معرفی چهار فیلم سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

در این مطلب به طور اجمالی چهار فیلم

معرفی چهار فیلم سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

«23 نفر» ساخته مهدی جعفری
23 نفر از نوجوانان 13 تا 18 ساله در عملیات مقدماتیِ بیت المقدس در سال 1361 اسیر می‌شوند. صدام پس از شکست در خرمشهر سعی دارد از این ماجرا سوء استفاده کند. لذا آنها را به کاخ خود می‌آورد و اعلام می‌دارد که به زودی آنها را به ایران خواهد فرستاد. مطبوعات عراق عکس‌هایی از آنها منتشر می‌کنند. 23 نفر که در موضع انفعالی قرار گرفته‌اند اعتصاب غذا می‌کنند تا به جمع سایر اسراء بازگردند. آنها به خواسته خود می‌رسند و به این سبب تا روز 26 مرداد 1369 در اسارت می‌مانند.

در جریان اسارت آنها صدام دستور می‌دهد از بین ٢٠٠ نفر اسیر این ٢٣ نفر را که رنج سنی‌شان بین ١٣تا ١٩سال بوده جدا کنند. طبق نقشه و برنامه‌ریزی بعثی‌ها برای آنها کفش و لباس شیک خریده می‌شود تا آنها را برای شوی تبلیغاتی صدام آماده کنند. صدام به همراه دختر خردسالش یک جلسه با این ٢٣نفر تشکیل می‌دهد تا با استفاده از عکس‌های این جلسه به تبلیغ علیه جمهوری اسلامی بپردازد. بنابراین وقتی آنها از قصر به زندان بغداد بازمی‌گردند به واسطه احساس گناهی که داشتند، دست به اعتصاب غذا می‌زنند و 3 شرط برای رژیم بعثی عراق تعیین می‌کنند؛ اول اینکه تبلیغات را متوقف کنند، دوم با نماینده صلیب سرخ دیدار کنند و در آخر اینکه آنها را به اردوگاه بازگردانند. اما رژیم بعثی عراق دست به شکنجه این نوجوانان می‌زند. هرچند در نهایت وادار به پذیرش شروط آنها و بازگرداندن این نوجوانان به اردوگاه می‌شود.

«شبی که ماه کامل شد» ساخته نرگس آبیار
این فیلم روایت دختر جوانی از مناطق جنوب شهر تهران است که درگیر عشق جوانی شهرستانی می‌شود و این در حالی است که دختر به دلایلی مجبور به مهاجرت از ایران است که در این مسیر برادرش با او همراه می‌شود، اما در میانه راه اتفاقاتی برای آن‌ها رقم می‌خورد.

«شیار 143» و «نفس» دو ساخته قبلی نرگس آبیار که در جشنواره فجر به نمایش درآمدند توانستند سیمرغ بلورین بهترین فیلم و بهترین فیلم از نگاه ملی را دریافت کنند و به همین دلیل می‌توان پیش بینی کرد که فیلم جدید او هم از استانداردهای لازم در جذب مخاطبان بهره‌مند باشد. از سوی دیگر شنیده می‌شود داستان این فیلم به خاندان ریگی مرتبط است و اگر این گمانه‌ها صحیح باشد، از حالا بسیاری منتظر تماشای روایت آبیار از اعضای این گروه هستند.

«بنفشه آفریقایی» مونا زندی حقیقی
شوکو، زنی میانسال متوجه می‌شود که فرزندان همسر سابقش، فریدون او را به خانه سالمندان سپردند. او، و همسر دومش، رضا تصمیم می گیرند از فریدون نگهداری کنند؛ آن هم در خانه خودشان. در این حین، رابطه شوکو و فریدون به طرز قابل توجهی تغییر می کند. این موقعیت جدید بر زندگی روزمره شوکو و رضا تاثیر می گذارد و تغییرات ناخواسته ای برای هر سه نفر آنها به همراه دارد.
فاطمه معتمدآریا، سعید آقاخانی، رضا بابک، رویا جاویدنیا، مهدی حسینی نیا، مریم شیراز ی و ندا جبرائیلی بازیگران این فیلم هستند.

«آخرین داستان» ساخته اشکان رهگذر
دلپذیر است که سازندگان این انیمیشن، به سراغ یکی از داستان های پرتعداد و جذاب شاهنامه فردوسی، اثری سترگ که پر از وقایع و ایده های درخشان و دراماتیک است، رفته اند. اما، با کمال تأسف، در نهایت با تلاشی هدر رفته رو به روییم به گونه ای که حتی حضور بزرگی چون محمد چرمشیر هم نتوانسته به نجات فیلم کمک کند.

فیلم میان قطب های مختلف (ضحاک، کاوه آهنگر، آفریدون و...) معلق است و نمی تواند هیچ بخشی را به شکلی متقاعدکننده پرورش دهد.
برخی از تغییرات دراماتیکی که سازندگان در اصل داستان ایجاد کرده اند (از جمله نمایش فریدون به عنوان شخصیتی متزلزل که باید دگرگون شده و خود را به دیگران اثبات کند) شکل مناسبی از به روزرسانی داستانی قدیمی به نظر می رسد.
اما این ایده ها هم به سرانجام مناسبی نمی رسند: فریدون در نهایت نقشی کلیدی در ماجرا ایفا نمی کند و تقابل نهایی (به سبک تراژدی های یونان باستان) با دخالت نیروهای فرابشری به نتیجه می رسد. در چنین شرایطی، حکمت قرار دادن ابیات مشهور شاهنامه ("فریدون فرخ فرشته نبود"...) در انتهای فیلم مشخص نیست.

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها