نیاز به تحقیق درباره مبانی قرآنی تمدن اسلامی داریم

نیاز به تحقیق درباره مبانی قرآنی تمدن اسلامی داریم

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا حجت‎الاسلام سعید بهمنی، عضو هیئت علمی شورای توسعه و فرهنگ اسلامی در همایش ملی نظام‌سازی قرآن، فرهنگ‌سازی قرآن و مدیریت امور قرآنی در قالب اولین همایش بین ‎ المللی مطالعات میان ‎ رشته ‎ ای قرآن کریم که امروز با حضور حجت‌الاسلام حمید محمدی، قائم مقام رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و جمعی از اساتید حوزوی و دانشگاهی برگزار شد، با اشاره به اینکه در نظام سازی قرآنی نیاز به تعریف، ضرورت، جایگاه پژوهشها، اولویت مطالعات و آسیب‎شناسی داریم، گفت: نظام‌سازی قرآنی به حسب واژه عنوان نویی است که بر گرفته از بیانات رهبر انقلاب و برآمده از منشور توسعه فعالیتهای قرآنی کشور است هرچند این عنوان بعد از انقلاب اسلامی توسط آیت ‎ الله مصباح و جوادی به عناوین مختلف استفاده شده است. اما تحقق نظام‌های منسجم مبتنی بر نظام قرآن یکی از آرزوهای هر مسلمانی است و موضوعی است که ذهن بسیاری از دانشمندان را به خود واداتشه است.

وی درباره ضرورت موضوع نظام‎سازی قرآنی، گفت: بعد از انقلاب اسلامی، یافتنِ اصلاح نظام‌های موجود و هماهنگی آن با مبانی دینی به عنوان آن چیزی که در قانون اساسی به عنوان نظام حق و عدل قرآن شمرده شد، بحث حساس و مهمی است.

عضو هیئت علمی شورای توسعه و فرهنگ اسلامی با اشاره به اینکه اوایل انقلاب در روزنامه‎ای منسوب به حزب کمونیست شوروی اشاره به این شده بود که شیخی در ایران پیدا شده است که می‎گوید اسلام برای خودش حرف و ادعا دارد و حرفش هم غیر از آن چیزی است که در غرب و شرق رواج دارد، افزود: آنها مدعا شده بودند که آن شیخ ـ که آیت‎الله مصباح یزدی بود ـ اگر ادعای خودش را اثبات کند، انقلاب اسلامی واجد زیرساخت‌هایی می‎شود که هیچ وقت قابل شکست نیست و به عنوان جریان سوم می‎تواند در جهان ادعا کند.

محمدی با بیان اینکه چیزی که آیت‎الله مصباح یزدی آن زمان مطرح کردند، مسأله‌ای بود که بعدها در قالب گفتمان حوزه و دانشگاه پیگیری شد، گفت: آن زمان امید داشتیم طی 35 سال به یک خروجی خاصی می‎رسیدم تا امروز ننشینیم اصل موضوع را بحث کنیم. متأسفانه به دلیل پیچیدگی‎های موضوع یا کاستی‎هایی که در این زمینه صورت گرفت، ما امروز واجد دستاوردها علمی خوبی که ما را در این زمینه بتواند کمک کند، نیستیم.

وی افزود: بنابراین ما به خاطر کارآمدی حکومت اسلامی که منوط به برخورداری از نظام قدیم معرفتی است، باید پاسخی کارآمد برای پرسشها داشته باشیم. اگر این پاسخ را ندهیم، قطعاً چالشهای جدی فراروی حاکمیت شیعی خواهد بود. مقام معظم رهبری فرمودند: ریشه علوم اسلامی را باید در قرآن یافت؛ یکی از بخش‎های پژوهشهای قرآنی این است که باید در زمینه‎های گوناگون به نکات و دقایق قرآن توجه کرد و مبانی علوم انسانی را در قرآن یافت؛ این یک کار بسیار اساسی و مهمی است، در این صورت آن وقت متفکران، پژوهشگران و صاحبنظران عرصه علوم انسانی می‎توانند بر این پایه و اساس بناهای رفیعی را ایجاد کنند؛ و آن وقت می‎توانند از پیشرفتهای دیگران و غربی‎ها که در علوم انسانی پیشرفت داشته‎اند نیز استفاده کنند، اما مبنا باید قرآنی باشد. (در جمع بانوان قرآن‎پژوه سال88)

محمدی در توضیح جایگاه پژوهش‌های نظام‌سازی گفت: به نظر می‎رسد از ابعاد مطالعاتی مورد نیاز جامعه و حکومت اسلامی، تبیین همین موانع و گزاره‎های شکل‎گیری نظامات جامعه مبتنی بر معارف قرآن کریم است که نام آن مطالعات نظام‎سازی است. زیرا ما در منشور توسعه فعالیت‎های قرآنی کشور سه رویکرد اساسی داریم: رویکرد فرهنگ‎سازی، هماهنگ‎سازی و نظام‎سازی. منشور به عنوان عالی‎ترین سند راهبری فعالیت‌های قرآنی کشور تلاش کرده است به این سه موضوع کلیدی توجه کند و جهت‎گیری لازم برای رسیدن به این سه گزاره را فراهم کند. آنچه به نظر می‎رسد به عنوان اساس و پایه مطرح است، رویکرد سوم است. اگر در حوزه مطالعات نظام‎سازی توانستیم گام‎های مهمی برداریم، می‎توانیم آینده‎ای مناسب برای جامعه اسلامی پیش‎بینی کنیم.

وی با اشاره به اینکه مطالعات نظام‎سازی مجموعه مطالعاتی است که باید منجر به اهدافی خاص شود، گفت: اولین هدف، بازطراحی کلان‎نظام ‎های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و دوم، خرده‎‏نظام‎های آن که مبتنی بر معارف قرآنی است. بنابراین اگر مطالعات نظام ‎ سازی این نقشه را ارائه داد، می‎توانیم به آینده امیدوار شویم. بنابراین بستر مطالعات در علوم و معارف قرآنی در قالب تحقیقات بنیادی که در مراکز حوزوی و دانشگاهی که انجام می‎شود، با اتخاذ رویکرد مناسب به عنوان حلقه‎ای از سلسله مباحث پیوسته مطالعات نظام اسلامی می‎شود به حساب آورد، منتها اگر این حلقه‎ها نسبت‎شان را با هم تعریف نکنند و اگر جایگاه ویژه خودشان را در سلسله تولید دانش در حوزه نظام‎سازی پیدا نکنند، به یکسری مطالعات پراکنده‎ای می‎رسند که کمابیش در طول این سالها بوده است و قابل انکار نیست.

عضو هیئت علمی شورای توسعه و فرهنگ اسلامی هدف اصلی مطالعات نظام‎سازی را دو مسأله کلیدی به نام تولید دانش و تولید ادبیات علمی دانست و افزود: این دو گزینه مورد نیاز برای حاکمیت روح قرآن بر نظام‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است. اما از چه طریقی حاصل می‎شود؟ یکی از طریق پژوهش در معارف قرآنی برای دریافت و ارائه مضامین قرآنی متناسب با نیازهای مختلف و دوم، باطراحی این نظام‌ها بر اساس مفاهیم قرآنی. البته بستر توسعه این مطالعات، شکل‎گیری موضوع مهمی به نام حلقه‎های مطالعات چندرشته‎ای قرآنی در گستره وسیع علوم انسانی است.

محمدی با بیان اینکه متأسفانه مطالعات قرآنی موجود و آنچه به عنوان تفسیر شناخته می‎شود، شاید بیش از 90 درصدش نام تفسیر تعلق نگیرد، گفت: اکثر آنچه به عنوان تفسیر شناخته می‌شود، در حقیقت آشنایی با واژه، نحو، بلاغت و آشنایی ابتدایی از آیات است. اینها تفسیر به معنای پرده کنار زدن و استنطاق سؤالات کلیدی در حوزه نیازهای بشری نیست.

وی با بیان اینکه برای تفسیر نیاز است سه حرکت تفسیری رخ دهد، گفت: اگر قرآن را در سه عرصه توانستیم استنطاق کنیم، نامش را تفسیر می‎گذاریم، غیر از آن تفسیر امکان‎پذیر نیست. اول، کشف نظامات هستی‎شناسانه قرآنی. دوم، کشف نظامات ارتباطی در حوزه اجتماعی‎، سیاسی و فرهنگی و سوم، مسائل مستحدثه. در حوزه مسائل مستحدثه که حجم وسیعی دارد، لازمه‌اش دست به دامان عترت شدن است.

محمدی با اشاره به اینکه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی بناست محقق تعریف، ضرورت، جایگاه پژوهشها، اولویت مطالعات، آسیب‎شناسی و آفاق نظام‌سازی قرآنی باشد، تصریح کرد: این اولویت به تمام مراکز حوزوی و دانشگاهی به صورت رسمی سالهاست ابلاغ شده است و هر نوع پژوهش و تدوین رسانه با محوریت این موضوع را در هم کردیم و پیش نمی‎بریم.

وی با اشاره به اینکه در مطالعات نظام‎سازی اولویت‌هایی وجود دارد، افزود: اول، تولید مبانی و ادبیات علمی و اصطلاح‎شناسی. یعنی در واقع حداقل یک بار باید این کار صورت بگیرد و در آن توافق شود. دوم، موضوع روش‎شناسی پژوهش‌های تخصصی از جهت قرآنی و مابین رشته‎ای است. سوم، تولید و توسعه معرفت در حوزه علوم انسانی مبتنی بر معرفت‎شناسی، هستی‏‌شناسی و روش‎شناسی مبتنی بر قرآن کریم است. چهارم، شناسایی و آسیب‎شناسی پیشینه و وضع موجود فعالیتهای نظام‎سازی قرآنی.

محمدی با اشاره به اینکه بازآفرینی و مدل‎سازی مرجعیت معرفتی قرآنی و هویت‎سازی تمدنی قرآن کریم بر پایه منابع دانشی و نهادی از دیگر اولیتهای مطالعات نظام‎سازی است، افزود: این امر بسیار کار حساسی است که به شدت به آن بی‎توجه هستیم. به مقصد و مقصود نهایی جمهوری اسلامی که تحقق تمدن قرآن‎بنیان در جهان معاصر است، توجه جدی نشده است. یعنی مجموعه آیات معرفتی و گزاره‎هایی که می‎تواند این تمدن قرآنی را اجرایی و عملی کند، مورد بحث واقع نشده است.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها