اطلاع‌رسانی به موقع خبرنگاران، تلفات سیل را کاهش داد

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اهدای اعتبارنامه شرکت‌کنندگان در دوره جامع خبرنگاری بحران جمعیت هلال‌احمر با استقبال از چنین برنامه‌های آموزشی، بر نقش رسانه‌‌ها و خبرنگاران در کاهش تلفات سیل تاکید کرد.

اطلاع‌رسانی به موقع خبرنگاران، تلفات سیل را کاهش داد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال‌احمر، مراسم اختتامیه نخستین دوره خبرنگاری بحران که چندی پیش با همکاری جمعیت هلال‌احمر و معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شده بود روز دوشنبه در محل سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر و با حضور معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد برگزار شد.

در پایان مراسم، روزنامه‌نگارانی که در این دوره حضور داشتند اعتبارنامه خود را دریافت کردند.

محمد خدادی، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: دنیای امروز دنیای اطلاعات است و قدرت اصلی کشورها قدرت اطلاعاتی است. دو کشور عربستان و آمریکا هر دو ثروتمند هستند اما عربستان با پول قدرت می‌خرد و امریکا با اطلاعات پول به دست می‌آورد.

وی خطاب به روزنامه‌نگاران حاضر در این مراسم گفت: شما هم سربازانی هستید که توان جمع‌آوری، پردازش و انتشار اطلاعات را در خود نهادینه کرده‌اید و در بحران‌هایی که رخ می‌دهد این قدرت اطلاعات شما است که بحران را مدیریت می‌کند.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با قیاس آمارهایی از تلفات حوادثی که همزمان با سیل فروردین در کشور رخ داد و میزان توجه به سیل گفت: همزمان با سیل ۳۸۹ نفر در طول همان دو هفته در تصادفات جان باختند و هفتاد نفر در سیل تلفات داشتیم. همچنین در سه ماه اول سال ۴۳۰ نفر در دو استان کشور غرق شدند. سال ها است در این حوادث افراد کشته می شوند ولی در سیل تلفات در مقام مقایسه پایین بود و دلیلش هم شما بودید که نگذاشتید مردم قربانی شوند. اطلاع رسانی به موقع شما باعث کاهش تلفات شد.

خدادی ادامه داد: قدرت رسانه‌ای، مهارت، توان، کارکرد و اثر رسانه‌ای شما روزنامه‌نگاران موضوعی است که کمتر دیده شده است و دلیلش هم این است که ما روزنامه‌نگاران به همه سرویس می‌دهیم جز خودمان. در ماجرای سیل هم این نکته در نظر گرفته نشد. درست است که همه امکانات و ظرفیت ها بسیج شد ولی قدرت اصلی که باعث شد مردم از مهلکه دور شوند بخش اطلاع‌رسانی بود.

معاون مطبوعاتی حضور در جمع روزنامه‌نگارانی که در دوره خبرنگاری بحران جمعیت هلال‌احمر شرکت کرده بودند را بهترین برنامه‌ای دانست که از زمان در اختیارگرفتن سکان معاونت مطبوعاتی تاکنون در آن شرکت کرده و با ارائه چند توصیه گفت: اول توصیه من این است که این تیم را حفظ کنید. نکته بعدی این است که به عنوان شغل در رسانه شاغل نباشید؛ این کار را فقط زمانی می توان انجام داد که عاشق بود. به خودتان رجوع کنید و ببینید که این کار را دوست دارید یا خیر زیرا در این حرفه باید ایستادگی کنید تا ماهر شوید. ما در طول سال ها بیش از اینکه ماهر رسانه‌ای داشته باشیم فارغ‌التحصیل رسانه ای داشتیم.

وی ادامه داد: نکته بعدی این است که امروز در فعالیت رسانه ای باید چند مهارتی باشید و از همه مهمتر مسلط به زبان باشید. نمی‌شود کار خبر کنید و روی زبان انگلیسی تسلط نداشته باشید. بنابراین به جد دنبال فراگیری زبان انگلیسی باشید تا به منابع خارجی دسترسی داشته باشید.

خدادی گفت: در زمینه بحران هم نکته مهم این است که مجموعه شما باید تبدیل به یک قرارگاه رسانه ای شود. شما باید مانور بحران برگزار کنید و در هر مانوری که در کشور برگزار می شود مانور رسانه‌ای هم در کنار آن در نظر گرفته شود. ماموریت رسانه‌ها در بحران شریک سازی است نه تبلیغ فعالیت دستگاه‌ها. شما باید زاویه‌های پنهان را در بحران پیدا کنید.

وی همچنین پیشنهاد کرد که دوره های خبرنگاری بحران جمعیت هلال احمر با گروهی که آغاز شده به صورت مستمر و هر سه ماه یک بار ادامه یابد.

در پایان مراسم با حضور محمد خدادی، محمد نصیری، رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر و اسماعیل رمضانی،‌ مدیرکل روابط عمومی جمعیت هلال احمر، اعتبار نامه افراد شرکت کننده در دوره خبرنگاری بحران به آنها اهدا شد.

دوره جامع خبرنگاری در بحران برای نخستین بار نیمه تیرماه بصورت یک دوره سه روزه تئوری- عملی در شهر پلور برگزار شد.

منبع: ایرنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها