مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی

عملیات مرمت و بهسازی مسجد انقلاب ساوه انجام شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: از اوایل دی‌ماه عملیات مرمت اضطراری و پاکسازی مسجد انقلاب ساوه را به منظور حفظ و حراست از آن آغاز کردیم که خوشبختانه امروز این عملیات به پایان رسیده است.

عملیات مرمت و بهسازی مسجد انقلاب ساوه انجام شد

مصطفی مرزبان در جمع خبرنگاران با اشاره به ضرورت حفظ و مرمت بناهای تاریخی اظهار داشت: از اوایل دی‌ماه عملیات مرمت اضطراری و پاکسازی مسجد انقلاب ساوه را به منظور حفظ و حراست از آن آغاز کردیم که خوشبختانه امروز این عملیات به پایان رسیده است.

وی افزود: این عملیات با صرف هزینه 50 میلیون تومان و با همکاری شهرداری شهرستان و نظارت کارشناسان میراث فرهنگی به اتمام رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی تصریح کرد: عملیات پاک‌سازی بدنه دیوارها بعد از بررسی‌های اولیه آغاز شد و در کنار زدودن رنگ‌ها و آلاینده‌ها از روی دیوار که ناشی از آسیب‌های انسانی بود، قسمت‌های آسیب‌دیده بنا هم مرمت و بهسازی شد.

مرزبان بیان کرد: این اقدامات با رعایت حفظ اصالت و با نظارت دقیق کارشناسان و مجوز اداره کل استان انجام و سازه بنا مرمت و مقاوم‌سازی شد البته بخش‌هایی از این مجموعه هم در سال‌های گذشته مرمت شده بود.

وی ادامه داد: مسجد سرخ ساوه به سبب تزئینات زرشکی و کتیبه‌های قرمز به این نام شناخته می‌شود که آذرماه 89 به شماره 29407 و مناره این مسجد در سال 1310 به شماره 155 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی عنوان کرد: مجموعه مسجد انقلاب از چند مسجد تشکیل شده که متعلق به دوره‌های مختلف تاریخی است.

مرزبان افزود: از جمله این مساجد می‌توان به مسجد سرخ، مسجد حاج فرج، مسجد مقدس‌زاده، مسجد امام جمعه و مسجد چال که مربوط به دوران صفویه و قاجار بوده و همچنین مناره مسجد میدان مربوط به دوران سلجوقی اشاره کرد.

وی تصریح کرد: این مجموعه در حال حاضر از جمله جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهرستان ساوه به شمار می‌رود.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها