تجربه وحشت در دنیای کودکانه

10 انیمیشن ترسناک دیزنی که کودکان نباید ببینند

فعالیت‌های دیزنی در ژانر وحشت، نشان‌دهنده مهارت داستان‌سرایی و عمق توانایی‌های خلاقانه آن است.

10 انیمیشن ترسناک دیزنی که کودکان نباید ببینند

کمپانی دیزنی به خاطر قابلیتی که در خلق زیباترین، خانواده‌پسندترین و انگیزشی‌ترین فیلم‌های انیمیشنی در طول تاریخ دارد، معروف است. از افسانه‌ پریان تا ماجراجویی‌های انگیزه‌بخش، این کمپانی همواره در حال خلق کلاسیک‌های جاودانی است، که تخیل بیننده را در دست گرفته و لذت تماشا را برای هر سن و سالی به ارمغان می‌آورد. انیمیشن‌های دیزنی مظهر ارزش‌های مثبت، آموزش درس‌های مهم زندگی و ترویج عشق، شجاعت و استقامت است. در آثار این کمپانی انیمیشن، موسیقی و داستان‌سرایی با هم ترکیب می‌شوند، تا جهان‌های جادویی ایجاد کنند که الهام‌بخش و سرگرم‌کننده است و تأثیر همیشگی بر نسل‌ها بر جای می‌گذارد.

با این حال لحظاتی وجود دارد که در آن، دیزنی خود را به عنوان پرچم‌دار خلق فیلم‌های ترسناک ثابت می‌کند. فیلم‌هایی مانند «سفیدبرفی و هفت کوتوله»، «دیگ سیاه» و «کابوس پیش از کریسمس» تمایل دیزنی را برای کشف مضامین تیره‌تر و حساس‌تر نشان می‌دهد. این فیلم‌ها توانایی کمپانی دیزنی را در برانگیختن وحشت واقعی و خلق تصاویر میخکوب‌کننده، فضاهای ترسناک و شخصیت‌ها و همچنین لحظات هیجان‌انگیز نشان می‌دهد.

رتبه بالای دیزنی در ساخت انیمیشن‌های معمول خانواده پسندانه در کنار این فیلم‌های ترسناک، توانایی بالای این کمپانی را در مجذوب کردن مخاطبان با طیف گسترده‌ای از احساسات را به رخ می‌کشد. فعالیت‌های دیزنی در ژانر وحشت، نشان‌دهنده مهارت داستان‌سرایی و عمق توانایی‌های خلاقانه آن است. در ادامه 10 انیمیشن ترسناک‌تر دیزنی را به شما معرفی می‌کنیم.

10- کارآگاه موش بزرگ (The Great Mouse Detective)

کارآگاه موش بزرگ دیزنی

«کارآگاه موش بزرگ» یک فیلم انیمیشن کلاسیک درخشان و بسیار دست کم گرفته‌شده دیزنی است، که قصه آن از داستان‌های نمادین «شرلوک هلمز» الهام گرفته شده‌است. در این قصه کارآگاه افسانه‌ای با هیبت موشی به نام بازل ظاهر شده و با کمک دوست وفادار خود داوسون، اسرار دنیای موش‌ها را، با هوشمندی و نگاه تیزبین خود کشف می‌کند. چیزی که باعث شده این فیلم در این لیست قرار بگیرد، عمدتاً به خاطر گنجاندن صدای وینسنت پرایس (هنرمندی که به صداگذاری شخصیت‌های ژانر وحشت معروف است) و صداپیشگی استثنایی او است. نقش وینست پرایس در این فیلم به عنوان پروفسور راتیگان، یک لایه سرد و ترسناک به لایه‌های فیلم اضافه می‌کند. او با صدای عمیق و منحصر به فرد خود، به شخصیت راتیگان جان بخشیده و جذابیت شیطانی و حضور وحشت‌زایی به او القا می‌کند، که تأثیر ماندگاری بر بینندگان می‌گذارد. ترکیب استعداد وینسنت پرایس در آواز و توجه دقیق انیماتورها به جزئیات طراحی شخصیت راتیگان، یکی از شرورترین شخصیت‌های دیزنی را خلق کرده‌است.

9- فرنکن‌وینی (Frankenweenie)

فرنکن‌وینی

ماجراجویی‌های «فرانکنشتاین» از یک فیلم کوتاه اکشن به کارگردانی تیم برتون در سال 1984 سرچشمه می‌گیرد. این فیلم کوتاه اصلی که «فرنکن ‌وینی» نام داشت، ادای دینی در قالب سیاه و سفید به فیلم‌های ترسناک کلاسیک بود، که سبک بصری و داستان‌گویی منحصربه‌فرد تیم برتون را به نمایش می‌گذاشت. انتشار این فیلم در ابتدا با واکنش‌های متفاوتی مواجه شد، اما قطعا توجه دیزنی را به خود جلب کرد. دیزنی معتقد بود که این مفهوم پتانسیل توسعه دادن را دارد.

نزدیک به سه دهه بعد، در سال 2012، تیم برتون دوباره «فرنکن‌وینی» را در قالب یک انیمیشن بلند به سبک «استاپ موشن» بازآفرینی کرد. این فیلم که ادای دینی به فیلم‌های هیولایی کلاسیک بود و از این ژانر الهام گرفته بود، داستانی صمیمانه و از نظر بصری خیره‌کننده داشت و قدرت عشق و تخیل را می‌ستود. اگرچه این مفهوم فیلم است که آن را واقعاً ترسناک می‌کند. داستان درباره پسر جوانی به نام «ویکتور» است، که با سرپیچی از قانون طبیعت، سگ مرده خود «اسپارکی» را با استفاده از بخیه‌های وهم‌آور، پیچ و مهره‌ها و جریان الکتریسیته احیا می‌کند. در این فیلم ترکیب ناراحت‌کننده‌ای از یک حیوان خانگی محبوب که به شکلی دوخته‌شده به زندگی برمی‌گردد، همراه با فضای تاریکی که به فیلم‌های ترسناک کلاسیک اشاره می‌کند، قلب شما را لمس می‌کند، که البته این کار تخصص تیم برتون است.

8- زیبای خفته (Sleeping Beauty)

زیبای خفته دیزنیهمه آثاری که بر اساس داستان «زیبای خفته» ساخته شده‌اند، لحظاتی واقعا ترسناک را برای مخاطب از همه جا بی‌خبر به نمایش می‌گذارد. یکی از این لحظات سکانسی است که در آن نبردی سینمایی و تمام عیار بین شاهزاده فیلیپ و جادوگر بدجنس که در هیبت یک اژدهای غول‌پیکر با زبان آتش‌افروز ظاهر شده‌است، در می‌گیرد. با این حال، جادوگر بدجنس حتی در شکل معمول خود، با شاخ‌های سیاه و صدای غرش‌مانندش، به اندازه کافی ترسناک است. فضای ترسناک و سبک انیمیشن تیره، همراه با تصویری واضح از جادوی سیاه، انیمشین «زیبای خفته» را به یک تجربه متحرک جسورانه و ترسناک تبدیل کرده‌است.

7- سفید برفی و هفت کوتوله (snow White ang Seven Dwarfs)

سفید برفی و هفت کوتوله

سابقه دیزنی در ساختن داستان «سفید برفی و هفت کوتوله» ممکن است در نگاه اول انیمیشن‌های زیبای کودکان باشد، اما صحنه‌های قابل‌توجهی در این اثر وجود دارد که آن را درخور رتبه هفتم این لیست کرده‌است. اولین مورد، تبدیل ملکه بدجنس به جادوگر پیر وحشتناک و نحیفی است که در آن با صداهای آزاردهنده‌ای که از خود درمی‌آورد، لرزه بر تن بینندگان در سراسر جهان می‌اندازد.

همچنین رویارویی آخر سفیدبرفی با ملکه بدجنس که در آن، ملکه بدجنس سفید برفی را از میان صخره‌های سنگی دنبال می‌کند و طوفان و رعد و برق هر لحظه شدیدتر می‌شود، یکی از همین صحنه‌ها است. با این حال، وحشتناک‌ترین صحنه زمانی است که سفید برفی خود را در جنگل در میان درختانی با سایه‌های وحشتناک و تهدیدآمیز می‌بیند که به نظر می‌رسد زنده هستند و همچنین چشم‌های شیطانی که در تاریکی می‌درخشند و به شیطان ناشناخته‌ای که در سایه‌ها کمین کرده‌، اشاره می‌کنند.

6- دامبو (Dumbo)

دامبو دیزنی

«دامبو» یک انیمیشن کلاسیک بسیار سرگرم‌کننده است که همه اعضای خانواده از تماشای آن لذت می‌برند. اما صحنه‌های ترسناکی هم در این اثر وجود دارد. اگر این انیمیشن را دیده باشید، حتما می‌دانید درباره کدام صحنه صحبت می‌کنیم. سکانس رویایی فیل‌های صورتی بدنام. همانطور که «دامبو» به طور تصادفی الکل مصرف می‌کند (شاید هم نوعی ماده توهم‌زا یا روان گردان)، ما او را در یک سفر سورئال و کابوس‌وار از رنگ‌های زنده، تصاویر درهم و برهم و موجودات عجیب دنبال می‌کنیم. این سفر وحشیانه و گیج‌کننده بدون شک میلیون‌ها کودک را در سراسر جهان با ترکیبی از موسیقی وهم‌آور و تصاویر تخیلی ترسانده است. این صحنه‌ها تجربه‌ای را ایجاد می‌کند که هم مسحورکننده و هم عمیقاً وحشتناک است و هم در تضاد کامل با لحن آرام فیلم قرار دارد.

5- فانتازیا (Fantasia)

فانتازیا

«فانتازیا» مطمئناً یکی از وحشتناک‌ترین و وهم‌آورترین فیلم‌های دیزنی در تمام دوران است. در بخش «شبی در کوه‌های بلد»، «چرنابوگ» وحشتناک، که یک دیو غول‌پیکر است، قدرت‌های ویران‌کننده خود را در یک سکانس کابوس‌وار پر از ارواح سرگردان، تصاویر ترسناک و احساس فرا رسیدن یک فاجعه قریب الوقوع رها می‌کند. کنار هم قرار گرفتن جلوه‌های بصری مهیج و موسیقی ارکسترال قدرتمند، احساس وحشت غیرقابل وصفی ایجاد می‌کند. در مقابل، آوا ماریا لحنی آرام و اثیری ارائه می‌دهد، اما حتی این بخش هم با آواز خواندن تسخیرکننده و فضای سنگین خود، زیبایی وهم‌آوری را به نمایش می‌گذارد. این عناصر آزاردهنده، همراه با ماهیت انتزاعی و تجربی فیلم، «فانتازیا» را به یک شاهکار ظریف و به گونه‌ای منحصر به فرد اضطراب‌آور در آثار دیزنی تبدیل می‌کند که توانایی این کمپانی در کندوکاو در قلمروهای تاریک‌تر تخیل نشان می‌دهد.

4- پینوکیو (Pinocchio)

پینوکیو دیزنی

«پینوکیو» یکی از محبوب‌ترین انیمیشن‌های دیزنی در جهان است. اما با نگاهی به این فیلم، متوجه می‌شویم که این قصه از خیر مضامین تیره و تار نگذشته‌ است. داستان «پینوکیو» درباره یک عروسک خیمه شب بازی است، که با آرزوی تبدیل شدن به یک پسر واقعی توسط یک پری زنده می‌شود. «پینوکیو» به قدری تاریک است که برای بازسازی لایو اکشن 2022، باید قسمت زیادی از آن را حذف می‌کردند. متأسفانه هیچ چیز برای «پینوکیو» آسان نیست؛ نه تنها هر بار که دروغ می‌گوید، بینی‌اش به وضوح رشد می‌کند، بلکه به نظر می‌رسد که همواره با شخصیت‌های وحشتناکی برخورد می‌کند. از ربوده شدن و قاچاق شدن گرفته تا زنده زنده خورده شدن توسط نهنگ، این فیلم چشم‌انداز ناچیزی از شادی دارد. صحنه‌ای که در آن کودکانی که هنوز به سن نوجوانی نرسیده‌اند با نوشیدنی به الاغ تبدیل و مجبور به بردگی می‌شوند، صحنه‌ای است که بسیاری از بچه‌ها به این زودی فراموش نمی‌کنند.

3- کابوس پیش از کریسمس (The Nightmare Before Christmas)

کابوس پیش از کریسمس

«کابوس پیش از کریسمس» که اکنون یک کلاسیک کالت و محبوب طرفداران ژانر وحشت در سراسر جهان است، فریبندگی استخوان‌سوزی دارد که آن را به عنوان یکی از ترسناک‌ترین فیلم‌های دیزنی متمایز می‌کند. این فیلم ترکیبی عالی از جلوه‌های بصری وحشتناک، زیبایی‌شناسی گوتیک و تم‌های هراس‌آور است. شخصیت‌هایی مانند جک اسکلینگتون و اوگی بوگی در این فیلم به طرز لذت‌بخشی رمز‌آلود به تصویر کشده شده‌اند و خود سبک استاپ موشن آن با فضای تاریک ناپایدار به لحن هراس‌آورش می‌افزاید. کاوش فیلم در مضامین مربوط به بزرگسالان و جنبه‌های تاریک‌تر زندگی و مرگ می‌تواند تجربه تماشایی پر شور و حرارتی برای کودکان بوده و جایگاه آن را در این فهرست توجیه کند. علاوه بر این موسیقی فوق‌العاده زیبای «دنی الفمن»، این حس ناخوشایند را حتی بیشتر می‌کند.

2- گوژپشت نتردام (The Hunchback of Notre Dame)

گوژپشت نتردام دیزنی

«گوژپشت نتردام» بدون شک بخشی از ترسناک‌ترین صحنه‌های تاریخ دیزنی را به نمایش می‌گذارد. کلود فرولو بدون شک یکی از تاریک‌ترین و پیچیده‌ترین شخصیت‌های دیزنی است. ترکیبی از تعصب مذهبی، وسواس، و تعقیب بی وقفه اسمرالدا، هاله‌ای از ترس و وحشت واقعی را در این فیلم ایجاد می‌کند. آهنگ هراس‌آور فرولو به نام “Hellfire”، عذاب درونی و امیال شهوانی او را به نمایش می‌گذارد و تضاد فاحشی را در پس زمینه یک فیلم انیمیشن کودکانه ترسیم می‌کند. آزار و شکنجه بی امان کوازیمودو و ظلم او نسبت به دیگران، او را به یک حضور واقعاً وحشتناک تبدیل کرده‌است. «گوژپشت نتردام» مرزهای انتظارات مخاطبان از یک فیلم دیزنی را جابجا می‌کند و به مضامین مربوط به بزرگسالان می پردازد و اعماق تاریک شخصیت‌های انسانی را به نمایش می‌گذارد.

1- دیگ سیاه (The Black Cauldron)

دیگ سیاه

«دیگ سیاه» در سال 1985 منتشر شد و آن زمان یک شکست تجاری محسوب می‌شد که نقدهای بدی هم دریافت کرد. این فیلم بسیار تاریک‌تر از قصه‌های معمول دیزنی، فانتازیا پسری به نام تاران را دنبال می‌کند. این پسر در تلاش برای جلوگیری از دستیابی شاه شیطانی به یک ابزار قدرتمند و خطرناک است. از حضور تهدیدآمیز این شاه شاخدار وحشتناک، با ظاهر اسکلتی و صدای عمیق و ترسناکش گرفته تا فضای تاریک و غم‌انگیزی که در کل فیلم رخنه می‌کند، حس هراس شدیدی در این انیمیشن وجود دارد. فیلم به عناصر ماوراء طبیعی می‌پردازد و موجودات عجیب و غریب و تصاویری آزاردهنده را به نمایش می‌گذارد، که مرزهای انتظارات مخاطبان را جابه‌جا می‌کند. ارتشی از جنگجویان مرده، واقعاً وحشتناک هستند و با تعقیب بی‌امان قهرمانان داستان، ترس و ناراحتی را القا می‌کنند. اگرچه این فیلم در ژانر وحشت قرار نمی‌گیرد اما مخاطبان برای تماشای این سطح از تاریکی مخلوق شرکت محبوب دیزنی آماده نبودند و این فیلم عمدتاً در طی چند دهه گذشته از دید عموم دور ماند.

منبع: مایکت
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • انیسا
    0

    یباره بگید هیچ چیزز نباید دیدی دیگ

  • ایسان
    0

    من دیدم آخه پینوکیو و سفید برفی چه ترسی داشت ؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها