افزایش سطح آب دریا چه بلایی سر انسان‌ها می‌آورد؟

کشورهای بسیاری در دنیا وجود دارند که هنوز گرم‌شدن زمین را جدی نگرفته‌اند و خطراتی را که کارشناسان مختلف درباره آن گوشزد می‌کنند، شوخی قلمداد می‌کنند اما این افزایش دما هولناک‌تر از آن است که جدی گرفته نشود.

افزایش سطح آب دریا چه بلایی سر انسان‌ها می‌آورد؟

دانشمندان می‌گویند تا سال 2100 متوسط دمای زمین تا چهار درجه سانتیگراد افزایش می‌یابد، این به معنای از بین رفتن بسیاری از گونه‌های جانوری و گیاهی و حتی ناپدیدشدن بسیاری از شهرهای بزرگ جهان است. بالاآمدن سطح آب دریاها یکی از عوارض افزایش دمای کره زمین است که همین یک قلم برای زیر و رو کردن تمام کره زمین کفایت می‌کند.

افزایش سطح آب دریا چه بلایی سر انسان‌ها می‌آورد؟

آیا می‌دانید تغییرات آب و هوایی چطور بر سطح دریاها تاثیر می‌گذارد؟ جواب این است که افزایش دمای هوا باعث ذوب‌شدن یخچال‌های طبیعی دو قطب شمال و جنوب می‌شود و این آب‌ها درنهایت به اقیانوس‌های جهان می‌رسند.

به گزارش Sciencenewsforstudents ویلیام شیرید اقیانوس‌شناس می‌گوید که حدود دوسوم سطح آب جهان از این راه تامین می‌شود. اما اگر ذوب‌شدن بیش از حد طبیعی باشد، خطرناک است و ممکن است شهری را زیر آب ببرد. در این میان آب گرم فضای بیشتری می‌گیرد و مشکل را دوچندان می‌کند. همچنین پیتر کلارک، دانشمند زمین‌شناسی معتقد است افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای هم از دلایل بالارفتن سطح آب دریاهاست. افزایش سطح دریا در سراسر جهان برابر نیست. اما در شرق ایالات‌متحده، جنوب‌شرقی استرالیا، شرق آسیا و شمال اروپا، بالاتر از حد متوسط است. غرب آفریقا و شمال‌غرب ایالات متحده هم نزدیک به متوسط است. نرخ افزایش سطح دریا ثابت نیست. در طول 25 سال گذشته نرخ رشد آن دوبرابر شده است. طبق گزارشی که در فوریه 2018 منتشر شده است تا سال 2100، سطح آب دریاها سالانه 10 میلی‌متر (0.4 اینچ) افزایش خواهد داشت. دلیل اصلی این اتفاق گرم‌شدن دمای کره زمین و تغییرات آب و هوایی است. در این میان ذوب شدن یخ‌های موجود روی سطح زمین به سرعت در حال افزایش است. یخچال‌های طبیعی سریع‌تر از آنکه بزرگ‌تر شوند، ذوب می‌شوند. سال 2017 میزان ذوب یخ‌های قطب جنوب تقریبا سه‌برابر میزان آن بین سال‌های 1992 تا 2011 بوده است.

شهرهایی که زیر‌آب می‌روند

افزایش سطح آب دریاها باعث شده نگرانی‌هایی درباره سواحل ایجاد شود. بیش از نیمی از بزرگ‌ترین شهرهای جهان در مناطق ساحلی قرار دارند. همان‌طور که می‌دانید تمدن‌های بزرگ در کنار سواحل ایجاد شده است، با این حال بخش بزرگی از این شهرها تا انتهای قرن بیست‌ویکم زیر آب می‌روند. شانگهای چین، بمبئی هند، داکا بنگلادش، لاگوس نیجریه، سائوپائولو برزیل و جاکارتا اندونزی چند شهری هستند که خطر بیشتر آنها را تهدید می‌کند. در این میان جزیره‌ها ممکن است به‌طور کامل ناپدید شوند. در این میان افزایش آب سطح دریاها می‌تواند باعث افزایش توفان‌های سهمگین و ناگهانی در سواحل شود که به مراتب خطرناک‌تر و مرگبارتر است. همچنین در روزهای آفتابی جزر و مد بیشتر و گاهی باعث به وجود آمدن سیلاب‌‌های خطرناک می‌شود. در واقع با افزایش سطح آب دریا، سالانه تعداد روزهایی که سیلاب ایجاد می‌شود، افزایش می‌یابد. آمارها می‌گویند به‌طور متوسط، سیلاب‌های بزرگ در ایالات‌های آمریکا 50 درصد بیشتر از 20 سال پیش است.

تهدید گیاهان و جانوران

افزایش سطح آب دریاها به‌طور مستقیم بر مردم تاثیر می‌گذارد. علاوه‌بر این در زندگی گیاهان و حیوانات نیز تاثیر می‌گذارد و این موضوع همه‌چیز را کمی پیچیده‌تر می‌کند. در واقع اقلیم کل اکوسیستم‌ها را تغییر می‌دهد و در رشد گونه‌های گیاهی و جانوری تاثیر می‌گذارد. مثلا برخی از گیاهان که در مناطق ساحلی شور و نیمه‌گرمسیری رشد می‌کنند، از فرسایش زمین جلوگیری می‌کنند، این موضوع به حفظ و ایجاد خاک کمک می‌کند. این گیاهان باعث حفاظت از منطقه در برابر اثرات افزایش سطح دریا می‌شوند اما اگر این افزایش بیش‌ازحد باشد، اثری از آنها باقی نخواهد ماند.

سامنتا چپمن، کارشناس محیط‌زیست در پنسیلوانیا می‌گوید باتلاق از اکوسیستم‌های مهم دیگر در سواحل است که افزایش دمای هوا باعث خشک‌شدن آنها می‌شود. باتلاق‌ها از سواحل در برابر توفان و فرسایش خاک محافظت می‌کنند. آنها همچنین آلاینده‌ها را از آب حذف و زمینه پرورش ماهی‌ها و سایر موجودات را فراهم می‌کنند. شاید باورتان نشود اما آنها به محدود کردن میزان گازهای گلخانه‌ای در هوا هم کمک می‌کنند. تهدید این اکوسیستم اثرات جبران‌ناپذیر زیادی دارد.

تهدید آثار فرهنگی

تغییرات اقلیمی در سراسر دنیا باعث شده سطح آب دریاها افزایش پیدا کند و آینده زندگی میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را تهدید کند. این موضوع همچنین گذشته فرهنگی انسان‌ها را تهدید می‌کند. مگن هاوی، باستان‌شناس دانشگاه نیوهمپشایر معتقد است این واقعه گذشته و تاریخ فرهنگی انسان‌ها را در معرض خطر قرار داده است. انسان‌ها هزاران سال است که در نزدیکی ساحل زندگی می‌کنند، همین امر باعث شده بسیاری از مکان‌های فرهنگی در همین مناطق ساخته شوند و تا به امروز باقی بمانند. همچنین دیوید اندرسون، باستان‌شناس دانشگاه تنسی در ناکسویل و دیگر محققان اخیرا از مجموعه‌داده‌های آنلاین استفاده کرده‌اند تا خطرات ناشی از افزایش سطح آب دریاها را برای مکان‌های فرهنگی در جنوب‌شرقی ایالات متحده بررسی کنند. آنها می‌گویند افزایش یک متر (39 اینچ) آب سطح دریا می‌تواند بیش از 13هزار از این مکان‌ها را نابود کند. این شامل برخی از سایت‌های تاریخی شناخته‌شده در جیمستون در ویرجینیا و سنت‌آگوستین در فلوریداست. همچنین بسیاری از سایت‌های بومی آمریکا در معرض خطر هستند. اندرسون می‌گوید اکنون زمان فکر کردن درباره افزایش سطح دریاست. اینکه چطور می‌خواهیم از مکان‌های مهم محافظت کنیم؟ ما باید بدانیم چه اتفاقی می‌افتد و چه چیزی تهدید می‌شود؟ در غیر این صورت ممکن است زمان برای نجات مکان‌های تاریخی بگذرد. یکی از راهکارها برای محدود کردن بدترین تاثیرات تغییرات آب و هوایی، ازجمله افزایش سطح دریا، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است. همچنین باید اقداماتی را برای کاهش سیل در این مناطق انجام داد. راه‌حل دیگری که از سوی برخی پیشنهاد شده انتقال یا جابه‌جایی این آثار فرهنگی است. اما این پروژه‌ها اغلب پرهزینه هستند. در این میان امکان انجام این کار برای همه سایت‌ها بعید است و برخی از گنجینه‌های فرهنگی را به همین سادگی نمی‌توان منتقل کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها