طوفان کیهانی؛

درخشان ترین شی ممکن در جهان شناسایی شد/ اختروشی که 500 تریلیون بار بیشتر از خورشید می درخشد

ستاره‌شناسان می‌گویند ممکن است درخشان‌ترین جرم جهان را کشف کرده باشد، اختروش با سیاه‌چاله‌ای در قلبش که چنان سریع رشد می‌کند که معادل یک خورشید را در روز می‌بلعد.

درخشان ترین شی ممکن در جهان شناسایی شد/ اختروشی که 500 تریلیون بار بیشتر از خورشید می درخشد

فرانس24 نوشت: اختروش مذکور، 500 تریلیون بار بیشتر از خورشید می درخشد. یک تیم به رهبری استرالیا روز دوشنبه در مجله «Nature Astronomy» گزارش داد که سیاهچاله ای که این اختروش دوردست را نیرو می دهد، بیش از 17 میلیارد برابر بزرگتر از خورشید است. مختصات و شرایطی که پیرامون این اختروش شکل گرفته مانند یک طوفان کیهانی است.

کریستین وولف نویسنده اصلی دانشگاه ملی استرالیا در ایمیلی گفت: «این اختروش خشن‌ترین مکانی است که ما در جهان می‌شناسیم.»

رصدخانه جنوبی اروپا این شیء درخشان را که J0529-4351 نامگذاری شده در طی یک بررسی آسمانی در سال 1980 مشاهده کرد، اما تصور می شد که این یک ستاره باشد. تا اینکه سال گذشته به عنوان یک کوازار – هسته بسیار فعال و درخشان یک کهکشان – شناسایی شد. مشاهدات تلسکوپ‌ها در استرالیا و صحرای آتاکامای شیلی این بینش را قطعی کرد.

این مشاهدات بعدی و مدل‌سازی رایانه‌ای مشخص کرده است که اختروش معادل ۳۷۰ خورشید را در سال – تقریباً یک خورشید در روز – می‌بلعد. به گفته این تیم، تجزیه و تحلیل بیشتر نشان می دهد که جرم سیاهچاله ۱۷ تا ۱۹ میلیارد برابر خورشید ما است. این اختروش ۱۲ میلیارد سال نوری از ما فاصله دارد و از روزهای اولیه کیهان وجود داشته است.

منبع: شفقنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها