آیا بعد از سقط جنین باید غسل کرد؟

هنگامی که جنینی در بدن مادر شکل می گیرد و در هر روشی قبل از تولد، از بدن او مرده خارج شود. می گویند جنین سقط شده است. اما آیا سقط جنین غسل دارد یا خیر در ادامه این مقاله به آن می پردازیم.

آیا بعد از سقط جنین باید غسل کرد؟

از وقتى که بچه (یا جنین سقط شده) از مادر جدا می شود، یعنى اولین جزء بدن بچه از شکم مادر بیرون می آید، هر خونى که زن می ‌بیند، در صورتى که قبل از ده روز یا روز دهم قطع شود، خون نفاس است و زن را در حال نفاس، نفساء می گویند.

لازم نیست که خلقت بچه در هنگام زایمان تمام باشد، بلکه اگر خون بسته اى هم از رحم زن خارج شود و خود او بداند، یا چهار نفر قابله بگویند که اگر آن خون بسته در رحم می ماند، انسان می شد، چنانچه خونى را تا ده روز همراه آن ببیند، خون نفاس است.

ممکن است خون نفاس، در یک آن بیشتر نیاید ولى بیشتر از ده روز نمی شود. و اگر از ده روز گذشت روز دهم غسل نفاس می کند و خون بعد از ده روز استحاضه حساب می شود.

آیا سقط جنین غسل دارد؟

سقط جنین  در اسلام غسل ندارد مگر هنگام سقط، ‌خون نفاس بیرون آید و یا جنین سقط شده که مرده است به مادر مالیده شود. در این صورت باید بعد از پاک شدن از خون نفاس،‌ غسل نفاس و غسل مسّ میت انجام دهد. اگر جنین سقط شده با بدن مادر تماسی نداشته فقط غسل نفاس بر او واجب است.

اعمال بعد از سقط جنین, غسل بعد از سقط جنین از نظر مراجع, نظر مراجع ذرباره ی سقط جنین

نظر مراجع درباره ی غسل های بعد از سقط جنین

پرسش: اگر خانمی سقط‌ جنین زیر چهار ماه داشته باشد، وظیفه ی او چیست؟

پاسخ آیت الله مکارم شیرازی : باید طبق وظیفه استحاضه عمل نموده و عبادات خود را انجام دهد و درعین حال، از کارهای دیگری که بر حائض حرام است دوری کند. اگر قبل از گذشتن ده روز از سقط، پاک شود و دوباره خون ببیند (حتی لکه کمرنگ)، چنانچه (مجموع پاکی و خون) از ده روز نگذرد به همین شیوه عمل می کند. ولی اگر خون، بیشتر از ده روز ادامه پیدا کند، بقیه را به دستور استحاضه عمل می نماید.

پرسش: اگر زنی سقط جنین کرده باشد، خونی که بعد از سقط جنین بیرون می‌آید آیا نفاس حساب می شود؟

پاسخ آیت الله وحید خراسانی : لازم نیست خلقت بچه تمام شده باشد، بلکه اگر ناتمام نیز باشد - در صورتی که عرفاً بگویند زاییده است - خونی که تا ده روز ببیند خون نفاس است، و در صورت شک در صدق زاییدن به نظر عرف، آن خون محکوم به احکام نفاس نیست.

پرسش: اگر جنین در مرحله ای سقط شود که شک داریم، صدق زاییدن می کند یا نه (مثلا یک ماهه تا دو ماهه)، وظیفه زن در این مورد نسبت به خون نفاس چیست؟

پاسخ آیت الله وحید خراسانی : بنابر احتیاط واجب کارهایی را که بر نفساء حرام است ترک کند و کارهایی را که بر مستحاضه واجب است انجام دهد، تا زمانی که خونریزی او به حالت طبیعی برگردد.

منبع: بیتوته
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • فاطمه
    0

    من جنین چهار ماحه سقط کردم الان نما زم چکار کنم

  • ناشناس
    0

    سلام من 20 سالمه 6 روزه که بچه ام سقط شده یعنی 5هفته و 4 روزگی بود الان نمی‌دونم چه غسلی باید بجا بیارم میشه کاملا توضیح بدید ده روزگی چه غسلی کنم یه ماهی و چهل روزگی چه غسلی کنم؟ لطفا خواهش میکنم جواب بدید غسل و چطوری انجام میدن

  • ناشناس
    3

    سلام لطفاً کامل توضیح دهید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها