برخی نمایندگان شفافیت را در طرحی تازه ارائه کرده اند که اطمینان از رد آن دارند

فرار به جلو برای مقابله با شفافیت / طرح جدید شفافیت نهادهای تصمیم گیر، ایده «مجلس شفاف» را قربانی می کند

طرح شفافیت آرا هنوز در بهارستان سرگردان است، درحالیکه پویشی در شبکه های اجتماعی به راه افتاده که از نمایندگان می خواهد به این طرح هرچه سریع تر رای بدهند.

فرار به جلو برای مقابله با شفافیت / طرح جدید شفافیت نهادهای تصمیم گیر، ایده «مجلس شفاف» را قربانی می کند

طرح دو فوریت شفافیت آرای نمایندگان چندی پیش روانه مجلس شد اما دو فوریت آن رای نیاورد و به این ترتیب از اولویت دستورکار بهارستانی ها خارج شد.

اساس ایده طراحان این طرح آن بود که مردم مدانند وکلایشان در خانه ملت به کدام طرح ها و لوایح چه رایی می دهند. به عقیده موافقان شفافیت، این آگاهی به اطلاع مردم از عملکرد نمایندگان کمک چشمگیری می کرد.

با این حال مخالفان طرح بر این عقیده بودند که علنی شدن آرا می تواند مجلس را پوپولیستی کرده و نماینده ها را وادارد تا به خاطر خوشایند مردم، از نظرات کارشناسانه شان عقب نشینی کنند.

تحلیلی درباره صف بندی ها درباره طرح شفافیت را در این گزارش بخوانید

با این همه پویشی در فضای مجازی به راه افتاده که از نمایندگان می خواهد مخالفت با شفافیت آرا و محافظه کاری را کنار گذاشته و به شفافیت در مجلس رای بدهند.

در پاسخ به این پویش برخی نماینده ها دست به کار طراحی طرحی تازه شده اند که کمی با ایده اولیه شفافیت آرا متفاوت است و همین تفاوت آن را غیرعملی نشان می دهد.

براساس این طرح تازه، به جز مجلس، سایر نهادهای تصمیم گیرنده مانند شوراهای عالی و مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در شمول شفافیت آرا قرار می گیرند.

گفته می شود که بیش از 200 نماینده، این طرح را اجرا کرده اند و این یعنی آنکه مجلسی ها برای پاسخ مثبت به فراخوان فعالان شبکه های اجتماعی آماده اند تا از شفافیت دفاع کنند.

به نظر می رسد نمایندگان با علم رد شدن این طرح عملا می خواهند از خود در برابر درخواست شفافیت آرا دفاع کرده و هزینه رد این ایده را به عهده شورای نگهبان و سایر نهادها بگذارند

با این وجود به نظر می رسد به دلیل ماهیت امنیتی برخی شوراهای عالی مانند شورای عالی امنیت ملی و یا مصالح کشور در خصوص آرای مجمع تشخیص مصلحت نظام، این طرح حتی در صورت تصویب در مجلس، در شورای نگهبان رد شود.

بنابراین بعید است که در نهایت شفافیت در شکل تازه اش به نتیجه برسد.

با در نظر گرفتن این واقعیت که ممکن است طرح تازه، با مشکل رد شدن از سوی شورای نگهبان روبرو شود، سوال اینجاست که چرا نمایندگانی که حتی حاضر به رای به دو فوریت شفافیت آرا نبودند، ناگهان موافق شفافیت همه نهادهای تصمیم گیرنده شدند؟

برای پاسخ باید این احتمال را مطرح کرد که به نظر می رسد نمایندگان با علم رد شدن این طرح عملا می خواهند از خود در برابر درخواست شفافیت آرا دفاع کرده و هزینه رد این ایده را به عهده شورای نگهبان و سایر نهادها بگذارند.

این البته موضوعی نیست که از چشم موافقان ایده شفافیت دور بماند و مطالبه مردم هنوز از وکلای ملت در جای خود باقیست.

فعالان اجتماعی نمی خواهند نهادهای انتصابی و یا نهادهایی که مستقیما مردم را نمایندگی نمی کنند را درگیر پروژه شفافیت کنند. آنها همچنین نمی خواهند شوراهای عالی را در رده قانونگذار به شمار آورند که نیستند. انتظار مردم این است که فقط مجلس در گام اول تن به شفافیت بدهد.

بنابراین طرح ایده تازه شفافیت همه دستگاه های تصمیم گیرنده در کشور، نه تنها دردی را دوا نمی کند، بلکه حتی در صورت تصویب و اجرای نهایی، ممکن است اهمیت اولیه این طرح را به حاشیه ببرد و این چیزی نیست که مورد قبول موافقان «مجلس شفاف» باشد.

منبع: خبرفوری

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • سید
    0

    باید خود رای گیری برا شفافیت ،شفاف باشه مشخص باشه کی موافق کی مخالف وگرنه این گرگ های از خدا بی خبر هرگزبه شفافیت رای نمیدهند

  • علی
    0

    همش سرکاریه مردم راازاندین بسه دیگه مادرشهرخودمان هرچه نماینده فرستادیم بهارستان شد پاییزبراخودشون وطرفدارانشون خوب عالی کارکردن فودال شدن خدبهشون بیشتربده جمع کنندبرابعدازمرگشون امیدخدامیشه زهر

  • یحیی- م
    0

    مجلس در راس امور است . امام راحل / گامهای اولیه اصلاحات باید از مجلس شروع شود ، در صورت تصویب شفافیت ارا ، جلوی خیلی از مفاسد وکارهای غلط گرفته خواهد شد ، درضمن کارهای به اصطلاح کار شناسی اصولی صورت خواهد شد و جلو لابیگری که منشا فساد و رانت خواری است گرفته خواهد شد .

  • امیر علی زارع
    0

    جای تاسف داره که بعضی از وکلای مجمجلس شورای اسلامی از شفاف سازی آرای خود می ترسند.

  • amir
    0

    اگریک نماینده آنقدرشجاعت نداشته باشدتارایش راهمگان ببینندچگونه قادرخواهدبودازرای ملت حفاظت کندواسیرباندهای قدرت نشود

  • hadi
    0

    چرااینقدرموضوع راپیچیده میکنید اگه واقعا" اصل مطرح بودن این قضیه صحت داره ازمردمی که پای صندوق رای می آیند بخواهید که دربرگه رایی که به صندوق می اندازند که نماینده شهرشان را انتخاب کنند بایک تیک ناقابل خودکار روی برگه مشخص کنند که رای نماینده موردنظرشون شفاف باشه یاخیر؟والسلام

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها