نکاتی درباره ژاپن که نمی‌دانستید

در ژاپن عدد 4 وجود ندارد/ ژاپنی‌ها حتی زیر دوش از موبایل استفاده می‌کنند/ دخترهای دراکولایی در ژاپن جذاب ترند

در ژاپن برای اینکه دو برابر مسافر در قطار جای بگیرد، ایستگاه، افراد غیررسمی را تحت عنوان اوشیا یا هل دهنده استخدام می کند تا افراد را تا حد ممکن در قطارهای مترو بچپانند.

در ژاپن عدد 4 وجود ندارد/ ژاپنی‌ها حتی زیر دوش از موبایل استفاده می‌کنند/ دخترهای دراکولایی در ژاپن جذاب ترند

به گزارش خبر فوری ، بعد از ظهر امروز تیم ملی ایران در مقابل تیم ملی فوتبال ژاپن برای فینالیست شدن در مسابقات جام ملتهای آسیا قرار خواهد گرفت.

ژاپن حریفی آشنا در مقابل ایران است. نام ژاپن همواره ایرانیان را به یاد فرهنگ تلاش و سخت کوشی و نظم و انظباط می‌اندازد. اما نباید فراموش کرد که تنوع و عجایب فرهنگی این کشور بیش از این دو عنصر آشنا است.

در این گزارش مروری داریم بر برخی از مهم ترین و عجیب ترین رفتارهای فرهنگ مردم ژاپن

جشن سه و پنج و هفت

جشنهای باستانی و سنتی ژاپنی ها بسیار متنوع است. یکی از این جشنهای جالب جشن هفت- پنج- سه است. در ژاپن همزمان با پانزدهم نوامبر جشن بزرگی برای تمام کودکان سه، پنج و هفت ساله برگزار می‌شود. نام این جشن «شیتی-گو-آن» و به معنی هفت-پنج-سه است. در ژاپن این اعداد را سحرآمیز می دانند و این سنین نمادی از سه مرحله ی مهم در رشد یافتن است.

استفاده از موبایل حتی زیر دوش

ژاپنی ها اعتیاد شدیدی به استفاده از گوشی های همراه دارند. سرانه استفاده از اینترنت در این کشور بالا است و مردم این کشور اغلب گوشی تلفن خود را از خودر دور نمی‌کنند.

در ژاپن ۹۰ درصد گوشی‌های تلفن همراه ضد آب هستند چون جوان‌ها حتی هنگام دوش گرفتن نیز از گوشی‌های خود استفاده می‌کنند.

سوشی و رژیم غذایی جهان

سوشی غذای محبوب ژاپنی ها است. آمیزه‌ای است از برنج پختهٔ ژاپنی با چاشنی سرکه، چندین گونه خوراک دریایی (بیشتر خام)، سبزیجات و تخم مرغ که به صورت سرد خورده می‌شود.

در آغاز، سوشی تنها روشی برای نگهداری ماهی بود که در آسیای شرقی رواج داشت ولی پس از راه یافتن به چین، وارد فرهنگ غذایی کشور ژاپن شد.

با این حال نباید فراموش کرد که همه ی سوشی ها ژاپنی نیستند. کالیفرنیارول اولین نوع سوشی است که در خارج از ژاپن ابداع شده‌است. کالیفرنیارول یک مدل سوشی ژاپنی است که در اوایل دههٔ ۶۰ میلادی در محلهٔ ژاپنی‌های لوس آنجلس توسط یک آشپز ژاپنی تهیه شده‌است.

همچنین بسیاری معتقدند که سوشی سالمون توسط نروژی ها در دهه ۸۰ میلادی به ژاپنی ها معرفی شد.

اختراعات عجیب

ژاپن به دلیل اختراعات عجیب اما جالبش برای استفاده ی عمومی شهرت جهانی دارد. وسیله ای برای حجم دادن به لب ها، یک ابزار جانبی تلفن همراه هوشمند برای بوسیدن محبوبتان و بالشی به شکل زانوهای یک زن؛ این ها تنها تعدادی از وسایل عجیب بسیار زیادی است که در فروشگاه های ژاپنی وجود دارد.

هتل کپسولی؛ اتاقی به اندازه‌ی یک قبر

در ژاپن هتل های معروف به هتل کپسول وجود دارد. این هتلها اتاق هایی ۲ متری با ارتفاع ۱۲۰ متر دارند. هدف از طراحی هتل کپسولی، طراحی حداقل فضای ممکن برای خوابیدن به همراه ارائه حداکثر امکانات برای آن بود. معمار و طراحی کپسول خواب شخصی به نام کیشو کوروکاوا بود.

اولین هتل کپسولی جهان، هتل کپسولی اوساکا بود که در سال ۱۹۷۹ در شهر اوساکای ژاپن تأسیس شد. امکانات ارائه شده در کپسول‌ها بسته به نوع هتل متفاوت است. معمولاً سرویس اینترنت پرسرعت، تلویزیون، آینه دیواری و امکان کنترل نور و دما در اتاقهای آن‌ها وجود دارد.

در این گونه هتل‌ها، قفسه‌هایی به مسافران تحویل داده می‌شود تا بار و اثاثیه خود را در بیرون کپسول نگهداری کنند. دستشویی و حمام به صورت عمومی و در خارج از اتاق وجود دارند. برخی از هتل‌ها امکانات بیشتری نظیر سونا، جکوزی، استخر و رستوران را در بیرون اتاقهای کپسولی برای مسافران خود فراهم کرده‌اند.

دخترهای دراکولایی جذاب ترند

دندان های به هم ریخته و نیش دراکولایی در ژاپن مد است و نمادی برای جذابیت به شمار می آید. زنان این کشور، صدها دلار خرج می کنند تا دندان هایشان را به شکلی در آورند که در ژاپن به آن « یائبا» یعنی « دوست خوب مردان» می گویند.

جمعه‌ی پاداش؛ نوش دارویی برای افسردگی کاری

اغلب افراد شاغل در ژاپن از خستگی ناشی از کار بیش از اندازه ی روزانه رنج می برند. دولت ژاپن برای مقابله با این مسأله، برنامه ای را به تصویب رساند که عنوان آن «جمعه ی پاداش» است. بر اساس این طرح، کارکنان ژاپنی می توانند در آخرین جمعه ی ماه، محل کارشان را چند ساعتی زودتر ترک کنند و به تفریح و بازی بپردازند.

مردم را در هتل هل بده و حقوق بگیر

فقط در پایتخت ژاپن یعنی توکیو، حدود 40 میلیون مسافر هرروزه از شبکه راه آهن استفاده می کنند، بسیار بیشتر از سایر روش های حمل و نقل مثل اتوبوس و اتومبیل های شخصی. از این تعداد 22% یا 8.7 میلیون نفر از مترو استفاده می کنند.

برای اینکه این تعداد دو برابر از مسافران در قطار جای بگیرند، ایستگاه، افراد غیررسمی را تحت عنوان اوشیا یا هل دهنده استخدام می کرد تا افراد را تا حد ممکن در قطارهای مترو بچپانند. این افراد که دستکش های سفید داشتند واقعا افراد را به داخل قطار هل می دادند تا جایی که درها بسته شود. شاید باورنکردنی باشد ولی واقعا باید تصاویر زیر را ببینید تا باور کنید.

در ژاپن عدد 4 وجود ندارد

از آنجایی که عدد ۴ در ژاپن نحس و نماد مرگ است، ساختمان های بلند در آن، طبقه چهارم ندارند. عدد چهار در کشور ژاپن به دلیل اینکه تلفظ آن با کلمه مرگ مشابه است، از دید مردم این کشور عددی نحس شناخته می شوند و این اعتقاد باعث شده است که آن ها هرگز از آن استفاده نکنند. ریشه این اعتقاد به اندازه ای قوی است که آنها حتی در شمارش عددهای خود این گونه عمل می کنند: یک، دو، سه، پنج، شش و … .

مردم ژاپن حتی از عدد ۴ برای شمارش اعداد طبقات ساختمانی در آسانسور هم استفاده نمی کنند، زیرا آنها اعتقاد دارند که اگر در طبقه چهار آسانسور گیر کنند، احتمال مرگ وجود دارد.

ژاپن کمر خمیده

ژاپن یکی از پیرترین کشورهای جهان است. میانگین سن مردم این کشور به 60 سال هم می‌رسد. اوکیناوا که یکی از جزایر بزرگ ژاپن است صاحب یکی از طولانی ترین میانگین عمر در جهان است و در حال حاضر، پیرترین انسان های جهان یعنی دو مرد ژاپنی 117 و 116 ساله در آنجا ساکن اند.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • بابک منصوری
    0

    کی گفته عدد 4 ندارن پس کلمه yon یا shi تو اعدادشون چیه؟ یا گوشی سونی z4 مگه نیومد بازار یا تویویتا rav 4 لطفا اطلاعات غلط ندید به مردم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها