ماجراهای دزدی که فیلمنامه‌نویس شد

نمایش رادیویی «غرب واقعی» اثر سم شپارد با کارگردانی ایوب آقاخانی در ۴ قسمت تولید شده است.

ماجراهای دزدی که فیلمنامه‌نویس شد

ایوب آقاخانی نویسنده و کارگردان تئاتر و نمایش‌هایی رادیویی، در فعالیت‌های رادیویی خود به سراغ آثار مطرح و تأثیرگذاری ادبیات و ادبیات نمایشی جهان می‌رود و این آثار را در قالب نمایش رادیویی کارگردانی و به مخاطب ارائه می‌دهد. وی در یکی از مجموعه‌هایی که کارگردانی کرده است، به سراغ نمایشنامه «غرب واقعی» یا «غرب حقیقی» اثر سم سپارد از آثار مطرح ادبیات نمایشی معاصر جهان رفته است.

سم شپارد نمایش‌نامه‌نویس، کارگردان و بازیگر آمریکایی یکی از پرافتخارترین نویسندگان این کشور در قرن بیستم به‌شمار می‌آید. این برنده جایزه پولیتزر در آثار خود به‌تمامی روح آمریکای معاصر را به تصویر کشیده است. از جمله نمایش‌نامه‌های موفق و صحنه دیده وی می‌توان به نمایش «غرب حقیقی» یا «غرب واقعی» اشاره کرد. سام شپارد در سال ۱۹۴۳ متولد شد و ۷۳ سال بعد بر اثر بیماری «ای ال اس» درگذشت.

«غرب واقعی» ماجرای ۲ برادر با نام‌های لی و آستین است؛ لی دایم‌الخمری بی‌کار است که از راه خلاف پول در می‌آورد و آستین که در فیلم‌نامه‌نویسی به موفقیت رسیده است.

شپارد در غرب حقیقی و از نگاه آستین در فیلم‌نامه‌اش غرب را به ریشه‌های وسترن و خشن خود گره می‌زند.

نمایش رادیویی «غرب واقعی» در ۴ قسمت تولید شده که در اولین قسمت آن با مدت زمان ۱۵ دقیقه و ۳۳ ثانیه، لی در حال گفتن طرح فیلمنامه خود برای آستین است و آستین از جزییاتی که لی می‌گوید و تکرار می‌کند کلافه شده است. گفت‌وگوی آن‌ها درباره فیلمنامه به بحث و جدل می‌رسد. آستین وقتی عصبانیت لی را می‌بیند سعی می‌کند آرامش خود را حفظ کرده و ادامه طرح فیلمنامه را بر اساس آن‌چه لی می‌گوید، بنویسد.

لی با سال تهیه‌کننده به بازی گلف رفته‌اند و بعد از بازگشت از بازی لی به آستین می‌گوید که سال طرح فیلمنامه او را دوست داشته و به او پیش‌پرداخت داده است. آستین در ابتدا این حرف را باور نمی‌کند ولی بعد حرف‌های لی را می‌پذیرد و خوشحال می‌شود ولی … .

منبع: سینما اعتماد
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها