شلیک تلویزیون به سریالهای شبکه نمایش خانگی

صداوسیما علیه رقبا / پای پول در میان است؟

شبکه نمایش خانگی با سریالهای متنوع و جذاب، گوی سبقت را در جذب مخاطب از صداوسیما ربوده و همین امر، رسانه ملی را به واکنشی قهرآمیز واداشته است.

صداوسیما علیه رقبا / پای پول در میان است؟

مدتهاست که مخاطبان صداوسیما، سریالی که نامش دهان به دهان بچرخد را در جعبه جادویی ندیده‌اند. این درحالیست که در شبکه نمایش خانگی به وفور سریالهایی دیده می‌شود که برای مخاطب جذاب و به یادماندنی است.

به این ترتیب، توسعه شبکه نمایش خانگی در عمل باعث شده تا مخاطبان رسانه ملی ریزش کرده و حوزه نفوذ تلویزیون که پیش از این با شکل‌گیری پلتفورم‌های اطلاع‌رسانی، در حوزه‌های خبری کاهش یافته بود، در بخش‌های سرگرمی و غیرخبری هم بشدت تضعیف شود.

این درحالیست که صداوسیما با چندین هزار میلیارد تومان بودجه حاکمیتی و همچنین درآمدهای بالا در تبلیغات و برخورداری از صدها نیروی انسانی، نباید چنین راحت عرصه را به رقبای مجازی می‌باخت.

حالا در برابر این شکست، صداوسیما تلاش می‌کند تا رقبا را پایین کشیده و با استفاده‌ای نامناسب از رانت حاکمیتی، رقابتی نابرابر را با پلتفورم‌های رقیب شکل دهد. همان اقدامی که این سازمان با پیام‌رسان سروش انجام داد و پس از فیلتر تلگرام، هیچ‌گاه موفق به فتح بازار پیام‌رسان‌های مجازی نشد.

در همین راستا امروز در خبرهای غیررسمی چنین آمد که "ساترا، مجوز نماوا و فیلیمو را باطل کرده است!"

طبق اخبار غیر رسمی، ساترا به دلیل پیروی نکردن این دو رسانه صوت و تصویر آنلاین از دریافت مجوزهای لازم برای انتشار محتوای خود، مجوز آنها را باطل کرده‌است. طبق شنیده‌ها هنوز ابطال مجوز فعالیت این دو VOD اصلی بازار به آنها ابلاغ نشده است.

IMG_20220531_104350_207

اگر این خبر درست باشد، معنی آن این است که صداوسیما با تکیه بر ابزار نظارتی خود، رقبا را تحت فشار گذاشته تا کمتر موجب بی آبرویی این سازمان شوند. پیمان جبلی به تازگی گفته بود که سریالهای شبکه نمایش خانگی مستهجن هستند! جمله‌ای که حتی واکنش پرویز پرستویی را در پی داشت که از او به دلیل استفاده از چنین واژه‌ای انتقاد کرد. (انتقاد پرستویی از جبلی را اینجا بخوانید)

دلیل خشم صداوسیما روشن است. امروزه تقریبا همه چهره‌های محبوب تلویزیون اگر مهاجرت نکرده باشند، سر از شبکه نمایش خانگی در می‌آورند. نمونه‌های مشهور آن، احسان علیخانی، ایرج طهماسب، عادل فردوسی‌پور و بسیاری از سریال‌سازهای حرفه‌ایست.

صداوسیما می‌گوید، پلتفورم‌های رقیب، استانداردهای حاکمیتی را لحاظ نمی‌کنند. اما مدافعال شبکه نمایش خانگی، به صداوسیما یادآوری می‌کنند که خودسانسوری و بسته بودن فضای رسانه ملی عامل گریز هنرمندان و رشد شبکه‌های فارسی زبان ماهواره‌ایست و اگر شبکه نمایش خانگی نباشد، برنده فقط سریالهای ترکی و کره‌ای خواهند بود که گاهی، به معنای واقعی، مستهجن هستند.

البته گفته می‌شود گردش مالی عظیم سریال سازی و پیروزی رقبا در جذب سرمایه، عامل اصلی خشم صداوسیماست و نه نبود نظارت و استانداردهای برنامه‌سازی. به‌نظر منتقدان صداوسیما، رسانه ملی فقط به نام ارزش‌های فرهنگی در حال بهانه‌گیری است و در حقیقت نگران است که چرا مخاطب و پول سریال‌ها به جیب رقیب می‌رود!

اگر چنین باشد، دولت و مجلس باید به موضوع سنگ‌‌اندازی صداوسیما پیش پای رقبا ورود کرده و مانع از آن شوند که پلتفورم‌های داخلی، قربانی حسادت‌های سازمانی شوند.

فراموش نکنیم که در سال اقتصاد دانش‌بنیان، دفاع از پلتفورم‌های مجازی داخلی یک وظیفه است و در چنین شرایطی، هجمه به بسترهای بومی، معنایی جز انحراف از خط فکری رهبر انقلاب و کمک به بسترهای مشابه خارجی ندارد.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 24
  • ناشناس
    6

    صدا و سیما میلی

    نظرات شما -
    • داروغه ناتینگهام
      0

      اصولگرا ها بصورت قلدرمآبانه دزدی میکنند
      اصلاح طلبها شیادانه

  • ناشناس
    1

    باید از مردم نظرسنجی شود که کدام شبکه رابیشتر نگاه میکنند وبقیه راتعطیل کنند تا هزینه ها کاهش یابد وبه جای ان سریال فاخر با همکاری هنرمندان شایسته ساخته شود

  • ناشناس
    3

    واقعا این صدا و سیما چقدر عصبانی است مخاطب ندارند خیبلی خنده داره میخواد نماوا و فیلیمو نابود کند وااااااییییییی چقدر ترسناک شده این صدا و سیما خخخخخخخخخخخخخخخ آخه مرد حسابی این شما هستید مردم به سمت شبکه های خانگی و شبکه های ماهواره کشیدید این شما هستید بیسترین سانسور فیلم و سریال حتی سریال های خودشون درست میکنند سانسور میکنند همش خبر های دروغ و جعلی به مردم میگید شما اعتقادات دینی رو نابود کردید اینکار رو میکنید مردم دیگه چشماش به تلویزون شما نمیکند

  • ناشناس
    37

    از صدا و سیما بابت اینکه می خواهد جلوی بی بند و باری این برنامه ها و فیلم ها را بگیرد کمال تشکر داریم
    جامعه دیگر کشش بیشتر آموزش خیانت و خشونت ندارد که اینها دارند به مردم یاد می دهند

    نظرات شما -
    • سامی
      2

      جون بابا ، با بندو بار کی بودی تو ؟؟؟

  • ناشناس
    23

    خخخخه شبکه خانگی شاید برای 20درصد جامعه هم نباشد که مخاطب داشته باشد ولی تلویزیون عام هست و اصلا توان رقابت با تلویزیون ندارند
    بی خیال عمو

  • ناشناس
    1

    از هر دست بدی از همون دست پس میگیری
    بلایی که فیلیمو ،نماوا،فیلم نت و.... سر سایتهای فیلم و سریال مثل تاینی موویز و ... درآوردن حالا داره سرشون خودشون میاد جالبتر اینکه دقیقا به همان بهانه ها
    دنیا بد جوری گرده

  • ایرانی
    4

    کل شبکه های صدا و سیما روی هم 2 زار نمی ارزه یه مشت چرندیات تحویل ملت مدین که حیف برق و ...... که صرف دیدن این مزخرفات بشه ، صدا سیمای میلی هر وقت تونست پاسخ گو باشه اینهمه درامد از بودجه مملک و تبلیغات و...را کجا خرج میکنه که نمیتونه یک سریال خوب تولید کنه بعد بیاد بگه منم عددی هستم شبکه خانگی هم چندان چنگی به دل نمیزنه سریال های بسیار خوبی تولید شده در شبکه خانگی اما همشونم بدرد بخور نیست .ولی در کل یک سرو گردن بالاتر از صدا و سیماست .

  • مصطفی
    3

    صداوسیما جمع کنه ودرش تخته شه بهتره فقط فوتبال صداوسیما دیده میشه والا کی تلویزیون میبینه بچه هامون ازبس دروغ تو تلویزیون میبینن ومیشنون ترجیح دادم نگاه نکنن

  • هموطن
    3

    چند سال است یک فیلم نگاه نکردم اصلا
    هیچ شبکه ای از شبكه های صدا و سیما نگاه نمی کنم جز اعصاب درد اور چیز دیگری ندارد

  • ناشناس
    3

    رسانه میلی رو از روحانی یاد گرفتین
    متاسفم در مورد صدا وسیما هیچ انصافی ندارید و فقط دنبال منافع حزبی هستید ....

  • ناشناس
    8

    معلومه کسایی که حجاب که یک فریضه الهی است را بر نمی تابند انواع کنش و واکنش ها و پوشش های بی ربط به زن ومرد خانواده دار را خوب می پذیرند و صدا و سیما را مورد حجمه قرار می دهند لازم به توضیح اینکه محکماتی مثل حجاب و غیره امری نیست که نظر سنجی لازم داشته باشد چون مردم شریف ایران قبلا در دوران ستمشاهی تو مسجد گوهر شاد پاسخ این تفکر سخیف را داده اند.

  • ناشناس
    0

    باباجان با زور که نمیشه مشتری جمع کرد.

  • ناشناس
    0

    نماوا و فیلیمو رو رها کنن از صدا و سیما بدتر می شه.
    دوستان با اینکه از مشترکین پول می گیرن در کارها تبلیغ پخش می کنن.
    قبلا فقط اول کارها تبلیغ می ذاشتن. اما جدیدا وسط کارها هم تبلیغ می رن مثل آخرین قسمت مهمونی.
    آخه طمع تا کجا؟ مگه ما واسه دیدن این کارها پول نمی دیم. چرا باید مثل تلویزیون اعصابمون با تبلیغات خورد بشه.
    اینا نه دلشون واسه مخاطب سوخته نه برای اهالی سینما. فکر کاسبی خودشون هستن و گرنه اینطور رفتار نمی کردن.
    یه مقدار دیگه ادامه بدن آدم قید هزینه کردن واسه این پلتفرمها رو می زنه مثل خیلی ها می ره سراغ دانلود. مگه کاری داره. کلی کانال تلگرامی هست که همه این سریال ها رو واسه دانلود می ذارن.
    کامپیوتری سر خیابون ما این سریال ها رو مفت می ده. چند روز پیش خودم دیدم یه نفر اومد هارد آورد کل سریال های اخیر رو با یه قیمت خیلی کم گرفت برد. به همین سادگی.

  • عقب افتاده و منگول
    0

    نیازی به دعوا نیست کل برنامه های پخش صدا و سیما را که مربوط به امروز بوده از ساعت ۱ صبح تا ۱۲ شب امشب مربوط به همه شبکه ها و کانال های استانی و کشوری و برون مرزی صداوسیما رو بروید ببینید، سرجمع به اندازه ده دقیقه محتوای مفید ارائه نمیکنند.عهد تیرکمون نیست که ،مردم ممکنه مجبور باشند خودروهای لگن ایرانی را با هزار برابر قیمت حبابی بخرند ولی با یک بسته اینترنت ده هزارتومانی و یه گوشی موبایل قادر به تماشای آنلاین محتوا به سلیقه خودشون هستند.صداوسیما هم بودجه حیف و میل کند و برای ارواح و اشباح محتوا تولید کند.

  • ناشناس
    5

    احسنت به این تصمیم صدا و سیما.
    چرا باید تو شبکه نمایش خانگی هر محتوایی نمایش داده بشه؟
    مگه فیلم و سریال برای انتقال محتوای سالم و مفید و آموزنده نیست؟
    بعضی از فیلم ساز ها تو ساخت فیلم خدا و احکام خدا و اخلاقیات رو در نظر میگیرن؟
    اینکه یه فیلم به هر قیمتی و با هر روشی کلی مخاطب جذب کنه ، ولی محتوای مخرب و ناسالم منتشر کنه افتخار داره؟

  • خانم
    6

    از آزادی فضای نمایش خانگی فقط برای رقص و الفاظ رکیک و اشارات جنسی و بی حجابی بهره بردند. کاش محتوا رو بالا میبردن.

  • ایرانی آباد و آزاد
    0

    برای یک بار هم شده به نظر مردم و مخاطب ارزش قائل شوید و یک نظرسنجی عادلانه در همین خصوص انجام دهید.
    چون بالاخره شما مدعی این هستید که دنبال علایق و خواست واقعی و رضایت و احترام به مردم هستید...

  • ناشناس
    0

    صداوسیمای میلی

  • مش جمعه
    0

    انقلابیون قبل از انقلاب می گفتند رادیو تلویزیون را فقط چند ساعت در اختیار ما قرار دهید تا دنیا و آخرت همه را درست کنیم.۴۳ سال در اختیار شما بود.چه شد که توان مقابله با نمایش خانگی را ندارد؟

  • حسین
    0

    برنامه های صداوسیما نگاه کنید از۲۴ساعت حدودا ۲ساعت درمورد بدی امریکا برنامه داره۲ساعت درباره اسراییل۲ساعت حمایت ازفلسطین۱ساعت حشدالشعبی۱ساعت حمایت از اسد جدیدا۱ ساعتم در حمایت از روسیه۳ساعت سخنرانی مذهبی۳ساعتم‌مصاحبه باکارشناسان حوره غرب اسیا در مورد خودفروختگی وارتباط اعراب با اسراییل
    بقیشم پیام بازرگانی!!
    جمعش کنید بهتره
    تو کل شبکه ها صداوسیما دز۲۴ساعت یکی تحقیق کنه چند بار اسم آمریکا وچند بار اسم فلسطین واسراییل تکرار میشه
    اگه هر کدوم روزی زیر هزار بار بود من ایمان میارم

  • ناشناس
    0

    شبکه خانگی کار گروه اصولگرای غلیظ هست انحراف افکار بسمت فلان تا یککی نگوید دردتان چیست الان از یاست جموری و تا نظام هم دست و هم تفکر هستید چرا نمی توانید کشور را اداره کنید این ها رنج به ملت برای کدام گناه است پول های نفت در این نیم قرن چ شد چرا با روسیه جنایتکار رفاقت می کنید چرا جا پای کره شمالی عصر حجری گذاشتید چرا در کشورها دیگر دخالت پول حرام کن می کنید چرا فکر عقب ماندگی کشور نیستید چرا چرا نیم قرن گرانی بیکاری مگر انقلاب اسلامی دست استبداد قطع نکرد پول نفت چه شد حتتی ترکیه پهباد می سازد ساختن چند ادوات نظامی که ابتدایی است مگر اوکراین سازنده است پدر روسیه کبیر درآورد شوروی ابر قدرت جهان به زانو درآمد چرا کسی نمی گوید سپاه تحریم شده با درآمد نفتی بالا بتر استت یا سپاه تحریم شده بدون درآمد نفتی ."" احیای برجام احیای زندگی است "" این هر کودک م می داند اتمی ک شش ماه 60 درصد شد بازم می شود ساخت اتمی که 100 سال قبل ماری کری ساخت الان که آب خوردن هست چرا برجام احیا نمی شود چون تفکرات بست است نظام و سپاه باید جلوی سنگ اندازان احیای برجام بگیرد شل نیاد

  • عبدالله
    0

    صدا وسیمای کثیف برای یکی دو نفر ونوکرانشان کار میکنه البته ازجیب مردم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها