بودجه پژوهشی کشور مناسب نیست/ 60 مرکز علمی در نمایشگاه آثار پژوهشی مراکز حوزوی حضور دارند

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه گفت: تاکنون 185 مرکز پژوهشی شناسایی شده است که از این تعداد 80 مرکز، تقاضای حضور در نمایشگاه آثار پژوهشی را داشتند که از این تعداد نیز شرایط حضور 60 مرکز علمی در نمایشگاه فراهم شده است.

بودجه پژوهشی کشور مناسب نیست/ 60 مرکز علمی در نمایشگاه آثار پژوهشی مراکز حوزوی حضور دارند

به گزارش خبر فوری فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین میرمعزی عصر امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته پژوهش با موضوع نمایشگاه دستاورد‌های مراکز پژوهشی حوزوی در سالن جلسات کتابخانه آیت‌الله بروجردی برگزار شد، اظهار کرد: مقارن با هفته پژوهش، معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه با همکاری شورای هماهنگی مراکز پژوهشی، نمایشگاهی را برگزار می‌کند که در این نمایشگاه دستاورد‌های پژوهشی مراکز حوزوی استان قم ارائه موری به نقل ازی‌شود.

وی با تأکید بر اینکه پژوهش‌ برای هر نهاد علمی بسیار مورد اهمیت است، افزود: حیات، رشد و بالندگی هر نهاد علمی به پژوهش وابسته است و اگر پژوهش که نتیجه آن تولید فکر و نظریه‌پردازی است، وجود نداشته باشد، آن نهاد یک نهاد علمی زنده نیست.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: هفته پژوهش نیز به دلیل اهمیت مقوله پژوهش نام‌گذاری شده است، ما در هفته پژوهش برای نخستین بار، روز‌های هفته را به موضوعات مورد نیاز جامعه، نامگذاری کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در هفته پژوهش یک حرکت هماهنگ در سراسر کشور آغاز کردیم تا در تمام استان‌ها، شهرستان‌ها و مدارس علمیه برنامه‌های پژوهشی به صورت هماهنگ اجرا شود.

میرمعزی با اشاره نامگذاری روز‌های هفته پژوهش گفت: شنبه 25 آذر، پژوهش، حوزه و حوزه‌ پژوهش، یک شنبه 26 آذر، ‌پژوهش، حوزه و نظام اسلامی، دوشنبه 27 آذر، پژوهش و حوزه بین‌الملل، سه‌شنبه 28 آذر، حوزه و جامعه اسلامی، چهارشنبه 29 آذر، پژوهش، حوزه، فناوری و فضای مجازی و پنجشنبه 30 آذر، اخلاق و فرهنگ پژوهش نامگذاری شده است.

وی افزود: نمایشگاه از روز 25 آذر آغاز می‌شود و تا 30 آذر ادامه دارد، در این نمایشگاه علاوه بر اینکه بیش از 60 مرکز پژوهشی بزرگ و مهم قم دستاورد‌های علمی خود را در معرض نمایش عموم می‌گذارند، مراسم‌ها و نشست‌هایی نیز برگزار خواهد شد.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: در روز اول، نمایشگاه با حضور علما، استادان، فضلا، نمایندگان مراجع و بزرگان حوزه افتتاح می‌شود و آیت‌الله مکارم شیرازی نیز سخنران ویژه مراسم افتتاحیه هستند؛ همچنین در هر روز، دو نشست علمی برگزار می‌شود و در ‌روز سه شنبه 28 آذر نیز، منشور حوزه و روحانیت از نظر مقام معظم رهبری در 15 جلد رونمایی خواهد شد.

وی ادامه داد: این نمایشگاه، نمایش خوبی از فعالیت‌های سال‌های اخیر مراکز علمی و پژوهشی است؛ پیش از این نمایشگاه، دو نمایشگاه آثار پژوهشی در سال‌های 1374 و 1389 برگزار شده بود و بدون تردید در طول این هفت سال، مراکز پژوهشی دستاورد‌های خوب و قابل قبولی داشته‌اند که در این نمایشگاه در معرض عموم قرار می‌گیرد.

وی افزود: بسیاری از مراکز پژوهشی درخواست حضور در این نمایشگاه را داشتند که به دلیل محدودیت تا کنون نتوانسته‌ایم زمینه حضور همه مراکز را فراهم کنیم.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: تاکنون 185 مرکز پژوهشی در استان قم شناسایی شده است که از این تعداد 80 مرکز، تقاضای حضور در این نمایشگاه را داشتند که از این 80 مرکز نیز شرایط حضور 60 مرکز علمی در نمایشگاه فراهم شده است.

میرمعزی در به پاسخ به این سوال که آیا آثار پژوهشی در سایت‌های معتبر علمی جهان نمایه می‌شود یا خیر، گفت: در سال‌های اخیر مجلات علمی پژوهشی و علمی ترویجی رتبه‌بندی می‌شوند و برای آن‌ها مجوز صادر می‌شود، زمانی که مجوز برای مجله‌ای صادر شود، ‌این مجله در سایت‌های معتبر علمی جهانی نمایه می‌شود و امیدواریم این حرکت ادامه داشته باشد و به تدریج برای همه مجلات علمی مجوز صادر شود.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: پژوهش‌هایی که در حوزه انجام می‌شود در عین اینکه عمیق و دقیق است، اما برای نیاز‌های جامعه و نظام کافی نیست و ما باید زمینه‌سازی، حمایت‌ و هدایت کنیم تا این پژوهش‌ها به سمت نظام و جامعه تمایل بیشتری پیدا کند؛ البته در معاونت پژوهش در حال اتخاذ و تصویب سیاست‌هایی هستیم تا به این سمت حرکت کنیم.

وی با اشاره به تعداد پژوهشگران حوزه علمیه ادامه داد: آمار دقیقی از تعداد پژوهشگران وجود ندارد، البته خیلی از پژوهشگران را می‌شناسیم و با آن‌ها ارتباط داریم ولی تعداد دقیق پژوهشگرانی که در حوزه فعالیت می‌کنند را نداریم و این از نقص‌هایی است که باید جبران شود.

میرمعزی با بیان اینکه پژوهشگران براساس امتیاز‌ آثار پژوهشی رتبه‌بندی می‌شوند، اظهار کرد: آیین‌نامه رتبه بندی پژوهشگران در شورای عالی پژوهش تصویب شده است تا تمام فعالیت‌هایی که یک طلبه می‌تواند انجام دهد، لیست شده و امتیازات آن مشخص گردد.

وی افزود: قصد داریم تا پایان سال جاری، سامانه‌ای برای پژوهشگران طراحی و راه‌اندازی کنیم تا تمام فعالیت‌های پژوهشی طلاب در آن سامانه ثبت شود.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با بیان اینکه بودجه پژوهشی کشور مناسب نیست، تصریح کرد: حوزه علمیه قم، یک حوزه مستقل است و بودجه پژوهش در مدیریت حوزه تعیین می‌شود؛ ما در سال 1396 نسبت به سال 1395 در عرصه پژوهش ارتقا بودجه داشتیم اما همچنان محدودیت‌های زیادی وجود دارد چراکه فعالیت‌های پژوهشی نیازمند اقدامات زیرساختی و پرهزینه است اما متاسفانه امکانات و بودجه مناسب در اختیار نداریم و یکی از دلایل حرکت آهسته حوزه در عرصه پژوهش، مشکلات بودجه‌ای است.

وی با بیان اینکه بسیاری از پژوهش‌های حوزوی متناسب با نیاز‌های جامعه است، خاطرنشان کرد: در حوزه علمیه 52 نشریه دارای مجوز هستند که از این تعداد ‌33 نشریه علمی پژوهشی و 20 نشریه علمی ترویجی هستند.

میرمعزی بیان کرد: هدف معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه، وارد کردن پژوهش به فرایند آموزش است تا طلاب از زمانی که وارد حوزه علمیه می‌شوند تا زمان فارغ‌التحصیلی، با فعالیت‌های پژوهشی در ارتباط باشند، به همین منظور فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقی را وارد برنامه‌ آموزشی طلاب سطح یک کردیم به گونه‌ای که طلاب پایه 3 تا 6 مکلف هستند که هر سال از یک درس مقاله و تحقیق پژوهشی ارائه دهند.

وی با تأکید بر اجرایی شدن طرح آموزش پژوهش محور افزود: منظور از آموزش پژوهش محور این است که یک نظام آموزشی با اتحاد پژوهش، آموزش و تهذیب در حوزه‌های علمیه داشته‌ باشیم.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه ادامه داد: نظام آموزشی می‌تواند فقط انتقال مفاهیم کند و حافظه محور باشد و هیچ نقشی نسبت به ایجاد انگیزه و مهارت‌های پژوهشی نداشته باشد، این نظام آموزشی به گونه‌ای است که تنها مفاهیم را به شاگرد منتقل کند و هیچ توجه‌ای به پژوهش و تهذیب ندارد؛ در مقابل این نظام آموزشی، نظامی قرار دارد که به تهذیب و پژوهش نیز توجه دارد و این نظامی است که در حوزه‌های علمیه به دنبال آن هستیم و امیدواریم بتوانیم در یک حرکت میان مدت این نظام را ایجاد کنیم.

منبع: فارس

58

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها