درخشش هنر ایرانی در بین آثار 72 کشور

همزمان با آغاز بازی‌های جام جهانی فوتبال 2022 قطر، روز یکشنبه نمایشگاه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور جام جهانی فوتبال- ایران ۱۴۰۱ در گالری‌های ابوالفضل عالی، خانه عکاسان و خانه حوزه هنری افتتاح شد.

درخشش هنر ایرانی در بین آثار 72 کشور

نمایشگاهی با 500 اثر برگزیده از سراسر دنیا که توجه مخاطبان بسیاری را به خود جلب کرد.
علی فروزانفر معاون هنری حوزه هنری درباره اهداف برگزاری این نمایشگاه به «ایران» می‌گوید: «اوایل تابستان امسال فراخوان این مسابقه بین‌المللی را در دوبخش کارتون و کاریکاتور منتشر کردیم.

موضوع مسابقه هم از نامش پیداست با عنوان فوتبال و کاریکاتور چهره‌های بازیکنان و کادر فنی 32 تیم ملی راه یافته به جام جهانی مطرح کردیم و این فراخوان را در سایت ایران کارتون و سایت‌های تخصصی دنیا در اروپا، امریکای لاتین و خاور دور منتشر کردیم.»

فروزانفر معتقد است که دو موضوع مهم در این نمایشگاه و مسابقه با هم تلفیق شده‌اند تا حال و هوای مردم بهتر شود. او توضیح می‌دهد: «ظرفیتی که جام جهانی در موضوع نشاط اجتماعی هر چهار سال یک بار در فضای بین‌المللی ایفا می‌کند، بسیار مهم است.

اینکه جنگ‌ها در این فضا فروکش می‌کند و نگاه خصمانه در دنیا کمتر می‌شود، دقیقاً همان فضایی است که با فضای کارتون و کاریکاتور که نگاهی هنرمندانه دارد، به خوبی تلفیق شد و در کنار هم فضایی سحر‌آمیز و اتفاقی خاص و ویژه رقم زد.»
او درادامه افزود: «موضوعی که انتخاب کردیم یک موضوع بین‌المللی است برای همین از 72 کشور دنیا به این نمایشگاه اثر ارسال شد. وقتی جشنواره‌های بین‌المللی دوسالانه هنرهای تجسمی را با این نمایشگاه ارزیابی کنیم می‌بینید که در آن دوسالانه‌ها نهایت 40 الی 50 کشور شرکت می‌کنند و آن جشنواره‌ها را موفق ارزیابی می‌کنند.

بنابر این اگر از اتفاقات داخل کشور بگذریم این مسابقه با این حجم از آثار ارسالی از کشورهای دنیا یعنی در حدود هزار و ۷۳۶ اثر آن هم از هنرمندان نامدار و سرشناس دنیا بیانگر موفقیت این مسابقه در دنیاست.»
معاون هنری حوزه هنری درباره تعداد آثار نمایشگاه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور جام جهانی فوتبال می‌گوید: «هزار و ۷۳۶ اثر؛ ۵۰۸ اثر در بخش کاریکاتور و هزار و ۲۲۸ اثر در بخش کارتون از ۵۷۹ هنرمند ۷۲ کشور به دبیرخانه مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور جام جهانی فوتبال- ایران ۱۴۰۱ ارسال شد که هنرمندان ایرانی نیز در این مسابقه ۶۰۰ اثر خلق کردند و از این میان تعدادی از آثار از سوی داوران به نام داخلی و خارجی برگزیده و در این نمایشگاه ۵۰۰ اثر برگزیده ارائه شده است.»
فروزانفر درباره کیفیت آثار هنرمندان داخلی و خارجی توضیح می‌دهد: «حجم کیفی کار بسیار عالی بود. جمعاً بالای 500 هنرمند در این رویداد شرکت کردند و کارهای متنوعی ارائه دادند. در بین آثار چهره‌های مختلفی از بازیکنان فوتبال را می‌بینید که به تصویر کشیده شده است. در بعضی آثار نگاه طنز به جام جهانی نشاط خاصی به مخاطب منتقل می‌کند.

برخی آثار با موضوع تقابل هر ساله جام جهانی با جنگ و ناآرامی‌هایی که در بخش‌های مختلف جهان وجود دارد با نگاهی نقادانه این رویداد را به تصویر کشیدند. حتی در بخشی از آثار، موضوع تأثیر مسائل مختلف اجتماعی بر فوتبال در دنیا را دیدیم و در نتیجه تنوع بالایی از آثار در این نمایشگاه به دستمان رسید که مورد توجه داوران قرار گرفت.»
او با اشاره به کیفیت آثار کارتونیست‌های ایرانی در این نمایشگاه تصریح می‌کند: «کیفیت آثار هنرمندان ایرانی به وضوح مشهود است.

آثاری که در کنار آثار خارجی می‌درخشد و آنقدر ارزشمند رخ نمایی می‌کند تا جایی‌که یک سر و گردن بالاتر از آثار دیگر به چشم می‌خورد. همین است که کاریکاتور ایران در دنیا خوش درخشیده و همیشه در هر برهه‌ای از زمان حرف بسیاری برای گفتن داشته است و درحقیقت با زبان کارتون و کاریکاتور همیشه حرف‌هایمان را زده‌ایم.»

امید، صلح و دوستی محور این مسابقه است

سیدمسعود شجاعی طباطبایی، مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و دبیر مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور جام جهانی فوتبال- ایران ۱۴۰۱ درباره حضور ایران در بین 32 کشور شرکت کننده در جام جهانی قطر می‌گوید: «ما در بین ۳۲ کشور و تیمی که در جام جهانی قطر حضور پیدا کردند تنها کشوری هستیم که پیوست فرهنگی داریم و یک مسابقه را به معنای واقعی در سطح بین‌المللی برگزار کردیم.»
مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری ادامه می‌دهد: «امید و صلح و دوستی از موضوع‌ها و محورهای مورد توجه در این مسابقه است و به هر جهت ایران، این چنین محبوبیتی در دنیا دارد وقتی فراخوانی اطلاع‌رسانی می‌کند، ۷۲ کشور در آن حضور پیدا می‌کنند و یکی از نشانه‌های خوبی است که ما شاهدش بودیم.»
 در این مسابقه به نفر اول هر بخش 2000 دلار به همراه تندیس و لوح تقدیر اهدا خواهد شد و به نفرات دوم و سوم هم به ترتیب 1500 و 1000 دلار جایزه اهدا می‌شود.
گفتنی است 60 اثر منتخب این مسابقه در غرفه ایران در پاویونی که کشورهای مختلف در جام جهانی قطر شرکت داشته‌اند، به نمایش گذاشته شده است.
همچنین قرار است آثار منتخب مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور جام جهانی فوتبال- ایران ۱۴۰۱، با همکاری شهرداری تهران و سازمان زیباسازی در مکان‌هایی از جمله معابر، تابلوهای شهری، فضای عمومی شهر، ایستگاه‌های مترو، پایانه‌ها و فضای تبلیغات شهری به نمایش گذاشته شود.

علاقه‌مندان برای دیدن آثار نمایشگاه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور جام جهانی فوتبال- ایران ۱۴۰۱ می‌توانند از ۳۰ آبان تا ۱۴ آذرماه روزهای شنبه تا چهارشنبه هر هفته از ساعت ۹ تا ۱۸ به حوزه هنری به نشانی خیابان سمیه نرسیده به خیابان حافظ مراجعه کنند.

منبع: ایران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها