ماجرای بازگشت اصفهانی خوش صدا به ایران/ مروری بر زندگی نصرالله معین؛ از قرائت قرآن تا انتشار پرفروش ترین آلبوم/ سرنوشت معین نیز مانند حبیب می شود؟

بسیاری نگرانند همان اتفاقی که برای حبیب رخ داد برای معین نیز رخ دهد و او با وعده و وعید به ایران بیاید اما نتواند بخواند یا کنسرت برگزار کند.

ماجرای بازگشت اصفهانی خوش صدا به ایران/ مروری بر زندگی نصرالله معین؛ از قرائت قرآن تا انتشار پرفروش ترین آلبوم/ سرنوشت معین نیز مانند حبیب می شود؟

به گزارش خبر فوری، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از جلسه هیات وزیران در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره بازگشت هنرمندانی مانند معین اعلام کرد که این خواننده می ‌تواند به کشور بازگردد (اینجا بخوانید).

بعد از اعلام این خبر بسیاری از هنرمندان، حقوقدانان و اصحاب رسانه شروع به اظهار نظر کردند. گروهی بازگشت معین را شدنی دانسته و نسبت به این اتفاق ابراز خوشحالی کردند. گروهی دیگر نیز این بازگشت را همانند بازگشت حبیب محبیان در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد دانستند.

مرحوم محبیان در سال های پایانی دهه 80 به ایران بازگشت و دولت وقت قول داد که شرایط برگزاری کنسرت در تهران را برای او فراهم کند اما این اتفاق هرگز رخ نداد و حبیب بعد از چند سال گوشه نشینی در یکی از روستاهای اطراف رامسر از دنیا رفت. بسیاری نگرانند همان اتفاقی که برای حبیب رخ داد برای معین نیز رخ دهد و او با وعده و وعید به ایران بیاید اما نتواند بخواند یا کنسرت برگزار کند.

به مناسبت انتشار اخبار مربوط به بازگشت معین به ایران قصد داریم مروری بر زندگی و فعالیت های هنری این هنرمند مشهور و خوش صدای ایرانی داشته باشیم.

معین؛ اصفهانی خوش صدایی که به ستاره ایران تبدیل شد

نصرالله معین نجف آبادی که با نام هنری «معین» شناخته می شود در روز 29 دی 1330 در نجف آباد اصفهان به دنیا آمد. خانواده معین مذهبی بودند و او نیز از این عقاید مذهبی تاثیر گرفت و این باورها تا سنین بالاتر نیز همراه معین بودند؛ تا جایی که مشهور است او همچنان وجوهات شرعی خود را می پردازد.

معین در دوران نوجوانی و جوانی قرآن قرائت می کرد. در 18 سالگی به موسیقی سنتی ایرانی روی آورد و توانست چند اجرا در اصفهان داشته باشد. معین از اساتید به نام آواز اصفهان یعنی استاد تاج اصفهانی و حسن کسایی بهره برده و شاگرد این اساتید بوده است.

معین در جوانی مورد توجه رادیو و تلویزیون اصفهان قرار گرفت. صدای گرم او و تسلطش بر آواز ایرانی باعث شد در رادیو اصفهان اجرا داشته باشد. معین از سال ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۷ در رادیو اصفهان مشغول به فعالیت بود و همزمان در هتل عباسی اصفهان و کاباره هزار و یک شب به اجرای برنامه مشغول بود.

معین در سال 57 نخستین ترانه امروزی خود را اجرا و ضبط کرد. این ترانه «یکی را دوست می ‌دارم» نام داشت و به محض انتشار باعث شهرت معین گردید. معین ره صد ساله را یک روزه طی کرد و به سرعت به یکی از محبوب ترین خوانندگان نسل جدید ایران تبدیل شد.

معین در سال 57 توانست در کنار خوانندگان پاپ بزرگی مانند هایده و مهستی قرار بگیرد. او در اوج شهرت بود که شرایط سیاسی و اجتماعی کشور تغییر کرد و او نیز مانند سایر خوانندگان پاپ عزلت نشین شد.

سفر به لس آنجلس و آغاز دوره دوم فعالیت هنری معین

معین 2

بعد از انقلاب اسلامی و تغییر شرایط سیاسی و اجتماعی کشور، خوانندگان پاپ ممنوع الفعالیت شدند. معین نیز که در اوج شهرت، خاموش شده بود در ابتدای دهه 60 به لس آنجلس مهاجرت کرد و فعالیت هنری خود را بیرون ایران ادامه داد.

معین پس از مهاجرت به آمریکا، با صادق نوجوکی، آهنگساز مشهور ایرانی آشنا شد که حاصل این آشنایی، آلبوم ‌های «ننه» و «خاطره ۷» بودند که در محبوبیت معین تأثیر چشم‌ گیری داشتند. سبک خاص معین که ترکیبی از سبک پاپ و سنت آوازخوانی اصفهان بود در محبوبیت او تاثیر فراوانی داشت و باعث شد نوارهای کاست معین در ایران و خارج پرفروش شوند. به جز ایرانیان، افغان ها و تاجیک ها نیز علاقه زیادی به معین داشتند و ترانه های او را گوش داده و زمزمه می کردند.

معین در دهه 60  زوج هنری موفقی با هایده تشکیل داد و موفق به تولید پرفروش ‌ترین آلبوم سال ۱۳۶۲ یعنی «گل‌های غربت» شد. او در سال 64 نیز با انتشار آلبوم «پریچه» توانست پرفروش ‌ترین آلبوم سال را منتشر کند.

معین در دهه 70 و 80 نیز توانست موفقیت خود را تداوم بخشد. او در دهه 80 در سبک خود کمی تغییر ایجاد کرد و آهنگ هایش را با تنظیم، آهنگ سازی و لحنی جدیدتر منتشر نمود. این حرکت توانست بر مخاطبان معین بیفزاید. حالا هم نسل جدید و هم قدیمی ترها به آهنگ های او گوش می دادند. او همچنین، در سال های اخیر از ترانه های ترانه سرایان جوان اما موفقی چون روزبه بمانی، افشین یداللهی و افشین مقدم استفاده کرده و توانسته است سبک و سیاق موسیقیایی خود را نو و جدید نگه دارد.

نصرالله معین در طول این سال ها توانسته حدود 26 آلبوم و صدها تِرک منتشر کند و یکی از پرکارترین خوانندگان پاپ ایرانی به حساب می آید. او همچنین، علاقه اش به موسیقی سنتی و آواز اصفهانی را حفظ کرده و بسیاری از آوازهای سنتی ایران را بازخوانی کرده است. صدای گرم او باعث شده این ترانه های بازخوانی شده محبوبیت زیادی پیدا کنند.

معین دو بار ازدواج کرده است. یک بار در سال ۱۳۶۸ و یک بار در سال 1378. ازدواج نخست او با زنی اسپانیایی بود. او و همسرش در سال 1374 جدا شدند. پریچه، نخستین دختر معین، فرزند مشترک این دو است. همسر دوم وی ایرانی است. ستاره نام فرزند دوم معین است که از همسر دومش دارد. معین هم‌اکنون مقیم آمریکا است و در لس‌آنجلس زندگی می ‌کند.

بازگشت او به ایران هرچند چندان‌ محتمل نیست اما می‌تواند نشانه‌ای از چرخش فرهنگی در قبال خوانندگان لس‌آنجلسی باشد.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 46
  • مسعود
    6

    خیلی عالی میشه .مومن ترین خواننده .سرزمین مادریش حقشه برگرده باقی عمرشو به ایران عزیز.معین نازنین خیلی دوست داریم🌺

    نظرات شما -
    • ناشناس
      7

      ایشان زاده اصفهان است یعنی بسیار زیرک و دانا هستند شغل و ممر درامد ایشان خوانندگی است خواننده بر حسب ذوق و سلیقه مردم ترانه و اهنگ انتخاب میکند و اجرا میشود جناب اقای معین سبک و سیاق خوانندگی خاص دارند و با دست خودش پشتبانه های تجربی و علاقه مردم به نوع ترانه هایش را از دست نمیدهد کسانیکه جناب معین عزیز را می شناسند میدانند ایشان برای تمام اثار هنری خودش تعصب و یک وابستگی خاصی قائل است بنابر این این انتظار را نداشته باشید ایشان بیایند ایران برود در سالنی که مردم دارند چلوکباب میخورند خوانندگی کند ابدا امکان پذیر نیست . سبک و سیاق ترانه های ایشان اکثرا شیش و هشت است یعنی رقص دارد و قر داره با توجه به اوضاع فرهنگی هنری ایران همان شب اول باید از بازداشتگاه خیابان وزرا او را پیداکنید ضمنا همان کسانیکه در حوزه هاو سازمانهای هنری ایران این ممیزی ها را انجام میدهند در اتومبیل شخصی و منازلشان تمام سی دی های معین و دیگران را دارندبنابر این دادا دل خوش نکنید که ایشان پا روی چشمان ما دوستدارانش بگذارد و بیاید ایران ؟

    • محمد ایمانی
      0

      حالا چون زاده اصفهانه زیرک و دانا هیت؟ پسر خوب مشهد تهران تبریز لرستان سیستان همه این شهرها و مابفی شهرها باهوشن

    • ناشناس
      4

      جاودانه ی بیتکرار داریوش اقبالی

  • علی
    5

    مگه می خواد بیاد؟ حالا بیاد ایران و ببینه که تو ذوقش می خوره ، حالا چی بپوشیم

  • دانا
    7

    همه ایرانی ها حق دارند برگردند به وطنشان

    نظرات شما -
    • مت
      12

      متاسفانه دیگه وطن نیست، به قول بزرگ زنی شده صد پاره

  • محمدایمان
    3

    ای الهه ی ناز

  • ناشناس
    6

    بازم انتخابات شد و باز هم یه سری بازار گرمی مکنن آخه بیاد ایران چکار ایرانی‌های داخل کشور دارن فرار میکنن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      بیایدبی شک به سرنوشت حبیب دچارمیشود

  • صالح
    5

    اشتباه میکند و بعدا پشیمان خواهد شد ودر نهایت دق خواهد کرد.چون آزموده را آزمودن خطاست

  • متفاوت
    4

    چه خوش خیالند برخی.نمیدانید نزدیک انتخابات است ومشارکت مردمی؟

  • فقد خیابان اصلی
    2

    بنده خدا فکر نکن شهر شما مثل قبل آباد و سبز و باصفاست و.مردمان مهربانی دارد بی آبی و ساختمان‌های تکراری و مردمی با هم غریبه مثل بقیه نقاط ایران آزارت خواهد داد همانجا بمان لااقل از صدایت تا باقیمانده عمر ما و شما استفاده کنیم

  • ناشناس
    3

    بچه نشین بابا شو تبلیغاتی دولته
    به هزار بهانه یا کنسرتش رو به هم میزنن یا با سخت گیری اصلٱ نمی تونه برنامه اجرا کنه فقط میتونه به چرخی بزنه تو ایران بعد خدا حافظ

  • بهرام
    3

    داداش معین برگرده چیکار کنه بشینه کنار زاینده رود اشغال هاشو ببینه یا وقتی می خونه براداران آتش به اختیار بیان ببرند ارشادش کنن ...معین و امثال او هنوز تصویرشان از ایران مثل زمانی که مجبور به خروج از ایران شدند هنوزم زاینده رود و دریاچه ارومیه و تخت جمشید و اصفهان پرآب و زنده و تهران و شیراز و کارون و اهوازو مثل پنجاه سال قبل می دانند وگرنه الان ....

  • ناشناس
    4

    شماها خیلی جدی گرفتی حالا این یارو چیزی گف مگه معین دیوانس با این شرایط بیاد ایران

  • ناشناس
    10

    بازگشت معين فكر خوبي هست

  • قاسم
    1

    خدا کنه بیاد و اجازه فعالیت بهش بدن خیلی ها مشتاق دیدنش هستن

  • خادمی
    1

    معین نیا !نیا.......

  • ایمن
    0

    او احمق نیست.

  • ناشناس
    0

    کی توایران عاقبت بخیر شده که معین بشه نه آقا هرکی بیاد ایران بدبخت میشه

  • فاطمه
    0

    کاشکی هایده مهستی هم زنده بودند بیان ایران حمیرا هم بیاد

  • دولتی کاشمر
    0

    سلام انشااله باآمدن او راه بازشه بقیه هم بیان

  • ناشناس
    0

    سلام من با تمام نظرات شماها موافقم خدایی بیاد چیکار کنه حبیب خدابیامرز چکار کرد این خواننده مردمی هم مثل حبیب نیا آقای معین عزیز اینها همشون دورغگوهستند

  • احمد
    0

    دلم می‌خواد به اصفهان برگردم
    بازم به اون نصف جهان برگردم

  • علی
    1

    استاد معین هرگز فریب این حرف ها را نمی خورد و طرفدارانش در سر تا سر ایران و کشور های دیگه وجود دارند.

  • علی
    1

    استاد معین هرگز فریب این حرف ها را نمیخورد و طرفدارانش در سر تا سر ایران و کشور های دیگه وجود دارد.

  • تلمبه
    7

    بهترین و یگانه ترین جادوی صدا فقط داریوش اقبالی ستار ابی مرحوم شاهرخ و روح مرحوم شاهرخ و ناصر خان ملک مطیعی و بهمن مفید ایرج قادری بیک ایمنوردی حبیب ووووووشاد

  • Slam
    1

    هر که از عشق تو گمشد از تو پیدا میشود ذره ناقابل دل از تو دریا میشود

  • ناشناس
    5

    اگر این رییسی بتونه معین رو بیاره ایران علیرغم تمام فشارهای اقتصادی که خودش و دولتش بر سر ما اوردن حاضرم رای بدم و برم پای صندوق

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      فساد چای دبش، کشته های بمب‌گذاری کرمان ونداشتن امنیت ازدست اینا و اونا گرونی وتورم همه رو فراموش کردین سرگرم خبر بازگشت معین شدین ،اینا خوب مارو شناختن میدونن چطوری بازیمون بدن ،شک نکنین بازم میرین رأی میدین

  • ناشناس
    1

    یادمون نره طیفی قدرت به دست هستند که برای رای با تتلویی دیدار داشتند که بهیچ عنوان قبولش نداشتند ...جوک سال شد دیدار تتلو با رئیسی
    الان یکم پیشرفت کردند و دست رو خواننده ای گذاشتند که هم محبوب همه مردم هست هم سیاسی نیست...اما مردم فر یب نمیخورن تجربه تلخ بازیگران و خواننده ها رو داریم

  • ایرانی
    1

    حالا بیاد ایران اگر شرایط براش خوب نبود برگردد برایش فال است وتماشا

  • وحید قنبری
    2

    با سلام .بنده با استاد تماس گرفتم و راجع به قصد بازگشتشان به وطن ،پرسیدم‌.
    ایشان فرمودند:( دادا اگه کلاهم اینجا بیفته ،بر نمیگردم
    فکر اقتصاد ویران و امنیت بی سامان خودتون باشید..)

  • ناشناس
    1

    خواننده عزیز و دوست داشتنی :(( امید )) که مدتها نیز در جبهه های جنگ با صدام در مناطق عملیاتی بوده نیز باید با آغوش باز ملت و مسئولان بازگردد

  • ناشناس
    3

    چرا خوانندگان خانم عزیز : گوگوش - شهره - لیلا فروهر را نمی گذارید بیایند؟

    نظرات شما -
    • ✌✊
      0

      اینا اگر امام زمان هم بیاید فاتحشو میخونن میدن دستش...معین که جای خودش رو داره

  • ناشناس
    0

    روباه به شماها اعتماد ندارد

  • ناشناس
    0

    سرنوشت معین در صورت آمدن به ایران صد مرتبه بدتر از حبیب خواهد بود چون وزیر و رییس جمهور هیچ تضمین قابل اجرا و الزامی نمیتونند بدند و عملا در حیطه اختیارات اینها نیست.

  • یوسف. س
    0

    هرگز به ایران نیا. اینا همشون دروغگو هستند و میخوان ازت سواستفاده کنند. اینا همش طرفند انتخاباتي. از ما گفتن بود بعد 44 سال زندگی تو این کشور

  • ناشناس
    0

    از سرنوشت حبیب عبرت بگیر

  • ناشناس
    0

    خبر معین یک عملیات خبری برای لاپوشانی وانحراف اذهان جامعه از دزدی ها و اختلاس ها است
    ساده نباشید!

  • صبا
    0

    اگر خوانندگان داخلی حسادت نکنند و دیگران فضولی نکنند ،معین می تواند بیاید واتفاقی هم نمی افتد.

  • ایرانی
    0

    استادمعین فردی باشخصیت بزرگ و هنرمندی با غیرت نسبت به ایرانه،،،اگه برگرده خوبه ولی یه عده تندرو شاید مانع فعالیتش بشن،،،خوانندگان داخلی که یکسری هاشون اصلا خواننده نیستند دارند فعالیت میکنند و مبتذل میخونن. نمی‌دونم چرا خوانندگانی مثل معین ، داریوش و ....چرا اجازه کار اگه بیان پیدا نمیکنن.

  • کل ایرانی ها
    0

    ما ایرانیهاهمگی بی صبرانه منتظر آمدن عزیزان : حمیرا - گوگوش - لیلا فروهر - شهره - فتانه - نوش آفرین هستیم .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      خانمهای عزیز : عهدیه - شکیلا - هنگامه - ستین - سحر - را هم اضافه کنید .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها