بهرام گور،،رستم زال،، کوروش کبیر،،شاه اسماعیل صفوی،،شاه عباس صفوی،، نادرشاه افشار دلیرترین شاه ایران،، رضاشاه مقتدر،، محمدرضا پهلوی خداوند همه این عزیزان را قرین رحمت خود گرداند..

    نظرات شما -
    • ناشناس
      6

      آنقدر رنج کشیدی که به هزیان گویی افتادی این یک تلنگر برای سیاسیون است ....

    • ناشناس
      3

      همین خسرو پرویز باعث‌ ویرانی بلند مدت ایران شد و در نهایت ضعف ایران شد و اعراب جسارت حمله پیدا کردند...تاریخ را بخوانید متوجه می شوید...خیلی درایران خرابکاری کرد

    • 2

      خسرو پرویز گند زد .

  • رضا
    0

    خدا رو شکر که لااقل بخشی از تاریخ این مملکت رو میشه در فضای مجازی و نه در کتاهای درسی دید. سپاس

  • ناشناس
    1

    الان داریم از سپاهیان پوتین و شی جین پی شکستهای پی در پی میخوریم

    نظرات شما -
    • 0

      انگلیس و آمریکا و فرانسه و اسرائیل را جا انداختی .

  • ناشناس
    1

    وچه شدیم با نفوذ فرهنگی دشمنان عربمون .وحلا هم که با تسلطشون به مملکتمون .

  • ایرانی
    2

    از جنگ قادسیه اعراب و ایرانیان هم بگویید و چطور ارتش ایران اعراب را نابود کرد و زنان عرب اسیر کرد ، دلتان خوشه به تاریخ ، نگاه کنید امروز کجا هستید ایران مصر عراق یونان ،

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      چرا مزخرف و چرت و پرت و برعکس صحبت می‌کنی؟ قادسیه که پیروزی قاطع مسلمانان در برابر کفار آلوده ساسانی بود

  • ناشناس
    0

    آره باااا ما که خیلی ابر قدرت هستیم

  • متفاوت
    4

    اینها برای هیچ ملتی افتخارنیست ، چون خدا دست به دست سپرده.افتخار زمانی است که انسانها درکنارهم به صلح وارامش برسند.

  • ناشناس
    1

    آخوندها که میگن ایران قبل از اسلام هیچی بوده حالا چی شده از تاریخ این سرزمین مینویسید

  • سجاد
    1

    عالی بود😍

  • دقیق شو
    2

    دشمن دیرین ایرانیها . اعراب بودند و هستند

  • فقط خودم
    1

    چه روزهای دلهره آوری را بزرگان و ارتشتاران ایرانی پشت سر گذاشته اند تا برسند به " چو ایران نباشد تن من مباد - به دین بوم و بر زنده یک تن مباد " و حالا چند نفر دزد و مردم فریب اومدن و اجدادمون رو تخریب می کنند تا تحقیر بی لیاقتی هایشان را التیام ببخشند . جای شیران رو شغال و کفتار گرفته - " تفو باد بر چرخ گردون ، تفو "

  • ناشناس
    0

    یکی از علل شکست تحقیرآمیز ارتش ساسانی ایران در مقابل سپاه قبایل اعراب غارتگر اتلاف منابع کشور در جنگهای بی پایان با امپراطوری روم بود مخصوصن جنگهای ۳۰ ساله خسروپرویز که کشور را تا مرز فلاکت پیش برده بود و سراسر کشور در خرابی، فقر، فساد و سوءمدیریت غرق شده بود...

  • ناشناس
    0

    به جای این حرفهای مسخره تاریخ را تحلیل کنید تا بفهمیم چه اشتباهاتی روی داده بود که با حمله یک مشت عرب پاپتی امپراطوری ۴۰۰ ساله ساسانی سقوط کرد...یکی از علل آن همین جنگهای بی پایان با روم بود که مردم را در فقر مطلق فروبرد و کشور را به فلاکت کشاند طوریکه با حمله اعراب، ارتش ایران روحیه لازم برای دفاع از کشور را نداشت

    نظرات شما -
    • 2

      شایدم قسمت بوده

    • ناشناس
      1

      قسمت حرف آدمهایی است که قادر به تحلیل تاریخ نیستند...سیاست‌های غلط یک انتخاب است همانگونه که امروز ۳۰ سال سیاستگذاری کلان غلط باعث فقر و فلاکت و فساد در کشور شده...

  • ناشناس
    1

    فعلا که مملکت شده افغانستان

  • ناشناس
    0

    نابخردان نالایق گه ضرب مدرکفروشی و پارتی و آقازادگی مناصب حکومتی تصمیم گیری گرفتن و به همراه دوستان خاله خرسی کمسواد... آخر نظام جمهوری اسلامی و حتی کشور ایران را به سرنوشت مخلوطی از شبیه شوروی و سومالی و یوگسلاوی و افغانستان میکنند، پول بی ارزش را دیجیتالی میکنند برای کنترل بیشتر اندک ممر پراکد فرودستان چ قطع و کاهش یارانه فرودستان و در حالیکه ثروتمندان فرار مالیاتی! در نهایت مردم یک سیستم بانکی و پولی غیر رسمی مستقل نظام ج ا درست میکنند و ارزهای خارجی بجای ریال ج ا استفاده خواهند کرد، چرا نظام ج ا چهل سال با تنش و سیاست تخریم سازی و غرب ستیزانه شانس نسلها سوزانده، اکثریت مردم راه زندگی بدون نظام ج ا را دارند برای خودشان ایجاد میکنند، چرا که با دو سال کعطلی احیای برجام چ جولان مافیا و کاسبان تحریم معلوم شده، دشمن اصلی ملت در داخل ایران است!

  • ناشناس
    2

    پادشاهان گذشته ی ما بیشترآنها بهترین بودند ومابه آنها افتخارمی کنیم.کوروش کبیر نادرشاه افشاروانوشیروان عادل داریوش بزرگ ووووووووو

  • غلامرضا
    3

    گذشته وتاریخ ایران همش افتخارات بوده ایران ابر قدرت حداقل هزارساله بود ه باورود اسلام افتخارات به از گذشته نصیب ایران ومردمش شد ۹۸درصد دانشمندان بعد از اسلام ایرانی بوده عرب بعد از حمله به ایران در فکر قدرت وشهوت فرو رفتندواموزه های دینی بوسیله دانشمندان اسلامی اموزش داده میشد

  • 🐜
    0

    فریدون فرخ پادشاه جهان سه پسر داشت بنام سلم .تور.و ایرج جهان رابین پسران تقسیم کرد.اروپای فعلی راب تور آسیای شرقی راب سلم وایران پهن اورراب ایرج بخشید ایرانی ابادوسرشارازابادانی پرآب ومعادن پرازثروت که تا آخر دنیا پایانی ندارد.امروزهم وطن دراختیارنااهل های غیرایرانی گرفتارشده که ازصددشمن خارجی بدترهستند

  • ناشناس
    0

    امروز همان ایرانی بدبخت یک لقمه نان است پدر خانواده همیشه شاهد کشنه خوابیدن فرزندان و زنان تا کمر در زباله هد به دنبال چیزی برای فروختن هر روز از سفره مردم برای فرزندان آفا زا ه ها زده میشود سیاهی بر کشور کسترده شده ملت دیگر معنی خنده را نمیدانند

  • 0

    از مجتبی چه خبر

  • بابک
    2

    الان اگر ترکیه همچین تاریخ و واقعه ای ب ایش اتفاق افتا ه بود ادعای دجله و فرات و ارمنستان را می کرد...
    ما خودمان قافیه روزگار را باختیم...
    با این همه منابع و درآمد و موقعیت استراتژیک ، چسبیدیم به چندتا کشور بدبخت تر از خودمان که همیشه موقع مشکلات از پشت بهمان خنجر بزنند....
    اگر مردم زمان جنگ با عراق ، ایستادگی و پایمردی نکرده بودن ، الان همین عراقی ها و اعراب کشور را شخم زده بودن....اون وقت زمان اوج تحریم ها عراق پول گاز و برق مصرف کرده از ایران را نمی داد...
    چراغی که به خانه روا است به مسجد حرام است..‌..
    به داد مردم خودمان ا ل برسید بعد دنیا را آزاد کنید و از مستضعفان حمایت کنید

  • سعید
    4

    احتمالا محمد رضا پهلوی از این تاکتیک استفاده کرده و بحرین را شوهر داد.

  • سعید
    1

    دکتر ظریف هم از این تاکتیک استفاده کرده .هم امتیاز داد هم تحریم ها سر جاش بود و یه چند سالی درگیر و معطل این قرارداد شدیم .

  • حسین
    1

    وجدانن اگه ده نفر تو ایران باشن که بدونن همچین روزی چه اتفاقی افتاده!!حالا اگه بپرسی آهنگر چوسان قدیم کی بوده از صدتا۹۰تاش میگه موپالمو!!یا اگه از صدنفر بپرسی کنیز فلان حضرت کی بوده ۵۰تاشون میدونن!!این نتیجه سرکوفت زدن به تاریخ واقعی و بزرگ کردن شکستها در مقابل اعراب هست!!اینه که ایرانی دیگه اون شکوه رو یادش نیست ولی خفت اشغال توسط اعراب رو چرا چون هرروز بهش گفتن اومدنشون باعث رستگاری ما ونابودی طاغوت شد!!!

  • علیرضا
    0

    ای داد بیداد بازهم یک مقاله نوشته شد بعد میبینم هموطنای عزیزم افتادن به متلک گویی به هم
    خدایااااااا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها