معرفی 4 فیلم جشنواره سی و هفتم

در این گزارش قصد داریم چهار فیلم «سال دوم دانشگاه من»، «ماجرای نیمروز: رد خون»، «غلامرضا تختی» و «متری شیش و نیم» را به طور خلاصه معرفی کنیم.

معرفی 4 فیلم جشنواره سی و هفتم

«سال دوم دانشگاه من» ساخته رسول صدرعاملی

صدرعاملی با رجوع به روایت قصه دختران جوان، انگار می خواهد موفقیتش را در «دختری با کفش های کتانی»، «من ترانه 15 سال دارم» و «دیشب باباتو دیدم آیدا» تکرار کند.

آخرین فیلم رسول صدرعاملی در مقایسه با دو یا سه فیلم اخرش پیشرفت های نسبی داشته است. اما وقتی این فیلم را کنار ملودرام های درخشان صدرعاملی در دهه های گذاشته می گذاریم، بیشتر به حفره های موجود در فیلمنامه این فیلم پی می بریم.

در حقیقت فیلمنامه و شخصیت محوری (مهتاب) توان جذب تماشاگر به سوی خود را نداشته و به عنوان قهرمان قابلیت همراهی تماشاگر تا انتهای داستان را ندارد. صدرعاملی در انتخاب بازیگر نقش مهتاب نسبتا موفق عمل کرده و توانسته بازی خوبی از یک بازیگر تازه کار در فیلم خودش بگیرد.

«ماجرای نیمروز: رد خون» ساخته محمدحسین مهدویان

روایت کلی این فیلم پیرامون اتفاقات بعد از پایان جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۷ و عملیات مرصاد می باشد و قصه همان گروه اطلاعاتی-عملیاتی «ماجرای نیمروز» است که بعد ۷ سال و در بحبوحه آتش بس متوجه تحرکاتی در نیروهای منافقین می‌شوند. با حمله منافقین به خاک ایران و شروع عملیات مرصاد، باقیمانده این گروه وارد معرکه جدیدی می‌شوند.

همچون قسمت اول هادی حجازی فر، جواد عزتی، مهدی زمین پرداز و حسین مهری در «ماجرای نیمروز: رد خون» بازی می کنند؛ در کنار آنها بهنوش طباطبایی، محسن کیایی و هستی مهدوی به عنوان بازیگر به این فیلم اضافه شدند.

چهره‌های نظامی و سیاسی واقعی زیادی در «ماجرای نیمروز: رد خون» به تصویر کشیده شده اند. شهید صیاد شیراز ی یکی از این چهره‌ها است که در فیلم حضور موثری دارد.

«غلامرضا تختی» ساخته بهرام توکلی

چالشی دشوار برای بهرام توكلی و سعید ملكان (به ترتیب كارگردان و تهیه‌كننده فیلم تحسین شده تنگه ابوقریب) كه به جای استراحت در ساحل امن و آرام موفقیت این اثر دفاع مقدسی و جنگی، به جنگ دیگری رفتند؛ یعنی روایت زندگی پرفراز و نشیب و دراماتیك و البته پر از ابهام و سوال جهان‌پهلوان تختی.

سال‌ها پیش زنده‌یاد علی حاتمی سراغ ساخت فیلمی درباره قهرمان محبوب و پرآوازه كشتی ایران و جهان رفت، اما بیماری و مرگ به او امان نداد تا فیلم را به سرانجامی برساند. فیلم چند سال بعد بهروز افخمی هم روایت نامتعارفی داشت و مقبول مردم نیفتاد. اما ظاهرا توكلی این چالش را به جان خریده كه در این زمینه، گامی رو به جلو بردارد، هرچند این حركت روی لبه تیغ، ممكن است به ثمر ننشیند و تماشاگر ترجیح دهد این اسطوره و تك گل باغ پهلوانی را تنها روی تشك كشتی و در دنیای واقعیت به یاد بیاورد، نه بر پرده سینما.

محسن تختی، شاهرخ شهبازی، علیرضا گودرزی و ماهور الوند از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

«متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی

یك فیلم كنجكاو‌برانگیز؛ هم به دلیل تجربه موفق قبلی سعید روستایی و هم به دلیل تركیب بازیگران كه البته باز برخی از آنها در «ابد و یك روز» هم همكاری درخشانی با هم داشتند.

اینجا هم البته مثل آن فیلم با موضوع اعتیاد و مواد مخدر روبه‌روییم، هرچند تكراری است، اما روستایی در فیلم قبلی كاری كرده که ما دور از جان، خمار تماشای این یكی هم باشیم!

فرهاد اصلانی، پیمان معادی، نوید محمدزاده و پریناز ایزدیار تعدادی از بازیگران این فیلم هستند.

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها