رقابت کارگردانان شاخص در فجر چهل و یکم

نرگس آبیار، محمدعلی باشه آهنگر، محمدحسین لطیفی و مسعود جعفری جوزانی از فیلم سازانی هستند که شاهد رونمایی اثرشان در جشنواره فجر خواهیم بود.

رقابت کارگردانان شاخص در فجر چهل و یکم

 حدود یک ماه تا آغاز چهل‌ویکمین دوره جشنواره فیلم فجر زمان باقی مانده است و تعدادی از فیلم سازان مشغول آماده‌سازی فیلم خود برای شرکت در جشنواره هستند.

فعلا به صورت رسمی، اسامی آثاری که متقاضی حضور در جشنواره فجر شده‌اند ،اعلام نشده و معلوم نیست فهرست کارگردان‌های حاضر در این دوره شامل کدام سینماگران خواهد بود، اما با توجه به اخباری که منتشر شده، احتمالا کارگردانانی مانند محمدحسین لطیفی، محمدعلی باشه آهنگر، نرگس آبیار و مسعود جعفری جوزانی، با ساخته جدیدشان راهی این رقابت می‌شوند.

نرگس آبیار

پروژه «سووشون»، اثری است که نرگس آبیار از فروردین امسال درگیر تولید آن بوده است. آبیار پس از ساخت پنج فیلم سینمایی، سال 1401 تصمیم گرفت سریال نمایش خانگی «سووشون» را بر اساس رمان مشهور سیمین دانشور به همین نام، جلوی دوربین ببرد. مهرماه امسال، مجوز ساخت فیلم «سووشون» نیز صادر و معلوم شد که این اثر یک نسخه سینمایی هم خواهد داشت. بهنوش طباطبایی نقش اصلی این اثر را ایفا کرده و هوتن شکیبا، میلاد کی‌مرام، ترلان پروانه و سام درخشانی هم از بازیگران آن هستند. نرگس آبیار از سال 92 تا 99، حضور پررنگی در جشنواره فجر داشته است.

اولین تجربه حضور این کارگردان در جشنواره با «شیار 143»، جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران و جایزه ویژه هیئت داوران را نصیب او کرد. تحسین فیلم «شبی که ماه کامل شد» و جوایز مختلف آن مانند بهترین فیلم و بهترین کارگردانی در سی‌وهفتمین جشنواره فجر نیز موفقیت مهمی را برای این کارگردان به همراه داشت. آبیار سال 99 موفق نشد با «ابلق» جوایز اصلی جشنواره را از آن خود کند، اما فیلم با استقبال مخاطبان مواجه شد.

علیرضا افخمی

علیرضا افخمی به واسطه ساخت هفت سریال تلویزیونی، به عنوان کارگردان تلویزیون شناخته می‌شود. نام او دهه 80 با ساخت مجموعه‌های موسوم به «ماورایی» بر سر زبان‌ها افتاد. «تب سرد» از آثار پرمخاطب کارنامه این کارگردان است و «او یک فرشته بود»، «پنجمین خورشید» و «پنج کیلومتر تا بهشت» نیز به دلیل فضای ماورایی و تازه‌شان مورد توجه قرار گرفتند. افخمی دهه 90 کم ‌کار شد و سال‌های 95 و 99، «پرستاران» و «احضار» را جلوی دوربین برد که هیچ کدام از این مجموعه‌ها، موفقیت ساخته‌های قبلی او را تکرار نکردند. افخمی به عنوان اولین تجربه کارگردانی خود در سینما، مسئولیت ساخت فیلم دفاع مقدسی را برعهده گرفته و قرار است زندگی شهید حسن هداوند میرزایی یکی از نیروهای ارتش در دوران جنگ تحمیلی را به تصویر بکشد. تیرماه امسال خبر تولید این فیلم به کارگردانی افخمی منتشر شد، اما فعلا خبری از آغاز فیلم برداری و بازیگران آن نیست.

محمد علی باشه آهنگر

نام محمدعلی باشه آهنگر با آثار ژانر دفاع مقدس گره خورده و جدیدترین فیلم او نیز در این ژانر ساخته شده است. این کارگردان پنج سال پس از آخرین فیلمش «سرو زیر آب»، امسال «سینما متروپل» را جلوی دوربین برد. قصه این اثر در روزهای جنگ تحمیلی و آبادان می‌گذرد و بنا بر خبری که تسنیم منتشر کرده، رضا کیانیان، پریوش نظریه و هومن برق‌نورد بازیگران آن هستند.

باشه ‌آهنگر تا به حال با تعدادی از فیلم‌های خود مانند «بیداری رویاها»، «ملکه» و «سرو زیر آب» در جشنواره فجر شرکت کرده و در بخش‌های اصلی و فنی نیز نامزد دریافت جوایز مختلفی شده است. او آخرین‌ بار سال 96 با «سرو زیر آب» که به شهدای اقلیت‌های مذهبی می‌پرداخت، در سی‌وششمین جشنواره فجر حضور داشت و پس از چهار دوره غیبت در این رقابت، راهی چهل‌ویکمین جشنواره فجر شده است.

مسعود جعفری جوزانی

علاوه بر نرگس آبیار، مسعود جعفری جوزانی دیگر کارگردانی است که پروژه جدید خود را در قالب فیلم و سریال تولید خواهد کرد. این کارگردان با سابقه که با فیلم ماندگار «شیر سنگی» و سریال پربیننده «در چشم باد»، در زمینه آثار تاریخی سابقه درخشانی از خود به جا گذاشته، دوباره سراغ این ژانر رفته است. او در ساخته جدیدش «بهشت تبهکاران» ماجرای قتل احمد دهقان روزنامه‌نگار و نماینده وقت مجلس شورای ملی را به دست حسن جعفری در سال 1329 روایت می‌کند. آخرین ساخته‌های این کارگردان «ایران برگر» و «پشت دیوار سکوت» افتخاری نصیب او نکردند، اما فضای تاریخی «بهشت تبهکاران»، سوژه خاص آن و سابقه جعفری جوزانی در ژانر تاریخی، توقعات را از این فیلم بالا برده است.

فیلم برداری «بهشت تبهکاران» این روزها در شهرک سینمایی، در حال انجام است. جعفری جوزانی در پنجمین جشنواره فجر، جایزه بهترین فیلم نامه را برای «شیر سنگی» دریافت کرد و اگر «بهشت تبهکاران» در جشنواره امسال رونمایی شود، پس از پنج سال بار دیگر به این رقابت می‌آید.  

مهدی جعفری

مهدی جعفری در مقایسه با نام‌های با سابقه این گزارش، تجربه کمتری در عرصه کارگردانی دارد، اما او توانست با دومین و سومین ساخته‌اش «23نفر» و «یدو» بهترین فیلم سی‌ونهمین جشنواره فجر، حضور موفقی در این رقابت داشته باشد. جعفری پس از اولین فیلم خود «ایستگاه اتمسفر» که قصه‌ای اجتماعی داشت، آثار بعدی خود را در ژانر دفاع مقدس تولید کرد. «23 نفر» که بر اساس کتاب «آن بیست و سه نفر» ساخته شده، به اسارت گروهی از نوجوانان در اردوگاه‌های عراق می‌پردازد و «یدو» نیز با محوریت یک شخصیت نوجوان، روزهای محاصره آبادان در ابتدای جنگ تحمیلی را به تصویر کشیده است. «مدار بسته» چهارمین فیلم جعفری است که با همکاری سعید ملکان به عنوان تهیه‌کننده تولید می‌شود.

محمد حسین لطیفی

فیلم «غریب» درباره شهید محمد بروجردی، به عنوان دومین اثر دفاع مقدسی در کارنامه محمدحسین لطیفی، بازگشت این کارگردان به سینمای دفاع مقدس را رقم زده است. نقطه اوج این کارگردان در سینما، به فیلم «روز سوم» و بیست‌وپنجمین جشنواره فجر برمی‌گردد. لطیفی برای ساخت این فیلم که آخرین روزهای مقاومت مردم خرمشهر در سال 59 را نشان می‌داد، جایزه بهترین فیلم و کارگردانی را دریافت کرد. موفقیت او در سینما، پس از این فیلم ادامه‌دار نشد و هنوز که هنوز است این اثر مهم‌ترین فیلم کارنامه سینمایی او شناخته می‌شود. لطیفی 16 سال پس از «روز سوم»، پروژه دفاع مقدسی «غریب» را تولید کرده است.

هادی مقدم دوست

دو فیلم «مومن» و «عطرآلود» ساخته‌های جدید هادی مقدم‌دوست هستند که در دو فضای متفاوت تولید می‌شوند. مقدم‌دوست در «مومن»، برشی از زندگی شهید حسین همدانی، فرمانده لشکر ۲۷ محمد رسول‌ا...(ص) را که سال 94 در مبارزه با داعش به شهادت رسید، روایت می‌کند و «عطرآلود» قصه‌ای عاشقانه دارد. درباره مراحل فیلم برداری این دو اثر اطلاعات زیادی منتشر نشده و معلوم نیست مقدم‌دوست پس از شش سال دوری از سینما، امسال با دو فیلم حضور پررنگی در جشنواره خواهد داشت  یا تنها یکی از آثار او به این رقابت می‌رسد.

برادران محمودی

نوید محمودی فیلم ساز اهل افغانستان که در همه آثار خود مانند «رفتن»، «هفت‌ و نیم» و «مردن در آب مطهر» به مسائل و مشکلات هموطنانش پرداخته، آخرین فیلم خود «کابل پلاک 10» را نیز در فضای مشابهی جلوی دوربین برده است. این اثر سال گذشته تولید شد، اما به دلیل آماده نشدن برای رونمایی در جشنواره، در این رقابت غایب بود. الناز شاکردوست و پدرام شریفی بازیگران اصلی این فیلم هستند. نوید محمودی سال 92 با فیلم «چند متر مکعب عشق» به کارگردانی برادرش جمشید محمودی، جایزه بهترین فیلم را در بخش نگاه نو به دست آورد.

منبع: خراسان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها