به مناسبت انتقال احتمالی بیرانوند به استقلال

یاغی های بزرگ فوتبال؛ از ماجرای لوئیز فیگو و سر خوک تا انتقالی که داشت جنگ مذهبی راه می انداخت/ داستان مهدی هاشمی نسب و عشقی که به نفرت تبدیل شد

انتقال لوئیز فیگو به رئال مادرید، انتقال مو جانستن به رنجرز، انتقال کمپل به آرسنال و انتقال هاشمی نسب به استقلال از جنجالی ترین انتقالات فوتبالی بوده اند.

یاغی های بزرگ فوتبال؛ از ماجرای لوئیز فیگو و سر خوک تا انتقالی که داشت جنگ مذهبی راه می انداخت/ داستان مهدی هاشمی نسب و عشقی که به نفرت تبدیل شد

به گزارش خبر فوری، انتقال احتمالی علیرضا بیرانوند به استقلال می تواند مهم ترین زلزله ورزشی در فصل نقل و انتقالات باشد. این انتقال می تواند در یک لحظه یک دنیا عطوفت و عشق را به یک دنیا خشم و انزجار تبدیل کند. شاید بنر طرفداران بارسلونا بعد از خروج لوئیز فیگو از این تیم و پیوستنش به رئال بتواند به خوبی وضعیت فعلی بیرانوند و طرفداران پرسپولیس را بیان کند. در آن روزها، یکی از طرفداران بارسلونا در بنری نوشته بود: «فیگو، ما از تو بی نهایت متنفریم، چون روزی بی نهایت عاشقت بودیم.» 

در طور تاریخ فوتبال نقل و انتقالات جنجالی فراوانی وجود داشته است. نمی توان انکار کرد که بخش وسیعی از جذابیت فوتبال معلول همین نقل و انتقال های جنجالی بوده است. طرفداران الکلاسیکو بعد از انتقال فیگو به رئال در سال 2001 چند برابر شدند. شهرآورد تهران بعد از انتقال شاهرخ بیانی به پرسپولیس و مهدی هاشمی نسب به استقلال جنجالی تر از همیشه برگزار شد و دربی عجیب و غریب اسکاتلند نیز بعد از انتقال مو جانستن به گلاسکو رنجرز بیش از پیش بر سر زبان ها افتاد.

شاید هنوز هم طرفداران فوتبال با یادآوری نقل و انتقالات عجیب فوتبالی به خود بلرزند. این نقل و انتقال ها آمیزه ای از عواطف مختلف اعم از خشم و محبت و ترس و امید و ... هستند و به همین دلیل، تا سالهای سال در ذهن مردم و فوتبال دوستان می مانند.

در میان نقل و انتقالات جنجالی شاید 4 مورد از همه بیشتر جنجالی بوده و حداقل بیشتر بر سر زبان ها افتاده اند. انتقال مو جانستن به رنجرز، انتقال لوئیز فیگو از بارسلونا به رئال مادرید، انتقال مهدی هاشمی نسب از پرسپولیس به استقلال و انتقال سول کمپل از تاتنهام به آرسنال شاید جنجالی ترین و جالب ترین نقل و انتقال های تاریخ فوتبال باشند.

وقتی یهودا قلب عاشقان بارسلونا را شکست

انتقال 2

بارسایی ها ذاتا احساسی اند. آنها با فوتبال شناور هلندی، تیکی تاکای اسپانیایی و فوتبالیست های هنرمند برزیلی و آرژانتینی زندگی کرده اند. شاعر فوتبال (رونالدینیو) در نیوکمپ تاج گذاری کرد و مارادونا، رونالدو، ریوالدو، نیمار و مسی هم در این تیم به شهرت رسیدند.

در سال های 99 و 98 میلادی، کاتالان ها دلبستۀ لوئیز فیگوی پرتغالی بودند. فیگو در بارسلونا پادشاهی می کرد. او کاپیتان بارسلونا بود. این تیم را دو بار قهرمان لالیگا کرده بود و با رنگ کردن موهایش به شکل پرچم بارسلونا در دل طرفداران بارسلونا جا باز کرده بود. زمانی که در سال 2000 اعلام شد فلورنتینو پرز، رئیس جاه طلب باشگاه رئال فیگو را خریده و او قرار است در سال جدید با پیراهن قوهای سفید در سانتیاگو برنابئو بازی کند، کاتالان در سکوت فرو رفت. سکوت و حیرت چندی بعد جای خود را به خشم و دیوانگی داد. فیگو، ستاره بارسا به دشمن خونین پیوسته بود. دشمنی رئال و بارسلونا از زمان ژنرال فرانکو تا امروز پابرجا است اما انتقال فیگو به رئال این دشمنی را شدت بخشید.

لوئیز فیگو با پذیرش پیشنهاد پرز قلب طرفداران بارسلونایی را شکست. هنوز هم طرفداران فوتبال اولین الکلاسیکویی را که فیگو با پیراهن رئال بازی می کرد به یاد دارند. در آن بازی طرفداران بارسلونا چنان صدای مهیبی از خود تولید کردند که ورزشگاه به لرزه درآمد. شیئی نبود که به سمت فیگو پرتاب نشود. از بطری آب و نوشابه تا چاقو و سنگ و حتی کلۀ خوک.

انتقال فیگو از بارسلونا به رئال هنوز هم در ذهن طرفداران فوتبال مانده است. امروز فیگو را یک رئالی می دانند اما او هرگز نتوانست در رئال یک اسطوره شود و جایگاهی مانند پوشکاش، دی استفانو، رائول یا حتی کریستیانو رونالدو داشته باشد. با این حال، اگر او در بارسلونا می ماند شاید امروز به یکی از اسطوره های آبی اناری ها تبدیل می شد.

ورود یک کاتولیک به قلمرو پروتستان ها

انتقال 5

دربی اسکاتلند از جهتی جنجالی ترین و وحشتناک ترین دربی فوتبالی جهان به حساب می آید. شاید شهرآورد سلتیک و رنجرز تنها دربی مذهبی سطح اول فوتبال باشد. پروتستان های اسکاتلند طرفدار رنجرز و کاتولیک ها طرفدار سلتیک هستند و در قلمرو مسیح نیز هر لحظه ممکن است آرامش به طوفان بدل شود. جنجال و درگیری بین این دو باشگاه تاریخی قدمت فراوان دارد اما یکی از جنجال های بزرگ در سال 1989و زمانی که مو جانستن، بازیکن کاتولیک سلتیک به رنجرز پیوست، رخ داد.

جانستن چند سالی در سلتیک بازی کرده بود. او سپس به لوشامپیونه فرانسه رفت اما پس از دو فصل به اسکاتلند بازگشت و اعلام کرد سلتیک "تنها باشگاهی" است که علاقه مند است در آن بازی کند. چندی بعد اما جانستن در مصاحبه مطبوعاتی رنجرز، به عنوان خرید جدید این باشگاه معرفی شد.

مورد جانستن شاید از معدود مواردی باشد که باعث خشم و انزجار همزمان طرفداران رنجرز و سلتیک و اتحادشان با هم شد. سلتیکی ها جانستن را خائن می دانستند و رنجرزی ها هم حاضر نبودند یک بازیکن کاتولیک را تشویق کنند. بسیاری از طرفداران رنجرز اعلام کردند تا زمانی که مو جانستن در تیمشان بازی می کند به ورزشگاه نیامده و گلاسکو رنجرز را تحریم می کنند.

دشمن از پشت می زند خنجر!

انتقال 4

تاتنهام، چلسی و آرسنال سه باشگاه بزرگ لندن هستند و انتقال مستقیم بازیکنان  این سه باشگاه به هم همیشه جنجالی بوده است. با این حال، شاید انتقال سول کمپل از تاتنهام به آرسنال جنجالی ترین این انتقال ها باشد.

کمپل از 14 سالگی در تاتنهام بازی می کرد و به یکی از ستارگان اصلی این تیم تبدیل شده بود. کمپل که پیش از این قول داده بود هیچگاه به آرسنال نخواهد رفت، ناگهان به توپچی ها ملحق شد و قلب تاتنهامی ها را شکست.

نفرین تاتنهامی ها کمپل را گرفت. او نتوانست در آرسنال بدرخشد و برای مدت زیادی توسط آرسن ونگر روی نیمکت نشست. کمپل مدتی بعد به برنموث رفت اما آنجا نیز از آتش خشم طرفداران تاتنهام در امان نماند و در بازی های مستقیم تاتنهام و بورنموث مورد هجوم و توهین طرفداران باشگاه لندنی قرار گرفت.

مهدی هاشمی نسب و تاریخی ترین انتقال فوتبال ایران

انتقال 1

بازیکنان فراوانی از استقلال به پرسپولیس و از پرسپولیس به استقلال رفته اند اما هیچ کدام به اندازه مهدی هاشمی نسب جنجالی نبوده اند. روزگاری پرسپولیس در قلب هاشمی نسب و هاشمی نسب هم در قلب پرسپولیس جای داشت اما امروز عشق دوطرفه جای خود را به نفرت داده است. 

انتقال هاشمی نسب به استقلال در حالی صورت گرفت که او در دربی تهران 4 گل برای پرسپولیس به ثمر رسانده بود و بسیاری او را قهرمان دربی می دانستند. با این حال، او در اوج محبوبیت به باشگاه خود پشت کرد و به استقلال پیوست. فتح الله زاده، مدیر وقت استقلال در مصاحبه ای گفت: مهدی را برای این به استقلال آوردم تا دیگر به ما گل نزند!

بسیاری معتقدند برخی تصمیمات علی پروین در انتقال هاشمی نسب به استقلال تاثیر داشته است. اختلافات پروین و هاشمی نسب در سال های پایانی دهه 70 به اوج خود رسید و سرانجام هاشمی نسب تصمیم گرفت به استقلال بپیوندد.

ناصر ابراهیمی، مربی پرسپولیس درباره انتقال جنجالی هاشمی نسب می گوید:  سر ماجرای هاشمی نسب... آن موقع سقف قرارداد پرسپولیس ۷۰ میلیون بود. مهدی با من حرف زد. گفت استقلال به من پیشنهاد ۱۲۰ میلیون تومانی داده. ۹۰ میلیونی که استقلالی‌ها می گویند درست نیست. گفتم بعید است باشگاه پول را بدهد. مهدی گفت حاضرم ۸۰ میلیون بگیرم و بمانم. من این را به علی پروین گفتم. علی آقا گفت نه سقف ما ۷۰ تا بیشتر نیست. ۸۰ تا هم نمی دهیم. وقتی هاشمی نسب شنید گفت چکار کنم؟ گفت ماجرا این است. ۷۰ تا بیشتر نمی‌دهند. گفت پس من می روم. علی آقا هم گفت خوش آمد! اگر می‌خواهد بیاید برود.

بسیاری معتقدند انتقال هاشمی نسب به استقلال اولین نقل و انتقال نجومی در فوتبال ایران بوده است. به هر حال، این نقل و انتقال جنجالی باعث شد بسیاری به هاشمی نسب لقب «یاغی فوتبال» بدهند. طرفداران پرسپولیس بعد از جدایی هاشمی نسب، ناسزاهای فراوانی به او دادند. البته ناگفته نماند که رفتارهای او نیز در این اتفاق ناخوشایند تاثیر داشت. او در نخستین دربی‌ای که با لباس آبی ها بازی می کرد به پرسپولیس گل زد و بعد از گل چنان خوشحال شد که از فرط خوشحالی بیهوش شد. این رفتار هاشمی نسب باعث خشم قرمزها و شخص علی پروین شد.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 8
  • ارش
    11

    اگه تو ایران و خاورمیانه و آسیا بهترین بازیکن باشی ، باید برا تکمیل رزومه ورزشی با لباس و لوگو استقلال کبیر یه عکس داشته باشی و برای تیم اول پایتخت بازی کنی ختی شده یه بازی ، در غیر اینصورت اصلا" فوتبال بلد نیستی ...
    زنده باد استقلال کبیر ، تاج بزرگ
    ما راه را درست رفته ایم .... این راه ادامه دارد

  • ناشناس
    4

    اخه انتقال هاشمی نسب را با انتقال لوئیس فیگو مقایسه می کنید
    اخه اینم شد تحلیل ؟!!!!
    لوئیس فیگو فوتبال دنیا را متحیر کرد اون وقت هاشمی نسب را کدوم کشور غیر خودمون می شناسه

  • علی جوادی
    3

    مهدی سر طلایی

  • هاشمی نسب
    5

    خوشحالی و بیهوش شدن هاشمی نسب خیلی حرکت زشتی بود
    انگار هواداران پرسپولیس دشمن خونیش بودن که اونقدر خوشحال شد
    اگر سرشو مینداخت‌پایین و بی نمک بازی در نمیاورد خودشو بزرگ میکرد،ولی منفور کرد خودشو

  • ناشناس
    0

    من کہ جزیی ازایران ھستم راضی نیستم پول بہ اینابدین این این مقدار پول کہ بہ فوتبالیست ھامیدن بہ طورحلال بین فقراپخش بشہ چقدرازفلاکت نجات پیدامیکردند محبوبترین کارنزدخداامام صادق میفرمایدکشاورزی است واقعابہ نفع جامعہ است فوتبال آب ونان مرازیادمیکنہ خیر

  • ناشناس
    2

    گور بابای خودتون فوتبالتون
    دروازه بانتون یارانه عید غدیر
    چه شد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      😂😂😁😁😁😀
      همینو بگو

  • ناشناس
    1

    بنده پول بودن یعنی مهدی هاشمی نسب

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها