راه های تحکیم اتحاد بین تشیع و تسنن چیست؟

یک کارشناس مذهبی راه های تحکیم اتحاد بین تشیع و تسنن را برشمرد.

راه های تحکیم اتحاد بین تشیع و تسنن چیست؟

حجت السلام امید جوادی نصر گفت: برای ایجاد وحدت میان مسلمانان، محورهایی وجود دارد که از آن‌ها به عنوان عوامل مشترک اتحاد میان فِرق و مذاهب اسلامی یاد می‌­شود:

محورهای وحدت مسلمین

الف) ایمان به وحدانیت خدا و پرستش او.

ب) ایمان به رسولان الهی و به خصوص ایمان به خاتمیت پیامبر.

ج) باور به معاد و روز رستاخیز.

د) اشتراک در کتاب آسمانی قرآن کریم و باور به حقانیت و صدق گفتار او.

هـ) اشتراک در بسیاری از اعمال عبادی؛ از قبیل نماز، روزه، حج، زکات و...

۱. سیاست صبر و سکوت

به یقین می‌‌دانید که سزاوار‌تر از دیگران به خلافت، من هستم. سوگند به خدا به آنچه انجام داده‌ اید گردن می‌‌نهم، تا هنگامی که اوضاع مسلمانان رو براه باشد و از هم نپاشد و جز من به دیگری ستم نشود و پاداش این گذشت و سکوت و فضیلت را از خدا انتظار دارم و از آن همه زر و زیوری که به دنبال آن حرکت می‌‌کنید، پرهیز می‌‌کنم.» (دشتی، ۱۳۷۹، ص۱۲۳). 

۲. حل اختلافات حقوقی مسلمانان

کارنامه اهل بیت: در موضوع اتحاد اسلامی و فراخوان جوامع بشری به همدلی و همفکری و همکاری براساس توحید و عدل، کارنامه­ای درخشان و بلند و پر حجم است و بررسی رفتار و گفتار امام صادق در زمینه­‌های زیر می‌­تواند نقش آن امام بزرگوار را در اتحاد مسلمین بیش­‌تر روشن سازد:

۱. امام صادق(ع) و توصیه شیعیان به تقیه.

۲. امام صادق(ع) و حل اختلافات فکری پیروان اهل بیت.

۳. امام صادق(ع) و ارائة راهکار حل اختلافات حقوقی شیعه.

۴. امام صادق(ع) وتأکید بر اصل همزیستی و مدارا با اهل سنّت وهمة فرق اسلامی.

۵. امام صادق(ع) و تأکید بر نماز جمعه و جماعت و اعیاد اسلامی

۳. تأکید بر همزیستی مسالمت آمیز و مدارا با اهل سنت و سایر فرق اسلامی

در نقطه مقابل، شیعیان و اهل سنتِ معتقد به همزیستی مسالمت آمیز نیز در طول تاریخ کم نبوده­‌اند. به همین جهت هم معاویه بن وهب ناظر به این پدیده اجتماعی از امام صادق(ع) می‌­پرسد:

«شایسته است در ارتباط بین خود و قوممان و همچنین در ارتباط با مردم دیگر که بر اعتقاد ما باور ندارند، چگونه رفتار کنیم؟» (کلینی، ۱۴۰۷، ج۲، ص۶۳۶).

امام صادق(ع) قسم می‌خورند تا تأکید کنند و شک شیعیانش هم برطرف شود: «فَوَ الله‌ إِنَّهُمْ‌ لَیَعُودُونَ‌ مَرْضَاهُم‌»؛ «به خدا قسم اهل بیت: از مریضان سایر مذاهب عیادت می‌کنند.»؛ «وَ یَشْهَدُونَ جَنَائِزَهُم‌»؛ «در تشییع جنازه­های آن‌ها حاضر می‌­شوند.» «وَ یُقِیمُونَ الشَّهَادَةَ لَهُمْ وَ عَلَیْهِم»؛ «در دادگاه به نفع یا علیه آن‌ها شهادت می‌دهند.» «وَ یُؤَدُّونَ الْأَمَانَةَ إِلَیْهِم»؛ «و امانت را به آن‌ها بر می‌‎گردانند.» (کلینی، ۱۴۰۷ق.، ج۲، ص۶۳۶).

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • متفاوت
    0

    فقط یه راه بیشتر وجود ندارد/.مشغول کار خدماتی بودم که حین کار یکی از دونفر کارگر اهل تسنن که همراهم بودند گفت : اوستا اهل شیعه هستی یا تسنن؟گفتم من بنا هستم. گفت میدانم , ولی شیعه هستی یا تسنن؟ گفتم من بنا هستم اگر کاری دارید درخدمتم.گفت نماز هم میخوانی؟گفتم نماز چقدر ارزش دارد؟گفت خیلی بی اندازه ،.گفتم یک میلیون تومان میگیرم درحضورتان دو رکعت نماز میخوانم.گفت به من چه میخواهی بخوان میخواهی نخوان.گفتم پس چرا چیزی راکه به تو مربوط نمیشود در ان مداخله میکنی؟گفت تو اصلا مسلمان هستی؟گفتم من تسلیم حق هستم اگر حقی گردن من دارید درخدمت شما هستم ومسلمانی یعنی همین .تسلیم حق بودن./تا زمانی که انسان به شعور واگاهی نرسد اختلاف هم وجود خواهد داشت.اگر هرکسی هر حرفی راکه میزند نرخ حرفش راهم بپردازد قطعا اختلافی هم پیش نخواهد امد.درغیر اینصورت فقط وراجی است و وراجی جز اختلاف درپی نخواهد داشت.

  • ناشناس
    0

    تو دنیا اگه یه مسلمون باشد با خودش می جنگد .

  • ناشناس
    0

    تنها عامل الهی تجلی بخش وحدت کلمه چیست؟
    ---
    تنها ایمان صادق به ضرورت فراگیر شدن کلمه توحید در میان بشر در همه ی جهان و پیکار مؤمنانه و بشر دوستانه در این راستای خدا پسندانه می تواند با کمک خداوند حکیم و توانای مطلق به وحدت کلمه در همه جا تجلی بخشد .

  • ناشناس
    0

    بیدار شویم!!! در قیامت هیچ توبه ای پذیرفته نخواهد شد
    ---
    گناه بزرگ اصرار ورزی بر دخل و تصرف در دین خالص خدا و مذهب توحیدی اهل بیت پیامبر که برخاسته از محکمات قرآن است با ترویج من در آوردیها و خرافات و جعلیات بشری متضاد با شناختها و هشدارهای محکم و مفصل وحی آشکار و انکار ناپذیر اصیل الهی در قرآن و با ابزار قرار دادن مجملات و متشابهات قرآن با قیاسهای باطل ؛ بحکم خداوند در این شناختها و هشدارها هرگز با اظهار توبه و پشیمانی در فردای قیامت و با هیچ شفاعتی بخشیده نخواهد شد و عذاب ابدی شدید الهی پایان ناپذیر دامن مرتکبان این گناه کبیره را رها نخواهد کرد.
    سهل انگاری مسلمانان در ارزیابی احادیث و روایات دروغ و جعلی متضاد با شناختهای قرآن و با احکام منطق سلیم عقل با تکیه به مجملات و متشابهات قرآن که برای ترویج من در آوردیها و خرافات بشری بنام دین و مذهب به پیامبر و اهل بیت آن حضرت ظالمانه نسبت داده می شوند ؛ دهان کجی آشکار به خواست خداوند و انکار و کتمان بخشش ناپذیر حقایق الهی شناختها و هشدارهای محکم و مفصل قرآن است .
    قرآن در این شناختها و هشدارها باحجتهای قاطع الزام آفرین و انکار ناپذیر فراوان ؛ این گناه بزرگ را دروغ و افترای بخشش ناپذیر علیه خدا و علیه پیامبر اعلام کرده است .
    آسان ترین راه همیشگی شیطان پلید برای کشیدن مؤمنان به دام ترفندها و نیرنگنهای تباه کننده ی آثار نیک دین داری و مذهب ؛ تزریق من در آوردیها و خرافات و جعلیات بنام دین و مذهب در اذهان اکثریت مؤمنان نا آگاه و غافل است .
    بهت آور و توجیه ناپذیر است که چرا این مؤمنان در دین داری و مذهب داری خود به شناختها و هشدارهای محکم و مفصل وحی تحریف نشده اصیل الهی و به منطق متین عقل هیچ توجهی ندارند و از این نیاز حیاتی سرنوشت ساز در دین داری و مذهب داری خود غفلت می کنند و با اصرار به راه انحراف می روند!!!
    بهت آور ترین و فجیع ترین این است که چرا اکثریت مراجع و متولیان آموزش و تبلیغ دین با سکوت خود ؛ از روشنگری قرآنی و عقلی لازم در این زمینه خود داری می ورزند!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      هوشیار باشبم!!! عبادتها و نیکو کاریهای عمر ما تباه نشوند
      ---
      هوشیار باشیم!!! سهیم ساختن بندگان مقرب در ویژگیهای منحصر به خداوند مانند داشتن علم جهان شمول و داشتن توان انجام رفتارهای فرا طبیعی ، بنا به دلایل و شواهد و قراین محکم و مفصل فراوان در قرآن بویژه هشدارهای این کتاب هدایت آسمانی با هر بهانه و توجیهی که باشد ؛ رقیب تراشی آشکار برای یگانه ذات اقدس الهی است و بحکم صریح قرآن ؛ بزرگ ترین ظلم و بزرگ ترین گناه در حق خداوند جهان هستی است .
      خداوند در قرآن با اتمام حجتهای رسا و گویا و انکار ناپذیر در شناختهای فرهنگ دین داری محکم و مفصل دین خالص الهی که همیشه در دست رس همه ی متدینان اند ؛ مجازات این بزرگ ترین گناه را که هشدار آشکار آن را در آیه 65 سوره زمر با تهدید به پیامبر اسلام وسایر پیامبران در وحی خود داده است ؛ تباه کننده ی تمامی عبادتها و نیکوکاریهای رقیب تراشان تعیین کرده و مکرر تاکید نموده است که رقیب تراشان را در قیامت ، بدون پذیرش هیچ توجیه و هیچ شفاعتی از آنان ؛ به عذاب ابدی نابخشودنی گرفتار خواهد ساخت .
      با وجود این همه دلایل و شواهد و قراین محکم و مفصل قرآنی ؛ بشر هرگز با هیچ توجیهی نمی تواند و حق ندارد با ابزار قرار دادن آیات مجمل قرآن بندگان مقرب را در داشتن علم غیب و در داشتن توان انجام رفتارهای فرا طبیعی خارق العاده با خداوند سهیم بداند .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها