سازمان لیگ فوتبال ایران در حال بررسی است

ستاره‌های خارجی به لیگ فوتبال زنان ایران می‌آیند؟

سازمان لیگ فوتبال ایران در حال بررسی اصلاح آیین‌نامه برگزاری رقابت‌های لیگ فوتبال زنان با افزودن یک بند قانونی ویژه است.

ستاره‌های خارجی به لیگ فوتبال زنان ایران می‌آیند؟

بیش از 10 روز از اتمام رقابت‌های چهاردهمین دوره لیگ برتر فوتبال زنان ایران می‌گذرد. در دو دهه گذشته همواره تلاش سازمان لیگ در جهت ترغیب سرمایه‌گذاران به حضور در رقابت‌های لیگ فوتبال زنان بوده و رفته‌رفته لیگ فوتبال زنان ایران در مسیر حرفه‌ای شدن گام برداشته است.

خاتون بم، شهرداری سیرجان و سپاهان اصفهان جزو شاخص‌ترین تیم‌های لیگ فوتبال زنان به لحاظ مالی بودند که ساختار خوب مالی آن‌ها باعث شد تا در حوزه فنی هم بتوانند در جمع ترین‌های لیگ باشند. البته با وجود اینکه گام‌هایی در مسیر حرفه‌ای شدن لیگ فوتبال زنان ایران برداشته شده اما این رقابت‌ها فاصله زیادی تا رسیدن به شرایط مناسب دارد و سازمان لیگ فوتبال ایران در تلاش است تا بتواند با تعیین سازوکارهای تازه به حرکت فوتبال زنان ایران به سمت حرفه‌ای شدن سرعت بخشد.

دستمزدهای زنان فوتبال ایران هم میلیاردی می‌شود؟

بازیکنان زنان فوتبال ایران در سالیان گذشته با افزایش دستمزد خود مواجه شده‌اند اما با وجود افزایش‌های انجام شده همچنان فاصله زیادی با دستمزدهای مردان فوتبالیست در ایران وجود دارد. باشگاه‌های متمول شاغل در فوتبال زنان ایران کمتر از انگشتان یک دست هستند و همین مسئله خود به تنهایی باعث شده تا توازن قدرت در لیگ فوتبال زنان ایران برقرار نباشد و اکثریت تیم‌های شرکت‌کننده در بالاترین سطح باشگاهی فوتبال زنان در ایران با معضل مشکلات عدیده مالی حضور می‌یابند.

چهاردهمین فصل لیگ فوتبال زنان ایران در شرایطی خاتمه یافت که بالاترین سقف پرداختی به بازیکنان در باشگاه‌های سرمایه‌دار 850 میلیون تومان بود. پرداختی که سهم بازیکنان تیم قهرمان شد و برخی بازیکنان خاتون بم با قراردادی 850 میلیون تومانی در فصل جاری لیگ فوتبال زنان به میدان رفتند. ملی‌پوشان فوتبال زنان ایران که بالاترین دستمزد را در رقابت‌های باشگاهی دریافت می‌کنند، حدفاصل 500 تا 850 میلیون تومان دریافتی دارند و با توجه به سیر افزایش رقم قراردادها در سالیان اخیر به نظر می‌رسد در فصل آینده ارقام قرارداد بازیکنان فوتبال زنان ایران هم میلیاردی شود.

بازیکنان خارجی به پنجره نقل‌وانتقالات زنان اضافه می‌شوند؟

سازمان لیگ فوتبال ایران در حال بررسی و اصلاح آیین‌نامه برگزاری مسابقات لیگ فوتبال زنان است. یکی از چالش‌هایی که تیم‌های سرمایه‌دار در 14 فصل حضور در رقابت‌های لیگ برتر با آن مواجه بودند، مسئله قانون «عدم جذب بازیکن خارجی» بود. تیم‌ها البته با توجه به عدم برگزاری رقابت‌های باشگاهی در سطح قاره، در غیاب بازیکنان خارجی خلأ مهمی را احساس نمی‌کردند اما با توجه به آغاز آزمایشی رقابت‌های جام باشگاه‌های فوتبال زنان آسیا، حالا سازمان لیگ هم به دنبال اصلاح قوانین خود است.

شهرداری سیرجان اولین نماینده فوتبال زنان ایران در رقابت‌های باشگاهی بود که شاگردان جهان‌نجاتی در میان 4 تیم منطقه غرب آسیا عنوان دومی را به‌دست آوردند و شهریورماه سال جاری، تیم فوتبال زنان خاتون بم در دومین دوره آزمایشی رقابت‌ها شرکت خواهد کرد و برنامه‌ریزی کنفدراسیون فوتبال آسیا بر آن است که بتواند از سال آینده مسابقات باشگاهی فوتبال زنان آسیا را به صورت رسمی و خارج از قالب آزمایشی برگزار نماید.

بازیکنان خارجی شاغل در سطح فوتبال آسیا و شاید حتی فراتر از قاره کهن مطمئنا با حضور خود در فوتبال زنان ایران می‌توانند چالشی متفاوت را رقم بزنند. هر چند که قطعا در این زمینه و قواعد ویژه‌ای وضع خواهد شد، با این‌حال صدور مجوز حضور بازیکنان خارجی در لیگ فوتبال زنان ایران می‌تواند فرصتی طلایی برای افراد مهاجر ساکن در ایران باشد که می‌توانند به رویاهای خود رنگ واقعیت ببخشند.

مهاجران افغانستانی ساکن ایران در سالیان اخیر تلاش زیادی برای حضور در لیگ برتر فوتبال زنان ایران داشته‌اند اما با توجه به قوانین وضع شده ناکام بوده‌اند و مطمئنا با تصویب قانون عدم ممنوعیت حضور بازیکنان خارجی، آن‌ها هم منفعت ویژه‌ای از تصویب این رفع محدودیت خواهند برد. هیات‌رئیسه سازمان لیگ فوتبال ایران در حال بررسی ابعاد این طرح است و احتمالاً تا پیش از آغاز فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر فوتبال زنان ایران این طرح به صورت رسمی مصوب و ابلاغ می‌شود.

استقلال و پرسپولیس معادلات را به هم می‌زنند؟

دو باشگاه استقلال و پرسپولیس برای صدور مجوز حرفه‌ای‌سازی خود باید در حوزه زنان فعالیت داشته باشند. مدیران باشگاه استقلال در تکاپو برای تشکیل تیم‌های زنان خود هستند اما هنوز اقدام ویژه‌ای از سوی مدیران باشگاه پرسپولیس انجام نشده است. سرخابی‌ها در اولویت نخست خود، حضور در لیگ فوتبال زنان ایران را قرار داده‌اند. البته حضور استقلال و پرسپولیس در لیگ برتر نیازمند آن است که مدیران دو باشگاه موفق به خرید امتیاز شوند و در غیر این‌صورت باید در دسته اول یا دوم رقابت‌ها تیمداری خود را انجام دهند.

لیگ فوتبال زنان ایران مطمئنا با حضور استقلال و پرسپولیس دچار تحول شگرفی خواهد شد و حتی این تحول می‌تواند فارغ از مباحث فنی و مالی، موثر بر زیرساخت‌های فوتبال زنان ایران هم باشد و کمک ویژه‌ای به توسعه زیرساخت‌ها از جمله ایجاد فرصت پخش زنده رقابت‌ها کند. استقلال و پرسپولیس که در حوزه فوتبال مردان، رقابت جذاب و نفسگیر در حوزه نقل‌وانتقالاتی دارند، مطمئنا در صورت ورود به حوزه فوتبال زنان، رقابت‌شان به این تورنمنت هم کشیده می‌شود و در صورت تصویب قانون مجاز بودن حضور بازیکنان خارجی در لیگ فوتبال زنان ایران، رقابت دو باشگاه برای جذب بازیکنان زن خارجی جالب‌توجه خواهد بود. 

منبع: فوتبال 360
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها