اقتدار پلیس باید حفظ شود

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر اینکه اقتدار پلیس باید حفظ شود، گفت: نباید زحمات نیروی انتظامی را با عملکرد یک مأمور زیر سوال برد.

اقتدار پلیس باید حفظ شود

به گزارش خبر فوری ، حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری در جلسه نهضت روشنگری پیرامون بررسی بیانیه در جمع کارکنان فرماندهی انتظامی استان قم، اظهارداشت: امروز مسائل متعددی در سطح جامعه، منطقه و دنیا مطرح است که نمونه آن را می‌توان به ساقط کردن پهپاد جاسوسی فوق پیشرفته آمریکایی توسط سپاه پاسداران اشاره کرد.

وی با بیان اینکه حادثه مذکور اتفاق بزرگی برای کشور و عظمت جمهوری اسلامی ایران را نشان داد، تصریح کرد: منصوب شدن سردار سلامی به فرماندهی کل سپاه که فردی توانمند و استراتژیست است کاملاً روحیه دشمنان را به بهم ریخته و پس از اندک زمانی از سوی رئیس جمهور آمریکا پیام صلح و سازش مطرح شد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از رخدادها حضور نخست وزیر ژاپن به عنوان سفیر آمریکا در ایران بود که اخبار دنیا نیز هفته ها بر روی این موضوع متمرکز شده بود اما رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) شخص رئیس جمهور آمریکا را فاقد صلاحیت دریافت هیچ پیامی دانست و با این اقدام هیمنه و غرور ترامپ را زیرپا گذاشت و تحقیر کرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: همان طوری که اگر پلیس سلاح خود را زمین بگذارد اشرار مسلط می‌شوند، آمریکا می‌خواهد ایران قدرت موشکی اش که عاملی بازدارنده است را زمین گذاشته و در این صورت با کشور وارد مذاکره شود.

وی گفت: به ایران می‌گویند از منطقه بیرون برو یکی نیست بگوید شما هزاران کیلومتر از خاک خود دور شده‌اید باید پاسخ دهید در این منطقه دنبال چه هستید؟

حجت الاسلام ذوالنوری افزود: جمهوری اسلامی ایران در منطقه‌ای پهپاد جاسوسی آمریکا را منهدم کرد که این کشور هواپیمای مسافربری ایرباس ایران را با قریب به ۳۰۰ مسافر مورد هدف قرار داد و این پیام رهبری را به ذهن متبادر می‌سازد که «دوران بزن در رو» تمام شده است.

وی سامانه پدافند سوم خرداد که پهپاد جاسوسی فوق پیشرفته آمریکا را منهدم کرد را از جمله ابزار بازدارنده و حداقلی جمهوری اسلامی ایران دانست که ساخت آن محصول تلاش سپاه پاسداران است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتشار فیلمی در شبکه های اجتماعی از برخورد پلیس با چند دختر جوان در یکی از پارک های تهران، گفت: ابتدا در رسانه‌ها برخورد فرماندهان با مأموران حاضر در صحنه مذکور منتشر شد و این سبب شد تا برخی نمایندگان موضع‌گیری لازم را نداشته باشند گرچه در ادامه برخورد با مأموران پلیس تکذیب شد.

حجت الاسلام ذوالنوری با بیان اینکه وقتی کار، انسانی است هر مأمور پلیسی ممکن است خطا کند، تصریح کرد: نباید زحمات نیروی انتظامی را با عملکرد یک فرد زیر سوال برد و اگر تخلفی صورت گرفته در جای دیگری باید به آن رسیدگی کرد.

وی با مقایسه رفتار مردم و پلیس در ایران و آمریکا، گفت: در آمریکا یک جمله کلیشه‌ای وجود دارد (با پلیس چانه نزن) و افراد حق بحث کردن با پلیس ندارند، اما متأسفانه در ایران دو نفر تصادف می‌کنند و با ورود پلیس به صحنه، وی را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: باید اقتدار پلیس حفظ شود متأسفانه همواره در موضوعات عده‌ای ورود پیدا می‌کنند تا پرده‌ای درست کرده و مجرم را نجات دهند، ما باید در پشت صحنه نیرو را به مسائل گوناگون توجیه کنیم.

منبع: مهر

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 19
  • یه نفر
    0

    باچی؟؟؟؟ با کتک ردن دختر مردم ؟؟؟ این دیگه چه جور اقتداریه؟؟؟ پلیس اقتدار میخواد بره این کیف قاپ ها و دزدها و اختلاسگرهارو بگیره نه دختر بچه هارو!!!!!!!!!!!! اصلا امنیت نداریم تو خیابن راه میری گوش و کیفتو هر قدر سفت می چسبی به زور ازت میگیرن و فرار...به پلیس میگیم میگه هزینه شکایتت خیلی بیشتر از اینها میشه لش کن!!!!!!!!!!!

  • رضا
    0

    اولا پلیس ایران رانباید با پلیس آمریکا مقایسه کرد.چون مملکت ما اسلامی است.ثانیا اونجا حمل صلاح گرم آزاده. کشوری که حمل صلاح گرم آزاد باشد باید همچون پلیسی داشته باشد.ثالثا چرا این یکی مورد با آمریکا مقایسه میکنید.رابعا اصالت فرهنگ چندین ساله ملت ما با اصالت و فرهنگ.آمریکا یکی است.آخر اینکه هیچ کدوم حرفها به یک دیگر ربطی ندارند.زنده باد پلیس ایران

  • امیرحسام
    0

    آقای محترم قانون اساسی حیثیت و تعرض به مال و جان و ناموس مردم را در اولویت بر اقتدار پلیس قرار داده است. ضمن این که ضابط دادگستری به استناد قانون اساسی و قانون آیین دادرسی کیفری حق ندارد جهت اجرای قانون به حیثیت و آبرو و جان و مال و ناموس مردم تعدی و تجاوز نماید! همه در برابر قانون یکسانند چه فرمانده نیروی انتظامی باشد و چه مردم عادی! اینو بالاترین قانون این مملکت میگه یعنی قانون اساسی!

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      یعنی اگه یه سارق مسلح هم حین دستگیری توسط پلیس تیر بخوره پلیس به او تعرض کرده؟؟!!!

    • امیرحسام
      0

      نه دوست عزیز شما هم اگه سواد حقوقی داری برو یه دور قانون اساسی و قانون آیین دادرسی کیفری رو به طور روزنامه وار بخون تا متوجه مطلب بشید. بله، اگه حتی سارق مسلح هم بدون دلیل و بعد از دستگیری توسط پلیس مورد تعرض قرار بگیره ضابط دادگستری مرتکب جرم شده. امیدوارم این مأمور نیروی انتظامی به اشد مجازات و تنزیل درجه یا اخراج از نیروی انتظامی محکوم بشه و اون دختر خانم هم به جرم هنجارشکنی و توهین نیز محکوم بشود. قانون مجازات اسلامی و قانون آیین دادرسی کیفری بیان کرده از مأمور یا فرمانده نیروی انتظامی یا هر فرد عادی دیگری اگر مرتکب جرم شدند باید هر کدام به تناسب عمل مجرمانه، مجازات شوند. و ضابط دادگستری حق ندارد به بهانه اجرای قانون به حیثیت و ناموس افراد تجاوز نماید. بد نیست شما برید ماده 7 قانون آیین دادرسی کیفری رو مطالعه کنید تا متوجه مطلب بشوید.

    • یه نفر
      0

      تیر زدن به سارق مسلح هم توی قانون اومده تو چه شرایطی باشه.... بعدش هم اون دختر بچه رو با سارق مسلح یکی کردی؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!

    • امیرحسام
      0

      بله دوست عزیز در این مورد هم قانون وجود دارد: قانون بکارگیری سلاح توسط مأمورین نیروهای مسلح در موارد ضروری.

  • کاربر ناشناس
    0

    بهتر بود قبل از اینکه شما رئیس کمیسیون امنیت ملی بشوید یک دور با دقت قانون اساسی و قانون آیین دادرسی کیفری رو مطالعه می کردید و بعد حرف می زدید

  • محمد
    0

    پلیس وظیفه داشت اون دختر (مجرم ) را دستگیر کنه و این کار را هم کرد . اگر اون دختر یا همراهانش در کار اون که دستگیری مجرم بود اخلال ایجاد میکنه پلیس باید میگفت خوب این یه دختره بزار بره طوری نیست اگه خشونت به خرج بدم میگن پلیسه دختر مردم را زد!! اگر واقعا همه متفق القول چنین نظری داشته باشیم و پلیس را مجازات کنیم فردا هر چی دختر هرزه و خراب میریزن توی خیابونها و هر هرزه گری دوست داشتن در میارن و وقتی هم پلیس اومد میزنن زیر قربت بازی و یکیشون هم فیلم میگیره دیگه پلیس بیچاره هم مجبوره بگه ببخشید مزاحم هرزه گری هاتون شدم به کارتون بپردازید من با اجازتون مرخص میشم برم دزد ها را بگیرم ملت راضی ترن

    نظرات شما -
    • امیرحسام
      0

      مرتکب جرم هر کی بشه باید مجازات بشه اعم از دختری که م شئونات و حجاب شرعی) و چه ضابط دادگستری (مأمور نیروی انتظامی) که از حدود قانونی تجاوز کرده است. قانونگذار تمایزی بین این دو قائل نشده و هر دو باید محکوم شوند.

    • یه نفر
      0

      دستگیر کردن با وحشیگری خیلی فرق داره...نمیدونی برو دست کم چندتا کتاب بخون مغزت کار بیافته!!!!!!!!!!!!!

    • محمد
      0

      آقا یا خانم (یه نفر ) شما نمیخواد به دیگران توصیه کنی شما برو اول به مامانت بگو ادب یادت بده بعد بیا توی اجتماع نظر بده یه نفر محترم شما فرق بین نظر دادن و توهین را نمیدونی بعد از یه فیلم کوتاه و مبهم چقدر چیز استنباط کردی علامه دهر!!!!!!!!!!!!!!

  • کاربر ناشناس
    0

    متاسفانه نه پلیس حد وحدود خودش را میداند ونه شهروندان حد وحدود خود را در مقابل پلیس میداند ، پلیس دزد را میگیرد ومیبرد دادگاه باوعینیت مال دزدی ، ولی قبل از اینکه پلیس به محل کارش بر میگردد دزد آزاد شده و روبروی پاسگاه قدم میزند وبه پلیس میخندد ، ویا پلیس در گیر مسائل شخصی افراد میشود وقاضی طرف پلیس را میگیرد ومیگوید پلیس مجری قانون هست در صورتی که پلیس بهیچ عنوان مجری قانون نمیتواند باشد بلکه پلیس ناظر بر اجرای قانون هست وزمانی کسی از قانون گذر کند فقط میتواند بردعلیه آن فرد که از قانون گذر کرده شکایت کند و هر کدام استدلاد درست وقانونی داشته باشد محکوم میشود .‌نه پلیس ونه شهروند نمیتوانند از قانون گذر کنند وهر گدام گذر کند باید جریمه دهد .باید قانون در جامعه مشخص وهر کس حد وحدود خود را بداند .تا همه محترم باشند .

  • کاربر ناشناس
    0

    پلیس اقتداری ندارد ، فقط در نظامهای دیکتاتوری پلیس اقتدار دارد ولی در نظامهای دمکرات ومردمی همه در مقابل قانون باید مطیع باشند ، زیرا قانون عهدی است بین جامعه هستدبایدهمه بهدعهدی که گذاشته اند احترام بگذارند .پلیس اقتداری ندارد .و وظیفه پلیس نظارت بر اجرای قانون هست واگر کسی تخلف کرد نسبت به متخلف در دادگاه شکایت کند واستدلال بیاورد واگر قاضی تشخیص دهد که استدلال پلیس درست وقانونی هست برای خطاکار جریمه تعیین میکند ولی اگر استدلال خاطی درست باشد پلیس باید جریمه شود .

  • امیرحسام
    0

    برای اطلاع دوستان موافق اقدام اخیر پلیس: مواد ۴ و ۷ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ١٣٩٢ با اصلاحات بعدی: ماده 4- اصل، برائت است. هرگونه اقدام محدودکننده، سالب آزادی و ورود به حریم خصوصی اشخاص جز به حکم قانون و با رعایت مقررات و تحت نظارت مقام قضائی مجاز نیست و در هر صورت این اقدامات نباید به گونهای اعمال شود که به کرامت و حیثیت اشخاص آسیب وارد کند. ماده 7- در تمام مراحل دادرسی کیفری، رعایت حقوق شهروندی مقرر در «قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی مصوب 15/2/1383» از سوی تمام مقامات قضائی، ضابطان دادگستری و سایر اشخاصی که در فرآیند دادرسی مداخله دارند، الزامی است. متخلفان علاوه بر جبران خسارات وارده، به مجازات مقرر در ماده (570) قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) مصوب 4/4/1375 محکوم می‌شوند، مگر آنکه در سایر قوانین مجازات شدیدتری مقرر شده باشد. ‌قانون احترام به آزادیهای مشروع و حفظ حقوق شهروندی مصوب ١٣٨٣/٢/١۶ ‌ماده واحده - از تاریخ تصویب این قانون، کلیه محاکم عمومی، انقلاب و نظامی‌دادسراها و ضابطان قوه قضائیه مکلفند در انجام وظایف قانونی خویش موارد ذیل را به‌دقت رعایت و اجراء کنند. متخلفین به مجازات مندرج در قوانین موضوعه محکوم‌خواهند شد: 1 - کشف و تعقیب جرایم و اجرای تحقیقات و صدور قرارهای تأمین و بازداشت‌موقت می‌باید مبتنی بر رعایت قوانین و با حکم و دستور قضایی مشخص و شفاف صورت‌گیرد و از اعمال هرگونه سلایق شخصی و سوء‌استفاده از قدرت و یاعمال هرگونه‌خشونت و یا بازداشت‌های اضافی و بدون ضرورت اجتناب شود. 6 - در جریان دستگیری و بازجویی یا استطلاع و تحقیق، از ایذای افراد نظیر بستن‌چشم و سایر اعضاء، تحقیر و استخفاف به آنان، اجتناب گردد. 10 - تحقیقات و بازجویی‌ها، باید مبتنی بر اصول و شیوه‌های علمی قانونی و‌آموزش‌های قبلی و نظارت لازم صورت گیرد و با کسانی که ترتیبات و مقررات را نادیده‌گرفته و در اجرای وظایف خود به روش‌های خلاف آن متوسل شده‌اند، براساس قانون‌برخورد جدی صورت گیرد. 13 - محاکم و دادسراها بر بازداشتگاههای نیروهای ضابط یا دستگاههایی که‌به‌موجب قوانین خاص وظایف آنان را انجام می‌دهند و نحوه رفتار مأموران و متصدیان‌مربوط با متهمان، نظارت جدی کنند و مجریان صحیح مقررات را مورد تقدیر و تشویق‌قرار دهند و با متخلفان برخورد قانونی شود.

    نظرات شما -
    • امیرحسام
      0

      دوست عزیز یعنی شما قانون رو قبول نداری که نمی پسندم رو انتخاب کردی!؟ خیلی جالبه!

    • لالا
      0

      سلام امیر حسام نه فقط این اتهاماتی که به پلیس وارد کردید را قبول نداری چون پلیس سو استفاده از قدرت نکرده و به اقتضای رفتار مجرم(عدم تسلیم شدن در مقابل مامور قانون . نداشتن حال طبیعی ) مجبور به چنین برخوردی شده

  • امیرحسام
    0

    دوست عزیز این موارد قانون مصوب مجلس شورای اسلامی است نه اتهام! مأمور نیروی انتظامی در مقام ضابط عام دادگستری حق ندارد از حدود قانونی که برای وی تعریف شده تجاوز کند و فرقی ندارد که متهم اول شروع به توهین کرده باشد یا نه! و توضیحات آقای حسنوند کاملا مردود هستش! زیرا مثل این می باشد که شخصی بگوید که چون فرد مقابل اول توهین کرده من به این دلیل، حق توهین کردن دارم. توسل به زور فقط وقتی به عنوان دفاع مشروع پذیرفته می شود که اقدام متقابل پلیس متناسب با فعل اولیه متهم داشته باشد. در قضیه مذکور آیا فیزیک یک دختر به حدی می باشد که تمامیت جسمانی و جان مأمور نیروی انتظامی به خطر بیفتد که وی بتواند آن عکس العمل خشن را در مورد یک دختر داشته باشد!؟ بر فرض که متهم که یک دختر می باشد صرفاً حالت طبیعی نداشته، آیا در ید متهم اسلحه سرد یا گرم وجود داشته که مأمور نیروی انتظامی بخواهد آن عکس العمل خشن و خارج از عرف و قانون را داشته باشد!؟ قطعا خیر. عمل متهم جرم محسوب می شود و عکس العمل ضابط قوه قضائیه نیز به دلیل این که از حدود قانونی تعدی و تجاوز کرده نیز به استناد قانون احترام به آزادی های مشروع و حفظ حقوق شهروندی و آیین دادرسی کیفری و قانون اساسی جرم محسوب می شود. این موارد رو به عنوان یک وکیل دادگستری به عنوان نظر شخصی خودم خدمت مخاطبان عرض کردم.

  • امیرحسام
    0

    ضمناً، متأسفانه پاسخ آقای حسنوند با دفاع از مأمور نیروی انتظامی یک رفتار هیجانی و بدون تأمل و عدم توجه به بار قانونی آن می باشد! آقای حسنوند؛ قانونگذار به خاطر رفتار هنجارشکن یک متهم به هیچ عنوان به ضابط دادگستری اجازه ارتکاب عمل متقابل خشن با توجه فیزیک ضعیف متهم در قضیه مزبور نمی دهد و این دفاع و توجیه شما از مأمور نیروی انتظامی کاملا از لحاظ قانونی مردود است! البته اگر در ید متهم سلاح سرد یا گرم بود و جان مأمور شما در خطر بود در این فرض مأمور شما می توانست عمل متناسب‌ با فرض مذکور با استفاده از سلاح با توجه به شرایط قانون به کارگیری سلاح انجام دهد. در صورتی که در قضیه حاضر چنین شرایطی وجود نداشته و سلاح سرد یا گرم نیز در ید متهم که یک دختر می باشد، وجود نداشته است تا مأمور نیروی انتظامی متوسل به قوه قهریه و خشونت شود! بنابراین، مردم از شما انتظار دارند به عنوان یک فرمانده نیروی انتظامی قضاوتی عادلانه داشته باشید و نه قضاوتی یک طرفه و طرفدارانه!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها