پسر دیکتاتور در سری آ/ ساعدی قذافی، روزی روزگاری در ایتالیا

پسر سوم دیکتاتور، ساعدی قذافی، پسر معمر قذافی نخستین لیبیایی تاریخ سری آ ایتالیا شد.

پسر دیکتاتور در سری آ/ ساعدی قذافی، روزی روزگاری در ایتالیا

در ابتدای قرن 21، وقتی که تیم های ایتالیایی بازیکنان خارجی بزرگ و نامداری می خریدند، یکی از عجیب ترین انتقالات تاریخ سری آ در سال 2003 رقم خورد. لوچانو گائوچی، رییس باشگاه پروجا، ساعدی قذافی ، پسر سوم معمر قذافی ، دیکتاتور فقید لیبی را خریداری کرد. انتقال ساعدی قذافی به سری آ، توجهات بسیاری را به پروجا جلب کرد. با این حال حضور ساعدی قذافی در سری آ مثل یک بلوف بزرگ بود زیرا او فقط در دو بازی و دقایق محدودی برای تیم تحت هدایت سرسه کوزمی به میدان رفت.

ساعدی برخلاف برادران بزرگ ترش، علایق دیگری نسبت به سیاست داشت و در زمینه فوتبال و سینما، علاقه نشان داد. او از دوران نوجوانی برای باشگاه های الاهلی و الاتحاد لیبی، دو باشگاه مهم طرابلس در پست هافبک تهاجمی بازی کرد. او پس از به تن کردن پیراهن تیم ملی لیبی، در آستانه سی سالگی به فوتبال ایتالیا رفت. ساعدی قذافی پیش از انتقال به سری آ، بخشی اندکی از سهام یوونتوس، تیم مورد علاقه اش را از طریق شرکت نفتی Tamoil که اسپانسر یوونتوس بود، خریداری کرد و در سوپرکاپ ایتالیا 2002 که در لیبی برگزار شد، همراه با یوونتوسی ها جشن گرفت. در سال 2003 فرصت انتقال به سری آ، زندگی ساعدی قذافی را تغییر داد. به گزارش روزنامه رپوبلیکا، پسر سرهنگ معمر قذافی که از دوستان لوچانو گائوچی، رییس پروجا بود به او پیشنهاد داد:

آقای رییس، فکر می کنید فکر می کنید من بتوانم در سری آ و شاید در تیم شما بازی کنم؟

پسر دیکتاتور در سری آ/ ساعدی قذافی، روزی روزگاری در ایتالیا ساعدی قذافی و شرکت در جشن قهرمانی یوونتوس در سوپرکاپ ایتالیا 2002

ناکامی در پروجا و دوپینگ

اما جواب رییس پروجا، عجیب بود و او پاسخ مثبت داد. سه هفته مذاکره انجام شد و قذافی جوان یک هفته پس از موافقت پدرش برای ترک لیبی، در 29 ژوئن 2003 به پروجا پیوست. گائوچی در مصاحبه با گاتزتا دلو اسپورت درباره جذب ساعدی قذافی گفت:

ما شخصی را به تیم آوردیم که در تمام دنیا شناخته شده است. قابل درک است که چند روز طول کشید تا سرهنگ قذافی، موافقتش برای این انتقال را اعلام کند. با این انتقال، ما نام مان را در تاریخ فوتبال ثبت کردیم. با آغوشی باز، ساعدی را می پذیریم و هر کاری می کنیم تا او سریعا با مشکلات و سختی های فوتبال ایتالیا تطبیق یابد. من مطمئنم قذافی قطعا می تواند با فوتبال ایتالیا تطبیق یابد. سرسه کوزمی نیز ثابت کرده می تواند بازیکنان آماتور را به سطح بالایی برساند و این بار در قبال قذافی این کار را انجام می دهد.

پسر دیکتاتور در سری آ/ ساعدی قذافی، روزی روزگاری در ایتالیا معارفه ساعدی قذافی در پروجا

البته از نظر تاریخ سازی، حق با گائوچی بود. تاکنون پسر یک رهبر سیاسی در فوتبال حضور نداشته است. معارفه قذافی در پروجا، واقعا خاص بود. این معارفه در قصر توره آلفینا متعلق به سال 1200 میلادی با حضور 500 مهمان برگزار شد. مخاطبان بین المللی هم در این مراسم حضور داشتند و از استرالیا گرفته تا مصر و آمریکا، خبرنگاران برای پوشش این رویداد حاضر بودند. سفیر لیبی در ایتالیا به همراه شهردار پروجا، کلاریسا برت، بازیگر زن مشهور ایتالیایی و فرانکو سنسی، رییس وقت رم که دوست صمیمی گائوچی بود در معارفه قذافی شرکت کردند. ساعدی قذافی در آن مراسم، 30 محافظ شخصی داشت تا امنیتش کاملا تضمین شود. او صبح با جت شخصی اش از لیبی به ساردینیا رسید؛ پیراهن تیره رنگی که در آن زمان مد بود، ریش نامرتب و یک عینک، به خوبی ظاهر ساعدی قذافی در روز معارفه را توصیف می کرد. پیراهن شماره 19 پروجا به ساعدی قذافی داده شد و قرار شد او سالانه 300 هزار یورو دستمزد دریافت کند.

ساعدی قذافی در مراسم معارفه اش گفت: من پشت مهاجمان بازی می کنم. در لیبی برای دو تیمی بازی کرده ام که مثل لاتزیو و آاس رم در ایتالیا هستند. پیراهن 19 را به خاطر این به تن می کنم که در آن دو تیم، پیراهن شماره 9 و 10 را می پوشیدم. سعی می کنم با سخت ترین لیگ جهان خودم را تطبیق دهم.

چند روزنامه نگار، مدعی شدند که رییس پروجا یک انتقال پر سر و صدا اما بی فایده را رقم زده است که گائوچی در پاسخ گفت: می گویید این انتقال بی پروا و ریسکی رقم خورده اما انتقالات ریسکی تری هم داشته ام. گتوزو را در 13 سالگی به پروجا آوردم و حالا ببینید او کجاست. پس از جام جهانی، عذر آن جونگ هوان را خواستم و او را با 8 میلیارد لیره به تیم ژاپنی فروختم. به شما ثابت خواهد شد که ساعدی قذافی بازیکن بزرگی می شود و در فوتبال ایتالیا خواهد درخشید.

شروع قذافی در پروجا عالی بود و او در بازی دوستانه پیش فصل که با برتری 12-0 پروجا همراه شد، توانست دو گل بزند اما کم کم از صحنه محو شد و مطابق انتظار جایگاهی در ترکیب اصلی به دست نیاورد. گائوچی در دفاع از خودش گفت: بسیاری از بازیکنان وقتی پولدار می شوند، خودشان را گم می کنند اما ساعدی قذافی را ببینید، او مردی استثنایی است. با این که او در میان پنج مرد ثروتمند دنیاست اما در دنیای فوتبال، تلاش و فداکاری می کند.

با این حال سرسه کوزمی، چیز خاصی را در این بازیکن لیبیایی نمی دید و ساعدی قذافی فرصتی برای بازی به دست نمی آورد. او فقط دو بار در فصل 04-2003 روی نیمکت پروجا نشست؛ اولین بار پنج اکتبر مقابل رجینا و دیگری هفته نوزدهم مقابل بولونیا. قرار بود ساعدی قذافی در ماه اکتبر، در کوپا ایتالیا مقابل چزنا فیکس بازی کند اما او به تیم ملی لیبی دعوت شد و از آن جایی که او در لیبی کاپیتان تیم ملی بود و همیشه بازی می کرد، به اردوی تیم ملی کشورش رفت و نتوانست در کوپا ایتالیا بازی کند. در ماه نوامبر، ساعدی قذافی تیتر روزنامه ها شد اما نه برای بازی کردن در پروجا؛ او در بازی مقابل رجینا، تست دوپینگ داد و مشخص شد در نمونه او، ماده ممنوعه ناندرولون وجود دارد. گائوچی، رییس پروجا از این ماجرا عصبانی شد و آن را یک توطئه بین المللی خواند چرا که در آن زمان لیبی می خواست میزبان جام جهانی 2010 شود.

ساعدی قذافی به خاطر دوپینگ، سه ماه محروم شد و در ماه می به میادین برگشت. او اولین بازی اش برای پروجا را مقابل یوونتوس، تیم محبوبش انجام داد و 15 دقیقه بازی کرد. این در زمانی اتفاق افتاد که پروجا سقوطش به سری بی از نظر ریاضی قطعی شده بود. این 15 دقیقه از جمله معدود بازی های قذافی برای پروجا بود. او قراردادش را برای یک فصل دیگر با پروجا تمدید کرد اما هرگز در سری بی بازی نکرد. پیش بینی های لوچانو گائوچی، کاملا غلط بود.

ادامه ماجراجویی در سری آ با حضور در اودینزه و سمپدوریا

در فصل 05-2006، ساعدی قذافی به سری آ برگشت. سرسه کوزمی که سرمربی اودینزه شده بود، بنا به دلایلی نامعلوم، قذافی را جذب کرد. این اتفاق وقتی افتاد که ساعدی، روی زندگی خارج از فوتبالش تمرکز بیشتری داشت. ساعدی قذافی تصمیم گرفت در یک هتل مجلل در اودینه زندگی کند و روزانه 30 هزار یورو خرج می کرد. با این که قذافی به بازی گرفته نمی شد، می دانست چطور نزد هم تیمی هایش محبوب شود. او یک هواپیمای شخصی آماده به کار داشت و همراه با چند تن از هم تیمی هایش به پاریس سفر می کرد تا در کلاب های شبانه، به عیاشی و تفریحات گران قیمت بپردازد. تنها بازی او برای اودینزه، فقط حضور در ده دقیقه پایانی بازی مقابل کالیاری در 7 می 2006 بود.

پسر دیکتاتور در سری آ/ ساعدی قذافی، روزی روزگاری در ایتالیا ساعدی قذافی در اودینزه

در فصل 07-2006 او با توجه به رابطه خوب شرکت نفتی Tamoil با شرکت نفتی ERG که متعلق به مالکان سمپدوریا بود، راهی سمپدوریا شد اما آن جا هم نتوانست بازی کند. برخلاف پیش بینی رییس پروجا، قذافی اصلا نتوانست در سری آ جایگاهی بیابد و او در 34 سالگی فوتبال را کنار گذاشت و به لیبی برگشت. پس از سرنگونی حکومت معمر قذافی، روزگار ساعدی قذافی هم تلخ شد و او پس از فرار به نیجر، به انقلابی های لیبی تحویل داده شد. چند سال پیش، ویدیوهایی از شکنجه او در اینترنت منتشر شد.

پسر دیکتاتور در سری آ/ ساعدی قذافی، روزی روزگاری در ایتالیا ساعدی قذافی در 2016

منبع: طرفداری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها