«فسیل» برای تبلیغاتش هزینه کرد و طبیعی بود بفروشد/ خلاء چارچوب تبلیغاتی در سینمای ایران

سجاد نوروزی گفت: تقریبا هیچ یک از فیلم‌های ما دارای چارچوب تبلیغاتی درستی در زمان اکران نبوده‌اند اما «فسیل» این برنامه ریزی را داشت و بین ۲۰ تا ۲۵ میلیارد تومان صرف تبلیغاتش کرد و بنابراین طبیعی است که آنقدر بفروشد.

«فسیل» برای تبلیغاتش هزینه کرد و طبیعی بود بفروشد/ خلاء چارچوب تبلیغاتی در سینمای ایران

سجاد نوروزی مدیر پردیس سینمایی آزادی و عضو شورای صنفی نمایش شامگاه جمعه ۲ تیر ۱۴۰۲ در برنامه رادیویی «سینماگرام» رادیو نمایش حضور یافت. وی در گفت و گو با میثم کریمی مجری و سردبیر این برنامه درباره انتقادات مرسومی که به سینماها جهت حمایت بیشتر از آثار کمدی در حال اکران می‌شود، عنوان کرد: به نظر می‌رسد حلقه مفقوده در مباحث امروز ما در سینما ملاک قرار دادن یکسری از ایده‌آل‌های ذهنی و قضاوت برپایه آن هاست، این را با آمار و ارقام می‌توان به راحتی قیاس کرد. برای مثال در مقایسه با کشور همسایه ما بعنی ترکیه، این کشور جمعیتی مشابه ما دارد اما حدود ۴۵۰۰ سالن سینما در آن فعال سینما است اما در ایران این آمار بین ۴۵۰ تا ۵۰۰ سالن در نوسان و یک دهم آمار ترکیه است!
همچنین آمار سال ۹۷ و سرشماری‌اش نشان می‌دهد ۶۳ درصد مردم ایران تاکنون پایشان را به سینما نگذاشته اند و کل جمعیت سینماروی ما حدود ۵ میلیون نفر است و ۸۰ میلیون بقیه راهی به سینما ندارند.
وی افزود: از سویی دیگر در سال ۹۸ و آمار قبل از شیوع کرونا، ۲۹۰ میلیارد فروش سینمای ایران را نشان می‌دهد که با کسر ارزش افزوده و سهم سینماها حدود ۱۳۵ میلیارد تومان می شود که به چرخه تولید برگشته است و با احتساب تعداد متوسط تولید حدود ۹۰ فیلم به طور سالانه و هزینه‌های ساخت فیلم در آن سال، حدود ۲۷۰ میلیارد بودجه صرف تولید شده است و اینجا سوال می‌شود که مابقی آن مازاد بر ۱۳۵ میلیارد بازگشت سرمایه از کجا آمده است؟! بنابراین نتیجه می‌گیریم چیزی به نام صنعت سینما در ایران نداریم و درباره چیزی که وجود ندارد، دعوا می‌کنیم. بنابراین این مخاطب نیست که در ایران پول سینما را می‌دهد و ما یک ساختار مدنی تولید نداریم. ضمن اینکه سکوی تبلیغاتی مشخصی برای سینما هم نداریم.
نوروزی درباره فروش بیشتر آثار کمدی نسبت به فیلم‌های اجتماعی بیان کرد: این گزاره درست نیست، برای مثال در سال ۹۸ دو فیلم پرفروش «سرخ پوست» و «شبی که ماه کامل شد» را روی پرده داشتیم که با قیمت بلیت آن زمان معادل «فسیل» در دوره کنونی فروخته‌اند؛ پس چرا می گوییم فیلم‌های اجتماعی فروش و مخاطب ندارند؟! در حوزه موسیقی میز همینطور است. در حال حاضر کنسرت‌های علیرضا قربانی حدود ۶۰ میلیارد تومان فروخته است که این آمار در موسیقی و آن هم برای ژانر جدی موسیقی آقای قربانی بسیار مطلوب است. ما کدام خواننده در ژانر موسیقی پاپ را که مدام می‌گوییم پرمخاطب‌تر است سراغ داریم که بتواند این فروش و استقبال را داشته باشد؟! بنابراین وقتی تولید خوبی صورت بگیرد، مردم از آن استقبال می‌کنند. بنابراین در سینما نیز اگر برای مردم تولیدات خوبی صورت بگیرد، حتما می‌فروشد.
وی درباره انتقادات برخی سینماگران به میزان فروش فیلم‌هایشان عنوان کرد: این انتفادات در حالی مطرح می‌شود که تقریبا هیچ یک از فیلم‌های ما دارای چارچوب تبلیغاتی درستی در زمان اکران نبوده‌اند اما «فسیل» این برنامه ریزی را داشت و بین ۲۰ تا ۲۵ میلیارد تومان صرف تبلیغاتش کرد و بنابراین طبیعی است که آنقدر بفروشد.
وی درباره ناآرامی‌های سال گذشته و تبعاتش برای سینما گفت: در اتفاقات سال گذشته گروهی از سینماگران به چیزی که باعث رشدشان شده بود، پشت پا زدند. سال گذشته در مصاحبه‌ای گفتم احتمالا وقتی اوضاع آرام‌تر‌شد کسانی را که در آغاز ناآرامی‌ها اعتراض می‌کردند، در راهروهای وزارت ارشاد برای پیگیری پروانه ساخت فیلم‌شان خواهیم دید و همین اتفاق هم افتاد. هیچکس هم محاسبه نکرد که از هر دو سو چه کسانی که با سمت رسمی و اظهار نظرهای تحریک کننده و خارج از عرفی داشتند و چه افرادی که در سوی دیگر در قالب روشنفکر و آزادی خواه چه ضربه‌ای را به سینما وارد کردند.
گفتنی است برنامه رادیویی «سینماگرام» جمعه شب‌ها ساعت ۲۱ تا ۲۳ به طور زنده از رادیو نمایش پخش می‌شود.

منبع: صبا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها