وعده سه ماهه برای مرمت «سنگ نوشته»

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: مرمت اثر تاریخی «سنگ نوشته» خرم‌آباد تا سه ماه دیگر انجام می‌شود.

وعده سه ماهه برای مرمت «سنگ نوشته»

سید امین قاسمی در گفت و گو با رسانه‌ها در سخنانی با اشاره به آغاز مرمت اثر «سنگ نوشته» خرم آباد، اظهار داشت: حدود ۲۰۰ میلیون تومان برای انجام این کار نیاز است.

نیمی از اعتبار مرمت تأمین شد

وی با بیان اینکه تا الان حدود ۱۰۰ میلیون تومان از این میزان تأمین شده است عنوان کرد: قرار داد اولیه در این زمینه نیز منعقد شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با اشاره به اینکه مجری کار مرمت را شروع کرده است افزود: مواد اولیه و شیمیایی که باید روی سنگ و این اثر تاریخی پخش شود تا آمادگی مرمت را داشته باشد مورد استفاده قرار گرفته است.

قاسمی تصریح کرد: قرار است که اطراف این اثر تاریخی، مقداری از نظر نما و منظری اصلاح شود، مشکلات مربوط به دیواره حاشیه‌ای و محیطی اطراف این اثر نیز قرار است به نحوی ساماندهی شود.

وعده سه ماهه برای مرمت

وی بیان داشت: حدود سه ماهی این کار زمان می‌برد، البته تلاش ما بر این بوده و با مجری توافق کرده ایم که کمتر از سه ماه و یعنی حدود دو ماه کار را به سرانجام برساند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان یادآور شد: اگر در رابطه با شرایط اقلیمی دچار مشکل و بارندگی شویم، شرایط مقداری نامساعد شود و نتوانیم کار را انجام دهیم، کار مرمت را حداکثر تا سه ماه پیش بینی کرده ایم.

حال ناخوش کتیبه سلجوقی

بنابر این گزارش، سنگ‌نوشته، نوشته‌ای تاریخی بر سنگی مکعبی شکل است که به‌صورت یکپارچه متصل به صخره‌ای طبیعی در مرکز شهر خرم‌آباد (ضلع شرقی - خیابان شریعتی) و در مسیر قدیمی شاپور خواست به خوزستان قرار دارد و نمادی از فرهنگ غنی مردمان این سرزمین است.

ارتفاع متون کتیبه دار با احتساب دوپله در چهار ضلع سنگ‌نوشته، ۳۴۴ سانتیمتر است، این کتیبه به خط کوفی و زبان فارسی دورتادور ستون سنگی تحریر شده است که درگذشته به «بردنوشته» معروف بوده است. کتیبه با «بسم‌الله» شروع‌شده و موضوع آن مربوط به‌حکم امیر اسفهسالار کبیر ظهیرالدین و الدوله معین الاسلام طغرل لتکین ابوسعید برسق در خصوص بخشش علفچر در چراگاه‌های شاپور خواست و ممنوعیت برخی سنت‌هایی ناپسند در عهد سلطنت ملکشاه سلجوقی به تاریخ ۵۱۳ هجری قمری است.

«سنگ‌نوشته» خرم‌آباد این روزها حال و روز خوشی ندارد، عدم حفاظت و ساماندهی و همچنین مرمت از این اثر تاریخی موجب شده تا شاهد فرسودگی و تخریب آن باشیم.

منبع: مهر

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها