طرز تهیه خورش ماس اصفهان / غذای اصیل و سنتی اصفهان با اسنپ فود با چند گام ساده

اصفهان یکی از شهرهای بسیار زیبا و توریستی ایران است که جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد.

طرز تهیه خورش ماس اصفهان / غذای اصیل و سنتی اصفهان با اسنپ فود با چند گام ساده

از آثار تاریخی و صنایع دستی گرفته تا غذاهای محلی اصفهان ، شرایطی را فراهم کرده تا هر روزه مسافران زیادی به این شهر سفر کنند. علاوه بر آثار باستانی و مکان‌های دیدنی بسیاری که در اصفهان وجود دارد، این شهر از نظر غذاهای سنتی نیز تنوع بالایی دارد. از بریانی و کباب اصفهان  گرفته تا دسرهای بسیار لذیذ و مقوی آن که طرفداران بسیار زیادی دارد.

یکی از دسرهای خوشمزه و معروف اصفهان، خورش ماست است که احتمالا نام آن را به وفور شنیده‌اید. این دسر از نظر غذایی به دلیل محتویات آن بسیار مقوی است و می‌توان از آن به عنوان یک وعده کامل نیز استفاده کرد.

 

خورش ماست اصفهانی

اگر دوست دارید این دسر خوشمزه را امتحان کنید، نیازی نیست حتما به اصفهان سفر کنید. ما در این مطلب طرز تهیه خورش ماست اصیل اصفهانی را برای شما عزیزان ارائه می‌دهیم. البته همین ابتدای راه بگوییم که این دسر به صورت سرد سرو می‌شود و طعم شیرینی دارد.

 

طرز تهیه خورش ماست اصیل اصفهان

اولین قدم برای تهیه خورش ماست، جمع‌آوری مواد لازم برای طبخ آن است. هر چه موادی که تهیه می‌کنیم با کیفیت‌تر باشد، دسر شما خوشمزه‌تر خواهد شد. بنابراین هرگز تازگی و کیفیت مواد اولیه را در تهیه هر نوع غذایی دست کم نگیرید. در ادامه لیست مواد لازم برای تهیه خورش ماست را در جدولی ارائه می‌دهیم که میزان هر کدام از آن‌ها برای یک خانواده 4 نفره مناسب است.

مواد لازم برای تهیه خورش ماست

مواد لازم

میزان مورد نیاز برای 4 نفر

پیاز متوسط

1 عدد

شکر

نصف پیمانه

گلاب

1 قاشق سوپ‌خوری

مغز گردو

1 قاشق غذاخوری

خلال بادام

1 قاشق غذاخوری

خلال پسته

به مقدار لازم برای تزیین

زرشک

به مقدار لازم برای تزیین

ماست پر چرب

3 پیمانه

گوشت گردن گوسفند

250 گرم (البته اگر از گوشت گردن گوسفند خوشتان نمی‌ید‌آید، می‌توانید آن را با گوشت‌های سفید مانند: مرغ و بوقلمون جایگزین کنید)

زعفران

به شورت دم کرده، 1 قاشق سوپ‌خوری

نمک

به مقدار لازم

فلفل سیاه

به مقدار لازم

زردچوبه

به مقدار لازم

 

نحوه طبخ خورش ماست اصفهان

در این بخش گام به گام و مرحله به مرحله طبخ خورش ماست را به ریزترین جزئیات برای شما عزیزان ارائه می‌دهیم تا بتوانید یک دسر با طعم بی‌نظیر را آماده و سرو کنید.

مرحله اول مغز پخت کردن گوشت:

 بعد از تهیه مواد لازم، باید قابلمه‌ای پر از آب را روی شعله قرار دهید. بلافاصله پیاز را پوست گرفته و از وسط دو شکاف به شکل (+) روی آن ایجاد کرده و درون قابلمه بیندازید. حال گوشت گردن را با مقدار مناسبی زردچوبه به قابلمه اضافه کرده و اجازه دهید تا کامل بپزد و مغز پخت شود. حرارت شعله در این بخش باید بالا باشد. مقدار آب درون قابلمه باید به اندازه‌ای باشد که روی گوشت را کامل بپوشاند. به طور تقریبی زمان پخت گوشت 3 ساعت طول می‌کشد.

مرحله دوم کوبیدن گوشت بعد از پختن:

 بعد از آنکه گوشت به طور کامل مغز پخت شد، آن را به ظرف دیگری انتقال داده و استخوان‌هایش را جدا کنید. از آنجا که در گذشته درون ظروف مسی غذاها طبخ می‌شد، اگر می‌خواهید طعم اصیل آن حفظ شود در این مرحله شما نیز از یک ظرف مسی استفاده کنید.

تمام استخوان‌ها را با دقت بسیار زیادی جدا کنید. چرا که باید گوشت را بگوبید و کاملا له کنید. این مرحله مهم‌ترین قسمت طبخ این غذای سنتی است. گوشت را درون ظرف مسی ابتدا ریش ریش کرده سپس به حدی بکوبید که رنگ آن متمایل به سفید شود. زمانی که گوشت به این مرحله برد حالت کش‌دار به خود می‌گیرد. در صورتی که این کار را به خوبی انجام ندهید، خورش شما منسجم و کش‌دار نخواهد شد. پس صبور باشید، زیرا مهم‌ترین رکن در آشپزی صبر زیاد است.

جوشیدن ماست همراه با شکر:

در قابلمه‌ای دیگر ماست و شکر را با هم ترکیب کرده و روی شعله با حرارت ملایم قرار دهید. شروع کنید به هم زدن تا زمانی که ماست به مرحله جوشیدن نزدیک شود. به عبارتی وقتی ماست شروع به حباب زدن کردن، گوشت کوبیده شده را به آن اضافه کرده و با هم مخلوط کنید تا کاملا یکدست شود.

افزودن سایر مواد:

زمانی که ترکیب گوشت و ماست کاملا یکدست شد، نوبت به افزودن مغز گردو (به صورت نگینی ریز کنید)، خلال بادام، زعفران دم کرده، گلاب و مقدار مناسب نمک می‌رسد. هم زدن را ادامه دهید تا ترکیب کاملا یکدستی به دست آید. حال شعله را خاموش کرده و قابلمه را از روی حرارت بردارید.

تزیین خورش ماست:

خورش را با همان حرارت بلافصله بعد از خاموش کردن شعله، درون ظرف پذیرایی بریزید و با خلال پسته و زرشک آن را تزیین کنید. حال باید ظرف تزیین شده را به مدت 12 ساعت درون یخچال بگذارید تا ببندد.

استفاده از مرغ به جای گوشت گردن گوسفندی:

در صورتی که از گوشت گردن گوسفند خوشتان نمی‌آید یا منع مصرف گوشت قرمز دارید، به جای آن از 400 گرم گوشت مرغ استفاده کنید. گوشت مرغ را نیز مانند گوشت قرمز مغز پخت کرده و بکوبید. فرآیند طبخ با جایگزین کردن گوشت سفید به جای گوشت قرمز تفاوتی نمی‌کند.

 

طرز تهیه خورش ماس اصفهان غذای اصیل و سنتی اصفهان با اسنپ فود با چند گام سادهطرز تهیه خورش ماست چندان سخت نیست.

رازهای دیگر برای خوشمزه‌تر شدن خورش ماست

برخی افراد برای خوشمزه‌تر شدن این دسر از زرده تخم‌مرغ، هل و گوشت گردن بره استفاده می‌کنند. گوشت بره تازگی و طعم بسیار بهتری نسبت به گوشت گوسفند دارد. به همین دلیل اگر می‌خواهید طعم دسر شما متفاوت‌تر و بهتر شود، از گوشت بره برای طبخ استفاده کنید. همچنین هنگام کوبیدن گوشت، از آب خود گوشت آرام آرام به آن اضافه کنید. با این کار گوشت حالت خامه‌ای بهتری به خود می‌گیرد و طعم بهتری خواهد داشت.

 

طرز تهیه خورش ماس اصفهان غذای اصیل و سنتی اصفهان با اسنپ فود با چند گام سادهدر اصفهان از تجربه خورش ماست غافل نشوید.

برای افزودن زرده تخم مرغ به ترکیب، ابتدا زرده را با شکر درون ظرفی ریخته و با هم‌زن مخلوط کنید. سپس ماست را به آرامی به این ترکیب افزوده و هم بزنید. در نهایت ترکیب به دست آمده را روی حرارت بگذارید تا به نقطه جوش برسد. پودر هل را نیز در مرحله‌ای که گلاب و زعفران را اضافه می‌کنید، درون قابلمه بریزید. نکته دیگر در طعم شگفت‌انگیز این دسر، نوع ماستی است که استفاده می‌کنید. این خورش با ماست یونانی طعم بی‌نظیری خواهد داشت.

جمع بندی

ما در این مطلب سعی کردیم تمام نکات و جزئیات مهم در طبخ خورش ماست اصیل اصفهان را برای شما عزیزان ارائه دهیم. اما علاوه بر طبخ سنتی آن، امروزه با افزودن مواد دیگر می‌توان طعم و مزه آن را بهتر کرد. شما نیز می‌توانید بنابر سلیقه خود ادویه‌های دیگری را نیز به این دسر اضافه یا بخشی از آن را حذف و جایگزین کنید.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها